Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Petitie tégen Cesar Milan

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
mariaa
Zeer actief
Berichten: 2296
Lid geworden op: 02 sep 2009 22:39
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door mariaa »

Voor mij is CM geen goeroe maar een hondentrainer die zijn visie goed kan overbrengen op de mensen. Ik snap niet zo goed waarom je er vóór of tégen moet zijn, het is maar een methodiek geen politieke partij :roll: Hij dwingt niemand om zijn methodes toe te passen maar helpt mensen alleen als je hier zelf om vraagt. Je kunt ook niet zijn boeken lezen of programma's kijken :wink: Natuurlijk bestaan er altijd mensen die als domme schaapjes achter iemand aanrennen zonder zelf na te denken maar de meeste mensen kunnen echt wel zelf nadenken en bepalen waar ze iets mee kunnen en waar ze niks meer willen...

Als ik voor mezelf spreek heb ik er wel veel van geleerd. Ik wist niet dat mijn eigen energie zo bepalend was voor de interactie met honden. Ik vind dat CM op een positieve en transparante manier mensen kan coachen, en dus tot verandering kan brengen. Iedereen weet hoe moelijk het is om echt naar jezelf te kijken en jezelf te veranderen, dat lukt CM meestal heel snel en goed. Vanuit mijn eigen vakgebied vind ik dat wel erg boeiend om te zien :wink:
Ik denk dat honden vooral behoefte hebben aan duidelijke communicatie, niet teveel ruis en complexe menselijke emoties. Als je ze duidelijkheid kan bieden dan kan een hond zich veilig voelen en ontspannen. CM doet ik op de rangorde manier ik weer op mijn manier. :pffff:
Zo haal ik er dus wat dingetjes uit die voor mij interesasant zijn, andere dingen laat ik liggen omdat ik ze niet bij mij vind passen of omdat ik er niet in geloof. Ik vind het heerlijk om positief te trainen met mijn honden, en wat schoonheidfoutjes in de opvoeding accepteer ik dan ook.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Gollum »

Nag ja, dan maar een troeteltrainer maar ik ga m'n hond niet zo de trap op sleuren.
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door renee-uk »

Gollum schreef:Nag ja, dan maar een troeteltrainer maar ik ga m'n hond niet zo de trap op sleuren.
Maar dat is toch juist het punt, niemand zegt toch dat je dat moet doen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Jaap* »

Gollum schreef:Nag ja, dan maar een troeteltrainer maar ik ga m'n hond niet zo de trap op sleuren.
Ja, je moet kiezen hè :lees:
Óf je slaat en schopt je hond in het gareel, óf je draait per week 7 kilo rauwe frikandellen door je heupbeloningstasje :klaar:
Het is het één of het ander en meer smaken hebben we niet :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik snap heel goed waar de pijn zit bij Marc. Sinds een jaar of 15 is er in Nederland enorm veel veranderd. Van de trainingen waarin voornamelijk werd gewerkt met bv slipkettingen en straf is er een enorme ommeslag geweest naar positief trainen met de clicker en voerbeloningen.
Zoals altijd leek de balans wat door te slaan. Sommige honden werden compleet grenzeloos "opgevoed" en het positief trainen sloeg daardoor soms de plank mis.
En daar is meneer Millan die ergens een balans lijkt voor te spiegelen door enerzijds heel begripvol naar het wezen hond te kijken en anderzijds soms met harde hand op te treden.
De vraag is of deze balans ook de juiste is. Ikzelf vind van niet.
Millan vind ik bewonderenswaardig in het verspreiden van zijn uitgangspunt dat je als baas degene bent die de toon neerzet voor de stemming van de hond. Ik vind dat echt een heel erg waar iets en ook het uitgangspunt van het in rust in contact treden met de hond is gewoon goed. Hij is niet voor in de emotie straffen, maar wel overdacht corrigeren.
Daarnaast geeft hij aan welke behoeftes van de hond vervuld moeten worden wil een hond in balans kunnen zijn.
Nou, dat klinkt allemaal gewoon goed.
In praktijk echter zie ik zelf de balans niet altijd terug in zijn trainingen. Zijn straffen vind ik soms echt onnodig hard en niet altijd verantwoord. Baknijd afleren door het afpakken van voer afdwingen vind ik persoonlijk echt gewoon een slechte manier, terwijl dat wel de wijze is waarop hij baknijd aanpakt om maar een voorbeeld te noemen.
Ik denk dat wij op veel vlakken verder zijn in het aanpakken van probleemgedrag.
Wij zijn echter niet verder in het intergreren van een totale aanpak van het wezen hond. Probleemgedrag wordt hier vaak nog geisoleerd van de totale situatie waarin de hond moet leven, en wordt daardoor ook vaak bij de hond gelegd. Bazen kijken te weinig naar zichzelf en daarin valt erg veel winst te behalen.
Ik vind dat dus wel mooi aan zijn trainingswijze.
Zijn methode's echter ben ik in de regel geen fan van. Ik denk dat ik van de gemiddelde uitzendingen die ik zie de helft van wat ik zie niet ondersteun.
Dat geeft niet, want ik heb genoeg in huis eruit te halen wat ik wel zinnig vind.
Nadeel is echter dat er genoeg mensen zijn zonder kennis en ervaring die er de verkeerde dingen uit oppikken en als dat gebeurt maken we inderdaad een hoop stappen terug in de tijd.
Daarbij maakt het gebruik van zware aversieve middelen zoals een prikband of TT legitiem omdat CM ermee rondsjouwt. Dat vind ik erg jammer en daar schuilt in mijn ogen ook een gevaar.
Je kan met stevige hand dingen afdwingen, maar je kan het ook anders doen. Het is mensen eigen in eerste instantie dingen af te willen dwingen van een hond. Geef een leek een pup en zonder begeleiding zal de pup zeer waarschijnlijk worden opgevoed met straf. Zo werken mensen. Ook wij halen onze directe bevrediging uit het straffen van ongewenst gedrag omdat het stopt. Dat het op termijn mogelijk niet werkt is niet iets wat men overziet.
Daar speelt CM heel mooi op in, want door een correctie stopt direct het ongewenste gedrag.
Bij positief trainen werk je aan het ombuigen van gedrag en motivatie's op een andere manier en tevens vaak een manier die meer vraagt van een baas; meer geduld, inzicht en creativiteit. Het is dus lastiger. Ik ben ervan overtuigd echter dat het wel meer oplevert en meer recht doet aan het wezen hond. En dat stuk mis ik bij CM en ik denk dat het heel erg goed is dat we dat wel blijven benoemen en uitdragen. Ik vind dat ieder geval wel erg belangrijk.
Niemand is perfect en Millan ook niet. Echter lijkt men inmiddels zo gewend aan zijn wijze van benaderen dat het ook gewoon wordt waardoor men niet altijd ziet dat dingen op meer hondvriendelijke wijze ook kunnen worden aangeleerd en daar moeten we voor waken.
Dat is wat ik lees van Marc; het is niet normaal een hond de trap op en af te sleuren. Dat kan ook anders met meer respect voor de hond. En laten we daar alsjeblieft wel met z'n allen allert op blijven. Millan is niet heilig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
Valerie
Zeer actief
Berichten: 17760
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:14
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2
Locatie: Almere

