Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hollandse herder versus Mechelse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ZaZa
Zeer actief
Berichten: 2986
Lid geworden op: 10 jan 2011 22:20
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Er zal vast wel een topic over bestaan, maar ik kan het niet vinden :roll:

Wat zijn de verschillen in karakter tussen een Hollander en een Mechelaar?
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door janinca2002 »

ZaZa schreef:Er zal vast wel een topic over bestaan, maar ik kan het niet vinden :roll:

Wat zijn de verschillen in karakter tussen een Hollander en een Mechelaar?
Een HH heeft streepjes een MH niet :mrgreen:
Jan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ptje
Zeer actief
Berichten: 15796
Lid geworden op: 13 okt 2011 20:42
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2
Locatie: Groenlo

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Ptje »

Joh, heeft het karakter streepjes dan? :mrgreen:
FF serieus, ben niet echt een kenner maar buren van mijn moeder trainen al jaren met mechelse en hollandse herders en volgens mij hadden ze het een keer erover dat de hollanders iets rustiger waren.
Er zal vast nog wel iemand reageren die er meer van weet.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Inge »

Tja.... ik heb juist een mega-drukke Hollander, mijn mechelaars zijn veel rustiger. :wink:

De werklijn-MH zijn in mijn ervaring een stuk pittiger dan de gemiddelde stamboomHH, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Bij de fok van de stamboomHH is minder geselecteerd op werkeigenschappen. Er zijn echter wel werklijnen waar dat meer het geval is.

Van oorsprong komen ze uit dezelfde honden (de honden in zuid-nederland en belgië die vroeger op de hei de schapen hoedden en de boerderijen bewaakten).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Ik vraag me af in hoeverre een karakterverschil ook ligt aan het type mens dat er doorgaans op valt.
Bij de HH zie ik eigenlijk zonder uitzondering zeer gedreven en verantwoordelijke baasjes die 100% voor hun hond gaan.

Degenen die ik ken zijn wat milder met andere honden.
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

Inge schreef:Tja.... ik heb juist een mega-drukke Hollander, mijn mechelaars zijn veel rustiger. :wink:

De werklijn-MH zijn in mijn ervaring een stuk pittiger dan de gemiddelde stamboomHH, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Bij de fok van de stamboomHH is minder geselecteerd op werkeigenschappen. Er zijn echter wel werklijnen waar dat meer het geval is.

Van oorsprong komen ze uit dezelfde honden (de honden in zuid-nederland en belgië die vroeger op de hei de schapen hoedden en de boerderijen bewaakten).
Een mechel wordt ook voor heel andere doeleinden gefokt. Ik denk ook niet dat Marouck echt rastypisch is qua gedrag.

Mijn ervaring is dat een Hollander veel rustiger is dan een Mechel, heb 4 HH's (en mechel uit werklijnen). Wel graag werken, actief zijn, maar niet het hyper gedrag van een Mechel.
Van oorsprong zeker en vast dezelfde honden, maar ze worden al enige tijd op een ander manier gefokt. (alhoewel er ook fokkers mecheltjes met streepjes willen fokken)
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck is inderdaad niet rastypisch qua gedrag, maar er dus maar vanuit gaan dat een Hollander rustiger is kan er voor zorgen dat je bedrogen uitkomt. Er zijn namelijk ook hele drukke Hollanders, net zoals er hele rustige Mechelaars zijn.
Ivil is ook vrij druk, terwijl die uit totaal andere lijnen komt dan Marouck :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
aman.en.don
Zeer actief
Berichten: 1220
Lid geworden op: 03 mar 2011 14:28
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler
Aantal honden: 2
Locatie: delft

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door aman.en.don »

hier ook een hele rustige mechelaar uit werklijnen. alhoewel je echt wel aan hem kan zien dat hij uit werklijnen komt is hij niet rastypisch denk ik. maar goed, ik heb dan ook geen rastypische border want ook zij is niet hyper. ze heeft wel wat hyper momenten maar die zijn of als de bel gaat of als de kinderen druk rondrennen in huis. ze gaat dan erg blaffen en loopt wat heen en weer maar rent ook weer niet het hele huis door. verder is ze rustig. maar het ging niet over de borders. de mechelaars die ik ken zijn allemaal heel verschillend maar ik kan ze niet hyper of heel erg druk noemen. het verschil zit hem meer in de felheid naar mijn idee bij de mechels onderling. hh ken ik maar weinig dus kan ik niks zinnigs over zeggen
Sita
Zeer actief
Berichten: 8875
Lid geworden op: 08 feb 2006 10:34

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Sita »

Lees even mee. Ik vind de hollandse herder een erg leuke hond. Is er ook nog verschil tussen bijv. de langhaar en de korthaar?
Willen over een tijdje wel een hond erbij voor de behendigheid als Sita te oud wordt. Daar zijn ze neem ik aan ook geschikt voor?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

