Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel info/ervaringen gevraagd over de Saarloos wolfhond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Morgaine
Zeer actief
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 mar 2006 14:53
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Veel info/ervaringen gevraagd over de Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Morgaine »

In de toekomst hoop ik ooit de trotse bezitter van een hond van dit ras te worden. Ik heb echter nog wel veel vragen. Ik hoop ook op verhalen van Saarloos bezitters.

Waar moet je nu zijn voor een mooie gezonde pup? Ik heb begrepen dat in het ras een oogziekte voorkomt, ik heb een boekje gekocht bij de rasvereniging maar daar staat niks er over in.

Heeft de Saarloos speciaal voer nodig? (omdat zij nog zo dicht bij de natuur/wolf staan? (zelf dacht ik aan vers vlees voeding)

Ik heb begrepen dat het een hond is die moeilijk alleen kan blijven? is het hem dan wel goed te leren overal mee naar toe te gaan?

Is het hem wel te leren om een keer een paar uurtjes alleen te zijn? Er zullen nl altijd situaties zijn waarin de hond echt niet mee kan.
Scheelt het dan of je nog een andere hond hebt?
Hoe doen andere Saarloos bezitters dit ivm werk enzo?

Is reizen naar engeland mogelijk met deze honden (iemand hier dit al eens gedaan?) Ik hoor namelijk verschillende dingen over of wolfhonden nu toegestaan zijn of niet.

Nou dit zijn zo even snel de vragen waar ik nu op kan komen, er zullen er vast nog meer volgen! Ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen!
Gebruikersavatar
marian*
Erelid
Berichten: 32600
Lid geworden op: 10 feb 2003 18:01
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Deze meneer kan je er aardig wat over vertellen:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/profil ... file&u=696
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
nanoekie
Actief
Berichten: 207
Lid geworden op: 22 apr 2002 16:52
Locatie: Habichtswald
Contacteer:

Re: Veel info/ervaringen gevraagd over de Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door nanoekie »

Heb hier op het hondenforum al en eeuwigheid niet meegschreven, maar wil deze wel even beantwoorden :D
Heb zelf 2 Saarloosreuen, ben helemaal gek van het ras en erg actief in de Duitse rasvereniging ;)


Waar moet je nu zijn voor een mooie gezonde pup? Ik heb begrepen dat in het ras een oogziekte voorkomt, ik heb een boekje gekocht bij de rasvereniging maar daar staat niks er over in.
Een rashond is meer als alleen een oogziekte, bij de Saarloos komt PRA voor, maar bv ook weleens catarat, belangerijk is het dat de ouderdieren gespiegeld zijn en vrij gegeven zijn. Deze test mag niet ouder zijn als een jaar en bij honden die voor de fok ingezet worden moet de test eigenlijk elk jaar herhaalt worden.
Heeft de Saarloos speciaal voer nodig? (omdat zij nog zo dicht bij de natuur/wolf staan? (zelf dacht ik aan vers vlees voeding)
Vers vlees voeding, barf, wat voor een variant dan ook is zeer geschikt voor de Saarloos. Ik voer mijn honden gedeeltelijk vers, gedeeltelijk BARF. Voor brokvoeding is een hoogwaardige brok, met natuurlijke conserveringsmiddelen en een laag 'granen' aandeel raadzaam.
Ik heb begrepen dat het een hond is die moeilijk alleen kan blijven? is het hem dan wel goed te leren overal mee naar toe te gaan?

