Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door billy »

Ik heb al mijn hele leven honden en daarnaast ook nog een leven, werken, uitgaan, fotograferen enz, en daar passen ze zich prima aan aan.

Ik ben dagen thuis maar ook wel eens dat ik ergens blijf hangen en dan word het wat later, ik heb nog geen hond horen klagen dat ik een rotbaas ben. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door ArCee »

Je kunt honden trainen om een behoorlijke tijd alleen te zijn, maar of ze het leuk vinden is een 2e uiteraard?
De ene hond zal ik makkelijker mee omgaan als de andere. Er zijn rassen bekend die zich prima redden als zij uren lang alleen gelaten worden. Verder is het ook afhankelijk hoe de situatie is. Lopen ze lekker op een groot terrein buiten met een schuilplek, of liggen de hele dag in een bench? Dat is nogal een verschil uiteraard.

Toen mijn vrouw en ik beide werkte waren King en Hayleigh ook wel eens een (korte) periode een aantal uren alleen thuis, omdat Puck overdag werkte, en ik de vroege dienst had. Dan waren zij tussen 9 en half 3 alleen thuis. Ik hield ze binnen in hun mand, dus ze konden door het huis lopen, omdat zij dit het liefste wilde, het waren echte huishonden en geen buitenhonden.
Nu is de situatie anders. Puck zit thuis vanwege een hernia en ik werk, maar gelukkig heb ik maar 5 vroege diensten per maand waarvan er al 2 in het weekend vallen, dus dan is er ook iemand thuis, zelfs als mijn vrouw zou werken.
Het enige probleem is de vrijdag, dan heb ik namelijk een lang dienst in mijn rooster zitten van 07.00 tot 17.30 uur. Mocht Puck dan werken van 9 tot 4 of 5, dat vind ik veel te lang, dat doe ik geen enkele hond aan.
In dat geval ga ik 13 van mijn vakantiedagen gebruiken om al die lange diensten te snipperen en ze dus voor het hele jaar aan een part-timer geven. Jammer van de dagen, maar je moet wel wat over hebben voor je hond, voor je kind, ja toch?? :W:
Dus al die vrijdagen eruit, zaterdag en zondag is Puck thuis, en maandag en dinsdag ben ik redelijk op tijd thuis, dus red een hond wel.
Om deze reden nemen we ook geen 2 honden meer, omdat Puck met haar hernia een veel te groot probleem heeft, en een te groot risico moet nemen met 2 van die bullenbakken aan de lijn. :neenee:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
AnneMarie
Zeer actief
Berichten: 3998
Lid geworden op: 06 jan 2005 18:10
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Oja denk jij dat ze dat niet ervaren als ze alleen zijn?
Leuke hypothese.

Kan wel, alleen ik merk dat ie het altijd overal heeft tegen half 5 wil ie eten, of ie nu bij mij is, bij een kennis of we zijn bij haar, buiten aan de wandel of binnen op vakantie of thuis.
Thuis heeft een hond natuurlijk gewoonten die samenhangen met de associatie van jouw gedrag maar ik ervaar ook dat ie zijn eigen klokje heeft.

Misschien werkt dat niet als ie alleen zit, zou kunnen. Ik zou dat niet durven stellen. Maar er ook niet zwaar aan tillen overigens...
mijn hond heeft toch al wel wisselende tijden. Hij eet soms al om 16 uur en soms is het ook 18 uur ondanks zijn klokje :scratch:
Neeltje

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Neeltje »

AnneMarie schreef:Oja denk jij dat ze dat niet ervaren als ze alleen zijn?
Leuke hypothese.

Kan wel, alleen ik merk dat ie het altijd overal heeft tegen half 5 wil ie eten, of ie nu bij mij is, bij een kennis of we zijn bij haar, buiten aan de wandel of binnen op vakantie of thuis.
Thuis heeft een hond natuurlijk gewoonten die samenhangen met de associatie van jouw gedrag maar ik ervaar ook dat ie zijn eigen klokje heeft.

