Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie betaald de kosten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
roy
Zeer actief
Berichten: 973
Lid geworden op: 16 nov 2006 18:30

Wie betaald de kosten?

Ongelezen bericht door roy »

Ik zit met een dilemma,
Wij hebben Roy op negen jarige leeftijd uit het asiel gehaald met zo blijkt nu de enige makken, medisch gezien.
Helemaal geen probleem we geven hem alles wat nodig is.
Nu zitten hier in het asiel een aantal bejaarde honden die waarschijnlijk moeilijk of nooit meer te plaatsen zijn vanwege de snelle medische kosten en het snel afscheid moeten nemen.
Mij persoonlijk ga ik liever voor een oudje, nog een paar lekkere mooie maanden, jaren geven, maar toch in mijn achterhoofd dan de misschien vele kosten.
Dus nu dacht ik of zo'n hond blijft in het asiel en moeten ze daar ook voor de kosten opdraaien, of ik geef ze nog een lekker mandje en het asiel steunt de medische kosten.......
Of redeneer ik nu heel krom?

yvonne
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Ongelezen bericht door twinkeltje »

tja moeilijk de assiels hebben al niet al te veel geld dus ik denk dat ze daar niet aan kunnen gaan beginnen
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik denk niet dat dit gebeurt.... je zou kunnen voorstellen om zo een oudje thuis op tevangen dus zodat de hond niet in het asiel zit maar bij jullie als pleeggezin, maar weet niet of ze daarmee accoord gaan.

Jacqueline
Afbeelding
Gebruikersavatar
roy
Zeer actief
Berichten: 973
Lid geworden op: 16 nov 2006 18:30

Ongelezen bericht door roy »

twinkeltje schreef:tja moeilijk de assiels hebben al niet al te veel geld dus ik denk dat ze daar niet aan kunnen gaan beginnen
Het is niet zo dat ik alleen wil gaan voor de lusten en niet de lasten, maar puur alleen om zo'n oudje nog een goeie tijd te geven, maar dit gaat natuurlijk uiteindelijk behoorlijk in de centjes lopen.
En om die reden zou ik het dus niet doen, ik heb het met het asiel hier erover gehad maar nog niet heel serieus.
Ze zeiden dat het niet de normale gang van zaken is, je wil een hond, of niet.
Maar ik bedoel eigenlijk meer dat ik de zegmaar afgeschreven oudjes nog een leuke laatste tijd wil geven hier thuis in een mandje en niet in het asiel.


yvonne
Suuz
Zeer actief
Berichten: 1269
Lid geworden op: 14 feb 2006 19:02
Locatie: Zuid Holland

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik snap je gedachtengang wel maar als asielen op die basis zouden werken zouden er ook geen oudere honden meer in het asiel zitten.
En zij maar opdraaien voor de kosten, dat kunnen ze natuurlijk nooit opbrengen.
En ik vind het eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal dat je als je een 'oudje' adopteerd daar de bijkomende kosten voor accepteert.
Zo is het nu eenmaal en als je dan niet kan, of wil, dan houd het toch gewoon op :wink:
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suuz schreef:Ik snap je gedachtengang wel maar als asielen op die basis zouden werken zouden er ook geen oudere honden meer in het asiel zitten.
En zij maar opdraaien voor de kosten, dat kunnen ze natuurlijk nooit opbrengen.
En ik vind het eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal dat je als je een 'oudje' adopteerd daar de bijkomende kosten voor accepteert.
Zo is het nu eenmaal en als je dan niet kan, of wil, dan houd het toch gewoon op :wink:
In duitsland zie je toch vaak bij Tiere suchen ein Zuhause, dat bij ziekte etc. de medicatie door het asiel betaald wordt, tenminste dat wordt daar wel aangegeven.... :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
alm@
moderator
Berichten: 32068
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:04
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou het persoonlijk een goede zaak vinden als de dierenbescherming hier een potje voor reserveert (het zal wel geen haalbare kaart zijn). Ik denk dat er zat vitale aow-ers zijn die niet meer aan een pup willen beginnen en best een ouder hondje een gouden mandje willen geven maar de (hoge) dierenartskosten niet op kunnen brengen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
iones
Zeer actief
Berichten: 12424
Lid geworden op: 18 aug 2003 15:26
Locatie: twente

Re: Wie betaald de kosten?