Is het hem wel te leren om een keer een paar uurtjes alleen te zijn? Er zullen nl altijd situaties zijn waarin de hond echt niet mee kan.
Scheelt het dan of je nog een andere hond hebt?
Hoe doen andere Saarloos bezitters dit ivm werk enzo?
Een Saarloos kan slecht alleen zijn, maar natuurlijk is alleeen zijn wel aan te leren. Een hond die dagelijks meerdere uren alleen zijn kan is het naar mijn mening niet, een andere hond erbij helpt natuurlijk, maar kan nooit het baas hond contact vervangen!!
Is reizen naar engeland mogelijk met deze honden (iemand hier dit al eens gedaan?) Ik hoor namelijk verschillende dingen over of wolfhonden nu toegestaan zijn of niet.
In Engeland en Zweden is de SWH geen erkend ras, reizen naar Engeland word dan dus ernstig bemoeilijkt omdat de Saarloos als een 'wild dier' word gezien.
Nou dit zijn zo even snel de vragen waar ik nu op kan komen, er zullen er vast nog meer volgen! Ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen
Hoop dat ik je vragen zo een beetje beantwoord heb :D

GR Nanouk
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Ongelezen bericht door fenneke »

Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Morgaine
Zeer actief
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 mar 2006 14:53
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Ongelezen bericht door Morgaine »

Moet je als je (bij Engeland) de grens over gaat, papieren laten zien waarop staat dat het een Saarloos is? (sorry als dit misschien een domme vraag is, ik ben hier echt totaal niet bekend mee)
In Engeland hebben ze toch van die honden gefokt om op wolven te lijken? Utanagans ofzo? Het werkt dan zeker niet om te zeggen dat het er zo een is dan? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Annelies
Zeer actief
Berichten: 1776
Lid geworden op: 31 okt 2005 23:56
Locatie: Zaanstreek

Ongelezen bericht door Annelies »

...en deze kwam ik net ook nog tegen:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=85065
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
nanoekie
Actief
Berichten: 207
Lid geworden op: 22 apr 2002 16:52
Locatie: Habichtswald
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Morgaine schreef:Moet je als je (bij Engeland) de grens over gaat, papieren laten zien waarop staat dat het een Saarloos is? (sorry als dit misschien een domme vraag is, ik ben hier echt totaal niet bekend mee)
In Engeland hebben ze toch van die honden gefokt om op wolven te lijken? Utanagans ofzo? Het werkt dan zeker niet om te zeggen dat het er zo een is dan? :mrgreen:
Dit is wel een handige link om meer te lezen over een huisdier invoeren in Engeland, dat geld dus ook voor vakanties ;):
http://www.dogsincluded.nl/invoer/gb.htm

De utonogan (http://www.utonagan.com/) is idd een ,geloof nog steeds niet erkend, wolfachtig ras...verschil licht er alleen in dat bij de Utonogan geen wolfinkruising is geweest en bij bv de SWH en TWH wel. Dat je allang spreekt over honden bij beide rassen en het aandeel wolf meer in de gedachten is va de mens als wat anders schijnt voor de britten niet te tellen ;)

Van een kennis van mij die naar zweden gaat verhuizen, en die een SWH heeft met registerpapieren, weet ik dat hij moest aantonen dat er tot in de 5de generatie geen frisbloed ingekruisd is en dat hij toen toestemming kreeg zijn hond in te voeren. Van oa Pacino Kennels in GB, die wilden TWH's fokken, heb ik begrepen dat die dat voor engeland niet voor elkaar kregen. Er zijn wel wat SWH in engeland, net als TWH.......
Groetjes Nanouk

Afbeelding
nanoekie
Actief
Berichten: 207
Lid geworden op: 22 apr 2002 16:52
Locatie: Habichtswald
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

btw dit zijn mijn jongens :
Afbeelding
das Macho
en dit is Yuma
Afbeelding
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Gebruikersavatar
Morgaine
Zeer actief
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 mar 2006 14:53
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Ongelezen bericht door Morgaine »

Prachtige dieren Nanoekie!
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe jij dat nou doet met eventueel werk? Of werk je niet? Wat heeft jouw doen besluiten reuen te nemen ipv teefjes? (ik weet nl totaal niet wat ik zou moeten kiezen vandaar dat ik het vraag. reuen vind ik over het algemeen mooier maar teefjes zouden trouwer zijn en minder snel weglopen?)