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Valerie »

Mensen die hun honden kwaad willen doen die doen dat toch wel.
Mijn eerste ervaring met een prikband was bij een pitbull achtige hond die een prikker met geslepen punten om had en een fikse ruk kreeg als hij alleen maar de andere kant op keek.
Toen was Cesar nog niet op tv.
Sukkels die hun honden willen mishandelen hebben zo een tv programma daarvoor niet nodig.

Ik vind zijn programma juist goed om mensen ervan bewust te maken dat een hond echt een opvoeding nodig heeft, dat ze duidelijke regels en grenzen juist fijn vinden en dat ze genoeg beweging/uitdaging nodig hebben.
Uiteraard zijn er dingen die ik nog steeds niet snap, zoals die doodsbange laboratorium coonhoud met een prikker om, of een American Akita die erg slecht liep maar wel steeds in en uit een truck moest springen. Maar hoe vaak zie je iemand waarbij je het altijd 100% eens bent met alles wat diegene doet?
Ik voed mijn honden positief op, no way dat ze ooit een prikker om krijgen ook niet als Cesar mij het hoogst persoonlijk het commando daarvoor geeft :mrgreen: Ik heb zelf namelijk ook nog verstand. Als een kip zonder kop achter iemand aan hobbelen is nooit goed.
Gebruikersavatar
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Berichten: 1319
Lid geworden op: 24 dec 2010 10:10
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle
Aantal honden: 1

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

Wat het al diverse malen aangehaalde "hond trap opsleuren" voorbeeld betreft: i.v.m. het feit dat pups hun eerste levensjaar geen trappen mogen lopen had ik hierover enkele vragen aan mijn puppycoach (een echtpaar).
Zij beaamden dat het inderdaad slecht is voor een pup om trappen te lopen, maar voegden er meteen (zonder een vraag van mij) aan toe dat je desondanks wel heel af en toe je pup een trapje op en af moet laten gaan om ze er bekend mee te maken want, zo hadden ze onlangs nog in hun praktijk bij een thuistraining ervaren, een cliënt had een volwassen labrador die absoluut weigerde trappen te lopen.
Zij hadden het dier eerst op de "zachte" manier gepoogd te leren traplopen, maar toen dat niet lukte hebben ze de hond "erdoor getrokken" om hem door het omslagpunt te krijgen. Toen ze die barriere succesvol hadden geslecht, zijn ze vervolgens verder gegaan op de zachte manier, totdat de hond het zelf/alleen durfde.
Zij zijn geen fan van CM, maar vertelden wel dat in sommige gevallen je wel gedwongen bent tot een steviger aanpak.

