Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting om trekken af te leren.

Moderator: moderatorteam

Daan

slipketting om trekken af te leren.

Ongelezen bericht door Daan »

Zou dat helpen, ik heb hier nog een slipketting van 20 jaar oud om een knuffel heen hangen, als ik diesel die naar zijn kont gooi als hij trekt, zou dat enig effect hebben?
Het gaat wel beter hoor met lopen aan de riem, maar de eerste 100 meter hier de deur uit, blijft hij hardnekkig trekken.
Dat stoppen en omkeren, etc, heeft op dit stukje geen enkel effect.
Als ik hem echt fors corrigeer (verbaal) dan loopt hij wel even netjes mee.
Maar dat gebrul van mij... :boos: ik zie tegenwoordig de vitrages van alle buren bewegen als ik langsloop...
"gaat ze hem weer mishandelen of niet" :roll:
Gebruikersavatar
Angeniet
Erelid
Berichten: 4836
Lid geworden op: 11 feb 2003 22:57
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Hoe herkenbaar....
Hier moeten ook die eerste meters uitgebreid worden besnuffeld.
Waar zijn de honden van buren naartoe gegaan etc.

Ik heb Juda een poosje aan de Gentle Leader gehad.
Leek me wat vriendelijker dan een slipketting.
Trekprobleem is helemaal over.
Nu Izzy nog..... :smile1:
Die dame is hardnekkiger.
Gebruikersavatar
Joyce
Zeer actief
Berichten: 1926
Lid geworden op: 22 apr 2002 13:58
Aantal honden: 4
Locatie: Drenthe baasje van Xana, Quiero, Batman en Cody

Ongelezen bericht door Joyce »

Hmmm, hoe goed is je hand-oog coordinatie :P

Je hebt ook van die Fisher dics, metalen plaatjes die tegen elkaar aan kletteren als je ze weggooit. Je kan hier de hond op trainen zodat hij weet dat hij wat verkeerd doet als hij dat geluid hoort.

Of je loopt naar buiten en zodra die trekt ga je weer naar binnen, maak je de riem los, doe je je jas uit en ga je eventjes heel wat anders doen. (dit alles zonder iets te zeggen). Als hij dan weer rustig is lijn je hem weer aan, jas aan enz. en ga je weer naar buiten. Trekt hij weer meteen. Dan ga je weer naar binnen enz.. Als het alleen de 1e 100 meter is dat hij trekt zal hij toch snel doorhebben dat hij de deur niet uitkomt als hij niet netjes op je wacht.
Gebruikersavatar
vinkje
Zeer actief
Berichten: 1978
Lid geworden op: 23 apr 2002 05:56
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje
Locatie: eindhoven

Ongelezen bericht door vinkje »

IK heb het idee dat bijna alle Goldens dat doen.
Alleen bij mij is het wel wat meer dan honderd meter,( was het maar waar 100 meter :evil: ) De Easy Walker heeft totaal geen nut meer allang niet meer.
Gister kwam ik een stelletje tegen met een pupje van 6 maanden, dat vrouwtje zei tegen mij dat ik een slipketting moest kopen, maar ik geloof dat, dat niet zo vriendelijk is voor de hond, de DA heeft eens tegen mij gezegt dat het slecht is voor zijn strotje en voor zijn vacht, en ik wil nu eenmaal niets wat Beau kan schaden. Ze zei er nog bij dat ik dan een gladde slipketting moest kopen, ik weet niet wat voor verschil er tussen die kettingen zit omdat ik zoiets nog nooit gebruikt heb, maar wat zou het heerlijk zijn als je gewoon rustig kunt wandelen. Als ik dan andere mnensen met hun hondje zie wandelen denk ik, waarom doet die van mij dat niet. :U:
Afbeelding


Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Gebruikersavatar
vinkje
Zeer actief
Berichten: 1978
Lid geworden op: 23 apr 2002 05:56
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje
Locatie: eindhoven

Ongelezen bericht door vinkje »

Chatterbox schreef:Hmmm, hoe goed is je hand-oog coordinatie :P

Je hebt ook van die Fisher dics, metalen plaatjes die tegen elkaar aan kletteren als je ze weggooit. Je kan hier de hond op trainen zodat hij weet dat hij wat verkeerd doet als hij dat geluid hoort.