Ongelezen bericht door iones »

roy schreef: Dus nu dacht ik of zo'n hond blijft in het asiel en moeten ze daar ook voor de kosten opdraaien, of ik geef ze nog een lekker mandje en het asiel steunt de medische kosten.......
Of redeneer ik nu heel krom?

yvonne
Is financieel niet haalbaar voor asiels. Dit zou inhouden dat ze het aantal dieren dat ze opvangen drastisch moeten verminderen, met het gevolg dat veel dieren nergens heen kunnen. En wat zal er dan gebeuren met die dieren?

Verder kan het iedereen overkomen dat diens huisdier voor onvoorziene kosten komt te staan. Sommigen laten het dier euthanaseren, hoewel de kwaal behandelbaar is, en anderen gooien er hun geld tegen aan. Waarom zou dit een uitzondering moeten zijn voor dieren uit het asiel? Fokkers hoeven toch ook niet op te draaien als er zoveel jaar na dato een van de honden die ze destijds gefokt hebben niet gezond blijkt te zijn?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Gebruikersavatar
roy
Zeer actief
Berichten: 973
Lid geworden op: 16 nov 2006 18:30

Ongelezen bericht door roy »

Ik denk dat het misschien een beetje verkeerd begrepen wordt, ik bedoel echt om de oudjes die daar al een tijd zitten en geen kans of nihile kans op plaatsing hebben die uit het asiel weg te halen en hier nog even te laten leven, maar dan krijg je natuurlijk uiteindelijk de kosten van het overlijden en cremeren eventueel. Meer als laatste opvang in een huizelijke sfeer ipv asiel, hebben hun weer een plekje vrij voor een andere hond :wink:

yvonne
Gebruikersavatar
roy
Zeer actief
Berichten: 973
Lid geworden op: 16 nov 2006 18:30

Ongelezen bericht door roy »

alm@ schreef:Ik zou het persoonlijk een goede zaak vinden als de dierenbescherming hier een potje voor reserveert (het zal wel geen haalbare kaart zijn). Ik denk dat er zat vitale aow-ers zijn die niet meer aan een pup willen beginnen en best een ouder hondje een gouden mandje willen geven maar de (hoge) dierenartskosten niet op kunnen brengen.
Die oudjes moeten in het asiel ook de medische kosten krijgen, dus ik dacht waarom dan niet gewoon bij mij thuis, in een mand en geen koud hok, of zal het toch zo zijn dat oude zieke honden sneller in een asiel worden ingeslapen?

yvonne
Ennath
Zeer actief
Berichten: 8223
Lid geworden op: 19 jan 2007 11:49
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4
Locatie: Zeeland

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik heb regelmatig hele oude (of soms hele zieke) honden/katten uit het asiel vandaan. Soms leven ze nog maar heel kort (het record is een 16,5 jaar oude hond die nog 4,5 gelukkige/verwende maanden geleefd heeft). Ik neem deze dieren juist uit het asiel op omdat de nodige kosten te hoog worden voor het asiel. Een oude hond met schildklierproblemen en artrose kan nou eenmaal een stevige deuk in het budget van het asiel slaan. Ik kan niet alle financiële problemen van het asiel oplossen, ik kan wel de kosten en de zorg voor één dier op me nemen.

Overigens: leeftijd en conditie zegt niet alles over de kosten. Ik heb aan veel oudjes minder kosten gemaakt als aan mijn huidige tweetal redelijk jonge exemplaren. Die hebben me in januari gezamenlijk een DA van bijna € 1.200,= opgeleverd. Niet voorzien, niet door mij niet door het asiel. Maar ja, dan moet je geen honden nemen :19:

En verder: aan overlijden en crematie geef ik zo min mogelijk geld uit. Dood is dood. Ze hebben er echt niets aan als je ze apart laat cremeren. Dat geld kan je beter voor de levenden gebruiken.
Gebruikersavatar
iones
Zeer actief
Berichten: 12424
Lid geworden op: 18 aug 2003 15:26
Locatie: twente

