Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rottweiler en Doberman

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
frenchielover
Actief
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 apr 2013 23:01
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 4
Locatie: rotterdam

Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door frenchielover »

haii zouden jullie mij wat informatie kunnen geven over deze 2 rassen vooral over karakter (aggressie enz.) en medische dingen of ervaring met deze honden? vindt het een heel interesant ras zou er graag meer over weten. :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Billy&Bindy, Harley, Davidson, Ivy (R.I.P. 26.12.12)


De Hond lijkt op zijn baasje. Dus ben je niet tevree dan heb ik een idee, verander eerst je eigen gedrag, en je hond verandert ook met een lach!
Muk

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Muk »

frenchielover schreef:haii zouden jullie mij wat informatie kunnen geven over deze 2 rassen vooral over karakter (aggressie enz.) en medische dingen of ervaring met deze honden? vindt het een heel interesant ras zou er graag meer over weten. :D
Kun je niet beter een dierenarts bellen, in plaats van hier fluttopics te openen? Je teef is zwaar overtijd en kan niet natuurlijk bevallen blijkbaar. Je mist al een week alle signalen dat je teef graag zou willen bevallen, maar blijkbaar kan je teef dat niet natuurlijk.
Devel

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Devel »

Welke agressie bedoel je? Is maar net hoe je een Rottweiler ins ons geval opvoed.
Gebruikersavatar
moosje
Zeer actief
Berichten: 25591
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:22
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Locatie: Bij Hoevelaken linksaf
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door moosje »

Er staat genoeg info op internet, om te beginnen met de sites van de rasverenigingen, en de rasspecifieke fora.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza


Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Gebruikersavatar
frenchielover
Actief
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 apr 2013 23:01
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 4
Locatie: rotterdam

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door frenchielover »

Devel schreef:Welke agressie bedoel je? Is maar net hoe je een Rottweiler ins ons geval opvoed.
naja ik hoorde dus dat het kan liggen in erfelijkheid? :19: maar ik denk dat persoonlijke ervaringen dan betere informatie opleveren :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Billy&Bindy, Harley, Davidson, Ivy (R.I.P. 26.12.12)


De Hond lijkt op zijn baasje. Dus ben je niet tevree dan heb ik een idee, verander eerst je eigen gedrag, en je hond verandert ook met een lach!
Gebruikersavatar
frenchielover
Actief
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 apr 2013 23:01
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 4
Locatie: rotterdam

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door frenchielover »

moosje schreef:Er staat genoeg info op internet, om te beginnen met de sites van de rasverenigingen, en de rasspecifieke fora.
heb je een paar websites? ik kom niet echt op de info die ik zoek :(
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Billy&Bindy, Harley, Davidson, Ivy (R.I.P. 26.12.12)


De Hond lijkt op zijn baasje. Dus ben je niet tevree dan heb ik een idee, verander eerst je eigen gedrag, en je hond verandert ook met een lach!
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door laeken »

Doberman is een leuk ras. Maar kan heel moeilijk zijn. Je moet er heeeeeel veel tijd in steken en weten waar je aan begint. De rottweiler kan je een hele leuke hond aan hebben. Kan ook een vervelende hond worden naar andere honden en mensen. Dat heb je niet helemaal zelf in de hand. Mensen die zeggen dat je alles kan doen met opvoeding zijn niet slim bezig. Als je een rottweiler hebt en dan zeker een reu en hij wordt een keer aangevallen door een andere hond en vecht terug en wint vervolgens is het lastig soms om dat weer uit te wissen. Ook moet je met een rottweiler geen discussies of woorden krijgen op straat. Dat zijn honden die staan en gaan voor hun baas. Dus je loopt kans op een hond die jou fel verdedigd. En ook je huis. Een reu of een teef maakt overigens veel verschil.

