Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jachthond als werker...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
pooh
Zeer actief
Berichten: 10528
Lid geworden op: 25 jun 2004 16:11
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Locatie: Maastricht

jachthond als werker...

Ongelezen bericht door pooh »

Ik heb gisteravond een stuk gezien van een documentaire "the hunt". De docu gaf een waarheidsgetrouw beeld van de vossenjacht in Engeland. Dat er vossen zouden worden gevonden en gedood door de honden, op die beelden had ik me voorbereid. Waar ik echter niet op voorbereid was dat op een gegeven moment een jachthond door zijn baas (een van de jagers) uit zijn hok werd gehaald en genadeloos dood werd geschoten.

Ik was verbijsterd en geshockeerd omdat het zo harteloos eraan toe ging.

Nu realiseer ik me best dat ik op dit front nogal naïef ben, neemt niet weg dat ik me wel blijf afvragen of dit de normale gang van zaken is. Weet iemand dit? Is het 'normaal' om je oudere hond gewoon zelf af te schieten omdat hij wat trager is?
:pop:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door ranetje »

pooh schreef:Ik heb gisteravond een stuk gezien van een documentaire "the hunt". De docu gaf een waarheidsgetrouw beeld van de vossenjacht in Engeland. Dat er vossen zouden worden gevonden en gedood door de honden, op die beelden had ik me voorbereid. Waar ik echter niet op voorbereid was dat op een gegeven moment een jachthond door zijn baas (een van de jagers) uit zijn hok werd gehaald en genadeloos dood werd geschoten.

Ik was verbijsterd en geshockeerd omdat het zo harteloos eraan toe ging.

Nu realiseer ik me best dat ik op dit front nogal naïef ben, neemt niet weg dat ik me wel blijf afvragen of dit de normale gang van zaken is. Weet iemand dit? Is het 'normaal' om je oudere hond gewoon zelf af te schieten omdat hij wat trager is?
Je hebt waarschijnlijk Hounds gezien? (lopende jachthonden)
Werd er uitleg gegeven bij het doden van die hond. Was het omdat hij trager was of was er meer aan de hand?
Dat maakt nog wel wat uit n.l.
Dus daar zou ik wat meer over willen weten alvorens een conclusie te trekken. :wink:

Ik weet dat sommige jagers hun hond in het jachtveld doden als hun tijd is gekomen (te oud en te ziek om te blijven leven) maar dat is dan op een punt waarop de meeste mensen naar de DA gaan voor het laatste spuitje.
Ik denk dat ik in zo'n geval niet zou kunnen schieten...............
Maar als je een goed schot hebt, wat is dan sneller denk je.............
Bij de DA dat spuitje of een snel en raak schot?
Stress van de spreekkamer of lekker in het jachtveld zijn?
Dat is een gedachtengang van de jager/baas waar ik me iets bij kan voorstellen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
pooh
Zeer actief
Berichten: 10528
Lid geworden op: 25 jun 2004 16:11
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Locatie: Maastricht

Ongelezen bericht door pooh »

Deze hond werd puur afgemaakt om zijn leeftijd. De magische grens zit op 8 jaar. Hond was verder kerngezond, maar de regel is (bij die vereniging) dat dan de leeftijdsgrens bereikt is en dat ze dan ook te traag worden voor de groep.

Ik zat dus met tranen in mijn ogen, want deze hond had nog een prima leven ergens kunnen hebben.

Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat als een hond ligt te creperen in het veld je de beslissing neemt om hem uit zijn lijden te verlossen, maar daar was hier in dit geval geen spraken van.

De honden waren inderdaad lopende jachthonden :wink:

kleine toevoeging: de hond werd dus doodgeschoten voor de vuilnisbak, daar werd ie na het schot ook meteen ingekieperd. Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen dat je dat over je hart verkrijgt.
:pop:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

pooh schreef:Deze hond werd puur afgemaakt om zijn leeftijd. De magische grens zit op 8 jaar. Hond was verder kerngezond, maar de regel is (bij die vereniging) dat dan de leeftijdsgrens bereikt is en dat ze dan ook te traag worden voor de groep.

Ik zat dus met tranen in mijn ogen, want deze hond had nog een prima leven ergens kunnen hebben.

Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat als een hond ligt te creperen in het veld je de beslissing neemt om hem uit zijn lijden te verlossen, maar daar was hier in dit geval geen spraken van.

De honden waren inderdaad lopende jachthonden :wink:

kleine toevoeging: de hond werd dus doodgeschoten voor de vuilnisbak, daar werd ie na het schot ook meteen ingekieperd. Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen dat je dat over je hart verkrijgt.
Was de hond (of de meute) dan eigendom van die vereniging? :denken:
Hounds worden vaak in grote meutes gehouden.
De persoonlijke band met die honden ligt heel anders (is niet of nauwelijks aanwezig) dan wij gewend zijn.
Die honden worden gebruikt en daar houdt het verhaal ook mee op.

Deze manier van doen zou mij veel en veel te ver gaan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ennath
Zeer actief
Berichten: 8223
Lid geworden op: 19 jan 2007 11:49
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4
Locatie: Zeeland

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:
pooh schreef:Deze hond werd puur afgemaakt om zijn leeftijd. De magische grens zit op 8 jaar. Hond was verder kerngezond, maar de regel is (bij die vereniging) dat dan de leeftijdsgrens bereikt is en dat ze dan ook te traag worden voor de groep.

Ik zat dus met tranen in mijn ogen, want deze hond had nog een prima leven ergens kunnen hebben.

Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat als een hond ligt te creperen in het veld je de beslissing neemt om hem uit zijn lijden te verlossen, maar daar was hier in dit geval geen spraken van.

De honden waren inderdaad lopende jachthonden :wink:

kleine toevoeging: de hond werd dus doodgeschoten voor de vuilnisbak, daar werd ie na het schot ook meteen ingekieperd. Ik kan me daar dus echt niets bij voorstellen dat je dat over je hart verkrijgt.
Was de hond (of de meute) dan eigendom van die vereniging? :denken:
Hounds worden vaak in grote meutes gehouden.
De persoonlijke band met die honden ligt heel anders (is niet of nauwelijks aanwezig) dan wij gewend zijn.
Die honden worden gebruikt en daar houdt het verhaal ook mee op.

Deze manier van doen zou mij veel en veel te ver gaan.
Zelfs een meute gefokte hound die als pup in een gezin geplaatst wordt is daar als huishond vaak niet op zijn plaats. Een oude meutehond herplaatsen in een gezin is geen goed idee (om te beginnen zal hij niet geleerd hebben om aan de lijn te lopen, kan hij niet los, jaagt hij op alles wat beweegt). Of 8 jaar werkelijk de juiste leeftijd is om een hond af te maken weet ik niet, wél dat het eerlijker is om de hond snel af te maken dan ergens te laten creperen. Verder, bedenk wel: dit zijn geen huisdieren, deze honden worden behandeld zoals de boer zijn vee behandeld. Goed, en met verstand, maar zonder sentiment. Een uitgemolken koe gaat op transport naar het slachthuis, die gang wordt de hond bespaard.
Als je gewend bent om te schieten is een schot een korte en eerlijke dood. Dat je de hond daarna bij het vuil kiepert :19: ja, wat wil je anders. Ik heb mijn dode dieren ook altijd met de destructie wagen meegegeven.

Wat ik uit de verhalen weet is wat jij beschrijft de lopende praktijk bij alle meutes. Ik ken het afschieten van de eigen hond wel van boerderijen in Nederland en België hoewel het steeds minder voorkomt. Een kennis van me die veel met werkende Collies te maken heeft kent het van schapenhonden in Schotland en Wales. Honden worden afgemaakt als ze langzamer en minder alert worden, inderdaad meestal tussen de 7 en 9 jaar. De meeste boeren schieten, een enkele brengt de hond naar de vee arts.
Gebruikersavatar
pooh
Zeer actief
Berichten: 10528
Lid geworden op: 25 jun 2004 16:11
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Locatie: Maastricht

Ongelezen bericht door pooh »

@ Ranetje: de honden moesten voldoen aan de eisen van de vereniging. Technisch is de eigenaar gewoon de jager, maar blijkbaar wel met stricte opvolging van de reglementen.