Misschien werkt dat niet als ie alleen zit, zou kunnen. Ik zou dat niet durven stellen. Maar er ook niet zwaar aan tillen overigens...
mijn hond heeft toch al wel wisselende tijden. Hij eet soms al om 16 uur en soms is het ook 18 uur ondanks zijn klokje :scratch:
Dat heet routine, maar geen klok kijken. Als je dingen altijd op dezelfde tijd doet of na dezelfde handeling, dat onthouden ze ja.

Hier gaan we 's avonds altijd wandelen als ik weer na beneden kom. En dan maakt het niet uit hoe laat het is, of dat nu 4 uur, 5 uur of 7 uur is.
AnneMarie
Zeer actief
Berichten: 3998
Lid geworden op: 06 jan 2005 18:10
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Routine, ja maar dan klopt mijn verhaal dus niet. Want hoe wat waar altijd rond half 5 wil ie eten.
Dus niet na een vaste regelmaat van ik doe dit en hij volgt dat en associeert
Neeltje

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als jij iedere dag om 10 uur 's ochtends de vogeltjes buiten voert, zullen ze na enige tijd al met z'n allen klaar zitten. Dat zit gewoon in het wezen dier. Hetzelfde dat de koeien al weer richting stal gaan als ze gemolken moeten worden.
Gebruikersavatar
Abby
Zeer actief
Berichten: 1208
Lid geworden op: 29 dec 2006 13:10
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Abby »

Dat dus.
De honden hier 'weten' ook precies na welke wandeling er wat te vreten valt. Dat is het P&P-rondje van tussen 17.00 en 18.00. Als ik rond die tijd de riempjes pak, pissen ze op het eerste de beste grasveld om zsm weer terug te kunnen voor die gevulde voerbak.
AnneMarie
Zeer actief
Berichten: 3998
Lid geworden op: 06 jan 2005 18:10
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Pendrag schreef:
jacq1970 schreef:Ik sla helemaal niet door, ik vind dat het niet kan... en als je wel weg wilt gaan dat je iets moet regelen voor honden.
Mijn honden kunnen in noodgevallen makkelijk 8/9 uur alleen.. maar dat is voor echt noodgevallen, ik heb geen honden om zelf lekker met mijn reet ergens gezellig gaan zitten doen en mijn honden die dag alleen telaten, aangezien je sávonds thuis komt en de honden weer alleen zijn als je naar je bed gaat.... en nee ik slaap geen 8 per nacht, maximaal 6/7 uurtjes omdat ik dan mijn bed uit ga voor d ehonden en als ik langer wil slapen pak ik daarna een dekbedje en ga heerlijk verder op de bank.
Je slaapt s'nacht ca 8 uur, dan mag de hond een uurtje mee uit ( hoi hoi) vervolgens ga je 7 uur weg, en mogen ze daarna weer mee uit ( hoi hoi), ver volgned ga je om 23.00 uur naar je bed en kom je rond 7.00 uur je bed weer uit... dus hoelang zijn de honden dan alleen op de 24 uur ben je dus 6 uur bij de honden.... vind ik verdomd weinig.
Noodgevallen vind ik iemand die dood is , plots een ziekenhuis, hulp aan iemand oid en niet lekker naar een pretpark.... en ik zeg niet dat het dierenmishandeling is ik vind het alleen niet kunnen, ook als je een hond heb moet je daar iets voor regelen, hetzelfde als je kinderen hebt en werkt moet je ook iets regelen, kan je dat niet dan kan je niet werken... niet zo moeilijk.
Jeetje, voor ik toch mijn bed uitga om op de bank verder te slapen omdat de honden anders te lang alleen zijn. Ik kan me daar werkelijk helemaal niets bij voorstellen. Mijn honden gelukkig ook niet.
Die 6 uur die jij bepaald hebt als maximum, is dat ook in overleg met je honden gegaan? Soort van uitproberen wat het maximale is? Of is dat iets wat je gewoon zelf hebt bedacht? Eerlijk is eerlijk, die 6 uur van jou is toch volstrekt willekeurig? Dat is waar jij je goed bij voelt. Prima. Maar dat maakt het toch niet de absolute grens die alleen bij noodgevallen overschreden mag worden?