Of je loopt naar buiten en zodra die trekt ga je weer naar binnen, maak je de riem los, doe je je jas uit en ga je eventjes heel wat anders doen. (dit alles zonder iets te zeggen). Als hij dan weer rustig is lijn je hem weer aan, jas aan enz. en ga je weer naar buiten. Trekt hij weer meteen. Dan ga je weer naar binnen enz.. Als het alleen de 1e 100 meter is dat hij trekt zal hij toch snel doorhebben dat hij de deur niet uitkomt als hij niet netjes op je wacht.
:ugh: Als ik zo moet handelen, ben ik de hele dag naar buiten en naar binnen aan het wandelen, dan denken mijn buren beslist dat ik ze daar boven niet meer allemaal op een rijtje heb. :mrgreen:
Afbeelding


Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Gebruikersavatar
sample
Zeer actief
Berichten: 1325
Lid geworden op: 10 feb 2004 20:51

Ongelezen bericht door sample »

Ik heb met de mijne ruim 10 maand van alles en nog wat geprobeerd om hem op te laten houden met trekken aan de riem. Toen liep de buurman (die traint zelf herders) me voorbij. En gromde tussen zijn tanden door dat dit toch wel belachelijk was en waarom ik es niet opschoot met dat gedrag corrigeren.

Ik bedacht me dat daar eigenlijk wel wat inzat. De liefelijke aanpak hadden we nou wel gehad. Afleiden, ombuigen, belonen, aandacht vragen, stilstaan, abrupt omdraaien en de andere kant uit lopen.

Toen heb ik de slipketting die de buurman uit zijn schuur haalde, aangepakt. Ik ben nu 6 weken verder en hij heeft weer zijn gewone leren halsband om, want hij trekt niet meer :wink:
Gebruikersavatar
Rossi
Zeer actief
Berichten: 2505
Lid geworden op: 18 jan 2004 18:32
Locatie: Friesland

Ongelezen bericht door Rossi »

Die van mij doet het ook nog. :jank:
Hij heeft inmiddels al meer diploma's dan ik. :roll:
Als we alleen met hem lopen op bekende stukken gaat het goed. Aandacht er bij houden. Maar op onbekend terrein of met andere honden erbij......hopeloos. En als Rossi uit logeren is geweest...kunnen we weer helemaal opnieuw beginnen.

