Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toller

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Toller

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Heeft iemand hier een ijslandse hond? IK wil graag iets over het karakter weten?
Laatst gewijzigd door Bo Ghy op 27 feb 2005 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

een vriendin van mijn moeder heeft er nu nog twee, haar oudste is niet zo lang geleden overleden...

grappige hondjes, wel harde hondjes, maken graag gebruik van hun stem, baasgericht, eerlijk, hebben een boel humor... dit is iig iets wat ik van haar hoor, ik woon er niet mee samen dus dit is niet uit eerste hand....
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Wij twijfelen nog, we willen zomer 2005 een hond nemen. De ijslandse hond vinden we qua uiterlijk heel aantrekkelijk, maar er staat bij de rasomschrijving dat ze heel veel beweging nodig hebben. Zeker een uur vrij rennen per dag, naast de gebruikelijke sanitaire wandelingetjes. Vind ik wel veel, ik wil er wel veel mee weg, maar vind het 'moeten' minder. Als ze hun energie niet genoeg kwijt kunnen, kunnen ze nerveuse blaffers worden.

Het liefst hoor ik nu natuurlijk dat ze niet perse elke dag een uur of langer hoeven te rennen, maar waarschijnlik moet dat wel...

!!! We hadden/hebben eigenlijk al besloten dat we een sheltie zouden nemen, maar het gevoelige cq. angstige karakter vind ik niet zo leuk van de sheltie, de rest is helemaal super.

Misschien dat we nog eens gaan kijken bij een fokker van de ijslandse hond.
We hebben nog even....
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Heb een afspraak gemaakt; we gaan over twee weken kijken!!!
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Doe ik!!!!
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
kristien
Actief
Berichten: 289
Lid geworden op: 26 dec 2004 14:03
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Hoi,

Laat iets weten wat je bevindingen zijn ivm de Ijslandse hond. We hebben nu een pyreneese herder en wilden een tweede middelgroot herdertje erbij. Net zoals de sheltie is de pyreneese herder ook terughoudend tov vreemden. Op zich niet zo een probleem, maar ze zien er wel heel schattig (boomer-achtig) uit met als gevolg dat iedereen ze wil komen aaien, wat ze echt niet op prijs stellen.
Daarmee dachten we als tweede hond een ijslandse hond, omdat de meeste middelslag herdertjes allemaal wel min of meer gereserveerd zijn. (hun oorspronkelijke taak was namelijk werken he :o)
Wat betreft de nood aan beweging: tjah, die van mij heeft ook heeel veel nood aan beweging anders wordt ze gewoon vervelend. En ik was absoluut niet sportief. Maar zo een hond verandert wel je leven: we gaan met haar fietsen, lopen (canicross), agility, lange wandelingen, allemaal dingen die we vroeger niet deden. Maak een sprinter vast aan je fiets, dat is een systeempje waar je hond veilig naast de fiets kan gaan lopen. De dagen dat je er geen uren mee in het bos kan gaan spelen kan je dan met hem/haar gaan fietsen. Mijn hondje is er gek op!!! En dingen zoals agility en flyball zijn ook heel leuk om te doen.

Mijn hond moet nu geopereerd worden en heeft dan een tijdje revalidatie nodig dus het ijslands pup-idee is even in de kast gestoken, maar laat iets weten wat je beslissing was!
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

hoi Kristien,

Ik heb het een klein beetje gelezen over je hond Lukka? Is vandaag geopereerd toch? Ik hoop dat alles goed is gegaan!

Pyreneese Herder! Heb ik ook aan gedacht om te nemen! Vanwege het uiterlijk!!! Zien er zo lief uit idd. Ik had volgens mij in de rasbeschrijving gelezen dat ze een beetje zenuwachtig van aard waren?! Het karakter sprak mij iig minder aan, daarom laten varen... Tja, da's lastig als ie zo scheetig is, en niet van aanraking houdt. Niet echt een probleem, maar t is leuker als ie enthousiast reageert, he.

Wat je schrijft over de beweging is volgens mij idd zo, ik ben helemaal geen sportief typje, maar ik vind het wel geweldig om in de zomer, winter, lente of herfst met een hond naar het bos of het strand te gaan. Ik zou het ook zo leuk vinden als mijn toekomstige hond van zwemmen houdt.
Een fietser ben ik niet, heb momenteel niet eens een fiets :oeps: , maar die fiets-afstandshouders, sprinters zoals jij zegt, ken ik; mijn vader heeft twee schapendoezen! Maar ik kan ook wat sportiever WORDEN door mijn toekomstige hond, kan geen kwaad iig!

