Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Monstertje
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2011 04:06
Mijn ras(sen): Old English Bulldogpup,10 maanden.
Aantal honden: 1

Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Monstertje »

Leuke rubriek is dit.Net nieuw hier en ik vermaak me prima. :lol1:
Met zoveel hondenvrienden, hebben jullie hier ook ervaring mee?
Mijn Old English pup van 10 maanden is dominant.Dominanter dan alle honden die ik tot nu toe
heb gehad samen.Om deze reden en omdat hij zelf ook last had om zo "opgewonden" rond te lopen hebben we hem onlangs laten castreren.Het scheelt wel,hij probeert niet meer bij iedereen in zijn kruis te snuffen etc.Maar erg dominant is hij nog wel.Ik vind dat jammer,sommige mensen schrikken er van.Verder is hij,op dit na,zooo lief.Ook al lukt het me niet een foto hier te plaatsen,hij ziet er heel lief uit.Sterker nog,hij heeft massa's fans op onze fotoblog.Wat zijn jullie ervaringen met dominante reutjes?Verder dan even in zijn bench doen,met moeite,kom ik niet. :vaag:
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Pemba »

Wat noem jij dominant?
Afbeelding
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door renee-uk »

Tja castratie is geen vervanging van opvoeding zoals ook hier weer blijkt, dus misschien is het een idee die opvoeding dan maar eens ter hand te nemen?
Wat denk je zelf dat het effect is van een hond in een bench doen als je het even niet meer weet?
Denk je dat ie daar wat van leert en zo ja, wat zou hij daar dan van moeten leren?

Overigens is dominantie geen negatieve eigenschap, zijn honden waarvan de baasjes zeggen dat ze zo 'dominant zijn' dat meestal niet en zijn honden niet dominant maar kunnen ze dominante trekjes hebben.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dicyvo

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door dicyvo »

Toevallig in mijn eigen topic (Bailey verliefd) deze tip gekregen. Eyeopener voor mij.
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx

Heb er zelf nog geen ervaring mee
Gebruikersavatar
alm@
moderator
Berichten: 32068
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:04
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat sneu dat je hem met 10 maanden hebt laten castreren. Hij is nog niet eens uitgegroeid. Nu zit je hoogstwaarschijnlijk met een eeuwige kleuter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yaika
Zeer actief
Berichten: 3923
Lid geworden op: 13 jan 2010 20:39
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Wijchen

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Yaika »

:pop:
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
Gebruikersavatar
alm@
moderator
Berichten: 32068
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:04
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door alm@ »

Yaika schreef: :pop:
De popcornbakker draait overuren geloof ik.
Afbeelding
dicyvo

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door dicyvo »

Monstertje schreef:Leuke rubriek is dit.Net nieuw hier en ik vermaak me prima. :lol1:
Met zoveel hondenvrienden, hebben jullie hier ook ervaring mee?
Mijn Old English pup van 10 maanden is dominant.Dominanter dan alle honden die ik tot nu toe
heb gehad samen.Om deze reden en omdat hij zelf ook last had om zo "opgewonden" rond te lopen hebben we hem onlangs laten castreren.Het scheelt wel,hij probeert niet meer bij iedereen in zijn kruis te snuffen etc.Maar erg dominant is hij nog wel.Ik vind dat jammer,sommige mensen schrikken er van.Verder is hij,op dit na,zooo lief.Ook al lukt het me niet een foto hier te plaatsen,hij ziet er heel lief uit.Sterker nog,hij heeft massa's fans op onze fotoblog.Wat zijn jullie ervaringen met dominante reutjes?Verder dan even in zijn bench doen,met moeite,kom ik niet. :vaag:
Lees nu pas dat de castratie al heeft plaatsgevonden :oeps: Moet je het artikeltje mischien maar niet meer lezen.

Zit je ook op een cursus? Er zijn toch wel wat truukjes om hem zonder moeite in de bench te krijgen
Ήυs

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Ήυs »

Jammer dat je niet eerst ervaringen en tips hebt gevraagd voor je hem liet castreren. Ik vind 10 maanden wel erg jong. Wat versta jij onder 'dominant'?
Gebruikersavatar
Valerie
Zeer actief
Berichten: 17760
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:14
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2
Locatie: Almere

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Valerie »

