Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castreren met 1 ingedaalde bal

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
sjef
Zeer actief
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 nov 2008 03:19

castreren met 1 ingedaalde bal

Ongelezen bericht door sjef »

Onze sjef heeft maar 1 ingedaalde bal. Wij hebben begrepen dat castratie dan een flinke operatie word omdat de andere bal opgezocht moet worden. Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Gebruikersavatar
Angeniet
Erelid
Berichten: 4836
Lid geworden op: 11 feb 2003 22:57
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Mijn Golden had hetzelfde probleem. Ze hebben inderdaad flink moeten zoeken. De verdwaalde bal zat tegen de nier aan, ze zijn indertijd dik drie kwartier met hem bezig geweest. Het genezingsproces viel me ondanks die ingreep behoorlijk mee.
Gebruikersavatar
sjef
Zeer actief
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 nov 2008 03:19

Ongelezen bericht door sjef »

Ja daar waren wij al bang voor.
Wij twijfelen eigenlijk of we het wel verantwoord vinden om een jonge gezonde hond zo'n operatie te laten ondergaan.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Tibby
Zeer actief
Berichten: 371
Lid geworden op: 16 mei 2004 21:03
Mijn ras(sen): 2 Duitse Herders, 3 langhaar teckels kaninchen en dwerg, 1 miniature australian shepherd, 1 kruising toypoedel x schipperke
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tibby »

Ik het het met ijn kat gehad, niet goed ingedaald. Hij was niet te voelen, dus zijn ze eerst via een echo op zoek gegaan naar de bal en vonden hem in de buik. De operatie ging op zich goed en het genas ook goed, de snee was niet zo heel groot gelukkig, je kan het qua operatie meer vergelijken met een sterilisatie.

Ja of je moet castereren, dat is je eigen keuze, maar het is of alles of niets. Alleen de ingedaalde bal verwijderen heeft geen zin. De bal die nog binnen zit, kan gewoon werkzaam zijn en hij kan dus nog steeds voor voortplanting zorgen en de hormonen blijven ook op peil. Alleen heeft een niet ingedaalde kans vaak minder goed werkend sperma. Dit kan trouwens een erfelijke afwijking zijn, vandaar ook dat je niet mag fokken met monochide en cryptochide (beide niet ingedaald) reuen.
Groetjes Thea en een poot van Tibby, Gioi, Miep, Whoopi, Nikita, Tante Truus en Meike

Niet meer bij ons, maar voor altijd in ons hart Jake, Fether, Kim, Zenna & Iwan
Gebruikersavatar
sjef
Zeer actief
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 nov 2008 03:19

Ongelezen bericht door sjef »

Nanna je vroeg waarom castreren.
Wel Sjef reageert compleet hysterisch als een van de kleine dametjes loops is. Spijlen van 2cm doorsnee worden verbogen om erbij te kunnen komen. Apart opsluiten is geen optie want hij kan alle deuren openmaken en hij luistert dan ook echt helemaal nergens naar. Vandaar dus.

Maar zo'n grote operatie vinden we eigenlijk ook niks.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Gebruikersavatar
Moniek B.
Zeer actief
Berichten: 1390
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:10
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Dan zou je eventueel een chemische castratie kunnen overwegen rondom de periode dat een van de teefjes loops is?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Gebruikersavatar
Noële
Zeer actief
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 jan 2008 09:42
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Fellow heeft twee niet ingedaalde ballen, één is wel te voelen, de andere niet. Ik laat hem wel castreren deze zomer (hij wordt twee jaar deze maand). Uit onderzoek (feiten en fabels van castratie) blijkt dat in zulke gevallen er toch 17% meer kans is op teelbalkanker. Afgelopen zomer sprak ik een man die had een hond met één ingedaalde bal, had er niks aan gedaan en toen de hond 5 jaar was kwamen ze er te laat achter dat hij teelbalkanker had, maar het was te laat. Daarna kregen ze weer een hond, ook weer één niet ingedaalde bal, maar dit keer hebben ze hem wel laten castreren.
Ik heb liever zo'n zware operatie op jonge leeftijd dan op oudere leeftijd, maar wilde hem wel eerst volwassen laten worden, vandaar dat ik wacht tot na zijn tweede verjaardag. Ik wil er niet te laat achter komen dat hij teelbalkanker heeft en bij Fellow is dat gewoon niet te controleren.
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Als hij verder nergens last van heeft, zou ik die bal lekker laten zitten. Whooper had twee niet ingedaalde teelballen en enorm veel problemen met zijn prostaat als teefjes loops waren. Hij kreeg erecties die niet meer uit zichzelf slonken, juist ook als hij nodig moest plassen en hij onderweg langs een loopse teven plek liep. We hebben besloten te opereren, maar ik vond het een kloteoperatie. Hij kreeg er nog eens een infectie overheen door het gebruikte binnenwaartse hechtdraad. Ik wil je graag een tip geven als je het toch laat doen; vraag om anti-allergische (als het goed is synthetisch) hechtdraad voor zowel de binnen- als buitenlaag, dan is de kans op infectie minder groot. Vooraf hebben we een echografie gedaan zodat de DA kon bepalen waar de teelballen ongeveer zaten, dat scheelt onnodig gewroet tijdens de operatie. Via 1 opening kon hij op beide plaatsen de ballen opzoeken en weghalen.
De castratie op zich heb ik geen spijt van; hij heeft de problemen die er door ontstonden niet meer, maar hij heeft er wel een probleem bij gekregen. Sindsdien ruikt hij naar loopse teef en dat is voor een grote stoere reu niet zo prettig. Dus overdenk goed de consequenties als je hond nu nog prima gezond is. Er zijn homeopatische middelen op de markt om de lusten van je hond wat in toom te houden als je eigen honden loops zijn. Wie weet werkt dat.
Gebruikersavatar
sjef
Zeer actief
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 nov 2008 03:19

Ongelezen bericht door sjef »

Dat van de chemische castratie lijkt ons een goede tip. We hebben een beetje rondgesnuffeld op internet en het lijkt iets om uit te proberen.

