Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Molly krijgt pupjes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Telgter Toller
Zeer actief
Berichten: 654
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:50
Mijn ras(sen): Tollers
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

Vlak voor kerstavond konden we nog bij de dierenarts terecht voor een echo en daar zagen we, wat we eigenlijk ook al vermoedden, Molly krijgt pupjes. Bijna 3 jaar geleden was Molly-Pabbel het allerkleinste pupje in het nest en ik heb toen de eerste weken behoorlijk voor haar geknokt, om ons zorgenpupje erdoor te krijgen. Daardoor heb ik juist met dit dametje een hele speciale band gehouden. Ze is bij vrienden in Harderwijk, 5 km verderop, gaan wonen en is geregeld bij ons te gast. We zijn heel blij, dat we van haar baasjes de kans krijgen om met met ons Pabbeltje een nestje te fokken. Als alles goed gaat kunnen we rond 26 januari de pupjes verwelkomen, de achterkleinkinderen van onze Gisée. Overigens is Hutch, ook hier op het forum, de trotse aanstaande opa :-)
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Gebruikersavatar
primera
Zeer actief
Berichten: 1201
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:53
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Aantal honden: 1
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door primera »

Gefeliciteerd
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vraag me dan gelijk af waarom je gaat fokken met een hond die je er als pup, echt door hebt moeten halen, maar ik ben geen fokker en heb er de ballen verstand van , ik snap het alleen niet :blont: was er een speciale reden voor
verder kan ik alleen maar gefeliciteerd zeggen denk ik en duimen voor jullie dat alles goed gaat
Telgter Toller
Zeer actief
Berichten: 654
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:50
Mijn ras(sen): Tollers
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

S@ndr@ schreef:ik vraag me dan gelijk af waarom je gaat fokken met een hond die je er als pup, echt door hebt moeten halen, maar ik ben geen fokker en heb er de ballen verstand van , ik snap het alleen niet :blont: was er een speciale reden voor
verder kan ik alleen maar gefeliciteerd zeggen denk ik en duimen voor jullie dat alles goed gaat
Tuurlijk mag je je dat afvragen, daar doe ik niet moeilijk over
Dit teefje mankeert verder helemaal niets, 0,0 problemen. Ze heeft doordat ze klein bij de geboorte was een moeilijke start gehad, had daardoor zelf niet de kracht om voldoende te drinken. Ik heb haar daarom de eerste tijd geholpen met sondevoeding en heb 2 weken naast de werpkist geslapen, om ervoor te zorgen dat ze als ze zelf dronk ze voldoende aan haar trekken kon komen, zonder door haar grotere en sterkere broers en zusjes weggeduwd te worden. Had ik dat niet gedaan, dan had ze het mogelijk niet gered. Was er een duidelijke lichamelijke oorzaak geweest voor haar moeilijke start, dan had ik haar destijds laten gaan, maar daar was geen sprake van. Toen ze eenmaal mijn hulp niet meer nodig had is ze daarna altijd perfect gezond geweest. Ze heeft uitstekende gezondheidsuitslagen, heeft een heel goed karakter en fantastische werkeigenschappen. Is het feit, dat ze het zelf bij mams in de buik wat minder goed heeft gehad, dan fokuitsluitend?? Voor mij dus niet en je kan van mij aannemen, dat ik heel eerlijk en zorgvuldig omga met fokken en echt niet zomaar een nestje fok. Als ik enige twijfel had over haar gezondheid, dan was ik er niet aan begonnen.
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
M@rleen
Zeer actief
Berichten: 10542
Lid geworden op: 04 apr 2006 17:53
Aantal honden: 0
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door M@rleen »

Gefeliciteerd, hopelijk verloopt alles goed :ok:
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:ok: dank je wel voor je antwoord
Gebruikersavatar
samantha!
Zeer actief
Berichten: 46728
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:13
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door samantha! »

Gefeliciteerd :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Gebruikersavatar
Smieszka1
Zeer actief
Berichten: 1441
Lid geworden op: 14 mar 2010 21:55
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Smieszka1 »

Leuk, gefeliciteerd
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
jores
Zeer actief
Berichten: 11479
Lid geworden op: 08 apr 2004 18:34
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door jores »

spannend :cheer:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Gebruikersavatar
MirandaH
Zeer actief
Berichten: 1527
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:33
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door MirandaH »

Gefeliciteerd!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Lucyna
Vaste gebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 okt 2012 10:23
Mijn ras(sen): Polski Owczarek Nizinny
Aantal honden: 1

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Lucyna »

Gefeliciteerd met het goede nieuws!
Gebruikersavatar
meriam
Zeer actief
Berichten: 2097
Lid geworden op: 25 dec 2011 23:44
Aantal honden: 4
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door meriam »