Een doberman is een ras dat niet zoveel meer voorkomt. Ik kende er vroeger 2 en dat waren vervelende honden. Ze schijnen zich niet goed te kunnen beheersen als iets snel beweegt. Dan willen ze dat grijpen. De dobermannen van mijn buren grepen dus fietsers. Die hadden ze overigens na elkaar dus ze leerden dat niet van elkaar. Ook ontsnapten die honden. De hekken om het huis waren 2,5 meter hoog en toch sprongen die honden wekelijks over de hekken. Met andere honden waren ze redelijk. Het ging om ongecastreerde volwassen reuen en toch heb ik nooit gehoord dat ze andere honden iets gedaan hadden. Ze vochten wel, maar eerlijk. Zoals een normale hond. De rottweilers van mijn overburen echter wel. Die grepen andere honden. Maar dat waren vader en zoon. Ze grepen ook elkaar als ze opgewonden werden.

In mijn ogen kan je de teven van deze rassen wel nemen als je weinig ervaring hebt met moeilijke honden en goed beseft wat je koopt. Een reu van deze rassen is lastiger. Daar moet je echt voor kiezen als je het mij vraagt. Je kan er enorm geluk mee hebben en een rottie kopen die heerlijk stoïcijns is en waar je alles mee kan doen. Je kan echter ook een alerte zeer waakse hond krijgen waar je goed op moet letten bij andere mensen en andere honden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door laeken »

Ik lees net ineens dit bericht van jou. Begin AUB nooit een aan rottweiler of doberman. :roll: :cry:
frenchielover schreef:2 strijdig 1 idd omdt je gespannen bent maar 2 ook gewonn bescherm instinkt volgens mij... mijn honden worden in de avond ook aggressiever, maar goed ik spoor ze dan ook aan in de avond..
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door malinois »

Niet nemen. Heb 2 dobers gehad geen makkelijke honden maar zeer zeker ook geen gezonde honden. De laatste is met 5 jaar ingeslapen ...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
moosje
Zeer actief
Berichten: 25591
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:22
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Locatie: Bij Hoevelaken linksaf
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door moosje »

frenchielover schreef:
moosje schreef:Er staat genoeg info op internet, om te beginnen met de sites van de rasverenigingen, en de rasspecifieke fora.
heb je een paar websites? ik kom niet echt op de info die ik zoek :(
Gewoon de sites van de rasverenigingen. Die zijn echt niet zo moeilijk te vinden hoor.

Bij de Dobermann zijn nerveuse honden, angst, en agressie trouwens diskwalificerende fouten, volgens mij bij de Rottweiler ook.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet voorkomt.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza


Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Gebruikersavatar
Daisy@
Zeer actief
Berichten: 19189
Lid geworden op: 19 sep 2002 20:17
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Daisy@ »

De rottweiler kan je een hele leuke hond aan hebben. Kan ook een vervelende hond worden naar andere honden en mensen. Dat heb je niet helemaal zelf in de hand. Mensen die zeggen dat je alles kan doen met opvoeding zijn niet slim bezig. Als je een rottweiler hebt en dan zeker een reu en hij wordt een keer aangevallen door een andere hond en vecht terug en wint vervolgens is het lastig soms om dat weer uit te wissen. Ook moet je met een rottweiler geen discussies of woorden krijgen op straat. Dat zijn honden die staan en gaan voor hun baas. Dus je loopt kans op een hond die jou fel verdedigd. En ook je huis. Een reu of een teef maakt overigens veel verschil.
Dit dus, wat leaken schrijft.

