Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Franse hartworm - labplaatje pg 2

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Franse hartworm - labplaatje pg 2

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Met Rein en Huette doe ik mee aan het onderzoek naar wormen vanuit de Universiteit in Utrecht. Ik vind net een mailtje in mijn inbox dat in de ontlasting van Huette van deze week larven van de Franse hartworm zijn aangetroffen, dat die zeer schadelijk is en dat ik met mijn dierenarts contact moet opnemen.
Mijn dierenarts raad me aan Milbemax te komen halen, na een maand te herhalen en evt. bloedonderzoek te laten doen om te zien of er al wormen in hart en longen zitten.

Ik ben al maanden niet in Frankrijk geweest, Rein is ook schoon, hoe komt een Nederlandse hond nou aan Franse hartworm en is de geopperde behandeling afdoende?
Ik vind het maar eng eerlijk gezegd vooral met het drama dat Crutz net heeft meegemaakt met Zpades nog vers in het geheugen.
Laatst gewijzigd door Bas Rouge op 25 feb 2012 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door sbientje »

franse hartworm kwam ook voor in nederland tegenwoordig toch, dacht dat ik adt in het topic van crutz had gelezen.. wat naar zeg :(
Gebruikersavatar
Leeuwtje
Actief
Berichten: 228
Lid geworden op: 08 nov 2011 13:46
Mijn ras(sen): Rottweiler, Beauceron
Aantal honden: 2

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Leeuwtje »

Helaas geen advies voor je, maar duim hard mee op een goede afloop
Sterkte de komende tijd!
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Zeer actief
Berichten: 11753
Lid geworden op: 30 okt 2008 13:07
Aantal honden: 3
Locatie: ede

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door *Esther »

Wat goed dat je meedoet dan, zou je zeggen. Anders wist je van niets.
Maar wat verontrustend. Ik weet er verder niets van, blijf meelezen en hoop dat ze schoon is de volgende keer na ontworming.
Gebruikersavatar
Rebble
Zeer actief
Berichten: 10504
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:07
Aantal honden: 1

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Rebble »

Dat is best schrikken maar wel positief dat ze het door het meedoen aan dat onderzoek snel ontdekt hebben.

Dit is wat ik vond na even googlen en het lijkt overeen te komen met wat jouw da zegt, al weet ik dan niet of milbemax dan de juiste ontwormingskuur is daar heb ik geen verstand van.

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... +Hartworm+
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fizgig
Zeer actief
Berichten: 9078
Lid geworden op: 04 jul 2010 02:15
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2
Locatie: Wormerveer

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Fizgig »

Jeetje schrikken zeg. Wel goed dat je meedoet, ik weet niet hoeveel moeite je ervoor moet doen maar de meeste mensen doen dat niet dus chapeau. Maar kun je het niet gewoon voorkomen door drie keer per jaar te ontwormen dan, deze worm? Ik ben niet zo thuis in de wormen wereld. Weet wel dat veel mensen op het forum niet doen aan preventief ontwormen, maar ben een beetje vergeten waarom ook al weer, sorry.
Gebruikersavatar
Rebble
Zeer actief
Berichten: 10504
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:07
Aantal honden: 1

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Rebble »

Inge O schreef:
Rebble schreef: Dit is wat ik vond na even googlen en het lijkt overeen te komen met wat jouw da zegt,
wat staat daarin dat overeenkomt met wat haar da zegt :scratch: ?

Dat een wormenkuur de behandeling is voor franse hartworm.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Demi
Zeer actief
Berichten: 10316
Lid geworden op: 13 jun 2003 13:14
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Demi »

Hoe het zit met de Franse hartworm weet ik niet, ik weet ook niet of je deze kan vergelijken met de hartworm die Lila had. Maar Lila had dus erg veel volwassen wormen en haar heb ik eerst elke maand milbemax gegeven om de larven iig te doden. Later kwam ik in contact met een DA die een soort van gespecialiceerd was in buitenlandse ziekten en deze raadde mij het weer ten zeerste af of met milbemax te behandelen, omdat er dan ook volwassen wormen los konden schieten en dit zeer gevaarlijk is. Ze werd daarna ziek, dus wat nou wijsheid was, ik ben er niet meer mee verder te gaan om dat uit te zoeken.
Maar als er larven zijn, zijn er bijna zeker ook volwassen wormen, dus deze kan ze al veel eerder hebben opgelopen in Frankrijk
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Gebruikersavatar
Rebble
Zeer actief
Berichten: 10504
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:07
Aantal honden: 1

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Rebble »

Inge O schreef:
Rebble schreef:
Inge O schreef:
Rebble schreef: Dit is wat ik vond na even googlen en het lijkt overeen te komen met wat jouw da zegt,
wat staat daarin dat overeenkomt met wat haar da zegt :scratch: ?