Nou ja, ik ben blij dat ik het anders regel. Zodat ik heerlijke en vooral ook lange uitjes kan hebben zonder honden als mij dat zo uitkomt.
:O: :O: :O: NACHT JE BENT THUIS IS ONVERGELIJKBAAR MET DAG JE BENT WEGGGGG :vaag: (4de keer)
Laatst gewijzigd door AnneMarie op 15 aug 2011 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
AnneMarie
Zeer actief
Berichten: 3998
Lid geworden op: 06 jan 2005 18:10
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Abby schreef:Dat dus.
De honden hier 'weten' ook precies na welke wandeling er wat te vreten valt. Dat is het P&P-rondje van tussen 17.00 en 18.00. Als ik rond die tijd de riempjes pak, pissen ze op het eerste de beste grasveld om zsm weer terug te kunnen voor die gevulde voerbak.

Okay daar zijn we het over eens. Dieren kennen een bepaalde routine.

Laten ze die routine los als wij er niet zijn? Dat was de vraag.

Ik denk het dus NIET. Ik denk dat de vogeltjes even goed om 6 uur komen, alleen dan is er niemand.

Dus een hond die alleen is en altijd om 17 uur eten krijgt die zit om 17 uur ook klaar. Of je er nu bent of niet.

Denk ik.
Andere meningen of ideeen zijn welkom :wachten:
Gebruikersavatar
luna2906
Zeer actief
Berichten: 7531
Lid geworden op: 30 mei 2011 13:04
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik geloof wel in routine, bij sommige honden. Luna krijgt ook iedere dag om 17.00 uur eten, maar zal haar altijd moeten roepen om haar daar aan te helpen herinneren. De hond van mijn schoonouders daarentegen gaat om 5 voor 5 al klaar zitten: 'kom maar met dat eten!'

Maar los van de routine, of die er nou is of niet, een hond kan prima een tijd alleen zijn. Zeker als ze met zijn tweeën zijn. Ze worden van tevoren goed uitgelaten, hebben de ruimte, ze hebben elkaar, ze hebben beschikking over water en ze hebben een warme, droge plek in geval van slecht weer. Wat is dan het probleem?
Zelf regel ik meestal iets voor Luna als wij langer dan 5 á 6 uur weg zijn, maar dat is puur voor mijn eigen gevoel. Ze zou het prima zonder kunnen. Je leven houdt niet op wanneer je een hond hebt. En natuurlijk heb je verantwoordelijkheden (voor daar weer over begonnen wordt), maar een dagje wat langer alleen dan gebruikelijk kan geen kwaad. Ze vermaken zich vast prima in de tuin. Alleen hopen dat ze niet al een kuil naar China hebben gegraven :wink:
Gebruikersavatar
luna2906
Zeer actief
Berichten: 7531
Lid geworden op: 30 mei 2011 13:04
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door luna2906 »

Oh en of ze die routine nou loslaten als wij er niet zijn, dat doet er toch niet toe? Ik ga ook niet stuiteren als mijn routine een keer niet zo verloopt. Ze zijn een uurtje later evengoed blij met hun eten en dan zijn ze alweer vergeten dat ze dat eigenlijk om vijf uur hadden moeten hebben.
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het ligt er ook nogal aan hoe je leven er verder uitziet. Ik ga niet zo snel een hele dag weg in het weekend. Dat komt omdat ik fulltime werk en de honden sowieso vier dagen in de week niet zie. Dan klopt het voor mijn idee niet om dan de weekenden ook nog de hort op te gaan zonder honden. Wel een middag of avond natuurlijk.

