Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Hollandse Smoushond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Gollum »

Die kwam ik in een topic tegen, ik had er nog nooit van gehoord maar viel er echt als een blok voor! Ik heb even gegoogeld en het één en ander over ze gelezen en het lijkt me echt een heel leuk hondje. Zit er gewoon bijna aan te denken me op de wachtlijst te laten zetten voopr een pup..
Wie kent ze persoonlijk en heeft er wat over te vertellen? Ben benieuwd!
Sita
Zeer actief
Berichten: 8875
Lid geworden op: 08 feb 2006 10:34

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Sita »

Ik ken een hele leuke Smous. Een heel vrolijk hondje. Doet het ook erg leuk in de behendigheid. Volgens mij is het ook een erg makkelijk hondje.

Afbeelding

Edit: Foto toegevoegd
Laatst gewijzigd door Sita op 02 feb 2010 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Gebruikersavatar
suzan25
Zeer actief
Berichten: 1842
Lid geworden op: 21 jul 2007 13:32
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door suzan25 »

Degene die ik ken zijn leuke en makkelijke honden.
Gebruikersavatar
JML
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 08 aug 2007 21:55
Aantal honden: 4
Locatie: Geldrop

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door JML »

Ik vind ze ook ontzettend leuk!
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door sirene »

Ik kende er 3 en alledrie superleuke hondjes. Sociaal en actief. Ik vind het een heel leuk ras.
Wel heel veel verschil qua type trouwens. Het beste vriendje van Mullu toen ie jong was, was een stoer terrier achtig hondje maar op cursus heb ik ook eens een heel tuttig uitziend teefje gehad. Echt een gezelschapshondje om te zien. Qua vacht en bouw en uitstraling.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door fenneke »

hier in de buurt wonen er twee

vrolijke parmantige honden die hun mannetje /vrouwtje staan :mrgreen:

een heeft epilepsie :ugh:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief
Berichten: 2737
Lid geworden op: 25 sep 2003 16:19
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik vind ze qua uiterlijk onaantrekkelijk maar qua doen en laten zijn ze enig!

Heb er drie (reddingshondenwerk) van nabij meegemaakt en alledrie even leuk. Vriendelijk, niet tuttig, werklustig en baasgericht zonder hysterisch op de baas te zijn. Gewoon een heel leuk no nonsens hondje, past goed bij jullie, denk ik.
Dorien
Zeer actief
Berichten: 3468
Lid geworden op: 15 feb 2004 20:20

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Dorien »

Ik sta al een tijdje op de wachtlijst voor een Smous. Ik heb geen plannen voor de komende jaren, maar de gemiddelde wachttijd is 2 jaar. Je hebt speciale RITS dagen waar je heen kan, daar worden de hondjes gekeurd. Ze hebben ook een eigen forum. Ik ben zelf nog niet op zo'n dag geweest, maar ben dat in de toekomst zeker van plan. Ook organiseren ze wandelingen waar je heen kan om met het ras kennis te maken.

Ik vind het in ieder geval hele leuke hondjes, zowel qua uiterlijk als qua gedrag voor zover ik dat heb kunnen lezen. Ik heb nog geen praktijkervaring tot op heden.
Groet,
Dorien
Gebruikersavatar
mercedes2803
Zeer actief
Berichten: 14230
Lid geworden op: 03 jun 2003 02:14
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik ken ze niet persoonlijk maar heb me - in het kader van een plan de campagne dat ik graag voor de Pei had gezien - wel verdiept in het ras en het fokbeleid...de herkomst, de filosofie, etc etc.
En dat verdiepen heeft me stiekem wel een beetje verliefd gemaakt ja...
Of ik me ooit bewust op een lijst zou zetten voor een smous? Dat denk ik niet..
Ik ben geen pup-material zeg maar....
Als Rimpel er niet meer is zou ik me misschien wel melden bij de rasver. dat ik wel opensta voor een herplaatser....
Maar goed, ik sta open voor elke herplaatser zeg maar....
Als ik al voorkeur uit moet spreken voor PERSE een ras dan zou het een dwerg of middenslag Schnauzer zijn of een Smous hondje zou dan ook een optie zijn.
Gebruikersavatar
Hamilton
Zeer actief
Berichten: 7013
Lid geworden op: 09 apr 2005 22:07
Locatie: In 'n mooie provincie

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Hamilton »

ik had er 1 op de puppycursus, leuk,pittig,lief Smousje,
helaas is ze nu vermist, zie Lotje vermist
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
shanty