Old english bulldoggen zijn natuurlijk eigenwijze monsters, als je daar niet mee om kan gaan had je beter een ander ras kunnen kiezen.
Gebruikersavatar
alm@
moderator
Berichten: 32068
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:04
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door alm@ »

dicyvo schreef: Er zijn toch wel wat truukjes om hem zonder moeite in de bench te krijgen
Waarom zou je een pup van 10 maanden in een kooitje opsluiten? Steek er gewoon energie en tijd in dat hij rustig in de mand gaat als er visite is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ik heb zelf goede ervaringen met castratie .
en ben dus ook niet tegen castratie .
Maar ik persoonlijk vind 10 maanden wel erg jong .
omdat ik vind dat de hond dan nog niet volwassen is , en omdat een hond met 10 maanden veel wil ontdekken
en gewoon eigenwijs is met die leeftijd . kun je dan nog niet echt zeggen of een hond dominant is .

ik hoop dat de castratie heeft geholpen want dominantie hoeft niet altijd weg te gaan na castratie .
sterker nog sommige honden worden alleen maar inkenniger .

toots is om een andere reden geholpen . en dat heeft goed uitgepakt , maar is wel inkenniger geworden . dus zelfs dominanter naar vreemde honden . honden die hij kon gaat gewoon goed , maar andere honden wil die wel altijd laten weten door te snauwen dat hij niet met zich laat sollen . voor hem is dat juist wel goed . gezien zijn formaat .
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
alm@
moderator
Berichten: 32068
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:04
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat is inkenniger?
Afbeelding
Gebruikersavatar
luna2906
Zeer actief
Berichten: 7531
Lid geworden op: 30 mei 2011 13:04
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik vind tien maanden ook wat jong. Heb qua castratie/sterilisatie geen ervaring met honden, alleen katten. Ik ben namelijk niet van plan om in een gezond teefje te gaan snijden als het niet nodig is.

Het is al gevraagd, maar wat versta je precies onder dominant gedrag? Doe je ook een cursus met je hond?

Ik heb zelf ervaren dat een cursus volgen en veel bezig zijn met je hond, vaak al een heleboel helpt, door de onderlinge band die je creëert en doordat de hond vaak beter gaat luisteren. Op die manier is 'dominant' gedrag sowieso beter te controleren.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

hij is meer op mij gericht en beschermend . zeg maar .
en beschermender wat zijn terrein betreft . om het zo maar te zeggen.

en hij is veel zelf verzekerder geworden .

maar hij is geen Dominante hond ;)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
luna2906
Zeer actief
Berichten: 7531
Lid geworden op: 30 mei 2011 13:04
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door luna2906 »

toots schreef:hij is meer op mij gericht en beschermend . zeg maar .
en beschermender wat zijn terrein betreft . om het zo maar te zeggen.

maar hij is geen Dominante hond ;)
Dat heet eenkennig... Maar je punt is verder duidelijk :ok:
Tiny
Zeer actief
Berichten: 21084
Lid geworden op: 26 jun 2005 19:03
Aantal honden: 0
Locatie: Den Haag

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Tiny »

Wat al gezegd is, jammer dat de castratie al heeft plaatsgevonden en zeker op zo'n jonge leeftijd. Ik denk dat je het meer in opvoeden moet zoeken, zeker als jij vind dat hij dominant is. Doe het op een speelse manier zodat het voor beide leuk is en blijft maar blijft wel consequent.
Ik ben niet tegen gebruik van een bench maar wel als het voor je eigen gemak is, probeer eerst de hond eens lekker moe te maken en laat hem dan slapen in de bench. Je kunt er ook zijn eten of een kluif geven, een bench moet geen strafhok worden dan zou ik er ook niet in willen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Gebruikersavatar
Elmo/maureen
Zeer actief
Berichten: 33971
Lid geworden op: 10 okt 2009 22:43
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1
Locatie: Gieten

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

alm@ schreef:Wat is inkenniger?
Das een ander woord voor eenkennig :Q:
Afbeelding
Gebruikersavatar
alm@
moderator
Berichten: 32068
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:04
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door alm@ »

Elmo/maureen schreef:
alm@ schreef:Wat is inkenniger?
Das een ander woord voor eenkennig :Q:
En dat word je dan na een castratie. Vaag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

toots schreef: en gewoon eigenwijs is met die leeftijd . kun je dan nog niet echt zeggen of een hond dominant is.
Mwah, Charlie had met een maand of 4 al zeer dominante trekjes.
Ik snap alleen niet wat daar het probleem van is, wanneer je je hond een fatsoenlijke opvoeding geeft...
dicyvo