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen over dat invoeren in engeland is dat als zij niet weten dat het een saarloos is maar dus denken dat het zo'n utanogan is of het dan wel zou lukken. Ik vraag me trouwens ook af hoe die SWH en TWH waar je over had dan wel in de uk gekomen zijn.
Ik ben erg verknocht aan Engeland en ik wil er ooit misschien zelfs gaan wonen, ik zou het dus heel erg vinden als er geen enkele mogelijkheid is om een SWH mee te nemen :jank:
Ik ga iig eens dat linkje die je gaf lezen, heel erg bedankt!
nanoekie
Actief
Berichten: 207
Lid geworden op: 22 apr 2002 16:52
Locatie: Habichtswald
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

werken moeten we vrees ik allemaal, ik heb alleen het geluk dat wij veel van huis uit kunnen werken. We hebben ze geleerd zonder veel problemen 5 uurtjes alleen thuis te zijn, maar bij ons komt dat zelden voor. Verder ken ik een aantal mensen waar de honden regelmatig (meerdere dagen in de week)alleen zijn, sommige hebben dan een buitenkennel, waar de honden zonder problemen enige uren alleen in kunnen. Buitenkennel omdat sommige van de lievertjes een behoorlijke drang tot slopen hebben als ze alleen worden gelaten. Macho heeft altijd de neiging mijn persoonlijke spullen, zoals een jas, rondslingerende trui, etc uit elkaar te halen. Mijn jongens zijn nu binnen, altijd, maar mijn volgende Saarloosjes krijgen lekker een ruime buitenkennel waar ze kunnen vertoeven als ik eens weg moet ;)

Ik heb toendertijd bewust voor een reu gekozen, met behulp van mijn fokster en de RV. Toendertijd wilde ik eigenlijk een teef, maar bij de SWH zijn de reuen wat rustiger, aanhankelijker en tja, hoe kan ik dat zeggen, evenwichtiger. (en dat paste beter bij mijn dominante rottweiler huisky kruising teef)
Weglopen zit eigenlijk helemaal niet in het karakter van een Saarloos, ze zijn erg roedelgericht en willen dus het liefst bij de baas in de buurt zijn. Tuurlijk is dan wel een band tussen baas en hond nodig, een Saarloos is geen werkhond, maar wel een hond die graag bezig is met de baas, al is het maar een fijne wandeling. Vanaf pup af aan merk je dat een Saarloos erg veel contact zoekt tijdens de wandeling, dat kan een natte neus in je hand zijn, of even een snelle blik. Houd je dat contact goed, hoef je niet bang te zijn voor wegloperig gedrag ;)

Ik zelf heb geen nadere informatie over hoe het de mensen is gelukt de WH in engeland te importeren, als je wilt stuur ik je wel een mailtje met de gegevens van iemand die je meer gedetaileerde info kan geven ) Weet wel dat je dan niet met je hond kan fokken ed
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Gebruikersavatar
Morgaine
Zeer actief
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 mar 2006 14:53
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Ongelezen bericht door Morgaine »

Goed dat je dat zegt over dat reuen rustiger en evenichtiger zijn bij de swh, ik dacht namelijk dat dit gedrag dus meer bij teven paste. Ik zal het hier terzijner tijd ook nog uitgebreid met de fokker over hebben.

Ik zou het erg fijn vinden als je me inderdaad eens de gegevens van die mensen zou willen doorsturen. Ik ben nl wel erg benieuwd hoe het hen is gelukt. Ik ben net wel tijdens mn speurtocht op internet info tegen gekomen dat het met een speciale vergunning wel mogelijk moet zijn. De hond zou dan wel onder de DWAA vallen (dangerous wild animals act) en je moet dan ook aan bepaalde voorwaarden voldoen enz maar echt veel weet ik verder nog niet van.

Jij hebt trouwens je pups via de rasvereniging? Heb je daar goeie ervaringen mee? (ik lees zoveel wilde verhalen over hen hier mbt tot het achterhouden van bepaalde informatie)
nanoekie
Actief
Berichten: 207
Lid geworden op: 22 apr 2002 16:52
Locatie: Habichtswald
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Nee, ik heb mijn jongens niet via de rasvereniging. Toen ik op zoek ging naar een pup was ik misschien nog naief te noemen en wist nix over mogelijke strijdpunten tussen NVSWH en fokkers daarbuiten...

