Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom likt een hond je gezicht?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nelleke schreef:Hoi ik vroeg me af of jullie weten wat nou de werkelijke reden is dat een hond je gezicht likt.
Omdat je een broek aan hebt :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Iemand kan je een gemeend schouderklopje geven, óf net even wat te hard op je schouder slaan zodat het een intimiderend effect heeft. En zo is het bij honden ook.
Soms is het betreden van iemands persoonlijk zone intiem, en soms is het intimideren.
Gedrag is niet zomaar eenduidig te verklaren :wink:

Wat je primair, dus in éérste instantie, ervaart is meestal de juiste interpretatie. Wat mensen echter vaak doen als ze zich eigenlijk een beetje geinitmideert voelen door hun hond, is dat middels één of andere theorie recht proberen te praten. Omdat we eigenlijk niet willen weten dat onze hond soms ook wel eens een beetje te grote broek aantrekt :wink:
Als je dicht bij je eigen primaire reactie blijft ben je eigenlijk altijd duidelijk voor je hond :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Hanneke2
Zeer actief
Berichten: 14267
Lid geworden op: 30 nov 2002 22:22
Aantal honden: 2

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

freskin schreef:Het is een teken van begroeting/affectie. Honden likken dat onderling bij elkaar de bek als een teken van begroeting.
Het is maar net wat je zelf wilt. Vindt je het niet prettig dan kan je het afhouden of de hond leren het niet te doen. Het is een natuurlijke reactie van de hond dus :wink:
Niet alle honden. Mijn honden likken nooit andere honden (elkaar heel zelden) over de bek, en lijken het ook niet echt prettig te vinden als andere honden het bij hen proberen. Ik ken een teefje dat dol is op Jack en altijd wil tongen en hij draait dan echt zijn kop weg. En van die grote stuiterpups die Lilo's bek willen likken kunnen een grom terug krijgen.

Lilo likt ook nooit mensen in hun gezicht. Jack wil af en toe als hij helemaal tevreden op je schoot ligt nog wel eens een snelle lik over je bek geven. Meestal als je net je mond open hebt :tongue: :ugh:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Gebruikersavatar
Hanneke2
Zeer actief
Berichten: 14267
Lid geworden op: 30 nov 2002 22:22
Aantal honden: 2

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Browny schreef:Dit vroeg ik mij dus ook af, zo weet ik dat het bij de husky niet leuk is voor de hond om af te leren omdat het instinctief is (ooit ergens gelezen)... nu doet mijn hond het ook heel extreem, je handen, kleren, gezicht, voeten eigenlijk alles :p maar ik wil dit dus niet en zeg dan NEE Bah :p maar is dit afstraffen tegen natuurlijk gedrag in wel bevorderlijk voor de hond of wordt hij dan zenuwachtig omdat hij op zijn manier zijn liefde voor de baas dan niet kan uiten??
Als jij het opdringerig gedoe vindt zou ik het zeker afkappen. Vind je het helemaal geweldig als hij koekies uit je bek pakt met zo'n smuldier-adem, nou, lekker laten gaan dan.

Wat bouvierpoedel ook al ergens zegt, er is allerlei 'natuurlijk gedrag' wat je niet wil of in andere banen leidt. Daar wordt een hond niks minder van hoor.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Gebruikersavatar
Paddle
Zeer actief
Berichten: 1421
Lid geworden op: 18 dec 2008 23:01
Locatie: Brugge (België)

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Paddle »

Angel doet het eigenlijk nooit bedenk ik me nu.

Als je op haar hoogte bent wil ze je ook liever niet rechtsreeks in je ogen kijken. Ze wil wel graag contact, tegen je aan zitten, massages etc, maar in je gezicht likken heeft ze nog niet de minste poging tot gedaan in al die jaren.

Zal haar ding niet zijn denk ik dan maar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
[Sandra]
Zeer actief
Berichten: 20005
Lid geworden op: 23 nov 2009 23:35
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Likken is trouwens een ding, maar Otto mag ook graag 'nibbelen' als ik thuiskom en ik begroet hem. Zeg maar een beetje zachtjes met zijn tandjes over mijn huid 'schrapen'. Liefst de binnenkant van mijn ellebogen, dat is hét plekje. Geeft me altijd het gevoel dat ik er een zuigplek van kan krijgen als ik hem te lang laat doorgaan :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Frederiek
Zeer actief
Berichten: 2671
Lid geworden op: 09 feb 2009 16:31
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1
Locatie: Groede

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hades likt ook graag gezichten. Niet perse hele poetspartijen, maar als het aan hem ligt worden er toch een paar fleppen uitgedeeld. Ik vind het niet erg, met mate, ergens vind ik het wel aandoenlijk. Maar dat komt vooral omdat hij er altijd zo'n gelukzalige kop bij trekt :mrgreen:. Maar ja, hij vindt 't soms ook leuk om ineens heel hard aan m'n oor te gaan snuiven :19: . En dan weer een lik over m'n gezicht. Raar beest. Ik denk dat hij gewoon 'hoi :cheer: ' wil zeggen, eigenlijk. Qua dominant/onderdanig zou ik het niet weten. Hades is onderdanig naar mensen toe en likt gezichten, Samba is nog veel onderdaniger maar likt nooit gezichten. Die draait altijd haar kop weg, alsof ze zich een beetje ongemakkelijk voelt bij zo'n 'intiem' contact ofzo, terwijl ze knuffelen heerlijk vindt. Honden likt ze dan weer zonder problemen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
Gebruikersavatar
Miranda
Erelid
Berichten: 30997
Lid geworden op: 04 aug 2010 12:50
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2
Locatie: Raalte

