Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

5-jarige Mechelse Herder kan niet alleen zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Mamaria
Actief
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 jul 2008 11:32

5-jarige Mechelse Herder kan niet alleen zijn

Ongelezen bericht door Mamaria »

Help!!

Wij hebben sinds een week een Mechelse Herder overgenomen van mijn ouders. Bij mijn ouders thuis is het altijd druk, daar zijn nog 3 andere hondjes, mijn ouders en mijn twee zusjes. Er is altijd wel iemand thuis en zo niet, had Hobbes (onze hond) altijd nog de drie andere honden om zich heen. Het is een flinke schok voor hem, hij kan niet tegen de stilte die hier heerst. Mijn vriend werkt als vrachtwagenchauffeur dus die is altijd later thuis en vroeg weg. De dagelijkse dingen komen eigenlijk op mij neer, vind ik geheel normaal. Ik heb nu een parttime baan waarbij ik per dag wel een aantal uren weg ben (6). Ik weet dat het veel is, het duurt ook nog 1,5 week en dan is dat over, dan heeft mijn vriend vakantie en kunnen we dus echt flink intensief gaan trainen met alleen laten, volgens de koekjestrommelmethode die ik hier op het forum al ben tegen gekomen.

Punt is nu, wat moet ik doen nu hij zo slecht alleen kan zijn? Als ik terugkom van mijn werk is hij door het dolle heen dus het is echt verlatingsangst, ik ben tegen een elektrische halsband met stroomstoten als de hond blaft en helemaal bij een hond die blaft uit verlatingsangst. Moet ik al beginnen met die koekjestrommelmethode? (zie http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... jestrommel ) of is het dan zo dat ik hem al alleen laat en zodra ik thuis ben met steeds langere tussenpozen eigenlijk nog steeds alleen laat? Zal aan mij liggen misschien maar daar voel ik me dan een beetje schuldig over. Dus mocht iemand advies hebben: GRAAG! Teruggeven is geen optie..
I LOVE CANDY!
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kan je hem niet tijdens je werkuren bij je ouders brengen? Alleen zijn moet je opbouwen en ineens lang alleen zal je training erg verstoren. Verder vind ikzelf anderhalve week kort en je kan mijns inziens nog niet echt spreken van verlatingsangst. Beest moet eerst nog echt wennen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
_diva_
Zeer actief
Berichten: 498
Lid geworden op: 08 jul 2006 19:19
Locatie: amersfoort

Ongelezen bericht door _diva_ »

Hij is van een hele hoop naar niks gegaan das niet niks.
Zorg ervoor dat hij afleiding gaat krijgen misschien de radio aan als je weg bent een kong geven enzovoorts.
Hij is al wat ouder en zal er dus echt aan moeten wennen misschien moet je er zelfs over nadenken om en 1tje bij te zetten.
Ik zou het zelf niet aandurven om een hond van die leeftijd in ene zolang alleen te laten terwijl hij dat niet gewent is......


GR Gemma
Gebruikersavatar
Kaiou
Zeer actief
Berichten: 6455
Lid geworden op: 14 mar 2008 11:13
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1
Locatie: Rotterdam

Ongelezen bericht door Kaiou »

Zet je wel de radio aan (op een redelijk volume) wanneer je weg bent? Het is dan niet zo stil in huis en de hond hoort misschien niet alle vreemde geluiden van buiten. Ook kun je een gevulde Kong geven als afleiding of zijn voer in van die voerballen doen zodat hij eerst ´aan het werk´ moet voor zijn eten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mamaria
Actief
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 jul 2008 11:32

Ongelezen bericht door Mamaria »

Eline* schreef:Verder vind ikzelf anderhalve week kort en je kan mijns inziens nog niet echt spreken van verlatingsangst. Beest moet eerst nog echt wennen. :wink:
Oooohhh, je wil niet weten wat een opluchting dit berichtje geeft!! Dit geeft gelijk een boel hoop! Ik ben er inderdaad aan aan het denken om er een tweede bij te zetten.. Maar vriendlief weet dat niet zo zeker. Het is een erg lastige situatie momenteel en eigenlijk moeten we de buren vragen om die 1,5 week nog even uit te zingen maar ja, doe dat maar eens even!

Hij krijgt een kong gevuld met de achterkantjes van een brood besmeerd met pindakaas en frolic (stukjes brood dienen dan als dekseltje) maar daar kijkt hij niet naar om zodra ik de deur uit ben. Ik heb de radio aan staan. Eerst radio veronica, zacht. Toen harder. Nog geen effect. Gisteren met vrienden wezen bbq-en, die hadden de tip gekregen om klassieke muziek op te zetten dus ik vanmorgen classic-fm opgezocht :ugh: en goed hard aangezet maar het hielp nog niet.. Misschien morgen de tv maar aanzetten, wie weet leidt dat een beetje af.

