Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leegstand

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Muk »

Rosita Compagner schreef:
Muk schreef: Binnen de Newfoundlanderwereld wordt in Nederland veel gefokt met (nauw) verwante stambomen. En dat al binnen 3 generaties. En dat terwijl er een goede database is waar je zowiezo heel makkelijk tot 5 generaties terug de verwantschap kunt vergelijken.
eh, dat doen 'ze' expres hoor, intelen. 't Is niet dat ze geen stamboom kunnen lezen :Q: Nou ja, ik denk ik zeg het even ;-0)
Dat weet ik, maar ik bracht het iets neutraler zeg maar. :mrgreen:
En ja, binnen de rasvereniging en door de meeste fokkers wordt hier nog te weinig naar gekeken vind ik.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef:Dat weet ik, maar ik bracht het iets neutraler zeg maar. :mrgreen:
En ja, binnen de rasvereniging en door de meeste fokkers wordt hier nog te weinig naar gekeken vind ik.
Nee.
Want:
Marjoleine schreef:En wat dondert het, ziektes liggen aan de eigenaars en aan andere fokkers, zij hebben dat zelf nooit. :pffff:

:19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
empyree
Zeer actief
Berichten: 3236
Lid geworden op: 27 okt 2005 15:04
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Locatie: Puy-de-Dôme (FR)
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door empyree »

Kan gewoon pech zijn, daar hebben wij hier nu ook een beetje last van ;-)
Teef in 2008 gedekt , leeggebleven maar achteraf gelukkig maar want een paar maanden later bleek ze epilepsie te hebben. Volgende teef gedekt (lees KI) reu wilde/kon niet dekken resultaat 1 pupje, weer een andere teef gedekt..........niks terwijl ze een jaar ervoor 12 puppen had en zal gedacht hebben dat het wel genoeg was ;-)
Deze teef een half jaar later opnieuw gedekt en 3 puppen geboren en helaas nog eentje overleden een dag later.........

Pech dus en wat de newfoundlanders betreft, gewoon vaak gemakzucht van sommige fokkers.
Met zijn allen achter dé bekende reu van dat moment aan en met een flinke dosis inteelt ook lekker op zeker spelen qua type.
Daarbij zit men binnen de newfoundlanderpopulatie een beetje te veel vastgepint op het wat sommige noemen het beerachtige type en kiezen ze alleen voor veel haar en dat zit op honden uit ouderen hollandse lijnen waar al veel inteelt in zit dus het wordt alleen maar erger. Beginnende fokkers kennen vaak niet eens de lijnen achter de door hen gebruikte reuen terwijl er een pracht van een database is waar men alles prima kan uitpluizen (wij moesten dat nog op papier doen en met veel praten en telefoneren ;-)
Sandra
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door gonnie »

Bij ons (de Duitse Pinschervereniging Nederland) mogen we niet fokken met honden die met elkaar verwant zijn. Bij ons zijn ze best wel streng. Elk gezondheidsonderzoek wat er is moet gedaan worden. Sommige zijn niet verplicht, maar ik weet wel dat de meeste fokkers hun honden op alles laten testen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Muk

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Muk »

Marjoleine schreef:
Muk schreef:Dat weet ik, maar ik bracht het iets neutraler zeg maar. :mrgreen:
En ja, binnen de rasvereniging en door de meeste fokkers wordt hier nog te weinig naar gekeken vind ik.
Nee.
Want:
Marjoleine schreef:En wat dondert het, ziektes liggen aan de eigenaars en aan andere fokkers, zij hebben dat zelf nooit. :pffff:

:19:
Dat bedoel ik ook. Natuurlijk weet ik dat de schuld altijd bij anderen ligt, behalve bij de betreffende fokkers. Iedere rechtgeaarde fokker die voor het geld fokt zegt dat namelijk. Maar dan nog vind ik dat een beetje fokker toch wel wat meer moeite zou moeten doen, evenals de rasvereniging.
hercujess

