Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over vrijgeven van gevens

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
tutjehola
Actief
Berichten: 139
Lid geworden op: 09 jan 2004 08:33

Vraag over vrijgeven van gevens

Ongelezen bericht door tutjehola »

Even een vraag, ik weet nml. echt niet wat gewoon is.

Ik heb een teckel bij de ene fokker, waarbij ik precies weet waar de broers en zussen zitten van mijn hond.
Zelf vind ik dit prettig, omdat ik wil kunnen overleggen mocht er iets zijn met mijn hond. Laatst is bijv. een broer overleden van mijn hond, op 1- jarige leeftijd. Buiten dat ik mijn medeleven wil tonen, vind ik het ook heel prettig om hiervan op de hoogte te zijn, puur voor erfelijkheid etc.(niet dat ik ga fokken!!), maar ik loop wel shows met mijn hond.

Nu heb ik mijn tweede hond van een fokker, die die adressen niet wil geven. Ik kan me daar wel iets bij indenken, privacy, etc. maar ik vind het ook zeer vervelend om niet te weten wat de andere hondjes evt. mankeren, hoe ze zich ontwikkelen, etc.

Mijn oudste hond is nml voor de fok gevraagd(wat ik overigens niet doe) maar ik wil dan toch weten hoe de rest van het nest het doet.

Wil ik nu teveel info, of is het heel normaal dat een fokker die gegevens niet geeft.

Kan ik via de stamboom nog achterhalen wie de broers en zussen zijn?
En ja, ik had dat beter meteen kunnen vragen, maar daar heb ik niet voldoende over nagedacht. Wat kan ik nu nog doen om die gegevens te achterhalen?(van de fokker krijg ik ze niet)
Willem, Nixs, Noppes.
Maria
Zeer actief
Berichten: 1102
Lid geworden op: 10 jul 2002 17:00
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Volgens de wet op de privecy mag dat niet.

Ik snap eigenlijk niet waarom je het precies wilt. Je showt en fokt niet. Je andere is voor de fok gevraagd maar dat wil je niet. Je zegt datzelf, dus wat is dan de reden? Niet alleen om te weten hoe ze uitgroeien!

Ik vind dat je als fokker zijnde eerlijk moet zijn naar al je puppiekopers. Dat houdt in dat als er in een combinatie een ervelijk gebrek is aangetoond at je alle andere puppiekopers van dat nest op de hoogte brengt.

Ik ga ook zomaar geen adressen geven aan een ander. Daar vraag ik ook toestemming voor van deze mensen.

Misschien kan je de fokker dat vragen, dat zij vragen aan de puppiekopers als zij daar prijs op stellen.

Maria
Gebruikersavatar
tutjehola
Actief
Berichten: 139
Lid geworden op: 09 jan 2004 08:33

Ongelezen bericht door tutjehola »

Ik heb er begrip voor dat dat ivbm privacy niet kan, had ik niet bij stilgestaan.


Ik loop wel shows met de hond, en heb gewoon belangstelling in het ras.
Ik verdiep me ook in evt. afstammelingen, puur omdat ik daar belangstelling voor heb.

Op deze manier kom ik er nooit achter of er ziektes zijn, of er juist hele grote of kleine honden in dit nest zitten(wat voor een teckel al op een paar centimeter toch belangrijk kan zijn). Dat is info die mij niet alleen belangrijk lijkt voor de fokker hoor! Ik vind het gewoon leuke materie om er meer van te weten.
Bij de ene teckel heb ik wel sporadisch contact met andere hondeneigenaren, en weet ik zo bijv. dat er een hondje uit het nest al heel jong is overleden.

En stel dat ik ooit wil gaan fokken, (als de reu die ik heb hiervoor in aanmerking zou komen)dan is dat toch belangrijke info.(afhankelijk natuurlijk waaraan zo'n hond overlijdt)
Willem, Nixs, Noppes.
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Ik kan juist heel goed begrijpen dat niet iedereen ervan gediend is dat andere puppeneigenaren zijn/haar persoonsgegevens hebben!!
Ik heb met die andere mensen namelijk niets van doen.

Als het wel heel belangrijk voor je is zou het een selectie criterium moeten zijn voor je bij het uitzoeken van een fokker.
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

een goede fokker houd zelf contact met zijn/haar pupkopers en als er ergens een probleem opduikt , wat ook misschien van belang is voor andere hond eigenaren uit dat nest, dan hoort een fokker je daarvan op de hoogte te stellen...dit is iig hoe het zou moeten zijn vind ik.....
dus van mij zou je ook niet zomaar de gegevens van andere krijgen...of het moet van beide kanten gewild zijn...wil er best om vragen...

ik snap best dat je het leuk vind....maar het is gewoon niet zo dat jij, omdat je een hondje uit dat nest hebt, recht hebt op die info.. :wink:
Gebruikersavatar
tutjehola
Actief
Berichten: 139
Lid geworden op: 09 jan 2004 08:33

Ongelezen bericht door tutjehola »

yamie schreef:
ik snap best dat je het leuk vind....maar het is gewoon niet zo dat jij, omdat je een hondje uit dat nest hebt, recht hebt op die info.. :wink:
Ik heb zowieso geen RECHT op die info, dat snap ik ook wel hoor!!

Ik vroeg me gewoon af hoe het meestal gaat.
Bij de fokker van mijn tweede hond heb ik(achteraf) niet de indruk dat hij openstaat voor het doorgeven van evt. problemen bij de pups. Dat vind ik jammer.
Als ik zeker wist dat hij problemen door zou geven, hoef ik ook idd geen contact met andere pupkopers
Willem, Nixs, Noppes.
Boelie
Actief
Berichten: 226
Lid geworden op: 21 feb 2003 23:32
Locatie: Limburg

Ongelezen bericht door Boelie »

Ik kan me voorstellen dat je het gewoon leuk vindt om contact te houden met de eigenaren van de broertjes en zusjes van jouw hond.

Misschien een ander idee...

Je zou de fokker kunnen vragen om jouw gegevens aan die mensen te geven, met de vraag of ze zin hebben in een bezoekje.
Zo kunnen alle mensen zelf beslissen of ze contact willen met jou of niet.

Misschien is dit een idee?
Gebruikersavatar
Zanyah
Vaste gebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 jul 2004 14:15
Locatie: Zwolle

Ongelezen bericht door Zanyah »

:idea: Heel goed idee!!
Gebruikersavatar
Angeniet
Erelid
Berichten: 4836
Lid geworden op: 11 feb 2003 22:57
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

De fokker van mijn Golden zal mij echt geen adressen etc. verstrekken.
Maar mocht er iets mis zijn met de gezondheid van Juda, dan zal zij zeker informeren hoe het met de andere honden uit hetzelfde nest is en mij daarvan op de hoogte brengen.
Heb ik zelf vragen, dan krijg ik daar altijd eerlijk antwoord op zonder de privacy van iemand te schenden.
Zou ik contact willen met nestbroertjes/-zusjes, dan gaat het via haar.
En zo hoort het ook, denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”