Dat een wormenkuur de behandeling is voor franse hartworm.
ah, haha, ja, dat lijkt me logisch :wink: .
Nou dat weet je natuurlijk nooit een tegenstrijdig advies is zo gegeven natuurlijk, door de 1 of door de ander.
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Het lijkt mij ook evident dat er volwassen wormen in haar lijf zitten, wie maken anders die larfjes aan? Het gevaar van zomaar rucksichtslos ontwormen is dat dode volwassen wormen in de bloedbaan terecht komen en daar opstoppingen veroorzaken.
Gebruikersavatar
dancingdaydream
Zeer actief
Berichten: 2889
Lid geworden op: 19 sep 2010 20:04
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Oh, dat is schrikken zeg! Waar zou ze dat nou weer opgepikt kunnen hebben :O En hoe zit het dan met je andere honden, en degene waarmee je in contact gekomen bent?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Demi
Zeer actief
Berichten: 10316
Lid geworden op: 13 jun 2003 13:14
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Demi »

Bas Rouge schreef:Het lijkt mij ook evident dat er volwassen wormen in haar lijf zitten, wie maken anders die larfjes aan? Het gevaar van zomaar rucksichtslos ontwormen is dat dode volwassen wormen in de bloedbaan terecht komen en daar opstoppingen veroorzaken.
Daar werd ik dus voor gewaarschuwd. Maar ja aan de andere kant als je niets doet, worden de larven volwassen wormen. Ik heb trouwens, op advies van een Da een paar dagen voor de milbemax bloedverdunners gegeven om een verstopping te minimaliseren, maar ja er blijft dus een risico aanzitten.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Inge O schreef:
Bas Rouge schreef:Het lijkt mij ook evident dat er volwassen wormen in haar lijf zitten, wie maken anders die larfjes aan? Het gevaar van zomaar rucksichtslos ontwormen is dat dode volwassen wormen in de bloedbaan terecht komen en daar opstoppingen veroorzaken.
ik heb hier al wat meer info :

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 1707002385
(moxidectine en fenbendazole)
http://veterinaryrecord.bmj.com/content ... 6.abstract
(milbemax, om de week)

http://journals2005.pasteur.ac.ir/TP/21%282%29.pdf
(onderzoek moet nog gebeuren)

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract
fenbendazole

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 1707005328
(diagnose via serumAs)

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract
(niet te snel afdoden – levamisole)
Dank je Inge. De mensen uit Utrecht bellen me vnvd ook nog, het is blijkbaar echt serieus te nemen. Zodra ik van hen meer weet, plaats ik het hier.
Gebruikersavatar
Tamara.
Zeer actief
Berichten: 10148
Lid geworden op: 30 jul 2005 23:15
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Tamara. »

Gadverdamme, je schrikt je rot om zo'n bericht, juist omdat het iets is wat je serieus moet nemen :ugh:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Franse hartworm

Ongelezen bericht door crutz »

Idd is het gevaar vd behandeling dat ze er aan overlijden...dat (de behandeling) is uiteindelijk Zpades z'n overlijden geweest...
Gebruikersavatar
Fizgig
Zeer actief
Berichten: 9078
Lid geworden op: 04 jul 2010 02:15
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2
Locatie: Wormerveer

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Fizgig »

Bas Rouge schreef:Dank je Inge. De mensen uit Utrecht bellen me vnvd ook nog, het is blijkbaar echt serieus te nemen. Zodra ik van hen meer weet, plaats ik het hier.
Vanavond nog? Op vrijdagavond? Beetje gek, ik hoop dat ze dan inderdaad nog bellen dit weekend. Ze zijn natuurlijk ook buiten kantooruren open denk ik.
Gebruikersavatar
annemick
Zeer actief
Berichten: 4897
Lid geworden op: 02 jan 2011 13:51
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1
Locatie: Noord-Holland