Tja, en behendigheid en fly-ball, dat wil ik ook allemaal..., maar dat kan ook allemaal met een sheltie en daar HOEF je niet elke dag minstens een uur mee naar het bos!!! :denken:

Maar een ijslandse hond is ook zo gaaf, denk ik........!
En zo blijven we nog wel even bezig... :mrgreen:

Ik laat het weten als we zijn geweest en breng hier wel verslag uit. Goed?
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
kristien
Actief
Berichten: 289
Lid geworden op: 26 dec 2004 14:03
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Heb net gebeld naar de dierenarts: ze waren er nog aan bezig... Kan mij niet zo goed concentreren op mijn werk dus zit ik wat te lezen op het forum :o)

Ja nerveus zijn ze wel. Bij ons thuis kan ze gewoon een hele avond liggen soezen in de zetel maar als we op bezoek zijn of er is bezoek: hola, dan loopt ze gewoon twee uur aan een stuk rond de salontafel. De mensen vragen ons af of we er niet zot van worden, maar mij stoort het niet.
Het is ook een hond die erg op zijn baasjes gericht is. Ze volgen je overal in huis, en kunnen heel slecht tegen alleen zijn. We nemen ze dus altijd mee op reis maar blafferig zijn ze ook dus dat is geen sinecure :o).

Anderzijds heb je wel een hond die je echt heeeeel veeel liefde geeft hoor, echt superaanhankelijk zijn ze voor hun baasjes. Ik zou de mijne in ieder geval niet kunnen missen :o)
Gebruikersavatar
kristien
Actief
Berichten: 289
Lid geworden op: 26 dec 2004 14:03
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Ha nu zie ik het: jij bent de esther van de katten vraag :o)
Wel ik denk dat zowel shelties als ijslandse honden heel geschikt zijn om bij katten te houden hoor :o)
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Ja, en jij de kristien van de hond Lukka, de kat en de kitten! :wink:

Dat was een belangrijke verreiste, het ras moest over het algemeen makkelijk met anderen dieren kunnen!

Ik snap heel goed dat je je er bezorgd om bent en dus niet goed kan concentreren! Ik hoop dat de dierenarts gauw klaar is en wat laat weten.
Wordt ze geopereerd aan haar knie? Wat heeft ze dan precies gehad?
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
kristien
Actief
Berichten: 289
Lid geworden op: 26 dec 2004 14:03
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

haha :o)
De kat heet dus Joni en het kitten Bonnie, maar we noemen haar nu meestal 'snotje' omdat ze nog een snotneus heeft als nasleep van die niesziekte

Heb net telefoon gehad van DA: operatie is goed verlopen. Mag ze om 6 uur gaan halen. Ze had een milde vorm van patella luxatie, een erfelijke afwijking aan de knie waardoor het bovenbeen niet zo goed 'in die knie past'. Weet niet zo goed of dat goed uitgedrukt is. Enfin, DA had gezegd dat dat nog goed te verhelpen was, daarmee de operatie. Er volgen nu wel een paar weken revalidatie wat niet gemakkelijk zal zijn voor zo een drukke hond :o)
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Hebben ze dan iets met de botten gedaan; een pin of zo, of met haar spieren??? Is het een knie-gewrichtsprobleem?
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
kristien
Actief
Berichten: 289
Lid geworden op: 26 dec 2004 14:03
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Nee, ze hebben de sleuf waar het bovenbeen i n zit wat dieper gemaakt. Het is beschreven op deze site:
http://members.home.nl/kimbola/patella.htm
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Aha....................!!!

Dus jouw hond had een: intermitterende patella luxatie :wat:

Jaha, goed he, dat ik dat weet :smile: . Nee, hoor, ik heb niet heel die uitleg gelezen, maar ik zag dat de milde vorm zo heet.

Staat wel interessant!!! :wink:

Vind je toch niet erg, he, dat ik er grapjes over maak?, je moet ook blijven lachen, toch?!

Ik hoop wel dat het goed gaat met haar gaat??? Ze zal nog wel half in coma liggen. Ziet er altijd zo zielig uit, lijken ze zo kwetsbaar!

Nou, veel succes met haar, he!
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
kristien
Actief
Berichten: 289
Lid geworden op: 26 dec 2004 14:03
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

ja die dierenarts heeft het dus een paar keer ujitgelegd maar mijn anatomie kennis is dus nihil :o)

Blijkbaar bestaat het bij mensen ook en heet het daar 'jongemeisjesknie' (althans in Belgie toch :o)
Gebruikersavatar
kristien
Actief
Berichten: 289
Lid geworden op: 26 dec 2004 14:03
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

esther, om je keuze wat moeilijker te maken: wat denk je van een Noorse Elandhond? Lijkt me iets minder veeleisend dan een Ijslandse hond maar toch nog genoeg pit in. Er staat een artikel over in Onze Hond (althans de belgische versie, weet niet of die in Nederland hetzelfde is).
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Nee, jij bent leuk!!! :denken: Nog ff wat moeilijker maken!! En dat terwijl ik zowat alle rassen al drie keer heb overwogen....!

