Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag? Vreemd bultje onder de nagel.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Vraag? Vreemd bultje onder de nagel.

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zag deze vraag staan op een ander forum en heb toestemming om het hier neer te zetten.
Als aanvulling nog dat het een Drent betreft van 9 jaar oud.
Vorige week ging ik met mijn hond naar de Da omdat er iets met haar nagel was (dacht ik) Ze likte er constant aan maar liep niet mank.
Ik dacht aan een losse nagel maar nader onderzoek wees uit dat er iets aan de onderkant uit haar nagel groeide (een rood framboosachtig bultje ter groote van een krentje).
Er is een bioptie gedaan en daar kwam uit dat het niets kwaadaardigs is maar ontstekingsweefsel. Met het advies dat de teen wel beter geamputeerd kan worden.
Nou vind ik dat nogal drastisch maar volgens de Da gaat het niet vanzelf over ?????
Ik zet die voet nu een week 2x daags in de biotex en/of soda en het bultje wordt niet kleiner of groter. Ze likt er wel steeds aan.

Is er hier iemand die dit herkent en hoe denken jullie over teenamputatie?
Of heeft iemand enig idee wat ik hier mee moet of kan?

Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar dat lukte niet erg Je ziet bijna niks
Iemand hier die zoiets heeft meegemaakt en er iets over kan zeggen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
qyan1
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 17 jan 2006 00:46
Mijn ras(sen): Dobermann
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door qyan1 »

Nagelbedontsteking?

Qyan heeft onlangs een AB kuur van 3 weken gekregen (2 AB kuren door elkaar) i.v.m. een nagelbedontsteking. In eerste instantie likte hij ook een beetje aan zijn teen en zat er een plekje. Binnen mum van tijd, ondanks betadine, soda en biotex badjes, was zijn poot 2 keer zo dik en was niet alleen die ene teen ontstoken. Later zag ik ook dat het nagelbed los van de nagel zat.

We hebben gedurende die 3 weken dus een combinatiekuur gegeven, synolux 500 en nog 1 specifiek werkend op schimmels en gisten die niet in leven blijven als er zuurstof bij komt. Weet de naam van die andere niet meer. Als dat niet geholpen had was amputatie van zijn teen innderdaad nodig geweest. Na een dag of 5 begon die poot aardig te slinken. Na 3 weken was het geheel over gelukkig.

Misschien eerst een AB kuurtje proberen alvorens over te gaan tot amputatie?
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik geef deze mogelijkheid zeker door :ok:
Dank je wel :wink:

Er is nu ook een foto
Afbeelding

Herkenbaar?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
qyan1
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 17 jan 2006 00:46
Mijn ras(sen): Dobermann
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door qyan1 »

Herkenbaar, maar niet herkenbaar van de nagelbedontsteking overigens.
Qyan had zo'n geval op zijn pols zitten. Biopt kwam ook alleen een ontstekingsreactie uit. I.v.m. risico van de narcose hebben we eerst allerlei andere dingen geprobeerd. Uiteindelijk werd hij te groot en moesten we ingrijpen, anders had hij niet eens meer geopereerd kunnen worden. Afgelopen juli is dat ding weggehaald.

Zo heeft hij ook van die plekken op zijn achterpoot zitten, allen goedaardige fibromen (zoiets was het iig), dus geen ontstekingen, maar het idee is hetzelfde: op 1 achterpoot die bult weghalen zou niet mogelijk zijn als we hem eraf hadden gewild of als hij er last van had gehad. Er zou te weinig huid zijn op die plek volgens de dierenarts om de wond te hechten, te weinig ruimte om de bult in zijn geheel te kunnen verwijderen en de teen zou er dan inderdaad af moeten om het fibroom weg te kunnen halen. Aangezien Qyan niet aan het fibroom op zijn achterpoot zit, het ding niet groter wordt, niet veranderd en hij er ook geen last van heeft, laten we het dus maar zitten.

Misschien moet de teen bij dit hondje geamputeerd worden omdat er inderdaad te weinig of geen ruimte is om te kunnen hechten, of te weinig ruimte om het bultje te verwijderen? Die op Qyan zijn pols was kleiner aan de opppervlakte dan aan de huid dan eronder. Hierdoor werd het uiteindelijk een hechting van ongeveer 8,5 cm in de lengte over zijn polsgewricht, de ontsteking zat ook onderhuids. De genezing was een ramp, want de hechting was binnen een dag open gescheurt, na 3 dagen ontstoken en langzaam, heel langzaam begon het te helen. Dus misschien is er inderdaad te weinig ruimte, waardoor amputatie van de teen de enige mogelijkheid is?!
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

Afbeelding
Gebruikersavatar
Muis..
Zeer actief
Berichten: 1639
Lid geworden op: 21 apr 2007 21:40
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Locatie: Brabant Vrouwtje van Myra ,Timo & Dalí
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Met bultjes heb ik geen ervaring, wel met een hond waarvan de teen geamputeerd is/was.
Tulp
Zeer actief
Berichten: 3148
Lid geworden op: 13 dec 2004 18:58
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Herkenbaar en de teen hebben we laten amputeren. Mij te gevaarlijk om af te wachten of het bot (verder) geïnfecteerd raakt.