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door hercujess »

gonnie schreef:Bij ons (de Duitse Pinschervereniging Nederland) mogen we niet fokken met honden die met elkaar verwant zijn. Bij ons zijn ze best wel streng. Elk gezondheidsonderzoek wat er is moet gedaan worden. Sommige zijn niet verplicht, maar ik weet wel dat de meeste fokkers hun honden op alles laten testen.
:denken: Uberhaupt niet verwant? Van de Raad van Beheer (dus dat is van toepassing op iedereen die met stamboom wil fokken) mogen combinaties ouder-kind, grootouder-kleinkind en broer-zus niet meer, maar überhaupt geen verwantschap. Ik vind dat zelf een beetje te ver gaan.
Melanie 74

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

gonnie schreef:Bij ons (de Duitse Pinschervereniging Nederland) mogen we niet fokken met honden die met elkaar verwant zijn. Bij ons zijn ze best wel streng. Elk gezondheidsonderzoek wat er is moet gedaan worden. Sommige zijn niet verplicht, maar ik weet wel dat de meeste fokkers hun honden op alles laten testen.
Is jullie populatie dan zo groot dat dat kan??

Oh, en ik heb de stamboom eens terug bekeken over 10 generaties van Wanda, dan kom je dus gewoon gaten tegen ;) Die zijn niet bekend, en dat is vaak zo bij de Tatra. Het ras is ook pas na de WO II weer opgebouwd met de honden die ze konden vinden en aangekeurd hebben.

Trouwens is Polen en Duitsland is het stamboek nog open alhoewel daar ook misbruik van wordt gemaakt :(
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

gonnie schreef:Bij ons (de Duitse Pinschervereniging Nederland) mogen we niet fokken met honden die met elkaar verwant zijn.
Dat kan niet, Gonnie.
Als een stamboek gesloten is, en dat is jullie stamboek, zijn de honden verwant.
Dat je niet precies weet hoe dat werkt blijkt uit je reactie, en dat is niet erg, maar het klopt dus niet.

Een ras "maak" je door inteelt. Fokken met verwante dieren dus.
Als je zegt dat dieren niet verwant mogen zijn, zul je aan moeten geven in welke mate en over hoeveel generaties bekeken je dat uit wilt rekenen.
Dat heet COI, en dat staat voor inteeltcoëfficient.
Dat getal geeft de mate van verwantschap aan en daarvoor moet je dan altijd het aantal generaties noemen, want hoewel twee dieren dus onverwant kunnen lijken, zijn ze dat nooit.
En als bv alle grootouders uit hetzelfde nest komen, zijn de ouders misschien wel allemaal verschillend maar toch sterk verwant.

Dus als jij stelt dat er geen verwante dieren mogen worden gecombineerd, is dat gewoon onmogelijk.
Eerst zul je moeten aangeven wat jullie verstaan onder verwantschap.
Ik heb overigens even op de site gekeken maar ik kon er geen fokreglement vinden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Melanie 74 schreef: Trouwens is Polen en Duitsland is het stamboek nog open alhoewel daar ook misbruik van wordt gemaakt :(
Hoezo maken ze er misbruik van dan?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door yamie »

Marjoleine schreef:
gonnie schreef:Bij ons (de Duitse Pinschervereniging Nederland) mogen we niet fokken met honden die met elkaar verwant zijn.
Dat kan niet, Gonnie.
Als een stamboek gesloten is, en dat is jullie stamboek, zijn de honden verwant.
Dat je niet precies weet hoe dat werkt blijkt uit je reactie, en dat is niet erg, maar het klopt dus niet.

Een ras "maak" je door inteelt. Fokken met verwante dieren dus.
Als je zegt dat dieren niet verwant mogen zijn, zul je aan moeten geven in welke mate en over hoeveel generaties bekeken je dat uit wilt rekenen.
Dat heet COI, en dat staat voor inteeltcoëfficient.
Dat getal geeft de mate van verwantschap aan en daarvoor moet je dan altijd het aantal generaties noemen, want hoewel twee dieren dus onverwant kunnen lijken, zijn ze dat nooit.
En als bv alle grootouders uit hetzelfde nest komen, zijn de ouders misschien wel allemaal verschillend maar toch sterk verwant.