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door shanty »

Hier een kruising smous en ken ook een paar rasechte smousjes. Hele leuke hondjes alleen de gezondheid laat bij sommigen te wensen over. En wat mij tegen staat is het perse mee moeten fokken. Dat is voor mij ook een reden om me niet op de wachtlijst te zetten.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Gollum »

shanty schreef:Hier een kruising smous en ken ook een paar rasechte smousjes. Hele leuke hondjes alleen de gezondheid laat bij sommigen te wensen over. En wat mij tegen staat is het perse mee moeten fokken. Dat is voor mij ook een reden om me niet op de wachtlijst te zetten.

Wat is er mis met de gezondheid dan? Ik las juist dat het een heel gezond ras is, maar dat kan ook een promotiepraatje zijn natuurlijk ;)
Ik lees inmiddels ook af en toe wat op het smous forum, ga me er gewoon wat in verdiepen. Een wachtlijst van 1 tot 2 jaar vind ik geen probleem, dat was toch ongeveer het tijdsbestek wat ik in mn hoofd had voor een 2e hond. En het liefst wil ik een reu naast Gol, daar is ze het meest gek op en speelt ze het leukste mee. Dat scheelt want ik zou niet willen fokken maar m'n hond laten dekken lijkt me geen probleem.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Gollum »

Bas Rouge schreef:Ik vind ze qua uiterlijk onaantrekkelijk maar qua doen en laten zijn ze enig!

Heb er drie (reddingshondenwerk) van nabij meegemaakt en alledrie even leuk. Vriendelijk, niet tuttig, werklustig en baasgericht zonder hysterisch op de baas te zijn. Gewoon een heel leuk no nonsens hondje, past goed bij jullie, denk ik.
Ik vind ze qua uiterlijk dus echt geweldig :F:
Vandaar dat ik benieuwd was naar het karakter, dat vind ik veel belangrijker. En naar wat ik lees denk ik inderdaad dat het karakter (voor zover je daar zeker van kan zijn) wel aardig bij ons past. Maar dat is toch al niet zo lastig hoor, zolang een hond maar niet te dominant is en van lekker lang wandelen houd en niet al te waaks doet is het al snel goed.
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Gos »

Bas Rouge schreef:Vriendelijk, niet tuttig, werklustig en baasgericht zonder hysterisch op de baas te zijn. Gewoon een heel leuk no nonsens hondje
Zo waren de 2 die ik ontmoet heb ook, en daarom is het m'n favoriet van hun rasgroep. Als we de staatsloterij winnen,wil ik er best eentje bij, naast de herders :mrgreen:
Gebruikersavatar
Maxine
Zeer actief
Berichten: 2713
Lid geworden op: 14 okt 2009 23:48
Locatie: België

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Maxine »

Die wachtlijst zou me toch erg tegen steken, moest ik een smousje willen. Als je 2 jaar moet wachten bestaat de kans natuurlijk dat er tegen die tijd iets tussenkomt of dat de periode wanneer je de pup kan gaan halen niet optimaal is voor jou en dan is je kans wel verkeken natuurlijk...
Afbeelding
Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door LongFields »

Als je kiest voor een ras wat niet zo veel voorkomt dan loop je nu eenmaal dat risico.
Bij de Laekense Herder heb je de nesten ook niet voor het oprapen, dus de kans dat je een poos moet wachten op een pup bij de fokker van je keuze is ook behoorlijk groot. Iemand die echt voor het ras gaat, heeft dat er wel voor over denk ik.
Gebruikersavatar
Lellibel
Zeer actief
Berichten: 1978
Lid geworden op: 27 jan 2010 17:01
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Lellibel »

vind ze echt zo'n bastaard uiterlijk hebben :lol1: Maar hartstikke leuke hondjes, altijd zo vrolijk en speels :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief
Berichten: 8875
Lid geworden op: 08 feb 2006 10:34

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Sita »

Maxine schreef:Die wachtlijst zou me toch erg tegen steken, moest ik een smousje willen. Als je 2 jaar moet wachten bestaat de kans natuurlijk dat er tegen die tijd iets tussenkomt of dat de periode wanneer je de pup kan gaan halen niet optimaal is voor jou en dan is je kans wel verkeken natuurlijk...
Als ik mij niet vergis, kan je als het op dat moment niet uitkomt dat aangeven en blijf je op dezelfde plaats staan.