Ben je veel thuis, dan zou ik dat veel makkelijker doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gebruikersavatar
stefanie
Zeer actief
Berichten: 2081
Lid geworden op: 14 feb 2004 16:49
Locatie: zuid-holland

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door stefanie »

AnneMarie schreef:
Pendrag schreef:
jacq1970 schreef:Ik sla helemaal niet door, ik vind dat het niet kan... en als je wel weg wilt gaan dat je iets moet regelen voor honden.
Mijn honden kunnen in noodgevallen makkelijk 8/9 uur alleen.. maar dat is voor echt noodgevallen, ik heb geen honden om zelf lekker met mijn reet ergens gezellig gaan zitten doen en mijn honden die dag alleen telaten, aangezien je sávonds thuis komt en de honden weer alleen zijn als je naar je bed gaat.... en nee ik slaap geen 8 per nacht, maximaal 6/7 uurtjes omdat ik dan mijn bed uit ga voor d ehonden en als ik langer wil slapen pak ik daarna een dekbedje en ga heerlijk verder op de bank.
Je slaapt s'nacht ca 8 uur, dan mag de hond een uurtje mee uit ( hoi hoi) vervolgens ga je 7 uur weg, en mogen ze daarna weer mee uit ( hoi hoi), ver volgned ga je om 23.00 uur naar je bed en kom je rond 7.00 uur je bed weer uit... dus hoelang zijn de honden dan alleen op de 24 uur ben je dus 6 uur bij de honden.... vind ik verdomd weinig.
Noodgevallen vind ik iemand die dood is , plots een ziekenhuis, hulp aan iemand oid en niet lekker naar een pretpark.... en ik zeg niet dat het dierenmishandeling is ik vind het alleen niet kunnen, ook als je een hond heb moet je daar iets voor regelen, hetzelfde als je kinderen hebt en werkt moet je ook iets regelen, kan je dat niet dan kan je niet werken... niet zo moeilijk.
Jeetje, voor ik toch mijn bed uitga om op de bank verder te slapen omdat de honden anders te lang alleen zijn. Ik kan me daar werkelijk helemaal niets bij voorstellen. Mijn honden gelukkig ook niet.
Die 6 uur die jij bepaald hebt als maximum, is dat ook in overleg met je honden gegaan? Soort van uitproberen wat het maximale is? Of is dat iets wat je gewoon zelf hebt bedacht? Eerlijk is eerlijk, die 6 uur van jou is toch volstrekt willekeurig? Dat is waar jij je goed bij voelt. Prima. Maar dat maakt het toch niet de absolute grens die alleen bij noodgevallen overschreden mag worden?

Nou ja, ik ben blij dat ik het anders regel. Zodat ik heerlijke en vooral ook lange uitjes kan hebben zonder honden als mij dat zo uitkomt.
:O: :O: :O: NACHT JE BENT THUIS IS ONVERGELIJKBAAR MET DAG JE BENT WEGGGGG :vaag: (4de keer)
Je valt erg in de herhaling. :roll:
Mensen reageren op de opmerking van Jacq1970 dat ze maar 6 uur in haar bed ligt omdat ze vindt dat ze 's nachts haar honden niet langer alleen kan laten. Dat vindt men dus lichtelijk belachelijk. Jij blijkbaar ook dus misschien kun je beter op Jacq1970 reageren dan op de anderen. :wink:
Gebruikersavatar
Zoek stok!
Zeer actief
Berichten: 24599
Lid geworden op: 20 mar 2005 18:28
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je schuldgevoel 's nachts kun je toch erg makkelijk opvangen, gewoon de honden de mogelijkheid geven bij je te zijn :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gebruikersavatar
mariaa
Zeer actief
Berichten: 2296
Lid geworden op: 02 sep 2009 22:39
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik vind dat iedereen het voor zich zelf moet uitmaken...