Ik heb de bewuste aflevering van CM overigens meerdere malen gezien en ik vond echt niet dat hij de Sint Bernard overdreven hard aanpakte bij die trap. Hij ging eerst met de hond rennen en probeerde toen in vloeiende lijn met de hond naar boven te rennen. Dat lukte niet en dus heeft hij het meerdere malen herhaald totdat het uiteindelijk ging. Dat er veel getrokken werd vond ik niet meer dan logisch: CM is maar een minimannetje dat misschien wel minder weegt dan die gigantische hond!
Afbeelding
Gebruikersavatar
MJ
Zeer actief
Berichten: 14593
Lid geworden op: 02 jul 2005 14:20
Aantal honden: 3
Locatie: Twente

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door MJ »

Jaap* schreef:, óf je draait per week 7 kilo rauwe frikandellen door je heupbeloningstasje :klaar:
omg..dat ben ik. :N: :smile:
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Eline* »

Valerie schreef: Uiteraard zijn er dingen die ik nog steeds niet snap, zoals die doodsbange laboratorium coonhoud met een prikker om, of een American Akita die erg slecht liep maar wel steeds in en uit een truck moest springen. Maar hoe vaak zie je iemand waarbij je het altijd 100% eens bent met alles wat diegene doet?
Maar toch zijn dat wel cruciale dingen hoor. Hij is niet zo maar een jan doedel, hij heeft een enorme naam en faam. Dan heb je een voorbeeldfunktie en moet je inderdaad alles goed doen.
Juist bij die coonhound had hij kunnen laten zien hoe het ook anders kan en moet...ik schrijf kunnen, maar eigenlijk had hij moeten laten zien hoe dat anders kan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

MJ schreef:
Jaap* schreef:, óf je draait per week 7 kilo rauwe frikandellen door je heupbeloningstasje :klaar:
omg..dat ben ik. :N: :smile:
Ik ook hoor( en dat met 1 hond :N: ), dat schoppen en slaan lijkt me een slecht idee, ophangen gaat niet :oeps: hij is groter dan ik.
dus er blijft weinig over.
maar ik zie ook CM geen grote honden van kaliber, met geweld en kracht , iets aan hun verstand peuteren, bij Nasir de BB, begon hij ook met de pindakaas :mann: en niet met een wurg bandje :mrgreen:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 08 feb 2011 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Valerie
Zeer actief
Berichten: 17760
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:14
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2
Locatie: Almere

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Valerie »

Eline* schreef:
Valerie schreef: Uiteraard zijn er dingen die ik nog steeds niet snap, zoals die doodsbange laboratorium coonhoud met een prikker om, of een American Akita die erg slecht liep maar wel steeds in en uit een truck moest springen. Maar hoe vaak zie je iemand waarbij je het altijd 100% eens bent met alles wat diegene doet?
Maar toch zijn dat wel cruciale dingen hoor. Hij is niet zo maar een jan doedel, hij heeft een enorme naam en faam. Dan heb je een voorbeeldfunktie en moet je inderdaad alles goed doen.
Juist bij die coonhound had hij kunnen laten zien hoe het ook anders kan en moet...ik schrijf kunnen, maar eigenlijk had hij moeten laten zien hoe dat anders kan.
Ja dat vind ik ook. Het enige wat hij toen zei is dat hij die band gebruikte omdat de eigenaren dat deden. Ten minste dat kan ik mij herinneren. Doe die hond gewoon een tuig om en geef er goede uitleg over.
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nanna schreef:Ik oefende wat op het station.
OP het station in Geldrop heb al onze honden trappen leren lopen :lol1:
Meteen gekoppeld aan het rondje dierenarts ( Van de Rijt)
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Eline* »

Valerie schreef:
Ja dat vind ik ook. Het enige wat hij toen zei is dat hij die band gebruikte omdat de eigenaren dat deden. Ten minste dat kan ik mij herinneren. Doe die hond gewoon een tuig om en geef er goede uitleg over.
Precies. Hij maakt het op die wijze legitiem om dit soort forse aversieve middelen te gebruiken bij echt bange honden terwijl dat volkomen gecontraindiceerd is. Als je dat niet overbrengt sla je wat mij betreft echt enorm de plank mis.
Ik heb de bewuste aflevering van CM overigens meerdere malen gezien en ik vond echt niet dat hij de Sint Bernard overdreven hard aanpakte bij die trap.
Daar gaat het niet eens om, het gaat erom dat het ook anders kan! Hondvriendelijker en gewoon beter. Als voorbeeldicoon zul je altijd de beste optie moeten kiezen, waarbij je meeneemt in je aanpak dat mensen je mogelijk gaan nadoen. Een aanpak waarbij je de hond een zeker "geweld" aandoet is dat niet, zeker niet als je legio andere optie's hebt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door renee-uk »