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door dicyvo »

alm@ schreef:
dicyvo schreef: Er zijn toch wel wat truukjes om hem zonder moeite in de bench te krijgen
Waarom zou je een pup van 10 maanden in een kooitje opsluiten? Steek er gewoon energie en tijd in dat hij rustig in de mand gaat als er visite is.
Bench betekent niet altijd meteen opsluiten en in het begin kan het echt helpen om je pup gedwongen te laten rusten. Je moet gewoon zorgen dat het voor je hond geen straf is maar juist aantrekkelijk maken.
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door renee-uk »

dicyvo schreef:
alm@ schreef:
dicyvo schreef: Er zijn toch wel wat truukjes om hem zonder moeite in de bench te krijgen
Waarom zou je een pup van 10 maanden in een kooitje opsluiten? Steek er gewoon energie en tijd in dat hij rustig in de mand gaat als er visite is.
Bench betekent niet altijd meteen opsluiten en in het begin kan het echt helpen om je pup gedwongen te laten rusten. Je moet gewoon zorgen dat het voor je hond geen straf is maar juist aantrekkelijk maken.
lees de openingspost even, daar haal ik niet uit dat hondje in die bench moet vanwege de broodnodige rust ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Muk »

Castratie is de weg van de minste weerstand, voor mensen die geen zin en tijd hebben om een hond fatsoenlijk op te voeden.

Ben dus geen voorstander van castratie om de reden die TS noemt.
Ήυs

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Ήυs »

Muk schreef:Castratie is de weg van de minste weerstand, voor mensen die geen zin en tijd hebben om een hond fatsoenlijk op te voeden.

Ben dus geen voorstander van castratie om de reden die TS noemt.
Dus castratie is alleen voor mensen die geen zin en tijd hebben om de hond fatsoenlijk op te voeden? Of begrijp ik je verkeerd.
Gebruikersavatar
StormenRoxy
Zeer actief
Berichten: 6880
Lid geworden op: 27 jul 2009 01:58
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

luna2906 schreef:Ik vind tien maanden ook wat jong. Heb qua castratie/sterilisatie geen ervaring met honden, alleen katten. Ik ben namelijk niet van plan om in een gezond teefje te gaan snijden als het niet nodig is.

Het is al gevraagd, maar wat versta je precies onder dominant gedrag? Doe je ook een cursus met je hond?

Ik heb zelf ervaren dat een cursus volgen en veel bezig zijn met je hond, vaak al een heleboel helpt, door de onderlinge band die je creëert en doordat de hond vaak beter gaat luisteren. Op die manier is 'dominant' gedrag sowieso beter te controleren.
en waarom wel in een gezonde kat?
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Gebruikersavatar
alm@
moderator
Berichten: 32068
Lid geworden op: 23 nov 2006 21:04
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door alm@ »

Fafo schreef:
Muk schreef:Castratie is de weg van de minste weerstand, voor mensen die geen zin en tijd hebben om een hond fatsoenlijk op te voeden.

Ben dus geen voorstander van castratie om de reden die TS noemt.
Dus castratie is alleen voor mensen die geen zin en tijd hebben om de hond fatsoenlijk op te voeden? Of begrijp ik je verkeerd.
In veel gevallen wel. Dat begrijp je goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

StormenRoxy schreef:
luna2906 schreef:Ik vind tien maanden ook wat jong. Heb qua castratie/sterilisatie geen ervaring met honden, alleen katten. Ik ben namelijk niet van plan om in een gezond teefje te gaan snijden als het niet nodig is.

Het is al gevraagd, maar wat versta je precies onder dominant gedrag? Doe je ook een cursus met je hond?

Ik heb zelf ervaren dat een cursus volgen en veel bezig zijn met je hond, vaak al een heleboel helpt, door de onderlinge band die je creëert en doordat de hond vaak beter gaat luisteren. Op die manier is 'dominant' gedrag sowieso beter te controleren.
en waarom wel in een gezonde kat?
Laat jij je hond zonder toezicht buiten lopen?
Ooit langer dan 5 minuten in een ondergezeken huis gestaan?
Gebruikersavatar
luna2906
Zeer actief
Berichten: 7531
Lid geworden op: 30 mei 2011 13:04
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door luna2906 »

StormenRoxy schreef:
luna2906 schreef:Ik vind tien maanden ook wat jong. Heb qua castratie/sterilisatie geen ervaring met honden, alleen katten. Ik ben namelijk niet van plan om in een gezond teefje te gaan snijden als het niet nodig is.

Het is al gevraagd, maar wat versta je precies onder dominant gedrag? Doe je ook een cursus met je hond?