Gefeliciteerd!!!
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

S@ndr@ schreef:ik vraag me dan gelijk af waarom je gaat fokken met een hond die je er als pup, echt door hebt moeten halen, maar ik ben geen fokker en heb er de ballen verstand van , ik snap het alleen niet :blont: was er een speciale reden voor
verder kan ik alleen maar gefeliciteerd zeggen denk ik en duimen voor jullie dat alles goed gaat
Ik ben wel fokker en begrijp er net zo weinig van, ook niet na het lezen van de uitleg. In ieder boek over fokken lees je dat je de sterkste dieren in moet zetten. En natuurlijk (??) zal dit komende nest gezond ogen, maar zeker in een ras waar al weerstandsproblemen zijn had ik dit dus nooit gedaan.
Cabasja
Actief
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 aug 2010 17:30
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Cabasja »

Uhh lichaamelijks niks aan de hand??
Jawel!! Ze was te klein en te zwsk om zichzelf te redden!
Dat je de moeite doet om het erdoor te halen snap ik...maar inzetten in de fok nee....dat snap ik totaal niet
Afbeelding
Melanie 74

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Gefeliciteerd, spannend!
Tjah, misschien had ze het zonder hulp ook gewoon gered, dan spreek je weer van een sterk hondje ....
Gebruikersavatar
smoekie
Zeer actief
Berichten: 20140
Lid geworden op: 12 jun 2009 08:09
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door smoekie »

Rosita Compagner schreef: Ik ben wel fokker en begrijp er net zo weinig van, ook niet na het lezen van de uitleg. In ieder boek over fokken lees je dat je de sterkste dieren in moet zetten. En natuurlijk (??) zal dit komende nest gezond ogen, maar zeker in een ras waar al weerstandsproblemen zijn had ik dit dus nooit gedaan.
:roll: :blah: :blah:

Cabasja schreef:Uhh lichaamelijks niks aan de hand??
Jawel!! Ze was te klein en te zwsk om zichzelf te redden!
Dat je de moeite doet om het erdoor te halen snap ik...maar inzetten in de fok nee....dat snap ik totaal niet

:roll: :blah: :blah:

ontopic verder: Gefeliciteerd :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Gebruikersavatar
Rea
Zeer actief
Berichten: 5752
Lid geworden op: 06 mei 2002 23:21
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Rea »

Gefeliciteerd!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nel
Zeer actief
Berichten: 1831
Lid geworden op: 08 nov 2012 20:38
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje
Aantal honden: 1

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Nel »

Leuk hoor, proficiat, kun je nu ook al zien hoe veell het er worden? :E:
Gebruikersavatar
Hutch
Zeer actief
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 jun 2006 10:39
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Hutch »

Ook ik ben erg blij met het aankomende nestje van Molly.
Het zal de eerste keer zijn dat 1 van Hutch zijn kinderen pups krijgt, hij wordt dus opa als het goed gaat.

En wat de opmerkingen betreft over dat het onverstandig is om met dit hondje te fokken, daar ben ik het totaal niet mee eens. Het feit dat ze de eerste 2 weken het lastig heeft gehad betekend in mjn ogen absoluut niet dat het direct een (erfelijke) aandoening heeft. Zeker een opmerking als "ras met weerstandsproblemen" zie ik in een ander ligt. Want als dit hondje blijkbaar zo zwak is als iedereen denk te weten zou dit juist het hondje moeten zijn die hier last van heeft. Het feit dat niet elke hond bij de geboorte het goed getroffen heeft, zie ik totaal niet in relatie met erfelijke problemen en weerstandsproblemen binnen het ras.

In ieder geval ben ik erg blij met deze combi en met het feit dat Mariëtte dit nest gaat groot brengen, er zijn maar weinig fokkers die hun honden zo'n goede startfase geven als Mariëtte.
Gebruikersavatar
mim
Zeer actief
Berichten: 3100
Lid geworden op: 18 feb 2006 15:34
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: In de buurt van Hilversum

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door mim »

Hutch schreef:Ook ik ben erg blij met het aankomende nestje van Molly.
Het zal de eerste keer zijn dat 1 van Hutch zijn kinderen pups krijgt, hij wordt dus opa als het goed gaat.

En wat de opmerkingen betreft over dat het onverstandig is om met dit hondje te fokken, daar ben ik het totaal niet mee eens. Het feit dat ze de eerste 2 weken het lastig heeft gehad betekend in mjn ogen absoluut niet dat het direct een (erfelijke) aandoening heeft. Zeker een opmerking als "ras met weerstandsproblemen" zie ik in een ander ligt. Want als dit hondje blijkbaar zo zwak is als iedereen denk te weten zou dit juist het hondje moeten zijn die hier last van heeft. Het feit dat niet elke hond bij de geboorte het goed getroffen heeft, zie ik totaal niet in relatie met erfelijke problemen en weerstandsproblemen binnen het ras.