Ik weet verder niet wat ik ervan moet vinden. Ik kan me zelf gewoon niet verplaatsen in het idee dat een hond (of welk ander dier dan ook ) alleen maar een gebruiksvoorwerp is wat je weggooit als het niet meer zo goed functioneert.

Ik ben uitermate gehecht aan mijn huisdieren en ja werken met ze is leuk en plezierig, maar zijn ze oud dan liggen ze lekker op de bank en krijgen ze veel aandacht en knuffels. Bovendien zou ik zelf totaal niet in staat zijn een dier een kogel door zijn koppie te jassen.

Ik denk dat het gewoon echt 2 hele verschillende werelden zijn.
:pop:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

pooh schreef:@ Ranetje: de honden moesten voldoen aan de eisen van de vereniging. Technisch is de eigenaar gewoon de jager, maar blijkbaar wel met stricte opvolging van de reglementen.

Ik weet verder niet wat ik ervan moet vinden. Ik kan me zelf gewoon niet verplaatsen in het idee dat een hond (of welk ander dier dan ook ) alleen maar een gebruiksvoorwerp is wat je weggooit als het niet meer zo goed functioneert.

Ik ben uitermate gehecht aan mijn huisdieren en ja werken met ze is leuk en plezierig, maar zijn ze oud dan liggen ze lekker op de bank en krijgen ze veel aandacht en knuffels. Bovendien zou ik zelf totaal niet in staat zijn een dier een kogel door zijn koppie te jassen.

Ik denk dat het gewoon echt 2 hele verschillende werelden zijn.
Dat zijn het ook. :wink:

De vergelijking van @Ennath met de koe, waar de boer goed voor zorgt, maar die naar de slacht gaat als ze niet meer kan kalveren en dus geen melk meer geeft is het duidelijkste denk ik. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Dingo
Zeer actief
Berichten: 3385
Lid geworden op: 31 mei 2003 18:30
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

het was The Hunt. Ik heb het ook gezien. Ook het paard wat onwel werd tijdens de jacht, en in een volgend shot voor de vuilnishoop lag, met een aantal dode schapen. Geen idee wat er was gebeurd. Geen valpartij, want er was geen hindernis of iets dergelijks. Het was wel een harde docu, maar wel heel objectief. De honden hebben inderdaad een geweldig leven. De manier waarop men ze begleid op hun laatste moment is hard, maar wel zonder leiden.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Gebruikersavatar
langehond1
Zeer actief
Berichten: 480
Lid geworden op: 28 sep 2006 19:01

Ongelezen bericht door langehond1 »

Ik vond het ook een waardig einde, hij kust de hond op z'n kop en schiet hem efficient dood. Geen gedoe met wachtkamers en de stress bij de dierenarts, de hond had niet door wat hem overkwam.

L
Gebruikersavatar
Gaia
Zeer actief
Berichten: 2063
Lid geworden op: 07 feb 2007 13:49
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam

Ongelezen bericht door Gaia »

Ook al kan ik het me helemaal niet voorstellen omdat ik het dus nooit never niet zou kunnen met mijn slecht gefokte Duitse Herder.

Persoonlijk vind ik nog steeds de bio industrie een stuk erger hoor.
Afbeelding
jachthond
Vaste gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 sep 2010 13:53
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Re:

Ongelezen bericht door jachthond »

langehond1 schreef:Ik vond het ook een waardig einde, hij kust de hond op z'n kop en schiet hem efficient dood. Geen gedoe met wachtkamers en de stress bij de dierenarts, de hond had niet door wat hem overkwam.

L
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Geen lange lijdensweg voor de hond. Het gebeurde zeer vakkundig.
Gebruikersavatar
_Leonie
Zeer actief
Berichten: 34749
Lid geworden op: 19 jan 2009 15:15
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door _Leonie »

Kan inderdaad met de rest mee gaan. Doodschieten lijkt me fijnere dood dan de wachtkamer en een spuit hoor.
Hond heeft z'n hele leven gedaan wat hij het liefst deed.. Tja. :wink:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat leuk dat een topic uit 2008 weer omhoog komt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
_Leonie
Zeer actief
Berichten: 34749
Lid geworden op: 19 jan 2009 15:15
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door _Leonie »