Ongelezen bericht door iones »

roy schreef:
alm@ schreef:Ik zou het persoonlijk een goede zaak vinden als de dierenbescherming hier een potje voor reserveert (het zal wel geen haalbare kaart zijn). Ik denk dat er zat vitale aow-ers zijn die niet meer aan een pup willen beginnen en best een ouder hondje een gouden mandje willen geven maar de (hoge) dierenartskosten niet op kunnen brengen.
Die oudjes moeten in het asiel ook de medische kosten krijgen, dus ik dacht waarom dan niet gewoon bij mij thuis, in een mand en geen koud hok, of zal het toch zo zijn dat oude zieke honden sneller in een asiel worden ingeslapen?

yvonne
Wat je zou kunnen doen is je aanmelden bij de dierenbescherming of die iets weten.
Ik zag in het hondenblad Dogma een advertentie met de volgende tekst:

Als u op leeftijd komt, stelt u zichzelf die vraag vast wel eens. U kunt gerust zijn. Als u wilt, neemt de dierenbescherming na uw overlijden de verantwoordelijkheid voor uw huisdier volledig over. U kunt dat laten vastleggen in het testament. U neemt de dierenbescherming op als erfgenaam, op voorwaarde dat wij ervoor zorgen dat uw huisdier goed terecht komt. Wij garanderen goed onderdak en uitstekende zorg. Meer informatie? Bel (070) 3142700 of kijk op www.dierenbescherming.nl.

Mogelijk kun jij je opgeven als opvang voor bejaarde honden bij de dierenbescherming. En zo'n testament heeft al geld beschikbaar gesteld dus daar kunnen de veterinaire kosten op verhaald worden. Maar misschien weet de dierenbescherming ook nog wel andere stichtingen die het voor je kunnen bekostigen of misschien zijn er asiels die dat doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ennath schreef:En verder: aan overlijden en crematie geef ik zo min mogelijk geld uit. Dood is dood. Ze hebben er echt niets aan als je ze apart laat cremeren. Dat geld kan je beter voor de levenden gebruiken.
ja dat vind jij... ik wil mijn hond alleen laten cremeren en hij komt ook weer thuis... dat het geld kost, prima, hij heeft zn hele leven bij me geweest dan is dat respect het minste wat ik kan doen... vind ik dus
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief
Berichten: 8223
Lid geworden op: 19 jan 2007 11:49
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4
Locatie: Zeeland

Ongelezen bericht door Ennath »

malinois schreef:
Ennath schreef:En verder: aan overlijden en crematie geef ik zo min mogelijk geld uit. Dood is dood. Ze hebben er echt niets aan als je ze apart laat cremeren. Dat geld kan je beter voor de levenden gebruiken.
ja dat vind jij... ik wil mijn hond alleen laten cremeren en hij komt ook weer thuis... dat het geld kost, prima, hij heeft zn hele leven bij me geweest dan is dat respect het minste wat ik kan doen... vind ik dus
Maar jij hebt je hond al vanaf pup, en jij klaagt niet over de kosten.
Als je twijfelt over het opvangen van oudere honden omdat daar meer kosten aanzitten, is de crematie in ieder geval een kostenpost waarop je kan bezuinigen. Plat gezegd: het maakt voor de hond niet uit of hij in het varkensvoer of op een begraafplaats terecht komt. Het maakt wel een groot verschil of hij z'n oude dag in een asiel of thuis op de bank mag slijten. Dan geef ik het geld liever uit aan zijn verzorging.
Gebruikersavatar
roy
Zeer actief
Berichten: 973
Lid geworden op: 16 nov 2006 18:30

Ongelezen bericht door roy »

Ennath schreef:
malinois schreef:
Ennath schreef:En verder: aan overlijden en crematie geef ik zo min mogelijk geld uit. Dood is dood. Ze hebben er echt niets aan als je ze apart laat cremeren. Dat geld kan je beter voor de levenden gebruiken.
ja dat vind jij... ik wil mijn hond alleen laten cremeren en hij komt ook weer thuis... dat het geld kost, prima, hij heeft zn hele leven bij me geweest dan is dat respect het minste wat ik kan doen... vind ik dus
Maar jij hebt je hond al vanaf pup, en jij klaagt niet over de kosten.
Als je twijfelt over het opvangen van oudere honden omdat daar meer kosten aanzitten, is de crematie in ieder geval een kostenpost waarop je kan bezuinigen. Plat gezegd: het maakt voor de hond niet uit of hij in het varkensvoer of op een begraafplaats terecht komt. Het maakt wel een groot verschil of hij z'n oude dag in een asiel of thuis op de bank mag slijten. Dan geef ik het geld liever uit aan zijn verzorging.
Ik klaag ook niet over de kosten, ik ben alleen aan het brainstormen of ik iets kan gaan betekenen voor deze oudjes in het asiel.