Maar om op je vraag terug te komen. Ik weet niet of dat zo helpt. Ik zou het in ieder geval niet doen met Rossi, die is al zo schrikkerig. Verder ben ik niet zo fan van de 'schrik'methode. :wink:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lysette
Zeer actief
Berichten: 7073
Lid geworden op: 02 mei 2002 17:24
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Job heeft het redelijk geleerd op commando. Als je dan even geen zin of tijd hebt om het "af te dwingen" geef je hem geen commando. Elke keer omdraaien en teruglokken als hij wil gaan trekken. Bij Job ging dat als een trein. Hij mocht overal lopen zolang hij maar niet trok. En belonen en af en toe wat lekkers als hij niet trok.
Maar ik moet zeggen dat ik heb bij Job nooit gebruik want met 3 honden schiet het niet op. Job trekt verder toch alleen maar op de hondenschool enzo :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Dat gooien met een slipketting vanachter uit je hond als hij aangelijnd is, zou ik zeker nooit doen. Heb je grote kans dat het beetje vertrouwen wat je met je hond hebt opgebouwd in 1 klap weg is. Aan de lijn moet hij zich zeker voelen door de aanwezigheid van de baas en niet 'belaagd' worden door dingen die hij niet begrijpt.
Corrigeren aan de lijn kun je dan nog beter doen door heel af en toe een ruk aan de riem te geven, gelijk de correctie 'Nee' er overheen en het commando 'Naast'. Bij goed uitgevoerd gelijk belonen met wat lekkers.
Train je nog appeloefeningen met je hond tussendoor?
Ik denk dat het enorm zal schelen als je op bepaalde tijden op een veld wat gehoorzaamheid zou trainen. En dan puur op aandachtsoefeningen voordat je de commando's inzet en iedere keer belonen met Rodi in het begin. Dan uitbouwen met de standaardcommando's en het volgen inzetten. Het is ook een combi van hoe je tegelijkertijd je commando inzet en de riem hanteert. Erop letten dat jouw arm niet voorbij je lichaam uitsteekt, want dat is een vrijbrief om de riem strak te zetten.
Consequent zijn en aan de hond duidelijk overbrengen wat je van hem verlangt, is echt heel belangrijk. Stanley is nu 2,5 jaar en absoluut geen makkelijke hond, maar met 7/8 maanden liep hij netjes naast aan de lijn.
En nu nog, ook als er andere honden en kinderen langsvliegen blijft hij netjes naast. Als we uitgaan, trekt hij me niet als een idioot mijn tuin door het hek uit, want dat tolereer ik niet. Wel mag hij naast me gezellig dribbelen als hij blij is. Maar ik doe dan ook GG-trainen met hem, misschien dat daar al een hele goeie basis ligt. :denken:

Hoop dat het je lukt dat trekken af te leren. Scheelt je al gauw een paar tennisarmen.
droopy
Actief
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mar 2003 09:09
Locatie: regio leiden

Ongelezen bericht door droopy »

Pebbles heeft het commando NIET geleerd. Als zij trok stond ik stil (soms werd ik er hopeloos van maar toch heeft het gewerkt) en elke keer als ze in de riem liep heb ik het woord NIET gebruikt.
Nu is het voldoende om dit te zeggen en ze doet een stapje terug om de riem weer slap te laten hangen. Heb dat in het begin heel consequent beloond met de stem, een aai of een brokje.
Nu alleen nog stembeloning.
Maar het vraagt gewoon veeeeeeel tijd en doorzettingsvermogen. En ja je kunt er hopeloos van worden..................

Met slipkettingen gooien (bij vorige hond wel geprobeerd) lukte me nooit kwam niet eens in de buurt omdat meneer alweer gevlogen was waar hij in mijn ogen stoute dingen aan het doen was. Hoezo effect..........
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

bedankt voor jullie antwoorden.
Dat gooien is zonder meer een slecht idee, ik kan helemaal niet goed mikken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chezzies
Zeer actief
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:06
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: slipketting om trekken af te leren.

Ongelezen bericht door Chezzies »

Daan schreef:Zou dat helpen, ik heb hier nog een slipketting van 20 jaar oud om een knuffel heen hangen, als ik diesel die naar zijn kont gooi als hij trekt, zou dat enig effect hebben?
Het gaat wel beter hoor met lopen aan de riem, maar de eerste 100 meter hier de deur uit, blijft hij hardnekkig trekken.
Dat stoppen en omkeren, etc, heeft op dit stukje geen enkel effect.
Als ik hem echt fors corrigeer (verbaal) dan loopt hij wel even netjes mee.
Maar dat gebrul van mij... :boos: ik zie tegenwoordig de vitrages van alle buren bewegen als ik langsloop...
"gaat ze hem weer mishandelen of niet" :roll:
Als je het stilstaan consequent volhoud heeft het wel effect.
Hij blijft trekken omdat hij resultaat heeft, met zijn getrek bereikt hij immers wat hij wil.
Als hij weet met trekken bereik ik niets, en met een slappe lijn wel ( dat wel belonen met oefenen natuurlijk) zal het getrek over gaan.
Als je dit gaat trainen, koppel er een commando aan bv wandelen ofzo..elke keer als je het commando geeft ga je dit consequent oefenen.