Waarom zou het "belachelijk" zijn als je je honden niet lang alleen wilt laten, of er vroeg voor wilt opstaan :19:
Iedereen hanteert een andere grens en doet wat goed voelt voor zichzelf en zijn honden.

Persoonlijk vind het prettiger om te lezen dat mensen véél voor hun honden over hebben dan te weinig :wink:
Er zijn mensen in mijn omgeving die vinden dat ik mijn leven te veel afstem op de honden, terwijl misschien andere hondenmensen van mening zijn dat ik wel meer met de honden zou kunnen trainen of ondernemen... :roll:
Ik deel mijn leven in waar ik mij het beste bij voel en dat is een soort balans in de tijd die besteed aan de kinderen, honden, werk, sociale leven etc. Mijn honden zijn inmiddels ook gewend aan deze balans en ze weten precies hoe veel tijd ik ongeveer aan ze besteed qua wandelen en trainen, ze anticiperen hier op en voelen zich hier goed bij ( omdat ze niet anders weten :wink: )
Als mijn balans doorslaat in het een of ander,dan voel ik mij daar niet goed bij en stel ik het bij :D
Afbeelding
Neeltje

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Volgens mij kan een hond niet anticiperen. Een hond heeft geen benul van de toekomst. Alleen van wat er nu gebeurd. Niet wat er morgenavond gebeurt. Weten zij wat dagen zijn of weken, die zijn er niet voor hun.
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Pendrag schreef:
jacq1970 schreef:Ik sla helemaal niet door, ik vind dat het niet kan... en als je wel weg wilt gaan dat je iets moet regelen voor honden.
Mijn honden kunnen in noodgevallen makkelijk 8/9 uur alleen.. maar dat is voor echt noodgevallen, ik heb geen honden om zelf lekker met mijn reet ergens gezellig gaan zitten doen en mijn honden die dag alleen telaten, aangezien je sávonds thuis komt en de honden weer alleen zijn als je naar je bed gaat.... en nee ik slaap geen 8 per nacht, maximaal 6/7 uurtjes omdat ik dan mijn bed uit ga voor d ehonden en als ik langer wil slapen pak ik daarna een dekbedje en ga heerlijk verder op de bank.
Je slaapt s'nacht ca 8 uur, dan mag de hond een uurtje mee uit ( hoi hoi) vervolgens ga je 7 uur weg, en mogen ze daarna weer mee uit ( hoi hoi), ver volgned ga je om 23.00 uur naar je bed en kom je rond 7.00 uur je bed weer uit... dus hoelang zijn de honden dan alleen op de 24 uur ben je dus 6 uur bij de honden.... vind ik verdomd weinig.
Noodgevallen vind ik iemand die dood is , plots een ziekenhuis, hulp aan iemand oid en niet lekker naar een pretpark.... en ik zeg niet dat het dierenmishandeling is ik vind het alleen niet kunnen, ook als je een hond heb moet je daar iets voor regelen, hetzelfde als je kinderen hebt en werkt moet je ook iets regelen, kan je dat niet dan kan je niet werken... niet zo moeilijk.
Jeetje, voor ik toch mijn bed uitga om op de bank verder te slapen omdat de honden anders te lang alleen zijn. Ik kan me daar werkelijk helemaal niets bij voorstellen. Mijn honden gelukkig ook niet.
Die 6 uur die jij bepaald hebt als maximum, is dat ook in overleg met je honden gegaan? Soort van uitproberen wat het maximale is? Of is dat iets wat je gewoon zelf hebt bedacht? Eerlijk is eerlijk, die 6 uur van jou is toch volstrekt willekeurig? Dat is waar jij je goed bij voelt. Prima. Maar dat maakt het toch niet de absolute grens die alleen bij noodgevallen overschreden mag worden?

