Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oorspronkelijke functie van dalmatiers?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
willemien
Actief
Berichten: 188
Lid geworden op: 24 mar 2004 08:02

oorspronkelijke functie van dalmatiers?

Ongelezen bericht door willemien »

In een ander topic werd gevragd naar de overeenkomsten c.q. de verschillen tussen weimaraners en dalmatiers. Ik zou eigenlijk niet weten wat de karaktereigenschappen van een dalmatier zijn; iemand enig idee? Ik las ergens iets over met de postkoets en brandweer meerennen maar waarvoor dan? En is daar nu nog iets van te merken? www.dalmatier.nl bood ook al geen uitkomst dus ik hoop dat iemand wat meer weet te vertellen.
Gebruikersavatar
dobervriendin
Zeer actief
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 apr 2002 01:00
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Locatie: woon bij mijn honden in in de polder
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Vroeger werden de dalmatier gebruik voorbewaking. Ze moesten vroeger mee lopen onder de koetst.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
Ellemieke
Actief
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 feb 2003 18:38
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pincher
Locatie: Delft
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ellemieke »

yup, moesten mee lopen met de (post)koets... of onder de koets, mogen daarom ook niet boven een bep maat zitten, anders konden ze niet meer onder de koets mee lopen... Ze liepen geloof ik ook vaak met de bradnweer koets/wagen mee, daarom zijn ze in de VS zo'n beetje het symbool van de brandweer, maar hoe dat precies zit weet ik niet...
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

bewaking van postkoetsen tegen rovers

mijn tante heeft er 1 en die waakt totaal niet

als ik me niet vergis zijn ze ook een tijdje gebruikt voor jacht
Yndra
Actief
Berichten: 274
Lid geworden op: 18 dec 2003 16:18

Ongelezen bericht door Yndra »

Dalmaten staan niet bekend om hun makkelijke karakter (uitzonderingen daar gelaten) Een vriendin van mij heeft er een en daar heeft ze erg veel werk aangehad, veel uitvalgedrag. Maar het is geen beroerde hond. Ze liepen mee met de koetst en bewaakte de koets en stallen. Maar of het echt waakhonden zijn???
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
willemien
Actief
Berichten: 188
Lid geworden op: 24 mar 2004 08:02

Ongelezen bericht door willemien »

Dat koetsverhaal hoor je inderdaad vaak maar wat het nou concreet inhoud is mij niet duidelijk. Mest de hond alleen blaffen of ook vechten? In welke "groep" van honden vallen ze; toch maar werkhonden?

Bij weimaraners is het duidelijk waar ze voor gefokt worden; ofwel de jacht, ofwel de show. En qua jachtinstinct is er redelijk goed omschreven wat ze dan moeten doen. Lijkt me lastig als je alle discussie leest over fokken om een hond te hebben die vroeger een beetje moest bewaken en misschien nog jagen; wat kan je dan nu van het beest verwachten qua eigenschappen? Ze zullen in ieder geval vooral op het uiterlijk gefokt worden, vermoed ik, dus dan is de kans groot dat het karakter steeds gevarieerder wordt, of is dat te kort door de bocht?

Zijn er hier geen dalmatiereigenaren?!!
Gebruikersavatar
Suzanne
Zeer actief
Berichten: 1815
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:50

Ongelezen bericht door Suzanne »

Veel brandweerkazernes in Amerika hebben dalmatiers als mascotte.
Begin 1900 werden ze daar gebruikt als waak en reddingshonden te water.
Oorspronkelijk werden ze gebruikt bij de jacht op waterwild, nu ook nog wel bij organisaties die gewond waterwild redden, omdat ze "zacht in de mond" zijn.
De engelse en ook wel franse adel gebruikten ze als statussymbool, om mee te lopen naast of onder de koets (coachdogs).
Van het bewaken van postkoetsen heb ik niet gehoord, maar dat zou best kunnen. Ze hebben een enorm uithoudingsvermogen en gaan goed samen met paarden dus het lijkt me een logische combinatie.
Mijn dalmatier was verzot op eenden, maar een hekel aan water en had dus een probleem :mrgreen:
Gebruikersavatar
Scooby
Zeer actief
Berichten: 11376
Lid geworden op: 05 mei 2002 01:32
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Het oorspronkelijk gebruiksdoel van de Dalmatiër was inderdaad: koetshond. De Dalmatiër valt onder rasgroep 6: lopende honden, zweethonden en aanverwante rassen. De Dalmatiër is samen met de Rodesian Ridgeback 'het aanverwante ras' in die rasgroep.

Het oorspronkelijk gebruiksdoel van de Weimaraner was: allround jachthond. De Weimaraner valt onder rasgroep 7: voorstaande honden.

Als je naar het bovenstaande kijkt, lijkt mij dat je het karakter van een Dalmatiër niet direct met dat van de Weimaraner kunt vergelijken. Wel zijn het beiden vrij dominante rassen en hebben dus een consequente opvoeding nodig.
Maan
Vaste gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 apr 2002 14:27

Ongelezen bericht door Maan »

De dalmatische hond werd in vroeger eeuwen inderdaad gebruikt als bewaker van koetsen. Zelfs werden in die tijd de oren van de honden gecoupeerd om hem een imposanter uiterlijk te geven. De honden liepen onder de koetsen mee en moesten dus aan een bepaalde maat voldoen. 's Nachts sliepen ze bij de koets in de stal om de goederen te bewaken. Vechthonden zullen het niet geweest zijn omdat ze daar de aard niet voor hebben, blaffen kunnen ze als de beste.

Ook zal er op beperkte schaal met de honden gejaagd zijn. Er is pointer ingefokt om de hond een betere neus te geven. Maar tot een echt jachthondenras is het nooit gekomen. Wel werden de honden gebruikt als statussymbool en nogal eens weggegeven als relatiegeschenk tussen de Franse en Engelse adel.

In later tijden toen de stoomtreinen hun intrede deden werden de honden overbodig als bewaker van de koetsen. In de VS zijn ze toen als mascotte van de brandweer gebombardeerd en hielpen ze de brandweer met het redden van mensen uit brandende huizen. De honden werden getraind om ladders op te lopen.

Hierna is de werkfunctie van de Dalmatische hond eigenlijk verdwenen en werden ze gezelschapshonden, ze hebben nog een heel tijd tot deze rasgroep behoort. Sinds enige jaren behoren ze weer tot de lopende honden.

Na jaren zonder enige werkfunctie komt langzaam het besef weer terug dat er met de honden gewerkt kan worden. Zo wordt er in Noorwegen aan speuren gedaan, worden ze in Nieuw-Zeeland ingezet als blindengeleidenhond en wordt er in Nederland steeds meer met de hond gesport.

Inderdaad kunnen Dalmatische honden nogal lastig en moeilijk opvoedbaar zijn. Helaas gaat dit bijna altijd op voor honden waar niets mee gedaan wordt. Er wordt vaak vergeten dat het zeer actieve honden zijn die niet tevreden zijn met 3 keer een blokje om. Wanneer de hond genoeg beweging krijgt en genoeg actie dan is er vaak niets aan de hand. Ook zijn het honden die niet met straffe hand opgevoed moeten worden maar met spel en variatie. Vanwege hun gevoelige karakter kunnen ze zeer gestresst worden van een te harde aanpak.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”