Inge schreef:Marouck is inderdaad niet rastypisch qua gedrag, maar er dus maar vanuit gaan dat een Hollander rustiger is kan er voor zorgen dat je bedrogen uitkomt. Er zijn namelijk ook hele drukke Hollanders, net zoals er hele rustige Mechelaars zijn.
Ivil is ook vrij druk, terwijl die uit totaal andere lijnen komt dan Marouck :wink:
Ik zeg ook nergens dat een Hollander rustig is, wel rustiger dan een Mechel.
Je hebt bij elke ras uitzonderingen, bij de Hollander bv jou Marouck. (al weten we allebei wel waardoor dat komt...)

Een HH is over het algemeen rustiger dan een Mechel, laat het me zo stellen. Zeker als je een beetje research doet qua lijnen enzo. De meeste HH fokkers gaan ook voor het normaal type HH, niet voor de Mechels met streepjes :wink:
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Inge »

Bij Marouck zit Mechelaar en xHH ingekruisd, daar zal het wel vandaan komen.
Ik heb van de oude eigenaar van haar vader (Hannie) begrepen dat die precies hetzelfde gedrag vertoonde.
Maar goed, in welke lijn zit géén Mechelaar en/of xHH ingekruisd, denk niet dat er nog vrije lijnen zijn (al is het bij de één langer geleden dan bij de ander)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

Inge schreef: Maar goed, in welke lijn zit géén Mechelaar en/of xHH ingekruisd,
Dat zullen we nooit weten he :U:
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Inge »

Klopt, maar daardoor kan het ook zo maar zijn dat iemand denkt een rustigere Hollander te krijgen (in vergelijk met een Mechelaar) en dan ineens zo'n hypergeval te treffen :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

Inge schreef:Klopt, maar daardoor kan het ook zo maar zijn dat iemand denkt een rustigere Hollander te krijgen (in vergelijk met een Mechelaar) en dan ineens zo'n hypergeval te treffen :mrgreen:
Als die persoon een klein beetje research doet, wordt die kan al heel wat kleiner :wink:
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Inge »

Research doen is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
De vragen worden doorgaans gesteld aan de fokkers zelf en ik ben er nog geen tegengekomen die op een vraag over wat er allemaal achter de hond zit de "waarheid" of de "vermoedens" uitspreekt. Iedereen houdt angstvallig zijn mond dan.
Dus als je niet zelf actief bent in de africhting en je oor daar goed te luisteren legt weet je niet beter dan dat de stamboom gewoon klopt.
Ik ben niet te beroerd om antwoord te geven als mij iets gevraagd wordt en zo zijn er nog een paar, maar de meesten houden hun mond.
Alleen de werklijnen vermijden is niet genoeg. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

Inge schreef:Research doen is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
De vragen worden doorgaans gesteld aan de fokkers zelf en ik ben er nog geen tegengekomen die op een vraag over wat er allemaal achter de hond zit de "waarheid" of de "vermoedens" uitspreekt. Iedereen houdt angstvallig zijn mond dan.
Dus als je niet zelf actief bent in de africhting en je oor daar goed te luisteren legt weet je niet beter dan dat de stamboom gewoon klopt.
Ik ben niet te beroerd om antwoord te geven als mij iets gevraagd wordt en zo zijn er nog een paar, maar de meesten houden hun mond.
Alleen de werklijnen vermijden is niet genoeg. :19:
Dat is een algemeen geweten probleem binnen de hondenwereld. Niet alleen bij de HH.
Ik weet ondertussen ook wel dat er ook vloerkleed fokkers zijn die "gelen" gebruikt hebben, daarvoor uitkomen gaan ze zeker niet doen. (zou hun mooie naam nogal teniet doen)

Nu, aangezien de werkHH fokkers bepaalde lijnen gebruiken (en blijven gebruiken), waar ook een heel ander type hond uitkomt, kan je daar al wel een groot deel mijden. Uitsluitend is het zeker niet hoor, maar het geeft wel een indicatie.
Ik zit niet in de africhting hoor, dus ook buiten die gesloten groep kan je dingen te weten komen :wink:
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door janinca2002 »

zijn er gelen gebruikt bij de HH? :80:
Jan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Inge »