Nou ja, ik ben blij dat ik het anders regel. Zodat ik heerlijke en vooral ook lange uitjes kan hebben zonder honden als mij dat zo uitkomt.
1 van mijn honden heeft problemen als ik langer blijf liggen en de andere heeft hartmedicatie en pijnstillers die op vaste tijden gegeven moeten worden... ik heb er zelf geen probleem mee, en er zijn zat mensen die maar 6/7 uur per nacht slapen .. maak het mezelf daarna alleen makkelijk door heerlijk op de bank verder tetukken..
Maar het gaat er niet om hoe lang ik op mijn bed kan blijven liggen, het gaat erom wat we ervan vinden dat ts een dag in een pretpark hangt en de honden allleen laat die dag.. en dat vind ik niet kunnen, of je nu 6 of 12 op je bed ligt.. ik blijf het niet kunnen vinden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door renee-uk »

jacq1970 schreef: Maar het gaat er niet om hoe lang ik op mijn bed kan blijven liggen, het gaat erom wat we ervan vinden dat ts een dag in een pretpark hangt en de honden allleen laat die dag.. en dat vind ik niet kunnen, of je nu 6 of 12 op je bed ligt.. ik blijf het niet kunnen vinden.
en ik blijf dat zwaar overdreven vinden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gebruikersavatar
Lieke67
Zeer actief
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 okt 2008 13:44
Aantal honden: 2

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Lieke67 »

Nou een ding scheelt, onze honden hebben hier niet echt een routine, of beter gezegd, wij niet:)
Uitslapen kunnen ze ook al in het weekend en de vakantie omdat wij gewoon uitslapen en ze zich blijkbaar vrij makkelijk aanpassen:)
Wandelen en eten doen ze ook niet echt op stipt vaste tijden dus eigenlijk hebben we hele makkelijke honden omdat wij ze gemakkelijk gemaakt hebben.
Ik denk dat wanneer je heel moeilijk met je honden omgaat de honden vanzelf ook lastiger worden omdat er altijd rekening met ze wordt gehouden. Zo gaat het ook met kinderen, ook daarmee zijn we altijd makkelijk geweest:) En dat is heel prettig hoor!!
Zolang mensen denken dat dieren niet voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet denken...
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:Nou het spijt me geweldig maar ik vind het ronduit belachelijk om te doen alsof het een verschrikking is dat die hondjes eens een keer een dag alleen moeten zitten.
Ik zit echt zo :eek: te lezen hoe ver sommige mensen doorslaan in hun hondenliefde, gezond kan ik het niet vinden eerlijk gezegd :roll:
:mrgreen: nou inderdaad... ik werk fulltime dus ze zitten hier idd. een dag alleen... niet anders dan dat ik thuis ben want het enige verschil is dat ik dan thuis ben maar voor de honden veranderd er weinig, misschien wat andere tijden maar qua tijdsindeling toch weer hetzelfde... want ook dan zitten ze gewoon lekker in hun kennel, botten te kauwen, te rusten voor als ik thuis kom en we gaan trainen, fietsen, etc.
er zal toch geld moeten binnenkomen anders is er geen eten voor mij en niet voor de hondjes. Als je alleen bent heb je weinig keus. Alleen voor de jonge hond heb ik oppas en die wordt tussendoor een keertje uitgelaten, maar de rest niet... ook niet nodig.
weekenden zijn over het algemeen altijd voor de honden, nog meer trainen, wedstrijden (kijken) etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
mariaa
Zeer actief
Berichten: 2296
Lid geworden op: 02 sep 2009 22:39
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door mariaa »

Neeltje schreef:Volgens mij kan een hond niet anticiperen. Een hond heeft geen benul van de toekomst. Alleen van wat er nu gebeurd. Niet wat er morgenavond gebeurt. Weten zij wat dagen zijn of weken, die zijn er niet voor hun.
Hoe weet je zo zeker dat een hond geen benul heeft van de toekomst, ze kunnen het ons niet vertellen :wink:
Ik denk zeker dat een hond kan anticiperen, dat heeft namelijk vooral te maken met ritme en structuur...
Onze honden weten hier juist heel goed wat de dag gaat brengen omdat het meestal op dezelfde manier verloopt.
Afbeelding
Neeltje