In ieder geval ben ik erg blij met deze combi en met het feit dat Mariëtte dit nest gaat groot brengen, er zijn maar weinig fokkers die hun honden zo'n goede startfase geven als Mariëtte.

Ik ken jullie al een dagje langer dan vandaag ( niet persoonlijk) maar weet zéker dat dit een wel overwogen beslissing is en met verstand genomen door Mariëtte :ok:
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Bekijk het nu eens niet op individueel, maar op RAS-niveau. Echt....... ;-(
Gebruikersavatar
hellow41
Vaste gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 jul 2012 11:35
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door hellow41 »

kinderen die bijvoorbeeld te vroeg worden geboren en misschien de eerste periode een achterstand hebben en later misschien ook wat moeilijker mee kunnen die krijgen ook gewoon kinderen waar verder niets mee aan de hand is...
en nu weet ik wel dat een hond geen mens is.... maar toch..
Gebruikersavatar
hellow41
Vaste gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 jul 2012 11:35
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door hellow41 »

ow ja... en gefeliciteerd trouwens ;)
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

hellow41 schreef:kinderen die bijvoorbeeld te vroeg worden geboren en misschien de eerste periode een achterstand hebben en later misschien ook wat moeilijker mee kunnen die krijgen ook gewoon kinderen waar verder niets mee aan de hand is...
en nu weet ik wel dat een hond geen mens is.... maar toch..
kom óp, zeg :boos: :vaag:
Gebruikersavatar
luna2906
Zeer actief
Berichten: 7531
Lid geworden op: 30 mei 2011 13:04
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door luna2906 »

Rosita Compagner schreef:Bekijk het nu eens niet op individueel, maar op RAS-niveau. Echt....... ;-(
Dat gaat alleen maar op als iets vergelijkbaars / weerstandproblemen ook aanwezig waren bij eventuele voorouders. Denk dat als dat het geval was geweest, deze combinatie niet gemaakt was.

Als je op die manier gaat fokken als jij aangeeft, krijg je vroeg of laat toch een extreem kleine genenpoel? Er bestaan geen honden die zelf perfect zijn in gezondheid, karakter, evt. Werk en de juiste (dus zonder extremen) en alleen maar voorouders hebben die hetzelfde zijn. en je kunt evenmin alles uitsluiten.

Edit: dat betekent niet dat een fokker wat betreft gezondheidsklachten niet enorm voorzichtig moet zijn, maar ik denk dat deze "problemen" bij moeders niet zo ver gaan dat het de fokgeschiktheid daar onder lijdt.
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nog breder, Luna. Hadden ze maar met dat hypothetische broertje gefokt met een grote witte vlek of een krulstaart..

Ik het rás komen weerstandsproblemen voor dus moet je voor het ras vooral selecteren tégen ongezondheid. en geen excuses zoeken waarom er nu met deze ene toch nu net gefokt moet worden.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Maeve »

Rosita Compagner schreef:Nog breder, Luna. Hadden ze maar met dat hypothetische broertje gefokt met een grote witte vlek of een krulstaart..
Dat ben ik het absoluut met je eens! In Amerika gebeurd het ook, niet vaak maar daar lijken ze wel minder streng dan hier. En die honden kunnen prima nakomelingen krijgen die wel de kleur hebben die de rasstandaard vraagt. :wink:
Jessica3787
Zeer actief
Berichten: 1424
Lid geworden op: 20 nov 2010 00:32
Mijn ras(sen): Terriermixje
Aantal honden: 1
Locatie: Delft

Re: Molly krijgt pupjes

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Ik vind het oprecht zorgelijk als je met een teef die je er de eerste paar weken doorheen moet trekken toch perse wil fokken. Je hebt geen idee waarom zij uiteindelijk de zwakste was van het nest, ze lijkt nu gezond maar het punt blijft dat ze zonder jouw hulp waarschijnlijk was overleden. Aangezien je niet met zekerheid kan zeggen dat het niet aan de teef of een erfelijke afwijking ligt dat zij zo zwak was, fok je mijns inziens puur in je eigenbelang. Waarom niet fokken met een hond die vanaf de geboorte gezond is, rastypisch en een wenselijk karakter heeft?

Ik hoop dat alles goed gaat met het nest en dat later niet blijkt dat je toch iets onwenselijks in het ras fokt.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”