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door annemick »

Sterkte met je hond!
Ik ga verder meelezen aangezien Mickey al vanaf pup elk jaar, soms maanden, in Z-Fr. verblijft en ik elke keer van de DA ook Milbemax krijg en geef.
Afbeelding
_________________________
Boxer Jane 25-07-2014
Boxer Mickey 15-10-2001 *18-05-2015
Gebruikersavatar
moosje
Zeer actief
Berichten: 25591
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:22
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Locatie: Bij Hoevelaken linksaf
Contacteer:

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door moosje »

Wat een rotbericht.
Ik ben heel benieuwd naar wat ze in Utrecht zeggen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza


Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Huette scheidt larven van de Angiostrongylus Vasorum uit.
In Den Haag e.o. leven erg veel vossen en die zijn vaak besmet met deze hartworm, op hun ontlasting komen slakjes af die als tussengastheer fungeren voor de larfjes. Deze slakjes zijn heel erg klein en zitten o.a. op stronken en takken. Honden die deze stronken en takken in hun bek nemen of er stukjes van afbijten en ze doorslikken kunnen zo besmet raken. Huette sjouwt dagelijks met stukken hout en eet ook weleens stukken op.
Besmetting kan maanden geleden hebben plaatsgevonden.

Het feit dat ze geen klachten vertoont is het meest gunstige uitgangspunt voor de start van de behandeling. De behandeling is even zo goed een spannende. Milbemax raadt ook de onderzoeker die ik net sprak me aan. Na een week herhalen en Huette ondertussen goed in de gaten en bij elke verandering contact opnemen met mijn dierenarts, die met de UU contact kan opnemen indien nodig/wenselijk.

Na 2 weken stuur ik opnieuw ontlasting in van Huette en ik stuur maandag direct ontlasting op van Bolke en Godard. Rein is vrij van larven. Advies voor Huette vervolgens is om haar maandelijks te gaan ontwormen omdat ze risico-gedrag vertoont in een risico-gebied.

Tijdens de behandeling moet ik Huette als patientje behandelen, weinig stress en kalm aan doen.
Gebruikersavatar
moosje
Zeer actief
Berichten: 25591
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:22
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Locatie: Bij Hoevelaken linksaf
Contacteer:

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door moosje »

Pff, balen zeg!
Hoe is de prognose?
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza


Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

moosje schreef:Pff, balen zeg!
Hoe is de prognose?
Als ze goed door de behandeling heen komt, heb ik niet anders begrepen dan goed. Dan raakt ze de wormen nml. kwijt.
Gebruikersavatar
moosje
Zeer actief
Berichten: 25591
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:22
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Locatie: Bij Hoevelaken linksaf
Contacteer:

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door moosje »

Bas Rouge schreef:
moosje schreef:Pff, balen zeg!
Hoe is de prognose?
Als ze goed door de behandeling heen komt, heb ik niet anders begrepen dan goed. Dan raakt ze de wormen nml. kwijt.
Dan gaan we daar heel hard voor duimen!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza


Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Gebruikersavatar
lieke
Zeer actief
Berichten: 16375
Lid geworden op: 14 dec 2005 15:43
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door lieke »

Ik weet niet wat voor hartworm Bonnie had, maar zij is er goed van afgekomen. Ze is behandeld met een wormenmiddel (weet niet meer precies welk merk) en ik heb haar 6 weken rustig moeten houden om verstopping van de aderen te voorkomen.
Ze heeft een lichte hartbeschadiging eraan overgehouden (van de wormen en niet van de behandeling) en slikt 2 5mg Enacardpilletjes per dag.
Wat ik heb begrepen is dat hartworm erg lang in het lichaam aanwezig kan zijn voor er symptomen zijn. Bonnie had overigens alleen kortademigheid en hartritmestoornissen maar ze hoestte bijvoorbeeld niet.

In ieder geval sterkte met Huette!
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

dancingdaydream schreef:Oh, dat is schrikken zeg! Waar zou ze dat nou weer opgepikt kunnen hebben :O En hoe zit het dan met je andere honden, en degene waarmee je in contact gekomen bent?
Het is niet van hond op hond overdraagbaar. Er zijn twee types die beide een tussengastheer nodig hebben.