yvonne
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ennath schreef:
malinois schreef:
Ennath schreef:En verder: aan overlijden en crematie geef ik zo min mogelijk geld uit. Dood is dood. Ze hebben er echt niets aan als je ze apart laat cremeren. Dat geld kan je beter voor de levenden gebruiken.
ja dat vind jij... ik wil mijn hond alleen laten cremeren en hij komt ook weer thuis... dat het geld kost, prima, hij heeft zn hele leven bij me geweest dan is dat respect het minste wat ik kan doen... vind ik dus
Maar jij hebt je hond al vanaf pup, en jij klaagt niet over de kosten.
Als je twijfelt over het opvangen van oudere honden omdat daar meer kosten aanzitten, is de crematie in ieder geval een kostenpost waarop je kan bezuinigen. Plat gezegd: het maakt voor de hond niet uit of hij in het varkensvoer of op een begraafplaats terecht komt. Het maakt wel een groot verschil of hij z'n oude dag in een asiel of thuis op de bank mag slijten. Dan geef ik het geld liever uit aan zijn verzorging.
ja dat is ook weer waar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief
Berichten: 8223
Lid geworden op: 19 jan 2007 11:49
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4
Locatie: Zeeland

Ongelezen bericht door Ennath »

roy schreef:
Ennath schreef:
malinois schreef:
Ennath schreef:En verder: aan overlijden en crematie geef ik zo min mogelijk geld uit. Dood is dood. Ze hebben er echt niets aan als je ze apart laat cremeren. Dat geld kan je beter voor de levenden gebruiken.
ja dat vind jij... ik wil mijn hond alleen laten cremeren en hij komt ook weer thuis... dat het geld kost, prima, hij heeft zn hele leven bij me geweest dan is dat respect het minste wat ik kan doen... vind ik dus
Maar jij hebt je hond al vanaf pup, en jij klaagt niet over de kosten.
Als je twijfelt over het opvangen van oudere honden omdat daar meer kosten aanzitten, is de crematie in ieder geval een kostenpost waarop je kan bezuinigen. Plat gezegd: het maakt voor de hond niet uit of hij in het varkensvoer of op een begraafplaats terecht komt. Het maakt wel een groot verschil of hij z'n oude dag in een asiel of thuis op de bank mag slijten. Dan geef ik het geld liever uit aan zijn verzorging.
Ik klaag ook niet over de kosten, ik ben alleen aan het brainstormen of ik iets kan gaan betekenen voor deze oudjes in het asiel.

yvonne
Tuurlijk kan je dat, het oudste en zieligste exemplaar een plaatsje geven in je huis. Of je daar veel kosten aan gaat krijgen kan je niet voorspellen, de oude en zieke exemplaren die ik heb opgenomen hebben me altijd minder gekost dan waar ik op rekende. De jongere honden (5/6/7 jaar) een aantal malen beduidend meer dan verwacht.
Gebruikersavatar
roy
Zeer actief
Berichten: 973
Lid geworden op: 16 nov 2006 18:30

Ongelezen bericht door roy »

Je heb wel gelijk hoor Ennath, ook een jonge hond kan uit de kluiten lopen met de medische kosten.
En misschien is het een beetje een te nobele gedachten van mij om de o zo zielige oudjes te gaan redden uit het asiel.
Maar mocht ik het weer gaan doen dan natuurlijk met in mijn achterhoofd de eventuele kosten, dat heb ik met Roy ook gedaan, eerst alles honderd keer overwogen, en belangrijk of het financieel haalbaar is.
Maar mijn hart zegt, liever een oudje dan een pup.

yvonne
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”