Dus als jij stelt dat er geen verwante dieren mogen worden gecombineerd, is dat gewoon onmogelijk.
Eerst zul je moeten aangeven wat jullie verstaan onder verwantschap.
Ik heb overigens even op de site gekeken maar ik kon er geen fokreglement vinden.
http://www.duitsepinschervereniging.nl/ ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;

maar goed, daar staat het dus ook niet zo in, enkel gewoon de regel die door de RVB gesteld is qua verwantschappen :wink:
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

yamie schreef:
Marjoleine schreef: Ik heb overigens even op de site gekeken maar ik kon er geen fokreglement vinden.
http://www.duitsepinschervereniging.nl/ ... ement.html" onclick="window.open(this.href);return false;

maar goed, daar staat het dus ook niet zo in, enkel gewoon de regel die door de RVB gesteld is qua verwantschappen :wink:
Ik kon het niet vinden :19:
Maar goed, we hebben er dus ook niks aan.

En wat ik een slechte zaak vind is dat je verdorie het formulier moet aanklikken om te vinden welk type von Willebrand ze hebben!
Dat vind ik erg slordig want er zit behoorlijk verschil tussen: type 1 is mild en niet ernstig, type 2 is al kwalijker (behoorlijk vertraagde stollingsfactor) maar type 3 is gewoon dodelijk.
Een beetje voorlichting is op zijn plaats vind ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik bedoel eigenlijk ouder/kind, grootouder/kleinkind broer/zus. Vond het alleen erg veel om dat te typen.

Dus inderdaad de regels van de Raad van Beheer.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
carine
Zeer actief
Berichten: 2445
Lid geworden op: 27 mei 2007 11:06
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Locatie: merksem
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door carine »

ik volg hier met belangstelling...ook bij de Lagotto doen zich zo'n zaken voor, en ja een klein ras en een aantal gepriviligeerde dekreuen...
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door under the red sky »

In ons geval was het COI over 6 generaties 0,87 %. Ik vind het trouwens wat kort door de bocht om nu alles op een inteeltdepressie te schuiven. Op de site van onze club staat ook een artikel over dit onderwerp: http://www.tollertales.nl/Inteelt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Melanie 74

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Marjoleine schreef:
Melanie 74 schreef: Trouwens is Polen en Duitsland is het stamboek nog open alhoewel daar ook misbruik van wordt gemaakt :(
Hoezo maken ze er misbruik van dan?

Als je bedenkt dat er in eens heel veel honden uit de bergen komen zonder papieren, terwijl het Tatragebergte één groot nationaalpark is :denken:
Als fokker in Polen moet je ook aan bepaalde regels houden, en vele vinden het overbodig op papieren aan te vragen. Dus vaak zijn de ouders wel bekend alleen op papier niet. Er zijn best nog wel honden zijn die niet echt geen papieren hebben, en ook niet bekend zijn. Maar het is in mijn ogen erg moeilijk die er juist wel uit te zoeken.
Gebruikersavatar
Wilma
Zeer actief
Berichten: 4006
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:00
Mijn ras(sen): Gos d'Àtura Catalá
Aantal honden: 1
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Wilma »

Melanie 74 schreef:
Marjoleine schreef:
Melanie 74 schreef: Trouwens is Polen en Duitsland is het stamboek nog open alhoewel daar ook misbruik van wordt gemaakt :(
Hoezo maken ze er misbruik van dan?

Als je bedenkt dat er in eens heel veel honden uit de bergen komen zonder papieren, terwijl het Tatragebergte één groot nationaalpark is :denken:
Als fokker in Polen moet je ook aan bepaalde regels houden, en vele vinden het overbodig op papieren aan te vragen. Dus vaak zijn de ouders wel bekend alleen op papier niet. Er zijn best nog wel honden zijn die niet echt geen papieren hebben, en ook niet bekend zijn. Maar het is in mijn ogen erg moeilijk die er juist wel uit te zoeken.
Of als fokker in Polen of Duitsland niet conform de regels fokken waardoor er geen stambomen afgegeven worden. Bijvoorbeeld als er geen HD-uitslagen zijn of als er teveel met een teef gefokt wordt.
Na een jaar of twee kunnen deze pups, dan volwassen honden, weer aangekeurd worden, waardoor ze weer in de bijlage vermeldt staan. Mits ze dan goeie heupen hebben (Polen). Op die manier kan er met papieren verder gefokt worden.
Op papier nieuwe genen, geen inteelt maar in werkelijkheid .... ? Alleen de fokker en een enkeling weet het.
Laatst gewijzigd door Wilma op 26 jan 2011 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Muk

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Muk »

gonnie schreef:Ik bedoel eigenlijk ouder/kind, grootouder/kleinkind broer/zus. Vond het alleen erg veel om dat te typen.