Meer tips zijn welkom!
I LOVE CANDY!
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Tja, ik zou echt iets regelen... Mijn ervaring is dat honden pad goed alleen kunnen blijven als ze de omgeving als veilig beschouwen. Dat kan dus echt een aantal weken duren. Als je voor die tijd een hond alleen laat in een omgeving die hij nog als vreemd en onveilig ervaart creeer je verlatingsangst, omdat je verkeerde associatie's gaat leggen..alleen zijn is eng ipv alleen zijn is doodgewoon.
Dus oppas regelen en in je vrije tijd het alleen zijn opbouwen..heel langzaam.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gebruikersavatar
senna03
Zeer actief
Berichten: 1649
Lid geworden op: 24 jul 2006 19:40
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

Je ouders hebben nog 3 hondjes zeg je. MIsschien kan je 1 van die 3 hondjes 1 1/2 week "lenen". Dan is je hond in ieder geval niet alleen.
Gebruikersavatar
Mamaria
Actief
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 jul 2008 11:32

Ongelezen bericht door Mamaria »

Update: Het gaat met kleine stapjes steeds beter! Hij heeft zijn eigen bench meegekregen naar hier met kleden erin die nog een vertrouwd geurtje hebben. Nu heb ik één kleed laten liggen en een wollen deken eruitgehaald, vervangen door een plaid van onszelf. Die deken ligt nu in de keuken, daar gaat hij graag op liggen als je zit te ontbijten aan tafel of als je weggaat. Hij heeft ondertussen ook een plekje op de bank gekregen (ook gemarkeerd met een plaid) en daar ligt hij ook graag (mocht bij mijn ouders op de bank) dus de verschillen tussen hier en daar zijn een stukje minder groot nu. Gisteren was hij stil toen ik naar mijn werk ging en toen ik thuis kwam ook, tot hij de deur van de auto hoorde dichtvallen. Maar stil is stil! En eigenlijk hopen we erop dat het hem steeds beter gaat bevallen hier.

En het helpt ook als we 's morgens een flink eind gaan wandelen, eventueel met balletje. Vanmorgen heeft Remco (mijn vriend) hem uitgelaten en wel een half uur gewandeld en gespeeld met een werpstok (om kwart over 5 dus nog niet loeiheet, geen paniek!) en dan ligt hij lekker voor pampus. Hij vindt het echt heerlijk om met ons te gaan wandelen, vooral 's avonds ivm weer, en wij zijn ondertussen ook wat meer gewend aan het beestje dus het gaat de goede kant op. Hoei!!

:ok:

Edit: in de week van 18 augustus beginnen we ook met een cursus, Voortgezette Elementaire Gehoorzaamheid of Elementaire Gehoorzaamheid. VEG heeft de voorkeur omdat hij al zo vreselijk veel heeft gedaan met mijn ouders (moeder) maar daar is nog niet zeker van dat die cursus gaat starten dan dus dan maar EG eventueel, om toch iets te doen en tegelijk een sterkere band te ontwikkelen. Ook positief.
I LOVE CANDY!
Gebruikersavatar
Sonnie1983
Zeer actief
Berichten: 5647
Lid geworden op: 16 jun 2008 16:37
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Radio of tv aan. En een lekkere kong, botjes en speeltjes etc. Waar hij afleiding aan kan hebben.
Om hem langer bezig te laten zijn met een kong heb je ook varianten waarbij je de kong in de diepvries zet en bevroren geeft. Kan misschien een beetje een troep worden maar dat is uitproberen.
Gebruikersavatar
Hanneke2
Zeer actief
Berichten: 14267
Lid geworden op: 30 nov 2002 22:22
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mamaria schreef:
En het helpt ook als we 's morgens een flink eind gaan wandelen, eventueel met balletje. Vanmorgen heeft Remco (mijn vriend) hem uitgelaten en wel een half uur gewandeld en gespeeld met een werpstok (om kwart over 5 dus nog niet loeiheet, geen paniek!) en dan ligt hij lekker voor pampus. Hij vindt het echt heerlijk om met ons te gaan wandelen, vooral 's avonds ivm weer, en wij zijn ondertussen ook wat meer gewend aan het beestje dus het gaat de goede kant op. Hoei!!
iets te doen en tegelijk een sterkere band te ontwikkelen. Ook positief.
Klinkt allemaal veelbelovend!

Als het mogelijk is zou ik proberen die ochtendwandelingen nog wat langer te maken. Een uur, anderhalf uur, en dan heb je echt een lekker moeie hond die daarna niks anders wil dan effe een happie eten en dan lang slapen. :wink:

En routine is belangrijk, vooral voor een hond die zich nog niet 100% thuis voelt. Gewoon elke dag dezelfde dingen in dezelfde volgorde, dan weet hij waar hij aan toe is en dat geeft een veilig gevoel.

Succes verder!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”