Ik heb toendertijd informatie ingewonnen bij de rasvereniging, daarnaast ben ik via internet in contact gekomen met andere SWH eigenaren en fokkers en ben zowel bij leden van de NVSWH als andere SWH eigenaren op bezoek geweest om honden te bekijken.
Ik stond op de puplijst van de RV toen een fokker, waar ik dus personlijk contact mee had, mij vertelde dat er een nest verwacht werd met een bosbruin reutje. Dat was dus Macho, ik heb geen seconde spijt gehad, mijn bink is uitgegroeid tot een supersociale, vriendelijke typische Saarloosreu :D
Maar hij was dus geen NVSWH fok, met het gevolg dat ik geen lid meer mag/mocht zijn van deze vereniging ....

MBT de rasvereniging, ik ben daar geen lid, mag daar geen lid zijn, heb geen inzicht in hun fokprogamma etc
Persoonlijk vind ik het verketteren wat zij doen tov fokkers en saarlooswolfhonden van buiten hun selectieve clubje bijzonder negatief en niet zoals een RASvereniging moet zijn. Bij hun beleid tov van PRA en andere problemen heb ik erg veel vraagtekens.

Denk dat Bertus het hoofdstukje PRA bv uitvoerig beschrijft in dit forum ;)

Waar je ook besluit je Saarloos je kopen, en ik ken meerdere Saarloosjes van binnen de NVSWH die ik erg mooi, leuk en gezond vind, en daarbuiten net zo veel; vraag naar de ouderdieren, vraag naar recente (niet ouder als een jaar) spiegeluitslagen, lees een mogelijk koopcontrakt goed door en kijk bij welke fokker jij je goed voelt!
Groetjes Nanouk

Afbeelding
idorh
Zeer actief
Berichten: 2887
Lid geworden op: 04 jun 2002 20:16
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Locatie: ovezande
Contacteer:

Re: Veel info/ervaringen gevraagd over de Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door idorh »

Morgaine schreef:Waar moet je nu zijn voor een mooie gezonde pup? Ik heb begrepen dat in het ras een oogziekte voorkomt, ik heb een boekje gekocht bij de rasvereniging maar daar staat niks er over in.

vast nog meer volgen! Ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen!
Nou Nanouk heeft al uitvoerig informatie gegeven.
Ik zou zo weer een SWH nemen, gewoon omdat ik weet wat ze zouden kunnen mankeren, dan kan ik dat op de juiste manier opvangen
Net als bij de SWH en in elk erkend ras zijn er gebreken, alleen bij de NVSWH wordt dat ontkend.
Ja dan kan het wel eens tegen vallen als die niet zo gezond is als zij wel zullen wensen.
Hier een van de laatste reacties van SWH's eigenaren uit Frankrijk, oud leden en trouw lid v/d RV die er uit zijn gezet om dat zij zich inspande voor een gezond ras en open en eerlijkheid. http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=85532 .
Verder ben ik het met Nanouk eens, de fokdieren zeker tot hun 9e a 10e jaar volgen met spiegelen, als ze tenminste nakomelingen hebben.
Veel succes .
Gr Bertus.
Ps De RV moet zoal de hele populatie van hun even laten spiegelen het zijn maar 300 hondjes.
Gebruikersavatar
Mika
Actief
Berichten: 135
Lid geworden op: 03 nov 2004 22:30
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Locatie: drachten
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mika »

Op onze site kun je oa de ervaringen met onze SWH "Mika" lezen.
Klik op de www button.
[url=http://www.ofwolftemper.nl]HEE JIJ, HIER KLIKKEN!!!!!
[/url]
Gebruikersavatar
Mika
Actief
Berichten: 135
Lid geworden op: 03 nov 2004 22:30
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Locatie: drachten
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mika »