Nog even eraan toevoegen dat je echt je best moet doen om een rottweiler voor je te winnen. En dan bedoel ik in de zin van opvoeden en naar je hand zetten. Maar is je dit gelukt dat heb je er een gouden hond aan. Absoluut in je achterhoofd houdend wat hierboven staat. Het is niet altijd een gemakkelijk ras.
(heb er 2 gehad in het verleden) Ik zou ook echt niet iedereen aanraden zo'n ras te nemen.
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door thom »

Daisy@ schreef:
De rottweiler kan je een hele leuke hond aan hebben. Kan ook een vervelende hond worden naar andere honden en mensen. Dat heb je niet helemaal zelf in de hand. Mensen die zeggen dat je alles kan doen met opvoeding zijn niet slim bezig. Als je een rottweiler hebt en dan zeker een reu en hij wordt een keer aangevallen door een andere hond en vecht terug en wint vervolgens is het lastig soms om dat weer uit te wissen. Ook moet je met een rottweiler geen discussies of woorden krijgen op straat. Dat zijn honden die staan en gaan voor hun baas. Dus je loopt kans op een hond die jou fel verdedigd. En ook je huis. Een reu of een teef maakt overigens veel verschil.
Dit dus, wat leaken schrijft.

Nog even eraan toevoegen dat je echt je best moet doen om een rottweiler voor je te winnen. En dan bedoel ik in de zin van opvoeden en naar je hand zetten. Maar is je dit gelukt dat heb je er een gouden hond aan. Absoluut in je achterhoofd houdend wat hierboven staat. Het is niet altijd een gemakkelijk ras.
(heb er 2 gehad in het verleden) Ik zou ook echt niet iedereen aanraden zo'n ras te nemen.
Helemaal mee eens, hier loopt ook al 9 jaar een rottiedame rond.
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door laeken »

moosje schreef:Bij de Dobermann zijn nerveuse honden, angst, en agressie trouwens diskwalificerende fouten, volgens mij bij de Rottweiler ook.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet voorkomt.

Meestal zegt dat juist dat dat uitermate veel voorkomt. En dat is ook zo. Dobermans zijn heel vaak heel erg gevoelig. Dat is hetzelfde als nerveus. En nerveuse of gevoelige honden zijn heel snel angstig of reageren gewoon heel snel. Dat geeft weer bijten. Zodra een rasstandaard spreekt over diskwalificerende fouten dan weet je al meteen dat dat vaak en veel voorkomt in een ras. Je zal bij een shitzu echt niet lezen dat nerveus gedrag of agressie een uitsluitende fout is. :wink:
De keren dat ik een herplaatsdoberman voorbij zag komen bij bv Tiere Suchen ein Zuhause waren dat erg nerveuze dieren. De hele tijd rondkijken, grommen naar de camera, de hele tijd bewegen en stappen en vooral ook zeer snel wisselend gedrag. Dus even knuffelen en de oren naar achter. Meteen gevolgd door een alerte hoge houding naar de camera en soms meteen daarna terugdeinzen om een geluidje in de studio. Gewoon geen makkelijke dieren.

Dobermans staan ook bekend om likplekken en bv staartdraaien. Allemaal trekjes van dieren die in aanleg ernstig nerveus kunnen zijn. Ze piepen ook heel vaak heel veel.


Dit zijn natuurlijk niet de dieren zoals ze bedoeld zijn. Dat weet ik. Zo zullen ze meestal gelukkig ook niet zijn. Maar regelmatig wel. En dat is al ernstig in een ras vind ik. En wat veel mensen vergeten is dat ze domweg zo bedoeld waren. Je moest ze oorspronkelijk in een poep en een scheet kunnen aanzetten tot agressie. Even jutten en die hond moest er voor gaan. Zover ik weet waren het nl dieren die aan de lijn liepen naast de baas en die bij elke dreiging of aanzet van de baas moesten overgaan tot agressie. Dat is bij een nerveus, alert en oplettend dier heel makkelijk te bereiken. Een heel stabiel en stoïcijns dier krijg je amper zover. Dan moest meneer doberman wel erg zijn best gaan doen als er een belastingplichtige niet mee wilde werken. :engel:

Vaak is het ook een vreemd en tegenstrijdig iets. Er staat in rasstandaarden dat agressie bv ongewenst is. In diezelfde standaard staat dan dat de betreffende rashond een hond zou moeten zijn die door het vuur gaat tijdens het verdedigen van baas, huis en haard. Ik zie even niet goed wat het verschil is. Maargoed, dat is weer een heel ander verhaal.
Afbeelding
Devel