We gaan dit zeker met de da overleggen.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Gebruikersavatar
Noële
Zeer actief
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 jan 2008 09:42
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Boutje schreef:
Noële schreef:Fellow heeft twee niet ingedaalde ballen, één is wel te voelen, de andere niet. Ik laat hem wel castreren deze zomer (hij wordt twee jaar deze maand). Uit onderzoek (feiten en fabels van castratie) blijkt dat in zulke gevallen er toch 17% meer kans is op teelbalkanker. Afgelopen zomer sprak ik een man die had een hond met één ingedaalde bal, had er niks aan gedaan en toen de hond 5 jaar was kwamen ze er te laat achter dat hij teelbalkanker had, maar het was te laat. Daarna kregen ze weer een hond, ook weer één niet ingedaalde bal, maar dit keer hebben ze hem wel laten castreren.
Ik heb liever zo'n zware operatie op jonge leeftijd dan op oudere leeftijd, maar wilde hem wel eerst volwassen laten worden, vandaar dat ik wacht tot na zijn tweede verjaardag. Ik wil er niet te laat achter komen dat hij teelbalkanker heeft en bij Fellow is dat gewoon niet te controleren.
Die kans, ook al is de 17% groter dan bij ingedaalde ballen, is nog altijd minder dan 1%.
Houd ook rekening met de vachtveranderingen, Fellow lijkt nu al veel haar te hebben, dat wordt nog meer onderwol dus meer en moeilijker vachtonderhoud en klitten. Ook niet leuk.
De mensen uit je voorbeeld hebben gewoon gigantisch veel pech gehad.
Daarbij is een narcose voor een collie ook niet te onderschatten, is hij MRD1 getest?
Als je het toch laat doen, zorg dan in elk geval voor een gasnarcose!
Oeps, bedoel 13,6%:

Testikelkanker
Aangezien bij castratie de testikels worden verwijderd, wordt met de castratie ieder risico op testikelkanker weggenomen, ervan uitgaande dat er geen sprake was van kanker vóór de castratie. Er moet derhalve een vergelijking worden gemaakt bij complete reuen.
Circa 7% van de oudere reuen krijgt testikeltumoren. De prognose is echter zeer gunstig door het lage aantal metastasen, zodat testikelkanker zelden een doodsoorzaak is. Uit onderzoek is gebleken dat minder dan 1% van de honden met testikelkanker eraan overlijdt. Dit lage percentage rechtvaardigt derhalve castreren op jonge leeftijd niet.
Een uitzondering kan worden gemaakt voor één- of tweezijdig cryptorchide reuen, omdat testikels die in de buikholte zijn achtergebleven 13,6 keer meer kans geven op de ontwikkeling van tumoren dan ingedaalde testikels.
Het is bovendien moeilijker om tumoren van niet ingedaalde testikels tijdens routineonderzoek te ontdekken.

Er is dus een uitzondering voor honden met één of twee niet ingedaalde ballen, buiten dat er dus 13,6 keer meer kans hebben op het ontwikkelen van tumors dan bij ingedaalde ballen en het is moeilijk te achterhalen als ze teelbalkanker hebben. Dit zijn toch twee belangrijke redens om het wel te doen vind ik, Fellow heeft ze allebei niet. Maar ik heb er echt lang over nagedacht, info gezocht, gesproken met fokkers en andere mensen. Vond het geen makkelijke beslissing.
Ik ben op de hoogte van de narcose en heb daar met de dierenarts over gesproken. Fellow is geboren via een keizersnee en hij gaat naar de zelfde dierenarts dus die heeft ervaring er mee.
Het was makkelijker als hij gewoon compleet was.
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Ongelezen bericht door M@scha »

sjef schreef:Dat van de chemische castratie lijkt ons een goede tip. We hebben een beetje rondgesnuffeld op internet en het lijkt iets om uit te proberen.

We gaan dit zeker met de da overleggen.
kun je altijd proberen, misschien helpt het.

bij ons was er ongeveer nul verschil bij sam.

na zijn castratie is het "hoerenjoepen" wel 75% minder geworden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
meral92
Vaste gebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 jan 2009 00:46
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
Locatie: Siddeburen

Ongelezen bericht door meral92 »

wij hebben ook een reu met 1 ingedaalde bal en 1 dus niet, maar die hebben we wel snel laten castreren, ook omdat er een verhoogd risico is op kanker. Hij is jong gecastreerd maar na de operatie heeft hij er niet veel last van gehad, kan het me niet meer herinneren, ja op de dag zelf uit de narcose maar verder niet. Het is een langharige hond, en hij heeft wel veel meer vacht gekregen die ook veel sneller klit.
Afbeelding
Elisabeth
Actief
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2008 10:49

Ongelezen bericht door Elisabeth »

Heb zelf ook gepost, castratie vind ik niet nodig wat betreft gedag maar vraag het me dus af of het beter is ivm 1 niet ingedaalde bal. Zal dit draadje dus blijven volgen.

Elisabeth
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”