Heeft de Saarloos speciaal voer nodig? (omdat zij nog zo dicht bij de natuur/wolf staan? (zelf dacht ik aan vers vlees voeding)
Mika onze bruine SWH krijgt de brokken van proplan (lamb en rice)
door zijn brokken krijgt ie 's avonds een schijf Duck (versvlees)
(anders hoeft ie ze niet :devil: :pffff: )
ook krijgt mika een paar keer in de maand een stuk pens wat ie echt heerlijk vind (nog maar bij een paar slachters te krijgen, mag eigenlijk niet meer verkocht worden ivm met afvalkeuringen ofzo :denken: )
Ik heb begrepen dat het een hond is die moeilijk alleen kan blijven? is het hem dan wel goed te leren overal mee naar toe te gaan?

Is het hem wel te leren om een keer een paar uurtjes alleen te zijn? Er zullen nl altijd situaties zijn waarin de hond echt niet mee kan.
Scheelt het dan of je nog een andere hond hebt?
Hoe doen andere Saarloos bezitters dit ivm werk enzo?
Tot de leeftijd van ong 1 jaar hebben we vaak oppas gehad :mrgreen:
mika ging steeds als we moesten werken naar 1 van onze ouders, meestal freddie zijn ouders
Mika bleef eerst een uurtje alleen (langzaam opgebouwd) en werd toen opgehaald en mocht de rest van de tijd daar blijven tot wij hem weer ophaalden
nu blijft mika gewoon lekker bij ons thuis en ligt ie boven op bed als we weg zijn (mag ie niet boven op bed liggen gaat ie slopen :devil: duzzz laten we mika zijn gaan maar gaan als we weg zijn tot nu toe gaat het prima)

hoop dat je zo weer wat wijzer bent geworden :mrgreen:
groetjes tessa
[url=http://www.ofwolftemper.nl]HEE JIJ, HIER KLIKKEN!!!!!
[/url]
Gebruikersavatar
lissie
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 dec 2005 11:57
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Ongelezen bericht door lissie »

Hoi,
Ik heb zelf ook twee bruine Saarloosjes, beide zijn reuen. Ningbo hebben we van pup af aan en is nu 1,5 jaar. Woeli hebben we sinds een half jaar en is een herplaatser van 9 jaar oud.
Omdat Ningbo niet zo goed alleen kon zijn (deed het wel goed, buiten hoor, maar hij was paniekerig) hebben we een 2e genomen. En dat werkt echt zóóó'goed. Dit zijn echt roedeldieren! Het was liefde op het eerste gezicht tussen die twee en nu gaan ze echt niet meer zonder elkaar de deur uit.
Wij werken in wisseldiensten. Tot 5 uurtjes laten we ze alleen (vaak is dat maar eens per week), ze zijn dan buiten in de tuin en hebben een groot hondenhok, water en speeltjes ter beschikking. Wordt het langer dan 5 uur dan passen onze ouders op.
Maar dat is niet makkelijk met een Saarloos, oppas vinden. Ze hechten zo sterk aan de baas, dat ze evt bij de oppas zouden uitbreken als ze het konden om ons achterna te gaan. Onze ouders kent Ningbo van pup af aan heel erg goed (bewust veel heen gegaan), dus dat gaat wel. Maar om nu bijv. nog een andere oppas of een uitlaatservice te vinden waar hij zich aan overgeefd, is bij ons gedoemd te mislukken ben ik bang. Hij is namelijk vrij schuw en snel paniekerig.
Alleen laten vind hij niet leuk, maar dat is voor hem wel beter, want dan is hij tenminste in zijn eigen omgeving.
Kijk verder eens op www.ningbo.punt.nl voor meer info en/of vragen!!
Groeten Linda, Jeroen, Ningbo, Woe-Li & Poes
Afbeelding Afbeelding
http://www.poes.punt.nl & http://www.ningbo.punt.nl
Kiowa
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:17