:LOL: :LOL:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

janinca2002 schreef:zijn er gelen gebruikt bij de HH? :80:
Gele HH's he :mrgreen:
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Agostini schreef:
janinca2002 schreef:zijn er gelen gebruikt bij de HH? :80:
Gele HH's he :mrgreen:
Die komen toch niet voor bij de HH :scratch:
Jan
Afbeelding
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

janinca2002 schreef:
Agostini schreef:
janinca2002 schreef:zijn er gelen gebruikt bij de HH? :80:
Gele HH's he :mrgreen:
Die komen toch niet voor bij de HH :scratch:
Zou je denken...
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Agostini schreef:
janinca2002 schreef:
Agostini schreef:
janinca2002 schreef:zijn er gelen gebruikt bij de HH? :80:
Gele HH's he :mrgreen:
Die komen toch niet voor bij de HH :scratch:
Zou je denken...
Vertel :schrik:
Jan
Afbeelding
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

janinca2002 schreef: Vertel :schrik:
Ik quote Inge even :wink: (topic; viewtopic.php?f=1&t=230008)
Inge schreef: Uit 2 mechels wordt NOOIT een Hollander geboren, uit 2 Hollanders kan wel Mechel komen (of in stamboomlijnen, gele Hollanders :wink: )

Gele Hollanders komen regelmatig voor.
Afbeelding
Dit is bv. Aura, een gele langhaar

Afbeelding
Ahtuma, een gele korthaar.

In de korthaarlijnen is zeker Mechel ingekruisd, in de langhaarlijnen is ooit een kruising met Tervueren gedaan, daar komt het ws. vandaan.
Al zou het theoretisch ook écht uit het verleden kunnen komen, want de Belgische en Hollandse Herder komen uit dezelfde voorouders. :wink: Ooit werden alle gele Hollanders bij de Belgische Herders toegevoegd en de gestroomde Belgische Herders naar het stamboek van de Hollandse Herder overgeschreven. :wink: En geel kan lang verborgen blijven. :wink:
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door janinca2002 »

en dat mag zo maar?
Jan
Afbeelding
Agostini
Zeer actief
Berichten: 336
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:49
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door Agostini »

janinca2002 schreef:en dat mag zo maar?
Hetgeen gebeurd is bij de langhaar wel (nuja, "zomaar" is dat niet, dat was om variatie binnen het ras te krijgen).
Hetgeen er gebeurd is bij de korthaar, nee dat is niet echt de bedoeling.
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Agostini schreef: Hetgeen er gebeurd is bij de korthaar, nee dat is niet echt de bedoeling.
en daar word niets tegen gedaan? :eek:
Jan
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door malinois »

Als ik een hollander zou nemen voor de africhting (IPO) zou ik een XHH nemen en geen stamboom HH.
Zijn zijn imo toch wat minder geschikt. Heb er inmiddels een aantal meegemaakt uit werklijnen (bij clubgenoten van vorige verenigingen) maar het kan me niet bekoren. Vind het overigens prachtige honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
ZaZa
Zeer actief
Berichten: 2986
Lid geworden op: 10 jan 2011 22:20
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Interessant!

Eigenlijk is het dus gewoon heel moeilijk te zeggen, omdat je vaak niet eens meer weet of het een zuiver Mechel of HH is.
Gebruikersavatar
xAmberx
Zeer actief
Berichten: 1172
Lid geworden op: 09 nov 2010 20:53
Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar
Aantal honden: 1
Locatie: Achterhoek

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door xAmberx »

Sita schreef:Lees even mee. Ik vind de hollandse herder een erg leuke hond. Is er ook nog verschil tussen bijv. de langhaar en de korthaar?
Willen over een tijdje wel een hond erbij voor de behendigheid als Sita te oud wordt. Daar zijn ze neem ik aan ook geschikt voor?
Langharen zijn *over het algemeen* nog rustiger dan de korthaar HH, minder geschikt voor bijvoorbeeld IPO werk, maar volgens mij prima geschikt voor behendigheid, gehoorzaamheid, speuren, etc. Ik ben met Sofie pas begonnen met de beginselen van frisbee, ze is bloedfanatiek en pakt het goed op. Als we nu wel de A-cursus halen :engel: begin ik van de zomer met behendigheid.

Ik denk dat verschillen in karakter gekomen zullen zijn door de mensen die de honden willen hebben. Zeker het verschil langhaar/korthaar, heel veel langharen worden gehouden door mensen die gewoon een leuke hond willen, maar er niet mee sporten, op wat voor manier dan ook. Daar zal dan ook wel een beetje naar gefokt zijn, maar op die manier wordt eventueel talent er ook niet uitgehaald door de baasjes natuurlijk.
Gebruikersavatar
_Leonie
Zeer actief
Berichten: 34749
Lid geworden op: 19 jan 2009 15:15
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Hollandse herder versus Mechelse herder

Ongelezen bericht door _Leonie »

En ruwharen zeggen ze zijn het meest eigenwijs heb ik ooit eens gehoord? Maar goed, zal ook wel zeeeer algemeen genomen zijn. :tongue:
Er was wel eens een topic over het verschil tussen Duitse, Hollandse en Mechelse Herder, maar kan het zo nog niet vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”