Ik weet welke je bedoelt, heb ook de rasbeschrijving gelezen, maar weet niet meer precies waarom het "niks" was....

Ik dan toch nog maar eens ff kijken, bedankt, he! :devil:

Hihihi, :ok: , geintjuh!
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

----------------------------------------------------------------------------
Sociale aanleg

Naar vreemden is hij wat gereserveerd, maar bekenden begroet hij uitbundig. Naar andere honden toe gedragen ze zich soms wat dominant, maar ze kunnen doorgaans goed met hen overweg. Ook met kinderen kunnen ze vrij goed omgaan, althans wanneer ze niet worden geplaagd. Door blaffen kondigen ze bezoek aan, maar verder doen ze niets

Opvoeding

Vergeleken met andere Poolhonden zijn de Noorse Elandhonden wat minder eigenzinnig en onafhankelijk. Wel is het van belang om de hond consequent maar liefdevol en rechtvaardig op te voeden en te behandelen. Hij voelt zich echt beledigd wanneer hij onterecht wordt bestraft en laat dat blijken door z'n baas te negeren.
Gezien zijn aanleg heeft hij dagelijks behoefte aan minstens een uur beweging. Hij loopt graag naast de fiets en rent graag lekker los in het bos. Daarbij moet men wel alert blijven want als hij wild ruikt, gaat hij er vandoor zonder nog te luisteren naar het geroep van baas of bazin

Bijzonderheden

het behoeft geen betoog dat de hond beschikt over een grote dosis moed, zelf-verzekerdheid en uithoudingsvermogen om de koning van het woud op te sporen en te stellen. Als huishond is hij door zijn sociale betrokkenheid met de mens uitemate geschikt mits hem voldoende gelegenheid geeft om zijn overmaat aan energie uit te leven.
----------------------------------------------------------------------------

Ik vind hem minder mooi!!!!! En; hij heeft ook minstens een uur vrij rennen per dag nodig.

Wel minder eigenzinnig en onafhankelijk, tja.........
......Ik vind hem minder mooi????? :roll: :roll: :roll:

Nee, ik denk nie dat dat 'em gaat worden, maar wel leuk dat je meedenkt, Kristien!
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
Trippell
Zeer actief
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 apr 2003 21:45
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Locatie: Vlaams-Brabant (BE)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Ik vind het ook prachtige honden :wink: Wij hebben ook overwogen dit ras te nemen, maar uiteindelijk is het een malamute geworden :wink: (hadden eigenlijk gewoon niet genoeg info over de prachtige ijslanders...)

Joni
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Hoi Joni,

We zijn helemaal weg van de ijslandse hond! Ze zijn idd prachtig!
Ik heb op je site gekeken en jouw Malamute-tje is ook prachtig, het is dat ze te groot zijn voor ons en teveel beweging nodig hebben, maar verder... :ok:
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
Trippell
Zeer actief
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 apr 2003 21:45
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Locatie: Vlaams-Brabant (BE)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Te groot :pffff:

Mitrill is 58cm groot ofzo :wink: Oké, veel beweging hebben ze nodig, maar ook als je neit aan de trek/sledehondensportdoet kan je ze perfect in beweging houden hoor :wink: Bij Mitrill zijn de grootste bewegingstoeven: rennen en spelen met andere honden, lopen naast de fiets en loslopen (waarbij ze de afstand meestal dubbel aflegt gezien ze vaak ergens blijft plakken, dan naar vooruit sjeest, dan terug naar achter, enzovoort...)

Joni
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Charlotte*
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 07 mei 2002 01:10
Locatie: Amersfoort

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Ik heb met mijn uitlaatdienst twee ijslandse honden mee.
Qua karakter zijn ze erg verschillend.
De ene is wat druk en blafferig maar wel heel baas gericht.
De ander is rustig, blaft zelden en is erg zelfstandig.
Zelf vind ik het erg leuke honden, ze zien er grappig uit en het formaat spreek mij ook wel aan.

Beide honden krijgen normale beweging, dus wel een uur per dag los lopen. Dit vind ik trouwens voor elke hond noodzakelijk.

Veel succes met je keuze!
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

We zijn zondag naar een fokker geweest. We zijn er helemaal weg van!!!
Met ons gevoel zaten we eigenlijk al meer bij de Toller, maar dan "toch maar even kijken" hoe de ijslander nou precies is. Hij was veeeel leuker dan we dachten!!!! En veeel kleiner als we ons hadden voorgesteld. De fokker was heel vriendelijk en gastvrij en we zijn na kennismaking en koffie, mee geweest naar het strand. Helemaal geweldig!