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Devel »

thom schreef:
Daisy@ schreef:
De rottweiler kan je een hele leuke hond aan hebben. Kan ook een vervelende hond worden naar andere honden en mensen. Dat heb je niet helemaal zelf in de hand. Mensen die zeggen dat je alles kan doen met opvoeding zijn niet slim bezig. Als je een rottweiler hebt en dan zeker een reu en hij wordt een keer aangevallen door een andere hond en vecht terug en wint vervolgens is het lastig soms om dat weer uit te wissen. Ook moet je met een rottweiler geen discussies of woorden krijgen op straat. Dat zijn honden die staan en gaan voor hun baas. Dus je loopt kans op een hond die jou fel verdedigd. En ook je huis. Een reu of een teef maakt overigens veel verschil.
Dit dus, wat leaken schrijft.

Nog even eraan toevoegen dat je echt je best moet doen om een rottweiler voor je te winnen. En dan bedoel ik in de zin van opvoeden en naar je hand zetten. Maar is je dit gelukt dat heb je er een gouden hond aan. Absoluut in je achterhoofd houdend wat hierboven staat. Het is niet altijd een gemakkelijk ras.
(heb er 2 gehad in het verleden) Ik zou ook echt niet iedereen aanraden zo'n ras te nemen.
Helemaal mee eens, hier loopt ook al 9 jaar een rottiedame rond.
Dit dus. Heeft niks met erfelijkheid te maken maar in het ras, ik vind dat geen agressie, maar waakzaamheid. Ik zou je heel goed inlezen voor je uberhoud aan dit soort honden begint, je hebt er kennelijk nog geen kaas van gegeten. :denken:
Gebruikersavatar
Ingding
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 15 mei 2012 17:12
Aantal honden: 2

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Ingding »

thom schreef:
Daisy@ schreef:
De rottweiler kan je een hele leuke hond aan hebben. Kan ook een vervelende hond worden naar andere honden en mensen. Dat heb je niet helemaal zelf in de hand. Mensen die zeggen dat je alles kan doen met opvoeding zijn niet slim bezig. Als je een rottweiler hebt en dan zeker een reu en hij wordt een keer aangevallen door een andere hond en vecht terug en wint vervolgens is het lastig soms om dat weer uit te wissen. Ook moet je met een rottweiler geen discussies of woorden krijgen op straat. Dat zijn honden die staan en gaan voor hun baas. Dus je loopt kans op een hond die jou fel verdedigd. En ook je huis. Een reu of een teef maakt overigens veel verschil.
Dit dus, wat leaken schrijft.

Nog even eraan toevoegen dat je echt je best moet doen om een rottweiler voor je te winnen. En dan bedoel ik in de zin van opvoeden en naar je hand zetten. Maar is je dit gelukt dat heb je er een gouden hond aan. Absoluut in je achterhoofd houdend wat hierboven staat. Het is niet altijd een gemakkelijk ras.
(heb er 2 gehad in het verleden) Ik zou ook echt niet iedereen aanraden zo'n ras te nemen.
Helemaal mee eens, hier loopt ook al 9 jaar een rottiedame rond.
Ik ben het hier ook mee eens. Als ze eenmaal hun hart aan je hebben gegeven dan gaan ze ook door het vuur voor je. Maar als het mis gaat dan kan het ook goed mis gaan. Ze zijn niet agressief in de zin dat Staffords vaak al grote kans hebben op hondagressie, maar ze kunnen wel dominant zijn. Vooral de reuen zijn een uitdaging voor zover ik gezien heb. Persoonlijk heb ik alleen ervaring met een teefje.