Nou ja teen amputeren, het laatste kootje waaraan de nagel zit is eraf gehaald en je moet het weten anders zie je het niet. De hond merkt er in elk geval niets van.
Dhoruba
Vaste gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2008 11:12

Ongelezen bericht door Dhoruba »

Ken dit niet..
Maar bij onze Max is ook een teen geamputeerd...en daar merk je niets van..
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

Tulp schreef:Herkenbaar en de teen hebben we laten amputeren. Mij te gevaarlijk om af te wachten of het bot (verder) geïnfecteerd raakt.

Nou ja teen amputeren, het laatste kootje waaraan de nagel zit is eraf gehaald en je moet het weten anders zie je het niet. De hond merkt er in elk geval niets van.
Dat lijkt me een belangrijke waarschuwing :ok:
Ik geef het direct door
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Femia
Zeer actief
Berichten: 2987
Lid geworden op: 22 apr 2002 20:03
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Harrie had in 2005 een bultje op zijn teen en dat is weggegaan met 2 weken AB. We moesten het iedere dag opmeten met een schuifmaat want als het groter werd moest het inderdaad weggehaald worden voordat het zó groot was dat er niet meer gehecht kon worden. Na een week zagen wij het al iets kleiner worden en na 2 weken was het weg.
Het is in ieder geval het proberen waard, amputeren kan altijd nog.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Is het geen wild vlees, Freek had dat laatst ook en er was een stukje van zijn nagel af wat was gaan ontsteken, na 2 weken biotex was het over.

Groetjes Els
Afbeelding
Gebruikersavatar
Angeniet
Erelid
Berichten: 4836
Lid geworden op: 11 feb 2003 22:57
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Ik heb met Juda momenteel hetzelfde probleem.
Dagelijks twee keer in de Biotex en ab (Clavubactin) meegekregen, de teen slinkt goed maar hij blijft toch af en toe likken.
Donderdag a.s. moeten we weer voor controle, ik hoop heel erg dat er geen teenamputatie nodig zal zijn.
Inmiddels is zijn poot van toestand 'zorgelijk' naar 'hoopvol' gegaan, we geven niet zomaar op.
Hij liep overigens ook niet mank, geen gepiep of zo, gewoon op z'n Juda's doordenderen, spelen en met boomstammen sjouwen.
Beterschap voor de Drent, ik hoop met je mee dat die infectie overgaat zonder amputatie (en dat hoop ik ook voor Joetje)!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

billy schreef:Is het geen wild vlees, Freek had dat laatst ook en er was een stukje van zijn nagel af wat was gaan ontsteken, na 2 weken biotex was het over.

Groetjes Els
Uit de biopt kwam dat het ontstekingsweefsel was :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tulp
Zeer actief
Berichten: 3148
Lid geworden op: 13 dec 2004 18:58
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Angeniet schreef:Ik heb met Juda momenteel hetzelfde probleem.
Dagelijks twee keer in de Biotex en ab (Clavubactin) meegekregen, de teen slinkt goed maar hij blijft toch af en toe likken.
Donderdag a.s. moeten we weer voor controle, ik hoop heel erg dat er geen teenamputatie nodig zal zijn.
Inmiddels is zijn poot van toestand 'zorgelijk' naar 'hoopvol' gegaan, we geven niet zomaar op.
Hij liep overigens ook niet mank, geen gepiep of zo, gewoon op z'n Juda's doordenderen, spelen en met boomstammen sjouwen.
Beterschap voor de Drent, ik hoop met je mee dat die infectie overgaat zonder amputatie (en dat hoop ik ook voor Joetje)!
Precies zo ging het met onze hond ook. Alles leek onder controle tot ik een keertje 's avonds op de bank aan haar poot zat te friemelen en dacht wat te ruiken.......
tjemig wat een lucht kwam er uit die nagel toen het zand eruit was en toen moest dus meteen dat kootje eraf.
Dit was wéken nadat haar nagel eraf was gegaan want er was al een kompleet nieuwe gegroeid.

Mank heeft ze nooit gelopen en ook likken deed ze er niet aan. Goed in de gaten houden dus!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”