Eline* schreef:
Valerie schreef: Uiteraard zijn er dingen die ik nog steeds niet snap, zoals die doodsbange laboratorium coonhoud met een prikker om, of een American Akita die erg slecht liep maar wel steeds in en uit een truck moest springen. Maar hoe vaak zie je iemand waarbij je het altijd 100% eens bent met alles wat diegene doet?
Maar toch zijn dat wel cruciale dingen hoor. Hij is niet zo maar een jan doedel, hij heeft een enorme naam en faam. Dan heb je een voorbeeldfunktie en moet je inderdaad alles goed doen.
Juist bij die coonhound had hij kunnen laten zien hoe het ook anders kan en moet...ik schrijf kunnen, maar eigenlijk had hij moeten laten zien hoe dat anders kan.
Vind je dat niet een beetje ver gaan?
Niemand is perfect hoor, ook CM niet.
Gelukkig maar denk ik dan, want ik kijk, luister en leer toch liever van een mens dan van een godheid ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:maar ik zie ook CM geen grote honden met geweld en kracht , iets aan hun verstand peuteren, bij Nasir de BB, begon hij ook met de pindakaas :mann: en niet met een wurg bandje :mrgreen:
Ik heb hem die hond ook niet zien trappen, ranselen, slaan en verwurgen :19: Of je moet het aanspannen voor een karretje al zware dierenmishandeling vinden.
Ik vond juist dat die hond enórm leuk opdroogde nadat hij bij dat rare wijf was weggehaald. :ok:
Dat bedoel ik pindakaas, kreeg ie, geen wurg bandje, goede aanpak denk ik, en ook een stuk beter voor CM zelf gok ik zomaar :idea:
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door renee-uk »

Eline* schreef: Daar gaat het niet eens om, het gaat erom dat het ook anders kan! Hondvriendelijker en gewoon beter. Als voorbeeldicoon zul je altijd de beste optie moeten kiezen, waarbij je meeneemt in je aanpak dat mensen je mogelijk gaan nadoen. Een aanpak waarbij je de hond een zeker "geweld" aandoet is dat niet, zeker niet als je legio andere optie's hebt.
Nou heb ik toch heel erg het idee dat CM vanuit zijn gezichtspunt de beste optie kiest en dat lijkt me ook de enige manier om iets over te dragen.
Je bent en blijft altijd nog vrij om het anders te doen als de methode je niet aanspreekt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ennath
Zeer actief
Berichten: 8223
Lid geworden op: 19 jan 2007 11:49
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4
Locatie: Zeeland

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Ennath »

Eline* schreef:Ik snap heel goed --knip-- Millan is niet heilig.
Knip omdat ik het van A tot Z helemaal met Eline eens ben :lol1: maar geen zin heb om de hele lap tekst nog een keer neer te zetten.
Het levert zulke grote "doorscrol" velden op. :engel:
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Eline* »

renee-uk schreef: Vind je dat niet een beetje ver gaan?
Niemand is perfect hoor, ook CM niet.
Gelukkig maar denk ik dan, want ik kijk, luister en leer toch liever van een mens dan van een godheid ;)
Nee, ik vind dat niet ver gaan. Ik vind het ver gaan als je iemand afvalt omdat hij de details anders invult dan dat je misschien zelf zou doen. Ik heb inderdaad die aflevering gezien waarbij hij een hond voor een kar ging spannen omdat hij daar oorspronkelijk voor is gefokt. Daar moet ik hartelijk om lachen en ik denk bij mezelf :piew: , omdat ik ervan overtuigd ben dat die hond het ook prima vindt als hij elke dag gewoon lekker mag rondrennen zonder kar. Als ie maar mag rennen. Dat zijn details in mijn ogen.
Een echt enorme bange hond met een prikker om vind ik geen detail, dat vind ik eigenlijk mishandeling en ik ben dan ook echt wel wat geschokt als ik daar naar zit te kijken.
Dat is zo basaal ; een angstig dier of mens dwing je niet middels pijn toch iets te doen, want het doet de angst toenemen. Daar ligt dus voor mij een grens. Eigenlijk in alle eerlijkheid de grens tussen een prutser en een prof. maar goed, CM heeft wel in die mate op andere vlakken goede insteken dat ik hem zeker geen prutser wil noemen. Maar juist dat maakt het in mijn ogen riskant. Was ie nou een echte prutser, zaten we hier nu niet te discussieren. :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door laeken »