Oh blond, ga er ook zo in mee. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door ranetje »

Martijn schreef:
ranetje schreef:Wat leuk dat een topic uit 2008 weer omhoog komt :wink:
Jachthond heeft op jachthond gezocht, denk ik. :smile:
Lijkt me een redelijke veronderstelling :lol1:
Dan werkt de zoekfuntie in ieder geval :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
empyree
Zeer actief
Berichten: 3236
Lid geworden op: 27 okt 2005 15:04
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Locatie: Puy-de-Dôme (FR)
Contacteer:

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door empyree »

Hier in Frankrijk mogen de hagers dat kennelijk niet want eind vorig jaar was ik zeer verbaasd dat er een jager met zijn hond in de praktijk kwam die tijdens de jacht door een auto was aangereden. Het arme beest had een flinke fractuur die uit zijn dij stak en die in zoveel kleine stukjes was dat het amper te 'repareren' zou zijn dus een spuitje was de enige oplossing. Mede ook omdat de hond daarna niet meer gescihikt zou zijn voor de jacht. Mijzelf verbaasde het toen dat de heren jagers het beest niet zelf hadden gedood want nu had de arme ziel van 11uur af zo 'rondgelopen' tot de praktijk om 14 uur open ging (ze hadden best eerder kunnen bellen want de dierenarts werkt natuurlijk gewoon door voor noodgevallen)
Sandra
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suuz!
Zeer actief
Berichten: 12151
Lid geworden op: 06 jan 2004 15:52
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door Suuz! »

pooh schreef:Ik heb gisteravond een stuk gezien van een documentaire "the hunt". De docu gaf een waarheidsgetrouw beeld van de vossenjacht in Engeland. Dat er vossen zouden worden gevonden en gedood door de honden, op die beelden had ik me voorbereid. Waar ik echter niet op voorbereid was dat op een gegeven moment een jachthond door zijn baas (een van de jagers) uit zijn hok werd gehaald en genadeloos dood werd geschoten.

Ik was verbijsterd en geshockeerd omdat het zo harteloos eraan toe ging.

Nu realiseer ik me best dat ik op dit front nogal naïef ben, neemt niet weg dat ik me wel blijf afvragen of dit de normale gang van zaken is. Weet iemand dit? Is het 'normaal' om je oudere hond gewoon zelf af te schieten omdat hij wat trager is?
Komt bij jagers zeker wel voor ;) die gaan niet zo snel naar de dierenarts voor een spuitje.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Gebruikersavatar
Suuz!
Zeer actief
Berichten: 12151
Lid geworden op: 06 jan 2004 15:52
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door Suuz! »

empyree schreef:Hier in Frankrijk mogen de hagers dat kennelijk niet want eind vorig jaar was ik zeer verbaasd dat er een jager met zijn hond in de praktijk kwam die tijdens de jacht door een auto was aangereden. Het arme beest had een flinke fractuur die uit zijn dij stak en die in zoveel kleine stukjes was dat het amper te 'repareren' zou zijn dus een spuitje was de enige oplossing. Mede ook omdat de hond daarna niet meer gescihikt zou zijn voor de jacht. Mijzelf verbaasde het toen dat de heren jagers het beest niet zelf hadden gedood want nu had de arme ziel van 11uur af zo 'rondgelopen' tot de praktijk om 14 uur open ging (ze hadden best eerder kunnen bellen want de dierenarts werkt natuurlijk gewoon door voor noodgevallen)
Toch gebeurt het volgens mij wel bij jagers ook in frankrijk hoor. Tenminste wat ik zo her en der gehoord heb.
Of het zo is, dat weet ik uiteraard niet ;) heb er nooit met mijn neus bovenop gestaan. Maar kan me echt niet voorstellen dat ze allemaal naar de dierenarts
gaan voor een spuitje.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Gebruikersavatar
Suuz!
Zeer actief
Berichten: 12151
Lid geworden op: 06 jan 2004 15:52
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Re: jachthond als werker...

Ongelezen bericht door Suuz! »

ranetje schreef:Wat leuk dat een topic uit 2008 weer omhoog komt :wink:
proest, ik had niet eens door dat het een topic uit 2008 was... :mrgreen:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”