Maar ik stel voor dat als je het leuk vindt om je hond op te jutten en dat soort ongein, je het mooi bij een Bart Smit hondje houdt. :19:
Gebruikersavatar
monky555
Zeer actief
Berichten: 2560
Lid geworden op: 21 apr 2003 17:38
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3
Locatie: Fijnaart met Lila, Brutus & Boris

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door monky555 »

Rio is voor mij en mijn dochter een super hond, een kroel, een clown, luisterd goed.
Na een paar aanvaringen met vreemde honden (hij beet niet) en eigen honden, een klootzak tegen honden ook zijn eigen teven :oeps:
Kom niet aan mij of ons kind, want hij ziet er uit als een sukkeltje, hij is het absoluut niet :schrik:
Rio is lomp, hij sloft en lijkt dom :wink: in werkelijkheid is hij behendig en reageerd uitermate snel en hij houd ons altijd met een half oog in de gaten.
Onze grote vriend, met hem geen angst, een 'echte Rottweiler' :I:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Gebruikersavatar
frenchielover
Actief
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 apr 2013 23:01
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 4
Locatie: rotterdam

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door frenchielover »

malinois schreef:Niet nemen. Heb 2 dobers gehad geen makkelijke honden maar zeer zeker ook geen gezonde honden. De laatste is met 5 jaar ingeslapen ...
gecondoleerd :( is het waar dat het ook met erfelijkheid te maken heeft hoe aggressief ze zijn?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Billy&Bindy, Harley, Davidson, Ivy (R.I.P. 26.12.12)


De Hond lijkt op zijn baasje. Dus ben je niet tevree dan heb ik een idee, verander eerst je eigen gedrag, en je hond verandert ook met een lach!
Gebruikersavatar
frenchielover
Actief
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 apr 2013 23:01
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 4
Locatie: rotterdam

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door frenchielover »

Dus niet het beste idee?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Billy&Bindy, Harley, Davidson, Ivy (R.I.P. 26.12.12)


De Hond lijkt op zijn baasje. Dus ben je niet tevree dan heb ik een idee, verander eerst je eigen gedrag, en je hond verandert ook met een lach!
Gebruikersavatar
moosje
Zeer actief
Berichten: 25591
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:22
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Locatie: Bij Hoevelaken linksaf
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door moosje »

laeken schreef:
moosje schreef:Bij de Dobermann zijn nerveuse honden, angst, en agressie trouwens diskwalificerende fouten, volgens mij bij de Rottweiler ook.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet voorkomt.
Meestal zegt dat juist dat dat uitermate veel voorkomt. En dat is ook zo. Dobermans zijn heel vaak heel erg gevoelig. Dat is hetzelfde als nerveus. En nerveuse of gevoelige honden zijn heel snel angstig of reageren gewoon heel snel. Dat geeft weer bijten. Zodra een rasstandaard spreekt over diskwalificerende fouten dan weet je al meteen dat dat vaak en veel voorkomt in een ras. Je zal bij een shitzu echt niet lezen dat nerveus gedrag of agressie een uitsluitende fout is. :wink:
De keren dat ik een herplaatsdoberman voorbij zag komen bij bv Tiere Suchen ein Zuhause waren dat erg nerveuze dieren. De hele tijd rondkijken, grommen naar de camera, de hele tijd bewegen en stappen en vooral ook zeer snel wisselend gedrag. Dus even knuffelen en de oren naar achter. Meteen gevolgd door een alerte hoge houding naar de camera en soms meteen daarna terugdeinzen om een geluidje in de studio. Gewoon geen makkelijke dieren.

Dobermans staan ook bekend om likplekken en bv staartdraaien. Allemaal trekjes van dieren die in aanleg ernstig nerveus kunnen zijn. Ze piepen ook heel vaak heel veel.