Ongelezen bericht door Kiowa »

mijn eerste saarloos ervaring was niet goed...... helaas.
Achteraf bleek dat zeker ook mijn eigen schuld te zijn geweest.
Ik dacht dat ik behoorlijk veel ervaring had met honden. Mijn hele kinder en jeugdtijd honden gehad. Dierenverzorgster opleiding gedaan. 2 jaar in asiel gewerkt. 1 jaar dierenarts assistent stage. 5 jaar bij de dierenambulance. Genoeg ervaring zou je zeggen.
Maar daar had ik niks aan toen ik mijn eerste saarloos pupje kreeg. Een teefje. Ze groeide op met 2 kleine hondje die van mijn moeder waren.
De saarloos was vanaf begin af aan behoorlijk dominant.!!!!!!!!!
Toen ze geloof ik 3 jaar was nam de fokster contact met me op en zei dat Lupa ( want zo heette mijn hond) maar een nestje moest krijgen. Dat stond in het contract.
De dekking was al een grote fout. Lupa wilde totaal niet maar werd gewoon gedwongen. Ze moest niet zeuren en stilstaan voor de hond die ze net 2 minuten mocht besnuffelen.
De dracht ging redelijk. De geboorte was ook 1 ramp!! 1 doodgeboren. volgende dag nog een dood. de dag erop 2. dierenarts had geen idee hoe het kwam.
Uiteindelijk bleven er 3 over van de 9.

Na dat nest is ze nog dominanter geworden. Zo had ze een kitten doodgebeten, het hondje van de buren behoorlijk gebeten. Maar niks bereide me voor op wat komen ging.
Mijn moeder gingen boodschappen doen. De honden bleven thuis zoals ze altijd deden. Het was goed weer dus ze mochten buiten blijven.
Toen we terug kwamen ( na 1 uur) was de ramp al voltrokken. Het hondje van me moeder die ze al heel dr leven kende. Die had ze heel heel erg toegetakeld.. Ze leefde nog wel. Dat was de druppel. Heb gelijk de fokker gebeld en dr op laten halen.
Het hondje van mijn moeder stierf de volgende dag aan haar verwondingen. Het was geen dominant hondje. Maar ook niet de laagste in de roedel. Ze erkende Lupa altijd al als dominante vrouwtje. We hebben werkelijk geen idee wat er mis was gegaan..........

Gebeurd is gebeurd. Maar een goede raad kan ik je wel geven. Kies voor een pupje dat niet erg dominant is. Zeker niet als het je eerste is!!!!

Ik wil niemand afschrikken met mijn verhaal om een Saarloos te nemen. Zoals ik al zei is het mijn eigen schuld wat er gebeurd is. Maar het kan gebeuren. Ook als je al heel erg veel over het ras hebt gelezen en veel saarloosen hebt gezien en veel ervaring hebt met dieren.

groetjes van Kiowa
Gebruikersavatar
Morgaine
Zeer actief
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 mar 2006 14:53
Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)

Ongelezen bericht door Morgaine »

bedankt voor je verhaal Kiowa. Ik hoop dat jouw verhaal echter een uitzondering is, zoiets lijkt me heel erg om mee te maken.
Ik wil sowieso geen superdominante hond maar ook geen ontzettend onderdaning dier. Gewoon lekker er tussen in. Maar kun je zoiets van te voren eigenlijk wel zien? Als je een pup gaat uitkiezen weet je toch niet 100% of die hond dominant word en een andere juist niet?
Kiowa
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:17

Ongelezen bericht door Kiowa »

hoi Morgaine,

Ik kon het wel zien toen aan Lupa hoor. Ze was toen 6 a 7 weken oud. Maar ze was overal al haantje de voorste bij. Degene die de baas was met spelletjes spelen met dr broers en zussen ( de een onderdanig op de rug liggen en lupa erboven staan). Dat was toen al goed te zien. Ookal was ze nog zo jong.