Ik heb zelf ervaren dat een cursus volgen en veel bezig zijn met je hond, vaak al een heleboel helpt, door de onderlinge band die je creëert en doordat de hond vaak beter gaat luisteren. Op die manier is 'dominant' gedrag sowieso beter te controleren.
en waarom wel in een gezonde kat?
In principe liever ook niet in een gezonde kat. Mijn beide katten zijn gesteriliseerd, omdat dit voorwaarde was om ze te adopteren. De kliniek waar ze vandaan komen vangt zwerfkatten op en herplaatst ze. Om te voorkomen dat er nog meer zwerfkatten komen, willen ze dat iedere kat gecastreerd of gesteriliseerd wordt.

Daarbij is het ook prettig als je kat buiten komt en je geen nestje wilt, maar dat is dus niet de reden dat onze katten gesterilisseerd zijn. Bij ons kitten moet ik daar eens ernstig over nadenken wat ik daarmee wil.
Monstertje
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2011 04:06
Mijn ras(sen): Old English Bulldogpup,10 maanden.
Aantal honden: 1

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door Monstertje »

Sorry maar ik vind de meeste reacties erg kort door de bocht en voel me wat onterecht aangevallen.Een enkeling vraagt wat ik onder dominant versta en de rest veroordeelt zomaar.
Ik heb in mijn leven altijd reutjes opgevoed,een herder,een boxer en 2 bordeauxdoggen en die heb ik niet laten castreren.Ik zal even uitleggen wat hier het probleem is.Qua hypersexualiteit:
Bickel liep de HELE dag met een stijve waar hij echt pijn aan had.Ik heb bij 2 artsen aangeklopt en kreeg steeds een castratie advies.Daar wij daar tegen waren hebben we eerst dure homeopatische druppels enz geprobeerd maar het hielp niet.Toen zijn "juf" van zijn hondenschool dit ook adviseerde,zowel voor zijn onrust/hypersexualiteit als het dominante tot bijten aan toe gedrag.Dus ja,Bickel is naar school geweest,heeft zelfs prive-lessen gehad.Tel daarbij op dat ik al een tijd niet werk dus veel tijd en liefde in zijn opvoeding stop.Aangezien ik nog nooit zulke heftige ervaringen met een pup had heb ik uiteindelijk het advies maar opgevolgd.Tel daarbij op dat we sinds een paar maanden in Duitsland wonen waar eerder een hond letterlijk afgemaakt wordt als hij iemand bijt.Vooral Bull-achtigen zijn ze niet blij mee.
OOver dominantie:het is of er een knop omgaat bij Bickel.Ineens kijkt hij anders en bijt en gromt ook.Ik weet zelf zat over uitproberen,rang bepalen etc maar dit is gewoon eng.Hij kan er zelf door in de problemen komen als hij een vreemde bijt.Hij mag bijv.niet op de bank.Tuurlijk
probeert hij dat en normaal hoef ik hem maar aan te kijken of eraf te zeggen en het is ok.Als hij de verkeerde bui heeft gaat hij niet,probeer je hem eraf te krijgen hangt hij letterlijk in je arm.Zo heb ik talloze voorbeelden.Hij moet gewoon de baas zijn dan.
Over de bench:die is groot en normaal altijd open en Bickel slaapt er graag in,spontaan en uitzichzelf.Hem daar even af laten koelen vond ik een nuttig advies vd trainer,beter dan zinloos straffen als hij je aanvalt.Als ik het deurtje open doe vraag ik Is het over? en komt hij gekalmeerd eruit.En ja,hij bijt me dan als ik hem er met moeite in krijg.Niet het moment als hij zo'n bui heeft om hem met worst erheen te krijgen.Ik wil nogmaals benadrukken dat ook al is hij zo anders dan mijn vorige honden ik zielsveel van hem hou.Waarom kom ik anders op dit forum,stop ik zoveel tijd,aandacht,liefde,opvoeding in hem?Hallo,ik heb een zoontje met autisme,ook anders dan andere kinderen.Maar daarom stop je er juist extra aandacht en liefde in!!!Dit doe ik met Bickeltje ook.Sorry maar ik kan er zelfs verdrietig om worden wat hier allemaaal geschreven wordt,op een enkele na.Ik doe letterlijk ALLES voor mijn hond.Oordelen zonder de situatie te kennen.Had dan,zoals sommigen,doorgevraagd!Tjee,lui/niet kunnen opvoeden/geen tijd/zin/gemakzucht etc.Wat een larie.In een gezond dier laten snijden?Hou op,als het je enigste optie nog is omdat je het risaico loopt dat hij anders een keer de verkeerde bijt.Belachelijk.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Wat zijn jullie ervaringen met castratie?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Aandacht en liefde is leuk, maar niet alles.
Zo te horen heb je een behoorlijk probleem...

Wat doe je verder met hem?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”