Dit zijn natuurlijk niet de dieren zoals ze bedoeld zijn. Dat weet ik. Zo zullen ze meestal gelukkig ook niet zijn. Maar regelmatig wel. En dat is al ernstig in een ras vind ik. En wat veel mensen vergeten is dat ze domweg zo bedoeld waren. Je moest ze oorspronkelijk in een poep en een scheet kunnen aanzetten tot agressie. Even jutten en die hond moest er voor gaan. Zover ik weet waren het nl dieren die aan de lijn liepen naast de baas en die bij elke dreiging of aanzet van de baas moesten overgaan tot agressie. Dat is bij een nerveus, alert en oplettend dier heel makkelijk te bereiken. Een heel stabiel en stoïcijns dier krijg je amper zover. Dan moest meneer doberman wel erg zijn best gaan doen als er een belastingplichtige niet mee wilde werken. :engel:
Dan heb ik altijd mazzel gehad met mijn (herplaats)Dobers. :mrgreen:
De enige die wat nerveus kon zijn was Shendor, maar die had dan ook een behoorlijk verleden.
Cheeco, Tara en Kazan waren ontzettend relaxte honden, totaal niet nerveus, en al helemaal niet agressief.
In de loop der jaren heb ik heel wat Dobers meegemaakt, maar agressie heb ik nooit gezien, en nervositeit ook niet veel. Ze zijn alert, dat wel, maar nerveus niet echt, niet degenen die ik ken, een uitzondering daargelaten.

Ooit komt er weer een Dobertje hier, een herplaatser. Vandaag ook weer even met de Dobers van een bevriend fokker geknuffeld.

Alleen die gezondheid he... :ugh:
Bijna 60% overlijdt aan hartfalen, en kanker komt ook steeds meer voor in het ras.

Cheeco is overleden aan acuut hartfalen, Tara had een tumor in haar hoofd, Kazan een enorme en agressieve tumor in zijn buik, en Shendor uiteindelijk toch ook aan zijn hartprobleem.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza


Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Gebruikersavatar
Ingding
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 15 mei 2012 17:12
Aantal honden: 2

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Ingding »

frenchielover schreef:Dus niet het beste idee?
Nee, ik zou het niet doen.
Gebruikersavatar
frenchielover
Actief
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 apr 2013 23:01
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 4
Locatie: rotterdam

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door frenchielover »

moosje schreef:
laeken schreef:
moosje schreef:Bij de Dobermann zijn nerveuse honden, angst, en agressie trouwens diskwalificerende fouten, volgens mij bij de Rottweiler ook.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet voorkomt.
Meestal zegt dat juist dat dat uitermate veel voorkomt. En dat is ook zo. Dobermans zijn heel vaak heel erg gevoelig. Dat is hetzelfde als nerveus. En nerveuse of gevoelige honden zijn heel snel angstig of reageren gewoon heel snel. Dat geeft weer bijten. Zodra een rasstandaard spreekt over diskwalificerende fouten dan weet je al meteen dat dat vaak en veel voorkomt in een ras. Je zal bij een shitzu echt niet lezen dat nerveus gedrag of agressie een uitsluitende fout is. :wink:
De keren dat ik een herplaatsdoberman voorbij zag komen bij bv Tiere Suchen ein Zuhause waren dat erg nerveuze dieren. De hele tijd rondkijken, grommen naar de camera, de hele tijd bewegen en stappen en vooral ook zeer snel wisselend gedrag. Dus even knuffelen en de oren naar achter. Meteen gevolgd door een alerte hoge houding naar de camera en soms meteen daarna terugdeinzen om een geluidje in de studio. Gewoon geen makkelijke dieren.

Dobermans staan ook bekend om likplekken en bv staartdraaien. Allemaal trekjes van dieren die in aanleg ernstig nerveus kunnen zijn. Ze piepen ook heel vaak heel veel.