Eline* schreef:Ik snap heel goed waar de pijn zit bij Marc. Sinds een jaar of 15 is er in Nederland enorm veel veranderd. Van de trainingen waarin voornamelijk werd gewerkt met bv slipkettingen en straf is er een enorme ommeslag geweest naar positief trainen met de clicker en voerbeloningen.
Zoals altijd leek de balans wat door te slaan. Sommige honden werden compleet grenzeloos "opgevoed" en het positief trainen sloeg daardoor soms de plank mis.
En daar is meneer Millan die ergens een balans lijkt voor te spiegelen door enerzijds heel begripvol naar het wezen hond te kijken en anderzijds soms met harde hand op te treden.
De vraag is of deze balans ook de juiste is. Ikzelf vind van niet.
Millan vind ik bewonderenswaardig in het verspreiden van zijn uitgangspunt dat je als baas degene bent die de toon neerzet voor de stemming van de hond. Ik vind dat echt een heel erg waar iets en ook het uitgangspunt van het in rust in contact treden met de hond is gewoon goed. Hij is niet voor in de emotie straffen, maar wel overdacht corrigeren.
Daarnaast geeft hij aan welke behoeftes van de hond vervuld moeten worden wil een hond in balans kunnen zijn.
Nou, dat klinkt allemaal gewoon goed.
In praktijk echter zie ik zelf de balans niet altijd terug in zijn trainingen. Zijn straffen vind ik soms echt onnodig hard en niet altijd verantwoord. Baknijd afleren door het afpakken van voer afdwingen vind ik persoonlijk echt gewoon een slechte manier, terwijl dat wel de wijze is waarop hij baknijd aanpakt om maar een voorbeeld te noemen.
Ik denk dat wij op veel vlakken verder zijn in het aanpakken van probleemgedrag.
Wij zijn echter niet verder in het intergreren van een totale aanpak van het wezen hond. Probleemgedrag wordt hier vaak nog geisoleerd van de totale situatie waarin de hond moet leven, en wordt daardoor ook vaak bij de hond gelegd. Bazen kijken te weinig naar zichzelf en daarin valt erg veel winst te behalen.
Ik vind dat dus wel mooi aan zijn trainingswijze.
Zijn methode's echter ben ik in de regel geen fan van. Ik denk dat ik van de gemiddelde uitzendingen die ik zie de helft van wat ik zie niet ondersteun.
Dat geeft niet, want ik heb genoeg in huis eruit te halen wat ik wel zinnig vind.
Nadeel is echter dat er genoeg mensen zijn zonder kennis en ervaring die er de verkeerde dingen uit oppikken en als dat gebeurt maken we inderdaad een hoop stappen terug in de tijd.
Daarbij maakt het gebruik van zware aversieve middelen zoals een prikband of TT legitiem omdat CM ermee rondsjouwt. Dat vind ik erg jammer en daar schuilt in mijn ogen ook een gevaar.
Je kan met stevige hand dingen afdwingen, maar je kan het ook anders doen. Het is mensen eigen in eerste instantie dingen af te willen dwingen van een hond. Geef een leek een pup en zonder begeleiding zal de pup zeer waarschijnlijk worden opgevoed met straf. Zo werken mensen. Ook wij halen onze directe bevrediging uit het straffen van ongewenst gedrag omdat het stopt. Dat het op termijn mogelijk niet werkt is niet iets wat men overziet.
Daar speelt CM heel mooi op in, want door een correctie stopt direct het ongewenste gedrag.
Bij positief trainen werk je aan het ombuigen van gedrag en motivatie's op een andere manier en tevens vaak een manier die meer vraagt van een baas; meer geduld, inzicht en creativiteit. Het is dus lastiger. Ik ben ervan overtuigd echter dat het wel meer oplevert en meer recht doet aan het wezen hond. En dat stuk mis ik bij CM en ik denk dat het heel erg goed is dat we dat wel blijven benoemen en uitdragen. Ik vind dat ieder geval wel erg belangrijk.
Niemand is perfect en Millan ook niet. Echter lijkt men inmiddels zo gewend aan zijn wijze van benaderen dat het ook gewoon wordt waardoor men niet altijd ziet dat dingen op meer hondvriendelijke wijze ook kunnen worden aangeleerd en daar moeten we voor waken.
Dat is wat ik lees van Marc; het is niet normaal een hond de trap op en af te sleuren. Dat kan ook anders met meer respect voor de hond. En laten we daar alsjeblieft wel met z'n allen allert op blijven. Millan is niet heilig.
Dat vind ik dus ook. Maargoed, dat was al duidelijk. En de mensen die hier reageren met " je moet er zelf dingen uithalen die je goed vindt " beseffen niet dat veel mensen aan hun eerste hond beginnen. Ik heb mensen gesproken die puppentrainingen geven en zij verliezen domweg de moed aangezien de meeste mensen die daar komen al meteen beginnen over ik ben dominant en de pup moet op zijn rug gelegd worden. Of mensen die de trapjes naar achter toepassen, hun hond aan het nekvel tegen de grond kwakken. Heel leuk dat zij het verkeerd doen maar wie is daar de dupe van? De hond. Wij zien het hier in het losloopgebied ook. Je wil niet weten hoeveel mensen tegenwoordig hun honden tegen de grond drukken. Hoeveel mensen niet lopen met slipkettingen. Zo ontzettend zonde. En zo ontzettend Martin Gaus 20 jaar geleden.