Toen we thuis kwamen waren we allebei super-enthousiast; ...maar toen belde een fokker van de Toller terug! Eh... :denken: , ja, graag willen we ook nog naar de Toller kijken. Dus volgende week naar de Toller fokker.
Maar ook naar een andere fokker van de ijslandse hond, zij heeft een teefje dat waarschijnlijk al drachtig is. Dus; WEER een hondenweekend voor de boeg!!!!!! Jippie!!!! :mrgreen:

De sheltie valt nu toch wel af; ivm dat "breekbare" en "zachte"... Ik heb gisteren netjes de fokkers afgebeld.

Dus zoals het er nu naar uit ziet, komt de keuze neer op deze twee rassen; de Ijslandse hond en de Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Ik kan niet wachten en ben zelf ook heel benieuwd wat het uiteindelijk zal worden.
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Hoi Sandro,

Ben gewoon jaloers op je.... :pffff: Wat heb jij een gave baan, zeg!!! Wat goed dat je dat zelf zo opgezet hebt en dat het dan ook zo goed loopt natuurlijk. Geen partner nodig? :wink: Nee, geintje, maar ik vind het helemaal geweldig wat je doet, hoor. :ok:

Zag idd 1 Ijslandse hond in je lijst staan (natuurlijk meteen gekeken :wink: ) Leuke beestjes, he! Alleen dat blaffen is een nadeeltje, maar het viel me (zelfs in een roedel) nog mee; ze blijven niet bezig!
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

He, Inge O. met de Hovawart (goed,he? :wink: ),

Ga jij voor de ijslander??? Ik ook stiekem...., maar je weet het niet, he.
We zullen wel zien na het weekend; kan weer niet wachten!!!!!
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Bo Ghy
Actief
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2004 13:17

Ongelezen bericht door Bo Ghy »

Trippell schreef:Te groot :pffff:

Mitrill is 58cm groot ofzo :wink: Oké, veel beweging hebben ze nodig, maar ook als je neit aan de trek/sledehondensportdoet kan je ze perfect in beweging houden hoor :wink: Bij Mitrill zijn de grootste bewegingstoeven: rennen en spelen met andere honden, lopen naast de fiets en loslopen (waarbij ze de afstand meestal dubbel aflegt gezien ze vaak ergens blijft plakken, dan naar vooruit sjeest, dan terug naar achter, enzovoort...)

Joni
Hihihihi, ja ,veeeeel te groot die Malamute :mrgreen: , schandalig groot!!!
Nee, je hebt gelijk, maar ik ben toch een beetje een beginner, he. (een beetje hoor!; je moet er ook aanleg en gevoel voor hebben, he! :wink: )
Vroeger bij mijn ouders veel honden gehad, maar dit is mijn eerste EIGEN hond, dus ik wou een beetje klein beginnen.....niet meteen zo'n bakbeest :mrgreen: Wel een heel mooi bakbeest!!!! :wink:
Groetjes, Renée en Bo Ghy

Afbeelding
Gebruikersavatar
gyanty
Zeer actief
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 dec 2002 16:45
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier in de buurt ook zo'n ijslandse hond. Heel leuk beesie. Hij laat zich echter totaal niet op de kop zitten door mijn terrier, maar met mijn Schotse Collie is het altijd feest. Tis een heel vrolijk hondje, waar ze inderdaad wel heel veel mee doet hoor. Weet dat ze momenteel cursus volgt en ziet er goed uit! Wil best leren dat hondje! Tis wel een ballengek en ze moet het blaffen wel regelmatig afremmen... maar dat is niet onmogelijk...
Afbeelding
Gebruikersavatar
kristien
Actief
Berichten: 289
Lid geworden op: 26 dec 2004 14:03
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Ha Esther,

Heb net nog een leuke gezien (staat als tweede ras in de Woef): de Portugeese herder! ziet er echt een schatje uit :o)
Gebruikersavatar
Niekie
Zeer actief
Berichten: 982
Lid geworden op: 03 nov 2002 19:41

Ongelezen bericht door Niekie »

Hoi Esther, elke hond (van welk ras dan ook) moet minimaal een uur per dag lekker kunnen rennen. Als je dat (bij voorbaat) al teveel vindt dan zou ik je geen hond adviseren. Een hond heeft die beweging echt nodig.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Berichten: 1895
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:15
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

kristien schreef:Ha Esther,

Heb net nog een leuke gezien (staat als tweede ras in de Woef): de Portugeese herder! ziet er echt een schatje uit :o)
Ook dit is een hond die zeer veer beweging nodig heeft :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”