De angiostrongylus vasorum doet dat via slakjes.
De dirofilaria immitis via mugjes.
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Fizgig schreef:Jeetje schrikken zeg. Wel goed dat je meedoet, ik weet niet hoeveel moeite je ervoor moet doen maar de meeste mensen doen dat niet dus chapeau. Maar kun je het niet gewoon voorkomen door drie keer per jaar te ontwormen dan, deze worm? Ik ben niet zo thuis in de wormen wereld. Weet wel dat veel mensen op het forum niet doen aan preventief ontwormen, maar ben een beetje vergeten waarom ook al weer, sorry.
Het is ongezond om preventief te ontwormen. Het beste zou zijn maandelijk ontlastingsonderzoek te laten doen en afhankelijk van die uitslag, dus op maat ontwormen. De hartworm zit -op dit moment meestal- nog niet standaard in het ontlastingsonderzoek dat een dierenarts doet. De onderzoeker die ik sprak vertelde me dat ze vanwege de vossen en hun besmetting d'artsen in Den Haag al gewezen hebben op dat feit, opdat zij daar rekening mee kunnen houden.

Preventief kun je tegen een hartwormbesmetting wel behandelen. 1 maal per maand een pipetje advocate in de nek of maandelijks milbemax geven. Maar goed, in de meeste gebieden is dat helemaal niet nodig.
Gebruikersavatar
EschaenStefanie
Zeer actief
Berichten: 2924
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:15
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Dat is schrikken zeg, en erg spannend de aankomende tijd.
Ik hoop dat Huette er goed doorheen komt
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Zeer actief
Berichten: 11753
Lid geworden op: 30 okt 2008 13:07
Aantal honden: 3
Locatie: ede

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door *Esther »

Dat heb jij weer Sieneke :blauwoog: Wat een zorgen zeg.
Pffft...stokken sjouwen is nu ook al extra risicogedrag in een bepaald gebied. Misschien moet je haar zo'n ding als Boyd heeft ook geven.
Verder zou ik willen weten als eigenaar of de pups het ook kunnen hebben en of haar loopsheid ook wat doet. (ik meen me te herinneren dat bepaalde wormen in welk stadium dat ook toch ook extra vrijkomen voor/tijdens de loopsheid van de teef)
Ik ga heel hard duimen, dat snap je :knuffel:
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

lieke schreef:Ik weet niet wat voor hartworm Bonnie had, maar zij is er goed van afgekomen. Ze is behandeld met een wormenmiddel (weet niet meer precies welk merk) en ik heb haar 6 weken rustig moeten houden om verstopping van de aderen te voorkomen.
Ze heeft een lichte hartbeschadiging eraan overgehouden (van de wormen en niet van de behandeling) en slikt 2 5mg Enacardpilletjes per dag.
Wat ik heb begrepen is dat hartworm erg lang in het lichaam aanwezig kan zijn voor er symptomen zijn. Bonnie had overigens alleen kortademigheid en hartritmestoornissen maar ze hoestte bijvoorbeeld niet.

In ieder geval sterkte met Huette!
Dat heb ik ook begrepen, dat de wormen eindeloos lang in een lijf aanwezig kunnen zijn voordat er symptomen optreden.
Heel akelig idee.
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

*Esther schreef:Dat heb jij weer Sieneke :blauwoog: Wat een zorgen zeg.
Pffft...stokken sjouwen is nu ook al extra risicogedrag in een bepaald gebied. Misschien moet je haar zo'n ding als Boyd heeft ook geven.
Verder zou ik willen weten als eigenaar of de pups het ook kunnen hebben en of haar loopsheid ook wat doet. (ik meen me te herinneren dat bepaalde wormen in welk stadium dat ook toch ook extra vrijkomen voor/tijdens de loopsheid van de teef)
Ik ga heel hard duimen, dat snap je :knuffel:
Ja, ik ben er ook niet bepaald blij mee :ugh: .

Ik heb niet gevraagd of er reden is aan te nemen dat haar pups het ook hebben. Ik vermoed het niet omdat de tussengastheer, 't slakje, er niet aan te pas is gekomen. Ze is gelijk met de pups wel ontwormd, ook met milbemax, dus de besmetting moet van daarna zijn.
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Franse hartworm

Ongelezen bericht door Pemba »

Wat een naar bericht. Sterkte met de behandeling.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”