Nederland is altijd al veel verder geweest met houden van honden. In de VS is er bijna niks vergelijkbaar met wat wij doen en willen. Dus ook de manier van trainen is daar gericht op snel en effectief. Niet op samenwerking en plezier maar op effectief. Een hond daar wordt de halve tijd niet eens uitgelaten. Een hond daar komt in god weet hoeveel gevallen gewoon van de dierenwinkel. Prikbanden hebben daar zo ongeveer alle honden om als gewone halsband. En dan gaan wij, Nederlanders die net allemaal voorbij dat tijdperk waren, ons weer helemaal opnieuw storten in een man met een grote mond en zijn aanpak imiteren. Ik zeg helemaal niet dat een hond nooit een correctie mag krijgen. Ik zeg alleen, aanleren van dingen en afleren van dingen kunnen ook veel diervriendelijker en met meer geduld. Daar schort het nu weer aan aangezien ik nu ook op dit forum merk dat er maar 1 manier lijkt te zijn. Doortrekken en niks pikken van je hond. Gezellig. Beetje dat verhaal van schoenmaat 43 maar dan doorgetrokken op de hele opvoeding van je hond. Ik vind het vooral verbazingwekkend dat er nog geen jaar geleden kommer en kwel was als iemand een oud hondje te ver liet lopen of een hondje met baknijd aan het pesten was en dat nu iedereen roept, wie niet horen wil moet maar voelen. En als dan een pup van 11 maanden de trap op wordt gesleurd is dat allemaal zo erg niet. Want hoe moet hij het anders leren? En hij doet niet wat er gezegd wordt dus dan maar kwaadschiks. Echt heel erg zonde. Het kan zoveel leuker en beter dan dat. Maargoed, je doet er niks aan. Veramerikanisering heet dat denk ik. Al is het een stap terug in de tijd. Want wat Cesar doet deed Martin Gaus en hondminnend Nederland 20 jaar geleden al. Zou me niks verbazen als CM domweg methodes gebruikt die elders al lang en breed achterhaald zijn maar in de VS nog nooit gepromoot. Want als je het mij vraagt is CM het succes van Martin Gaus van 20 jaar geleden aan het herhalen in de VS. En stom genoeg gaan wij er klakkeloos in mee. Allemaal weer de slipkettingen van de zolder en raggen maar met onze honden. Want het nieuwe motto is, wie niet horen wil zal voelen en als je dat niet doet heb je blijkbaar een hond die niet zou luisteren en die dominant over jou wordt. Echt dat verhaal van de Duitse herder die je een keer in je rug pakt (verhaal van wat? 50 jaar geleden? ) als je hem niet van pup af aan op zijn rug gooit. Nou goed, ga maar allemaal je hond op de rug gooien. Zal vast en zeker goed zijn voor de verstandhouding en voor de hond. Dan weet hij wie de baas is :piew:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Eline* »

renee-uk schreef: Nou heb ik toch heel erg het idee dat CM vanuit zijn gezichtspunt de beste optie kiest en dat lijkt me ook de enige manier om iets over te dragen.
Je bent en blijft altijd nog vrij om het anders te doen als de methode je niet aanspreekt.
:wink: Ik denk dat dat inderdaad zo is. Hij werkt met zichzelf en met zijn gezichtspunten.
Zijn methode is te divers om te zeggen dat het je niet aanspreekt. Ik denk dat hij daarom ook zo'n enorm publiek aan zich weet te binden. Hij doet ook hele mooie dingen.
Alleen het maken van het onderscheid kan niet iedereen en daarom denk ik dat dit soort gesprekken erg zinvol zijn.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:
renee-uk schreef:
Eline* schreef: Daar gaat het niet eens om, het gaat erom dat het ook anders kan! Hondvriendelijker en gewoon beter. Als voorbeeldicoon zul je altijd de beste optie moeten kiezen, waarbij je meeneemt in je aanpak dat mensen je mogelijk gaan nadoen. Een aanpak waarbij je de hond een zeker "geweld" aandoet is dat niet, zeker niet als je legio andere optie's hebt.
Nou heb ik toch heel erg het idee dat CM vanuit zijn gezichtspunt de beste optie kiest en dat lijkt me ook de enige manier om iets over te dragen.
Je bent en blijft altijd nog vrij om het anders te doen als de methode je niet aanspreekt.
Hij kiest ervoor de middelen te gebruiken die de mensen al gebruikten bij die hond. Als een hond een prikband draagt hád hij die prikband al, die is er niet door CM omgehangen.
Tsja, dat is een keuze. Ik zou zelf nooit een prikband gebruiken, dat vind ik echt zó'n enorm brevet van onvermogen....Je loopt dan echt jezelf door de hele buurt te adverteren: kijk mij mijn eigen hond eens niet aankunnen. :19:
inderdaad zijn keuze
misschien heeft hij de ervaring dat mensen toch weer terugvallen in wat ze gebruiken als hij zijn hielen gelicht heeft? Dan kun je inderdaad beter doorgaan waar ze mee bezig zijn, grote kans dat een heel andere aanpak niet aanspreekt en de hele heropvoeding voor niks is.
Ik weet het ook niet hoor doe ook maar een gooi
Voor mij hoeft die prikker ook niet al heb ik hem wel gebruikt vroeger net zoals de slipketting die ik indertijd bij MG heb leren gebruiken.
Zou ik nu geen van beide meer doen, you live and learn enzo ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door malinois »