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Neeltje »

mariaa schreef:
Neeltje schreef:Volgens mij kan een hond niet anticiperen. Een hond heeft geen benul van de toekomst. Alleen van wat er nu gebeurd. Niet wat er morgenavond gebeurt. Weten zij wat dagen zijn of weken, die zijn er niet voor hun.
Hoe weet je zo zeker dat een hond geen benul heeft van de toekomst, ze kunnen het ons niet vertellen :wink:
Ik denk zeker dat een hond kan anticiperen, dat heeft namelijk vooral te maken met ritme en structuur...
Onze honden weten hier juist heel goed wat de dag gaat brengen omdat het meestal op dezelfde manier verloopt.
Weet je, daar is onderzoek naar gedaan, als bij zoveel andere dieren. Tenzij je dat allemaal terzijde wilt schuiven. Een hond heeft geen benul van de toekomst.
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Inge »

Mijn routine is dat er geen routine is... ze weten dus nooit wanneer ze eten krijgen, wanneer ik ga wandelen, wanneer ik moet werken... ik plan mijn werkdagen zo in dat ze geen 8 uur zonder uitlaatrondje hoeven maar het komt weleens voor dat mijn planning uitloopt en dat dat wel zo is. Jammer dan.
Ze komen niets tekort. Ze lopen vrijwel dagelijks los in het bos, gaan 3x per week mee naar de club en degene waar ik niet meer mee train (die wel meegaat naar de club overigens) mag bij mij slapen. Tegenwoordig vertrekt ze een uur eerder dan ik naar boven en ligt al diep in slaap als ik dan kom.... moet ze nog opschuiven ook :80:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
bloempje11
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:34
Mijn ras(sen): Kooikers
Aantal honden: 2

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door bloempje11 »

Ben vorige week een dagje weggegaan, ging prima.
Hondjes waren alleen wat onrustig toen we weer thuis kwamen, maar eentje is net gecastreerd dus denk dat het daaraan ligt.
Hoop dat de hondjes het fijn vinden alleen anders moet je ze toch maar naar een oppas brengen...
Dieren die praten, dieren die zingen
Dieren die zich door de menigte wringen
Dieren die houden van een beetje plagen
Dieren die niet over die aandacht klagen
Dieren die van jou zijn kennen geen pijn
Daarom zou ik zo graag, jou dier willen zijn
Gebruikersavatar
mariaa
Zeer actief
Berichten: 2296
Lid geworden op: 02 sep 2009 22:39
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door mariaa »

Neeltje schreef:
mariaa schreef:
Neeltje schreef:Volgens mij kan een hond niet anticiperen. Een hond heeft geen benul van de toekomst. Alleen van wat er nu gebeurd. Niet wat er morgenavond gebeurt. Weten zij wat dagen zijn of weken, die zijn er niet voor hun.
Hoe weet je zo zeker dat een hond geen benul heeft van de toekomst, ze kunnen het ons niet vertellen :wink:
Ik denk zeker dat een hond kan anticiperen, dat heeft namelijk vooral te maken met ritme en structuur...
Onze honden weten hier juist heel goed wat de dag gaat brengen omdat het meestal op dezelfde manier verloopt.
Weet je, daar is onderzoek naar gedaan, als bij zoveel andere dieren. Tenzij je dat allemaal terzijde wilt schuiven. Een hond heeft geen benul van de toekomst.
Ik ben wel benieuwd naar het onderzoek, of honden wel of niet kunnen anticiperen...heb je hier nog een linkje van?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bloempje11
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:34
Mijn ras(sen): Kooikers
Aantal honden: 2