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Miranda »

[Sandra] schreef: Likken is trouwens een ding, maar Otto mag ook graag 'nibbelen' als ik thuiskom en ik begroet hem. Zeg maar een beetje zachtjes met zijn tandjes over mijn huid 'schrapen'. Liefst de binnenkant van mijn ellebogen, dat is hét plekje.
Dat is poetsen, oftewel groomen.
Wat haal jij voor vieze dingen uit met die elleboog dat die eerst helemaal schoongemaakt moet worden als je thuis komt? :mrgreen:

Hier worden handen, haren, oren en baard gegroomd.
Volgens mijn man dé manier om een schone en verzorgde baard te krijgen.

Likken doet deze hond ook veel. Handen, gezicht, af en toe een likje over kleren. Ze doet het om verschillende redenen.
Het meest schattig én tegelijkertijd het irritantst is de pup die door liefde overmand je gezicht aflebbert als je even op de bank in slaap bent gevallen. Vooral niet halfslaperig je mond opendoen, is op dat moment het devies. Soms duw ik haar weg op zo'n moment met de woorden 'zout even op' en een zachte grom om verder te dutten, soms krijgt ze haar zin met dat aandacht opeisen (want dat is het).
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Gebruikersavatar
Magic
Zeer actief
Berichten: 5386
Lid geworden op: 09 okt 2009 11:25
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Magic »

Miranda schreef:Vooral niet halfslaperig je mond opendoen, is op dat moment het devies.
Haha ja, herkenbaar.
Magic wil altijd in mijn mond likken als ik gaap :devil: .
Afbeelding
Iedere dag feest!
Gebruikersavatar
sTefaniA
Zeer actief
Berichten: 5079
Lid geworden op: 03 mei 2010 22:41
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1
Locatie: Antwerpen

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Miranda schreef:
[Sandra] schreef: Likken is trouwens een ding, maar Otto mag ook graag 'nibbelen' als ik thuiskom en ik begroet hem. Zeg maar een beetje zachtjes met zijn tandjes over mijn huid 'schrapen'. Liefst de binnenkant van mijn ellebogen, dat is hét plekje.
Dat is poetsen, oftewel groomen.
Wat haal jij voor vieze dingen uit met die elleboog dat die eerst helemaal schoongemaakt moet worden als je thuis komt? :mrgreen:

Hier worden handen, haren, oren en baard gegroomd.
Volgens mijn man dé manier om een schone en verzorgde baard te krijgen.

Likken doet deze hond ook veel. Handen, gezicht, af en toe een likje over kleren. Ze doet het om verschillende redenen.
Het meest schattig én tegelijkertijd het irritantst is de pup die door liefde overmand je gezicht aflebbert als je even op de bank in slaap bent gevallen. Vooral niet halfslaperig je mond opendoen, is op dat moment het devies. Soms duw ik haar weg op zo'n moment met de woorden 'zout even op' en een zachte grom om verder te dutten, soms krijgt ze haar zin met dat aandacht opeisen (want dat is het).
Dat baardknabbelen wordt hier ook gedaan. Mijn vriend vind het wel geinig en ook hij vind het dé manier om een schone baard te krijgen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joswolf
Zeer actief
Berichten: 462
Lid geworden op: 23 okt 2009 21:37
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Joswolf »

Voor wolven is het heel normaal. Een hogere in rang wordt altijd zo begroet. Is daar een ritueel wat toch natuurlijk gedrag is. Enkele van mijn wolven doen dat en ik laat ze dat ook doen want die begrijpen niet als ik dat niet toelaat of afwijs.
Jos
Gebruikersavatar
Browny
Zeer actief
Berichten: 5844
Lid geworden op: 14 okt 2010 22:26
Aantal honden: 5

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Browny »

Als jij het opdringerig gedoe vindt zou ik het zeker afkappen. Vind je het helemaal geweldig als hij koekies uit je bek pakt met zo'n smuldier-adem, nou, lekker laten gaan dan.

Wat bouvierpoedel ook al ergens zegt, er is allerlei 'natuurlijk gedrag' wat je niet wil of in andere banen leidt. Daar wordt een hond niks minder van hoor.
Dat is waar, springen is bv ook een vorm van begroeting en wordt ook niet door alle mensen getolereerd.. nou ben ik wel consequent in opvoeding, maar mn hond moet zoveel leren nu hij niet meer zwerft. dus vandaar dat ik het mij ook afvroeg :) ik heb hem nu nog maar 4 weekjes en hij is al volwassen hond dat lijkt mij voor de hond lastiger dan dat het van pup af aan wordt afgeleerd..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”