Denk ook dat het wel een uitzondering was hoor. Mijn ervaring. al weet ik wel dat teven onder elkaar bij de saarloosen lang niet altijd goed gaat. Ik ben vaak bij Corrie Keizer geweest in frankrijk en heb daar vaak gezien dat teven onder elkaar behoorlijk bitcherig kunnen doen. Ze kunnen best wel ver gaan in elkaar verwonden. Heb gezien dat Corrie vaak moest hechten.
Reuen tollereren elkaar beter.
Maar goed, zij heeft ze altijd buiten zitten in kennels. Is natuurlijk anders dan een huishond.

Maar goed, ookal is een hond dominant. Dat wil nog niet zeggen dat ie gaat doen wat Lupa deed. Ik weet dat het groot gedeelte mijn schuld is geweest met opvoeden. Maar weet heel zeker dat het uiteindelijk aanvallen van andere dieren tot aan de dood toe dat dat kwam door die nest pups. Vantevoren was ze dominant, maar niet tot aan het moorden toe.

ach, wie weet hoe het kwam. Het is gebeurd. Daar is niks aan te veranderen.
Gebruikersavatar
Mika
Actief
Berichten: 135
Lid geworden op: 03 nov 2004 22:30
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Locatie: drachten
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mika »

Waar kwam je hond weg?
Dwingen tot een dekking vindt ik vrij ver gaan.
[url=http://www.ofwolftemper.nl]HEE JIJ, HIER KLIKKEN!!!!!
[/url]
Kiowa
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:17

Ongelezen bericht door Kiowa »

Lupa had ik toen bij Corrie Keizer weg.

Ja, vond het ook vrij ver gaan. Maar had daar helemaal geen ervaring mee. Vond het ook tegen-natuurlijk. Maar Corrie zei dat sommige honden nu eenmaal gedwongen moesten worden om stil te blijven staan, anders dan kwam het nooit tot een dekking.
Stenka
geregistreerd lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 dec 2005 10:08

Ongelezen bericht door Stenka »

Gedwongen dekkingen komen vaker voor als je denkt.Teven vastgebonden aan paal met muilkorf om,ook bij de SWH's.Te triest voor woorden,zeker als je weet dat in principe een gewone geslaagde dekking die spontaan gaat zo leuk is om te zien.
Wel heb ik zelf Xandra bij de 1e dekking even tegen gehouden toen de reu doorstoote,omdat ze dan toch de neiging hebben weg te springen.Alle keren daarna heeft ze het gewoon lekker zelf gedaan samen met de reu.

Klopt wel dat teven door die hormoonwisselingen en dekkingen erg kunnen veranderen.Xan was ook totaal niet meer te vertrouwen bij andere hondjes toen ze gedekt was en ook als ze loops was dan moesten andere teven en zelfs minderwaardige reuen (in haar ogen)uitkijken.

Wel is het zo dat een Saarloos soms zo dicht bij de natuur staat,dat ze ook honden kunnen killen die iets vreemds hebben,b.v. in de kop.Ze pikken moeiteloos een pup uit die zich niet sociaal gedraagt.Deze kan dan behoorlijk aangepakt worden en als deze niet onderwerpt (en dan echt kompleet en niet alleen maar even op rug liggen,maar totaal ontspannen op de rug) kan het tot de dood leiden.Dit lijkt wreed,maar ik heb al verschillende honden meegemaakt die op volwassen leeftijd afgemaakt moesten worden,waarvan dus dan later bekend werd dat volwassen dieren de pup al hadden geprobeerd te doden of in ieder geval flink te corrigeren.
Er zijn zelfs moederdieren weggehaald bij pups van 5 weken omdat moeders te hard optrad tegen pups,hoe dom kan je zijn,want dat is toch echt niet voor niks.

Trouwens je hebt het over Lupa,weet je ook nog hoe de hond echt heette,dus op stamboom?

En als je rustige Saarloos wil dan is het idd zoals Nanouk zegt,kies dan voor een reu,die zijn liever ,aanhankelijker en buiten de dominantie die ze kunnen hebben tijden het volwassen worden (zo ruim tussen de 2 en 5 jaar) zijn ze erg verdraagzaam tegen andere honden meestal.