Dus inderdaad de regels van de Raad van Beheer.
Dat is ook bij de Newfoundlanderclub zo, maar dat zegt mijns inziens weinig over de verwantschap van een combinatie.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wilma schreef: Op papier nieuwe genen, geen inteelt maar in werkelijkheid .... ? Alleen de fokker en een enkeling weet het.
Ah, ja.
In dit soort gevallen zou dat DNA-onderzoek zinvol kunnen zijn, want dit soort praktijken wekt de schijn van valse veiligheid.
Muk schreef:
gonnie schreef:Ik bedoel eigenlijk ouder/kind, grootouder/kleinkind broer/zus. Vond het alleen erg veel om dat te typen.

Dus inderdaad de regels van de Raad van Beheer.
Dat is ook bij de Newfoundlanderclub zo, maar dat zegt mijns inziens weinig over de verwantschap van een combinatie.
Dat is dus niets bijzonders, want gewoon de regels van de Raad.
Zo'n club is dan ook niet "erg streng" maar houdt zich aan de normale regels.

En zoals Muk al zegt: het zegt helemaal niets over verdere verwantschap in een combinatie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

under the red sky schreef:In ons geval was het COI over 6 generaties 0,87 %. Ik vind het trouwens wat kort door de bocht om nu alles op een inteeltdepressie te schuiven. Op de site van onze club staat ook een artikel over dit onderwerp: http://www.tollertales.nl/Inteelt.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, Piter Bijma weet precies waar hij het over heeft. :ok:

Mag ik vragen welke formule jullie gebruiken trouwens?
Ik kan me namelijk amper voorstellen dat jullie ras zo groot is dat je een dergelijk getal krijgt.
Hoeveel dieren telt de populatie wereldwijd?
En waar kwamen de ouderdieren dan vandaan?
En weet je ook hoeveel het was over 10 generaties?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik fok al een poosje niet meer, maar ik weet wel dat er nog een paar nieuwe regels zijn gekomen, ga dit jaar niet meer naar de fokkersbijeenkomsten, heeft weinig zin als ik toch niet meer fok.

Ze gaan bij ons in de rasvereniging voor de stamboom met het gouden randje zoals ze dat noemen.
Al denk ik wel dat er geknoeid zou kunnen worden en zeker als je meer teven heb, ik mag er bv met twee zeker niet fokken een heeft een vernauwde aorta, al is ze verder zo gezond als een vis, de ander heeft een knikstaartje, en ik vergeet Bijou die is te oud.
Maar als ik de boel wil bedonderen zóu dat best kunnen, want als de chipper komt controleert hij alleen de papieren, maar hij hoeft de moederhond niet te zien, mijn honden zijn namelijk niet zo heel lief als ze pups hebben. Laat ze dan meestal zien aan de lijn.
Maar hij wilt ze geeneens zien, dus ik zou makkelijk een van de honden kunnen gebruiken waar het niet mee mag. Maar ik heb er dus geen zin in om de boel te besodemieteren.

Ik vind dat misselijk als mensen de boel bedonderen, maar het zal best weleens voorkomen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Melanie 74

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Wilma schreef: Of als fokker in Polen of Duitsland niet conform de regels fokken waardoor er geen stambomen afgegeven worden. Bijvoorbeeld als er geen HD-uitslagen zijn of als er teveel met een teef gefokt wordt.
Na een jaar of twee kunnen deze pups, dan volwassen honden, weer aangekeurd worden, waardoor ze weer in de bijlage vermeldt staan. Mits ze dan goeie heupen hebben (Polen). Op die manier kan er met papieren verder gefokt worden.
Op papier nieuwe genen, geen inteelt maar in werkelijkheid .... ? Alleen de fokker en een enkeling weet het.
Ja, ook dat. In Duitsland geeft de RV de stambomen uit, en fok jij niet conform de regels dan geen stamboom.
Als de heupen goed zijn kun je de hond laten aankeuren en krijgt hij een bijlagenummer en mag je fokken.
Hond heeft dus wel degelijk bekende voorouders maar staat dan niet op zijn stamboom.