Eline* schreef:
Valerie schreef:
Ja dat vind ik ook. Het enige wat hij toen zei is dat hij die band gebruikte omdat de eigenaren dat deden. Ten minste dat kan ik mij herinneren. Doe die hond gewoon een tuig om en geef er goede uitleg over.
Precies. Hij maakt het op die wijze legitiem om dit soort forse aversieve middelen te gebruiken bij echt bange honden terwijl dat volkomen gecontraindiceerd is. Als je dat niet overbrengt sla je wat mij betreft echt enorm de plank mis.
Ik heb de bewuste aflevering van CM overigens meerdere malen gezien en ik vond echt niet dat hij de Sint Bernard overdreven hard aanpakte bij die trap.
Daar gaat het niet eens om, het gaat erom dat het ook anders kan! Hondvriendelijker en gewoon beter. Als voorbeeldicoon zul je altijd de beste optie moeten kiezen, waarbij je meeneemt in je aanpak dat mensen je mogelijk gaan nadoen. Een aanpak waarbij je de hond een zeker "geweld" aandoet is dat niet, zeker niet als je legio andere optie's hebt.
En daar ga jij mank.... want het is ZIJN methode en hij staat achter deze methode... dan doe je geen andere manier gebruiken waar je niet achter staat die je niet ligt om het simpele feit dat het niet werkt....
Hij laat zijn methode zien, daar kun je voor of tegen zijn er iets uithalen of niets.... maar dat wil niet zeggen dat hij maar de gehele riedel aan manieren moet laten zien die er te bedenken zijn... dit is zijn manier.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief
Berichten: 8223
Lid geworden op: 19 jan 2007 11:49
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4
Locatie: Zeeland

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Ennath »

Valerie schreef:Mensen die hun honden kwaad willen doen die doen dat toch wel.
Mijn eerste ervaring met een prikband was bij een pitbull achtige hond die een prikker met geslepen punten om had en een fikse ruk kreeg als hij alleen maar de andere kant op keek.
Toen was Cesar nog niet op tv.
Sukkels die hun honden willen mishandelen hebben zo een tv programma daarvoor niet nodig.
Jazeker: sukkels die hun hond willen mishandelen zijn er altijd geweest.
Die hebben daar niet eens een "goedkeuring" van CM voor nodig.

Probleem zijn de goedbedoelende beginnende hondenbazen die uit de vele CM afleveringen vooral constateren dat je iedere hond met behulp van een tssjjk en een prikkende vinger in een krap uurtje op kan voeden.
En ja: die ze je steeds meer in beginnerscursussen :boos:
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Eline* »

Nanna schreef: Hij kiest ervoor de middelen te gebruiken die de mensen al gebruikten bij die hond. Als een hond een prikband draagt hád hij die prikband al, die is er niet door CM omgehangen.

Ik kan dat dus niet begrijpen omdat het zo'n wezelijk iets is binnen het heropvoeden van een hond. Hij vertelt mensen nog dat ze anders hun partner moeten kussen, maar niet dat ze een prikband in de wilgen (hebben ze die in Amerika?) moeten hangen. Daar snap ik geen jota van.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door LongFields »

mariaa schreef:Voor mij is CM geen goeroe maar een hondentrainer die zijn visie goed kan overbrengen op de mensen. Ik snap niet zo goed waarom je er vóór of tégen moet zijn, het is maar een methodiek geen politieke partij :roll: Hij dwingt niemand om zijn methodes toe te passen maar helpt mensen alleen als je hier zelf om vraagt. Je kunt ook niet zijn boeken lezen of programma's kijken :wink: Natuurlijk bestaan er altijd mensen die als domme schaapjes achter iemand aanrennen zonder zelf na te denken maar de meeste mensen kunnen echt wel zelf nadenken en bepalen waar ze iets mee kunnen en waar ze niks meer willen...