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door bloempje11 »

Lieke67 schreef:Nou een ding scheelt, onze honden hebben hier niet echt een routine, of beter gezegd, wij niet:)
Uitslapen kunnen ze ook al in het weekend en de vakantie omdat wij gewoon uitslapen en ze zich blijkbaar vrij makkelijk aanpassen:)
Wandelen en eten doen ze ook niet echt op stipt vaste tijden dus eigenlijk hebben we hele makkelijke honden omdat wij ze gemakkelijk gemaakt hebben.
Ik denk dat wanneer je heel moeilijk met je honden omgaat de honden vanzelf ook lastiger worden omdat er altijd rekening met ze wordt gehouden. Zo gaat het ook met kinderen, ook daarmee zijn we altijd makkelijk geweest:) En dat is heel prettig hoor!!
Is wel handig, gemakkelijke honden.
Mijn kooikers leer ik nog aan gemakkelijk te zijn maar dat gaat ook vrij goed.
Dieren die praten, dieren die zingen
Dieren die zich door de menigte wringen
Dieren die houden van een beetje plagen
Dieren die niet over die aandacht klagen
Dieren die van jou zijn kennen geen pijn
Daarom zou ik zo graag, jou dier willen zijn
Gebruikersavatar
bloempje11
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:34
Mijn ras(sen): Kooikers
Aantal honden: 2

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door bloempje11 »

Hoe oud zijn de hondjes? Trouwens, zelfde avatar!
Dieren die praten, dieren die zingen
Dieren die zich door de menigte wringen
Dieren die houden van een beetje plagen
Dieren die niet over die aandacht klagen
Dieren die van jou zijn kennen geen pijn
Daarom zou ik zo graag, jou dier willen zijn
Gebruikersavatar
Daisy@
Zeer actief
Berichten: 19189
Lid geworden op: 19 sep 2002 20:17
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Waar hebben we het over zeg?
Eén dagje, honden hebben het verder gewoon goed. Kunnen doen wat ze moeten doen. Alleen een klein dagje even geen gezin om hun heen.
Misschien zijn ze wel een dag dolgelukkig, blij met alle rust :engel:

Met Daisy kon ik het niet doen. Die kon het gewoon niet zo lang ophouden, zeker op het laatst niet.
En de achterdeur de hele dag open vond ik niet fijn, ook omdat we een open poort hebben naast het huis.
Nu gaan we met gemak eens een dagje weg hoor. Goed uitlaten, stuk fietsen of lekker even samen dollen.
Een kluif erbij en niets aan de hand.

Als ze echt wat moeten doen dan doen ze dat ook. Er is ook nog een leven náást de honden hoor!
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Inge »

Komende zaterdag ben ik vanaf kwart voor 7 's ochtends weg en geen idee hoe laat ik thuis ben. Biène blijft thuis.
Ze krijgt een kluif als ik wegga en mijn pa komt haar een keer uitlaten. Voor de rest zoekt ze het maar uit die dag, het is niet anders.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Hoe lang kan een hond alleen zijn?

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik doe het zelf niet, de honden langer dan een uur of vier alleen laten. Als het langer wordt dan dat, dan breng ik ze naar een oppasadres of er komt iemand bij mij in huis. Ik voel me er zelf anders erg naar onder alhoewel ik het wel fijn zou vinden als het anders was, voel me wel gegijzeld doordat ik zo streng ben voor mezelf wat betreft de zorg voor de honden.
Rein kan slechts moeizaam alleen zijn, Bolke en Huette kunnen het prima. Als ik een tuin had zou ik het ideaal vinden de honden daar te laten bij alleen zijn, Rein echter zou gegarandeerd uitbreken om naar me op zoek te gaan.

Maar goed, als antwoord op ts, ik vind dat het prima kan, het is geen dagelijkse situatie en eens in de zoveel tijd moet zoiets kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”