Dit zijn natuurlijk niet de dieren zoals ze bedoeld zijn. Dat weet ik. Zo zullen ze meestal gelukkig ook niet zijn. Maar regelmatig wel. En dat is al ernstig in een ras vind ik. En wat veel mensen vergeten is dat ze domweg zo bedoeld waren. Je moest ze oorspronkelijk in een poep en een scheet kunnen aanzetten tot agressie. Even jutten en die hond moest er voor gaan. Zover ik weet waren het nl dieren die aan de lijn liepen naast de baas en die bij elke dreiging of aanzet van de baas moesten overgaan tot agressie. Dat is bij een nerveus, alert en oplettend dier heel makkelijk te bereiken. Een heel stabiel en stoïcijns dier krijg je amper zover. Dan moest meneer doberman wel erg zijn best gaan doen als er een belastingplichtige niet mee wilde werken. :engel:
Dan heb ik altijd mazzel gehad met mijn (herplaats)Dobers. :mrgreen:
De enige die wat nerveus kon zijn was Shendor, maar die had dan ook een behoorlijk verleden.
Cheeco, Tara en Kazan waren ontzettend relaxte honden, totaal niet nerveus, en al helemaal niet agressief.
In de loop der jaren heb ik heel wat Dobers meegemaakt, maar agressie heb ik nooit gezien, en nervositeit ook niet veel. Ze zijn alert, dat wel, maar nerveus niet echt, niet degenen die ik ken, een uitzondering daargelaten.

Ooit komt er weer een Dobertje hier, een herplaatser. Vandaag ook weer even met de Dobers van een bevriend fokker geknuffeld.

Alleen die gezondheid he... :ugh:
Bijna 60% overlijdt aan hartfalen, en kanker komt ook steeds meer voor in het ras.

Cheeco is overleden aan acuut hartfalen, Tara had een tumor in haar hoofd, Kazan een enorme en agressieve tumor in zijn buik, en Shendor uiteindelijk toch ook aan zijn hartprobleem.
gecondoleerd! :(: :ugh: :cry:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Billy&Bindy, Harley, Davidson, Ivy (R.I.P. 26.12.12)


De Hond lijkt op zijn baasje. Dus ben je niet tevree dan heb ik een idee, verander eerst je eigen gedrag, en je hond verandert ook met een lach!
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door malinois »

frenchielover schreef:
malinois schreef:Niet nemen. Heb 2 dobers gehad geen makkelijke honden maar zeer zeker ook geen gezonde honden. De laatste is met 5 jaar ingeslapen ...
gecondoleerd :( is het waar dat het ook met erfelijkheid te maken heeft hoe aggressief ze zijn?
Wat is agressie? Ik vind een hond niet snel agressief. In t buitenland zit er nog een flinke dosis pit in iets wat ze er in nl helaas helemaal uitgefokt hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door maart »

helaas komt show meer en meer bovenaan de gewenste eigenschappen van de rassen te staan.
vriendin van me heeft 3 dobers, helaas niet echt werkgeschikt (jongste legt wel goed aan). En daarnaast is 1 van de 3 ook verre van gezond te noemen.

Ook bij de rottweiler zie je van die mastodonten van 60 kg. Wat er daar dreigend en waaks aan is... :19:
Daarin bestaan gelukkig wel nog wat werklijnen denk ik (of pogingen tot). Helaas door de "rottweilermensen" dan amper bekeken want ze scoren dan weer niet op show.

Vroeger wou ik echt een rottweiler, tegenwoordig ben ik van dat idee afgestapt. En niet omdat ik het karakter niet aan zou kunnen, eerder het omgekeerde vrees ik :hmmm:
Gebruikersavatar
Daisy@
Zeer actief
Berichten: 19189
Lid geworden op: 19 sep 2002 20:17
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Voor mij mag een rottweiler best breed en groot zijn, zeker een reu. (al zit er al duidelijk verschil tussen reu en teef vaak)
Maar het moet wel een gezonde, gespierde hond zijn. Geen vetgemeste, doorgefokte rottweiler. Ik zou ze best nog eens willen. Maar de gezondheidsproblemen zouden me tegen houden. Ik zou ze niet voor de sport willen, (dan vind ik een mechel tig keer leuker) maar ik zou géén showtype hoeven. Omdat ik gewoon het ware karakter van de rottweiler wil en ik ook totaal niets met showen heb.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:helaas komt show meer en meer bovenaan de gewenste eigenschappen van de rassen te staan.
vriendin van me heeft 3 dobers, helaas niet echt werkgeschikt (jongste legt wel goed aan). En daarnaast is 1 van de 3 ook verre van gezond te noemen.