Als ik voor mezelf spreek heb ik er wel veel van geleerd. Ik wist niet dat mijn eigen energie zo bepalend was voor de interactie met honden. Ik vind dat CM op een positieve en transparante manier mensen kan coachen, en dus tot verandering kan brengen. Iedereen weet hoe moelijk het is om echt naar jezelf te kijken en jezelf te veranderen, dat lukt CM meestal heel snel en goed. Vanuit mijn eigen vakgebied vind ik dat wel erg boeiend om te zien :wink:
Ik denk dat honden vooral behoefte hebben aan duidelijke communicatie, niet teveel ruis en complexe menselijke emoties. Als je ze duidelijkheid kan bieden dan kan een hond zich veilig voelen en ontspannen. CM doet ik op de rangorde manier ik weer op mijn manier. :pffff:
Zo haal ik er dus wat dingetjes uit die voor mij interesasant zijn, andere dingen laat ik liggen omdat ik ze niet bij mij vind passen of omdat ik er niet in geloof. Ik vind het heerlijk om positief te trainen met mijn honden, en wat schoonheidfoutjes in de opvoeding accepteer ik dan ook.
Wat heb je dit supergoed verwoord, het geeft exact weer hoe ik er over denk. :ok:
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Gollum »

Jaap* schreef:
Gollum schreef:Nag ja, dan maar een troeteltrainer maar ik ga m'n hond niet zo de trap op sleuren.
Ja, je moet kiezen hè :lees:
Óf je slaat en schopt je hond in het gareel, óf je draait per week 7 kilo rauwe frikandellen door je heupbeloningstasje :klaar:
Het is het één of het ander en meer smaken hebben we niet :mrgreen:
Nou eigenlijk heb ik mijn hond wel eens een brug over gesleurd maar wel in een tuig zodat ik haar nek niet belastte. Ze was doodsbang voor bruggen en haar ultieme beloning (frikandel :smile: ) werkte niet. Dus tuig erom gehesen en over de brug naar een leuk parkje waar ze ook kon zwemmen. Hoppetee, klaar. Dus een combinatie van smaken vind ik wel goed, alleen zie ik bij cesar niet altijd die combinatie en dat valt me wel eens tegen. Vooral als de buurman gaat lopen tsssken naar m'n hond :roll:
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door renee-uk »

Eline* schreef:
renee-uk schreef: Nou heb ik toch heel erg het idee dat CM vanuit zijn gezichtspunt de beste optie kiest en dat lijkt me ook de enige manier om iets over te dragen.
Je bent en blijft altijd nog vrij om het anders te doen als de methode je niet aanspreekt.
:wink: Ik denk dat dat inderdaad zo is. Hij werkt met zichzelf en met zijn gezichtspunten.
Zijn methode is te divers om te zeggen dat het je niet aanspreekt. Ik denk dat hij daarom ook zo'n enorm publiek aan zich weet te binden. Hij doet ook hele mooie dingen.
Alleen het maken van het onderscheid kan niet iedereen en daarom denk ik dat dit soort gesprekken erg zinvol zijn.
dat ben ik helemaal met je eens, dat vind ik ook het grote nadeel aan de uitzendingen van CM
mensen vergeten dat zij CM niet zijn en dat ze op een heleboel vlakken tekort schieten en gaan toch allerlei dingen proberen en ja daar hou ik mijn hart bij vast.
Aan de andere kant vind ik ook niet dat je vanwege dat soort mensen zo'n programma niet meer uit moet zenden omdat je er ook een heleboel mensen mee bereikt die er wel hun voordeel mee doen omdat die wel kunnen relativeren.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door Eline* »

renee-uk schreef: Aan de andere kant vind ik ook niet dat je vanwege dat soort mensen zo'n programma niet meer uit moet zenden omdat je er ook een heleboel mensen mee bereikt die er wel hun voordeel mee doen omdat die wel kunnen relativeren.
Ik denk dat wij het redelijk eens zijn. :wink:
Wel ben ik er van overtuigd dat tegengeluid enorm belangrijk is en dat we dat ook ten aller rijde moeten blijven geven, juist om te voorkomen dat we weer 20 jaar teruggaan in de tijd.
Ik ben ook blij dat Marc even heeft doorgebeten hier, omdat dit soort discussie's ook de nuance geven en ook mensen handvatten geven om de nuance te maken.
En gezien de methode's die CM soms hanteert is dat denk ik ook echt heel erg nodig.
En ik heb overigens wel een kaartje voor hem..hahahah!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
bennie
Zeer actief
Berichten: 3841
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:40
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door bennie »

Marjoleine schreef:
bennie schreef:Om de honden te leren traplopen neme men een kat, en laat die los onderaan de trap. Zo kan het ook, je hond wordt dan niet gewurgd en over de kat hoeven we het niet te hebben, dat laten we gewoon buiten beeld.
Hij moest naar boven volgens mij :19:
De meeste katten vluchten naar boven ;).
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:
Eline* schreef:Ik snap heel goed --knip-- Millan is niet heilig.
Knip omdat ik het van A tot Z helemaal met Eline eens ben :lol1: maar geen zin heb om de hele lap tekst nog een keer neer te zetten.
Het levert zulke grote "doorscrol" velden op. :engel:
Dank je Ennath
Zat al te peinzen hoe ik kon knippen :mrgreen:
Ik vind het heel duidelijk verwoord zoals Eline het schrijft :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”