Gr. Christa

p.s. het is niet zo dat ik ervoor ben dat ze gewoon maar pup doodbijten hoor.Maar denk dat er wel axtra aandacht aan zo'n pup gegeven moet worden kwa opvoeding.
Kiowa
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:17

Ongelezen bericht door Kiowa »

hoi Christa,

Lupa heette officieel Via Helvetia de louba tar.

Pups heeft ze nog nooit doodgebeten.
Wel dus die volwassen hond van mijn moeder.

Ik heb vaker naar mijn hoofd gekregen dat ik haar niet weg moest doen en dat ik het vantevoren kon weten want ze was dominant etc etc.

Maar als mensen maar eens zagen wat ik heb gezien.
Die hond echt helemaal aan stukken gescheurd. Hele lappen vel die eraf getrokken zijn.
Nee, ik zou Lupa niet meer hebben kunnen houden wetend wat ze kan doen, wat ze gedaan heeft.

Daarom heb ik haar naar de fokker laten terugbrengen. Corrie houd alle honden in kennels.

Maar goed, niet alle teefjes zijn zo. Heb hier een saarloos teefje rondlopen. Die had ik al toen ik Lupa had. Een angstig en schichtig ding toen ze bij Lupa was. Ze mocht nooit aangehaald worden.
Nu is dat anders :D. Ik heb haar nu dus samen met een witte herder reu. Ze is echt mega ogebloeid.
Totaal niet dominant. Ook niet naar andere honden toe. Nouja, ze laat zien wie de baas is. Maar ze gaat nooit te ver en valt niet aan om te doden.

Dus wat dat betreft heb ik het met Kiowa heel goed getroffen :D.
Stenka
geregistreerd lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 dec 2005 10:08

Ongelezen bericht door Stenka »

Ja dan klopt de naam van moeder wel.En ik kan me heel goed voorstellen dat je haar niet hebt willen houden.Gelukkig zijn de meeste niet zo.
Heb er op dit moment 4 bij elkaar.Stenka reu en Xandra die dus van mij zijn en Righa ,oudje van 13 en Yasmine en die weet je hoe oud die is,want dat is dus 1 van je pups.Lijk totaal dus niet op d'r moeder,want is heel zacht en aardig van aard.De laatste 2 zijn van vriendin die weekje op vakantie is.
Is altijd heel goed gegaan samen,ook met Solo erbij,(hoewel die wel voor minstends 2 telt,vraag maar aan Bertus :wink: )

Gr. Christa
Kiowa
geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:17

Ongelezen bericht door Kiowa »

ik ben blij dat Yasmine zo'n mooi karakter heeft en totaal niet op Lupa lijkt :D :ok:

Ik heb het gewoon niet goed getroffen met Lupa. Niet alleen Lupa's schuld natuurlijk. Denk dat ik zelf ook wat inbreng erin had. Niet streng genoeg geweest misschien ( al was ze naar mij toe als ik haar corrigeerde altijd onderdanig)
Of misschien heb ik de voortekens niet gezien.

Maar goed, ik ben blij dat in ieder geval 1 van haar pups goed terecht is gekomen ( weet niet hoe het met de andere 2 gaat en ik had gelezen op een site dat Lupa nog een nestje had gekregen maar dan dus bij Corrie)

Zoals beloofd zal ik deze week wat foto's van Lupa en van Yasmine met haar broertjes inscannen en op clubs en hier neezetten.

Groetjes Kiowa
nanoekie
Actief
Berichten: 207
Lid geworden op: 22 apr 2002 16:52
Locatie: Habichtswald
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Kiowa schreef:
Zoals beloofd zal ik deze week wat foto's van Lupa en van Yasmine met haar broertjes inscannen en op clubs en hier neezetten.

Groetjes Kiowa
Leuk :)
Fijn ook dat je je verhaal hebt gedaan, denk dat een Saarloos , reu of teef, geen supergemakkelijke hond is en jouw verhaal laat dat weer blijken !

Christa is onlangs nog op bezoek geweest bij een reu uit het tweede nestje van Lupa (Bor Bravo)
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”