Ook bij de rottweiler zie je van die mastodonten van 60 kg. Wat er daar dreigend en waaks aan is... :19:
Daarin bestaan gelukkig wel nog wat werklijnen denk ik (of pogingen tot). Helaas door de "rottweilermensen" dan amper bekeken want ze scoren dan weer niet op show.

Vroeger wou ik echt een rottweiler, tegenwoordig ben ik van dat idee afgestapt. En niet omdat ik het karakter niet aan zou kunnen, eerder het omgekeerde vrees ik :hmmm:

Eerste dober kwam uit showlijnen en kon verbazen goed werken. Maar zijn bouw werkte daar erg tegen, veel te groot en grof ... dat was ook de reden voor het vroege einde van zijn sportcarriere.
Daarna op zoek gegaan naar een werkdober, uitgekomen in Duitsland, fokker traint bij Knut Fuchs moeder ook niet groot, klein en gedrongen.. vader ook niet overdreven grof, door haar ook speciaal voor het werk gefokt. En die krijgt dus weer kanker en kun je om die reden op 5 jarige leeftijd in laten slapen.
Fokker zelf traint nu ook met mechelaars van Knut, ze weet ook niet of ze nog weer gaat fokken met de dobers... want het blijft zo enorm risicovol dat ras.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Daisy@
Zeer actief
Berichten: 19189
Lid geworden op: 19 sep 2002 20:17
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Eigenlijk doodzonde van 2 van die mooie rassen hé.... Oké, mijn voorkeur gaat zwaar uit naar de rottweiler, maar ook de dober is gewoon een mooie hond. Er heeft er hier jaren één gelopen die 2 kleuren bruin was. (zal ongetwijfeld een naam hebben) Vond ik ook wel erg mooi. Schijnt toch ook een officiële kleur te zijn?
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door malinois »

Daisy@ schreef:Eigenlijk doodzonde van 2 van die mooie rassen hé.... Oké, mijn voorkeur gaat zwaar uit naar de rottweiler, maar ook de dober is gewoon een mooie hond. Er heeft er hier jaren één gelopen die 2 kleuren bruin was. (zal ongetwijfeld een naam hebben) Vond ik ook wel erg mooi. Schijnt toch ook een officiële kleur te zijn?
je hebt bruine dobers en zwarte :F: de zwarte zijn black & tan, de bruine bij mijn weten gewoon bruin maar dat weet ik niet zeker, vond de zwarte altijd mooier :F:
Ja dat is ook doodzonde... :(:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Daisy@
Zeer actief
Berichten: 19189
Lid geworden op: 19 sep 2002 20:17
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Black and tan ken ik wel. Maar die 2 kleuren bruin zie je gewoon niet zo veel. Vond het altijd wel bijzonder. Volgens mij had hij wel 2 tinten bruin met dezelfde aftekeningen als de black and tan.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door malinois »

Daisy@ schreef:Black and tan ken ik wel. Maar die 2 kleuren bruin zie je gewoon niet zo veel. Vond het altijd wel bijzonder. Volgens mij had hij wel 2 tinten bruin met dezelfde aftekeningen als de black and tan.
Ja klopt, donker en lichtbruin.
Kunnen ook uit 2 zwarte dobers geboren worden. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Daisy@
Zeer actief
Berichten: 19189
Lid geworden op: 19 sep 2002 20:17
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Re: Rottweiler en Doberman

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ja, dat zal het idd zijn, liver and tan.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”