Doordat de RV de stambomen uitgeeft, zijn er hier ook veel andere "Dachverbänden" die hun eigen regels en stambomen uitgeven, ze zijn niet erkend door de FCI ... maar als je dus met zo'n hond onder de FCI wil fokken kan dat na aankeuring en goede heupen.
Voor veel rassen zou dat niet erg zijn, maar op een kleine populatie waar iedere hond wel verwant is met de andere, weet je dan echt niet wat je op elkaar zet. Kan net zo goed zus/broer zijn :U:
Dus ik zou daarom geen hond willen gebruiken die geen volledige stamboom heeft, ook omdat de lijnen van mijn honden deels uit Polen komen en ik dus niet weet wat ik in kruis dan. Letterlijk wel te verstaan.

Er zullen heus nog wel honden bestaan waarvan het echt onbekend is, maar als fokker is daar eigenlijk niet aan te komen.
Laatst gewijzigd door Melanie 74 op 26 jan 2011 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door yamie »

hier word altijd de chip van de moederhond gecontroleerd...
Muk

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Muk »

Marjoleine schreef:Mag ik vragen welke formule jullie gebruiken trouwens?
Bestaan er dan verschillende formules om de COI te berekenen?

Binnen de newfoundlanderwereld heb je een Nederlandse database en een Duits/Engelse database. Bij de Nederlandstalige newfybase gebruikt men de Voorouder Verlies Coëfficient:
De voorouder-verlies-coëfficiënt VVC geeft aan hoeveel van de mogelijke voorouders van een hond verschillend zijn.

Het geeft een indicatie over 'meer of minder' inteelt. Hoe meer voorouderverlies, des te groter is vaak de inteelt. Een VVC maakt echter geen onderscheid tussen dicht bij en ver af. Een dubbele grootvader kost één voorouder en een dubbele betovergrootvader ook, terwijl de laatste veel minder bijdraagt aan de inteelt dan de eerste.
Daarom geven we hier de VVC voor drie stamboomgeneraties.

Binnen 3 generaties zijn er 14 voorouders (2 ouders, 4 grootouders en 8 overgrootouders).
Als daar bijvoorbeeld twee keer eenzelfde voorouder in voorkomt dan is de VVC3 = 13/14 = 0,9286.
VVC4 (30 voorouders) telt dus over vier- en VVC5 (62 voorouders) over vijf generaties de dubbele namen, waardoor er meer inzicht komt over dat dicht bij en ver af.

Als een voorouder niet in deze database voorkomt wordt deze niet dubbel geteld.

Een minimale VVC van 0,85 bij 62 mogelijke voorouders is op dit moment het uitgangspunt.

Bron: http://www.newfybase.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat een goed getal of niet? Of kun je daar weinig van zeggen, omdat > 10 generaties pas wenselijk is? En wat gebruiken andere rasverenigingen voor een minimale uitgangswaarde?

De Duitse newfoundlanderdatabase gebruikt volgens mij hetzelfde getal, maar dan heet het de Ahnenverlustkoeffizient.
Volgens mij is de VVC / Ahnenverluskoeffizient niet hetzelfde als de COI, die mij lastiger te berekenen lijkt.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door under the red sky »

Het COI wordt bij ons berekend door de fokadviescommissie, uiteraard alleen voor de aangemelde nesten (dekbeoordeling is niet verplicht). Zij gebruiken het programma Breedmate.