Het is soms niet te doen om het wandelen zonder trekken een hele wandeling vol te houden. Vandaar het commando erbij, tijdens je trainingen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb bij sam ongeveer een half jaar met slipketting getraind om het trekken enz. af te leren.

nu heeft hij weer een gewone leren halsband.

wel heb ik de slipketting nog voor drukke momenten. dus als je weet dat er veel mensen komen (dan is sam heel hyperactief en hoort/ziet niks meer. hij moet eerste iedereen hoi zeggen) dan doe ik hem de slip nog om.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scarlett
Actief
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 sep 2003 21:38
Locatie: in mijn huisje

Ongelezen bericht door Scarlett »

Hier ook 2 verschrikkelijk trekmonsters. Op de trainingen voglens het stoppen, stilstaan, aandacht vragen, belonen etc. gaat het prima, maar dan worden ze uiteraard apart getraind. Maar in het dagelijkse gewone straatgedoe is het hopeloos.

Van de week de slip geprobeert. Jody wist het meteen weer (was al eens met de slip getraind) en Charley had maar 1 correctie nodig en bleef keurig wandelen. Dat hij het commando; wandel kent is natuurlijk van al de trainingen. Zelfs als ze katten zien, kijken ze wel, maar trekken mij er niet meer naartoe. :mrgreen:

Mijn armen en schouders zijn er blij mee. Ik ga over een paar weken weer gewoon over op de halsband en hoop dan dat het trekken verleden tijd is. Misschien nog af en toe herhalen als ze weer in herhaling vallen.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Bayko trekt altijd als ie moet poepen, daarna loopt ie keurig netjes aan de riem. Nou oke, tegenwoordig lopen ze bijna nooit meer aangelijnd dus nu heb ik dat 'probleem' niet meer. Cyntha was wel van nature een trekker, maar toch consequent stop & go gedaan en uiteindelijk hielp het wel. Moet je wel heeeeeeeel veel geduld hebben :wink:
Gebruikersavatar
mechelaar_fan
Zeer actief
Berichten: 1252
Lid geworden op: 02 dec 2002 13:02
Locatie: mechelen

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

ik denk dat je hond vol energie zit. moet eraf.
Gebruikersavatar
Xhrista
Zeer actief
Berichten: 316
Lid geworden op: 16 mei 2002 12:32
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Aantal honden: 3
Locatie: Borssele
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Ik had eigenlijk nog nooit een slip bij Solo om gehad(is nu 2 jaar)wel de halfcheck,maar dat is eigenlijk meer omdat ze die niet af kunnen trekken als ze achteruit gaan.
Gisteren wilde ik gaan zwemmen in zee en daar gaan de banden zo van roesten en zij moest wat om,omdat ze aan de lange lijn moet vanwege loopsheid.Had ik nog een kopere slip hangen,dus die omgedaan.Natuurlijk is ze blij en wil zoals gewoonlijk de poort uit rennen,met mij erachteraan.Ze weet gewoon dat in die smalle poort met 3 honden toch niet te corrigeren valt,behalve als je dus een slip hebt,1 ruk ze keek om en ging rustig lopen.Ben dus wel van plan om dat eens wat vaker te proberen,want die uitgerukte armen ben ik wel eens zat.

Gr. Christa
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

mechelaar_fan schreef:ik denk dat je hond vol energie zit. moet eraf.
Dat hij energie heeft voor 5 staat vast.
Dat mag ook.
In huis is hij best rustig, en vooral erg relaxed.
Hij wil gewoon vooruit
Maar de aanhouder wint, en af en toe kan hij die eerste honderd meter fatsoenlijk naast me lopen. :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”