Ik snap dat nooit zo, een auto wordt maanden uitgezocht welk model, kleur en dan kan men gerust een half jaar wachten totdat hij geleverd wordt. En een pup moet a la minute in huis zijn :19:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxine
Zeer actief
Berichten: 2713
Lid geworden op: 14 okt 2009 23:48
Locatie: België

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Maxine »

Sita schreef:
Maxine schreef:Die wachtlijst zou me toch erg tegen steken, moest ik een smousje willen. Als je 2 jaar moet wachten bestaat de kans natuurlijk dat er tegen die tijd iets tussenkomt of dat de periode wanneer je de pup kan gaan halen niet optimaal is voor jou en dan is je kans wel verkeken natuurlijk...
Als ik mij niet vergis, kan je als het op dat moment niet uitkomt dat aangeven en blijf je op dezelfde plaats staan.

Ik snap dat nooit zo, een auto wordt maanden uitgezocht welk model, kleur en dan kan men gerust een half jaar wachten totdat hij geleverd wordt. En een pup moet a la minute in huis zijn :19:
Ik zeg toch niet dat hij a la minute thuis moet zijn. Ik zeg alleen dat er veel kan gebeuren op 2 jaar... Er zijn veel mensen die een half jaar tot een jaar moeten wachten op hun pup. Maar 2 jaar is toch wel lang vind ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
-Gaby-
Zeer actief
Berichten: 6335
Lid geworden op: 18 feb 2009 22:44
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2
Locatie: Groningen

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik ken de eigenaresse van twee Smousjes en zij is ook de beheerder van dit forum: http://www.smoushondenforum.nl/

Ik vind het hele leuke hondjes. De oudste van haar is wat terughoudend, maar voor zo ver ik weet is dat niet typisch voor het ras.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Gebruikersavatar
Hamilton
Zeer actief
Berichten: 7013
Lid geworden op: 09 apr 2005 22:07
Locatie: In 'n mooie provincie

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Hamilton »

LongFields schreef:Als je kiest voor een ras wat niet zo veel voorkomt dan loop je nu eenmaal dat risico.
Iemand die echt voor het ras gaat, heeft dat er wel voor over denk ik.
ach ik ben 7 jaar bezig geweest voor Nils hier was :hmmm:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Gebruikersavatar
Melle
Vaste gebruiker
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mar 2010 09:57
Mijn ras(sen): Smous
Labrador

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door Melle »

Ik ben de gelukkige bazin van een uiterst eigenwijze smous. Saar is inmiddels 7 jaar. Een pittige dame hoor. Druk, beweeglijk, superwaaks en gek op eten. 'Alles is eetbaar, tot het tegendeel bewezen is' zeg maar. Regelmatig gaat ze zich te buiten aan (ik noem maar iets) een halve cake, een pakje boter, een zak appelflappen, een zakje Fishermens Friends. Dat het op tafel ligt of op het aanrecht vormt geen belemmering. Als ze er ziek van wordt is dat voor haar geen reden om niet meer te bietsen. Ze jat overigens niet van je bord of uit je hand. Pas als het eten onbewaakt is, is het voor haar. Eigenlijk best wel slim toch?
Ze hangt nogal aan mij. Ze is duidelijk de baas over onze andere hond Floor (labrador, 4 jaar) en kan erg dominant uit de hoek komen tegenover kleinere honden. Tekkels, Jack Russels, Malthezers, dat formaat. Met grotere honden speelt ze graag.
Ze kan in een veilige verkeersvrije omgeving prima loslopen, maar 'in de wijk' struint ze alle vuilnisbakken af, dus dan moet ze vast.
Kortom: een hondje met een gebruiksaanwijzing, maar ook superlief.

Ik weet niet in hoeverre ze een 'typische smous' is.
Fokken is met haar niet gelukt, ze lag hormonaal nogal in de knoop en is vrij jong gesteriliseerd.
hercujess

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik vind ze ook erg leuk die Smousjes. Qua karakter, maar het uiterlijk vind ik gewoon aandoenlijk en pittig tegelijk.
Gebruikersavatar
-Gaby-
Zeer actief
Berichten: 6335
Lid geworden op: 18 feb 2009 22:44
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2
Locatie: Groningen

Re: De Hollandse Smoushond

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Één van de Smousjes die ik ken is pas gedekt en uitgerekend begin mei. Als alles goed gaat en ze dragend is, dan ga ik een keer puppysnuiven! :cheer:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”