Ik kan ze wel 's vragen of ze het over 10 generaties kunnen uitrekenen. Ik heb geen idee hoe groot de totale populatie is. De teef is geïmporteerd uit Finland. De reu hebben we zelf gefokt; zijn vader was geïmporteerd uit Canada.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef:
Marjoleine schreef:Mag ik vragen welke formule jullie gebruiken trouwens?
Bestaan er dan verschillende formules om de COI te berekenen?
Nou, feitelijk niet.
De enige juiste formule is die van Wright.
Maar er zijn wel rassen waar ze de "eenvoudige formule" gebruiken, waarbij je dus alleen naar de dieren in de stamboom kijkt maar niet waar die vandaan komen.
Zo lijken Jan en Piet bijvoorbeeld verschillende dieren maar aangezien die broers zijn, is dat genetisch niet zo.
Ik weet dat dit bijvoorbeeld jarenlang zo gedaan is bij de DH.
Men dacht serieus dat het zo goed genoeg was. Toen er nog geen computers waren, was dit ook uit te rekenen maar de complete is vrijwel ondoenlijk zonder software.

De juiste methode is de complete formule waarbij je dus wel kijkt naar zowel de dieren in de lijnen zelf als naar waar die vandaan komen.
En dan krijg je een heel ander plaatje.

Om te checken wat er gebruikt wordt kun je gewoon een combinatie uitrekenen over bijvoorbeeld 3 en 6 generaties. Het getal moet hoger worden.
Wordt het lager, dan gebruikt men de eenvoudige formule.
Binnen de newfoundlanderwereld heb je een Nederlandse database en een Duits/Engelse database. Bij de Nederlandstalige newfybase gebruikt men de Voorouder Verlies Coëfficient:
De voorouder-verlies-coëfficiënt VVC geeft aan hoeveel van de mogelijke voorouders van een hond verschillend zijn.
Dit bedoel ik. Dit is de eenvoudige formule.
En wel hierom:
Het geeft een indicatie over 'meer of minder' inteelt. Hoe meer voorouderverlies, des te groter is vaak de inteelt. Een VVC maakt echter geen onderscheid tussen dicht bij en ver af. Een dubbele grootvader kost één voorouder en een dubbele betovergrootvader ook, terwijl de laatste veel minder bijdraagt aan de inteelt dan de eerste.

Dan weet je zelf al of dit een zinnig getal is.

En wat gebruiken andere rasverenigingen voor een minimale uitgangswaarde?
Verschillend.
De stabijs en wetters gebruiken 3 generaties en maximaal 10% en dan kom je snel goed uit, ook met de complete formule.
Maar kijk je over 10 generaties of de hele populatie, dan zit je gemiddeld op 32%.


edit: quotes hersteld
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 26 jan 2011 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb even gekeken op de website van workingdog waar heel veel Laekense (en Belgische) Herders in staan en daar wordt ook de Wright formule gebruikt zie ik aan de percentages die eruit rollen bij berekenen over 3 en 6 generaties. Dat is wel fijn om te weten, die percentages zijn dus goed te gebruiken.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, dat is altijd prettig :ok:
Wel liefst over 10 natuurlijk, als dat kan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door LongFields »

9 is het maximum wat je daar kunt invoeren, dus daar zal ik het dan mee moeten doen. :wink:
Muk

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Muk »

Dank voor de uitleg Marjoleine. :ok:

Stel dat je het programma breedmate zelf wilt gaan kopen en gebruiken. Dan moet je de hele database invoeren (tenminste de newfoundlander staat er nu niet tussen), dat is wel een behoorlijke klus.
Zijn er eigenlijk fokkers die dit (of aanverwant) programma gebruiken of wordt dit altijd via de rasvereniging gedaan omdat het invoeren zo'n grote klus is?
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Muk schreef:Dank voor de uitleg Marjoleine. :ok:

Stel dat je het programma breedmate zelf wilt gaan kopen en gebruiken. Dan moet je de hele database invoeren (tenminste de newfoundlander staat er nu niet tussen), dat is wel een behoorlijke klus.
Zijn er eigenlijk fokkers die dit (of aanverwant) programma gebruiken of wordt dit altijd via de rasvereniging gedaan omdat het invoeren zo'n grote klus is?

meestal kun je het geheel wel overzetten hoor, dat scheelt. De beheerders van de databases moeten het dan eens zijn (en dat is natuurlijk weer een probleem)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”