Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Scheur in voetzool

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Scheur in voetzool

Ongelezen bericht door maart »

Ben daarnet gaan wandelen met een aatal vrienden en hun honden. Ds is op een gegeven moment in de clinche geraakt met een andere hond.

Na het voorval liep Ds op 3 poten, na het bekijken, zag ik dat ze een gat in haar voet heeft. Het is niet in haar kussen, maar er net voor, tussen haar tenen zo.
Nu, of dat nu daadwerkelijk is omdat daar een tand zou ingegaan is, of dat het vb gewoon een tak was, of een steen, of whatever maakt niet uit (het was wel direct na het voorval)

Ze bleef haar poot ontlasten. Gezien ze toch niet uit het water te slaan was, heb ik haar nog een paar keer goed laten zwemmen zodat het toch wat proper werd de moment zelf.

Nu thuisgekomen, loopt ze niet meer op haar poot :N: Ze slaat hem ook geregeld achteruit in de lucht (als je wat begrijpt wat ik bedoel :N: )

Dus ik het nog eens uitgespoeld, ik zie niet meteen iets vuils in de wonde, heb het ontsmet en ingetaped.

Maar ik mag van Ds niet aan haar voet komen :19: En dat vind ik nogal raar, gezien ze absoluut niet kleinzerig is... Nu loopt ze wel zielig rond, maar dat is meer de mentaliteit van 'oooo, baasje, zie eens hoe zielig ik ben, ik krijg nu wel een koekje toch hé??? '

Dus daar maak ik me niet echt zorgen over. Maar eigenlijk wel een beetje omdat ik er niet aan mag komen :denken: :19:

Nog iemand iets dergelijks meegemaakt? of iemand tips ofzo? :idea:
Gebruikersavatar
Sanne!!
Zeer actief
Berichten: 12583
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:55
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

onze hond heeft ook heel vaak kapotte voetzolen onze hond geneest erg snel ik doe gewoon na elke wandeling even baden in soda en daarna smeer ik er acederm op of betadine. Tijdens de wandelen doe ik er een kous omheen tegen het vuil.
Maar als je het niet vertrouwd kun je altijd even langs de DA gaan.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

ja, maar het is dus niet in haar voetzool zelf (allé, niet in haar kussen) maar in het vel/vlees voor het kussen, bijna tussen haar tenen.

Het bloedde behoorlijk, maar dat doet een oor ook, dus daar maak ik me ook niet echt zorgen over.
Maar het is dus wel een echt gat (allé, gaatje) in haar voet
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

maart schreef:ja, maar het is dus niet in haar voetzool zelf (allé, niet in haar kussen) maar in het vel/vlees voor het kussen, bijna tussen haar tenen.

Het bloedde behoorlijk, maar dat doet een oor ook, dus daar maak ik me ook niet echt zorgen over.
Maar het is dus wel een echt gat (allé, gaatje) in haar voet
Schoonhouden tot het dicht is denk ik?
Na de wandeling(en) een sodabadje of een badje in biotex of badedas :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Even afschermen vanwege het bloeden maar daaran zoveel mogelijk aan de lucht laten drogen en genezen.
Ik heb bij Tomas een hondenschoentje aangedaan tijdens het uitlaten wat thuis meteen weer uitging.Met tape sluit je de wond vaak af.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix heeft momenteel een vrij diepe snee van een dikke centimeter lang in een kussentje, ook tussen de andere kussentjes in zegmaar. Aan de zijkant.
Het is nu bijna weer dicht, wij hebben regelmatig ontsmet met biotexbadjes en een keer of drie per dag ingesmeerd met Dermielzalf van de da.
We hebben wel een schoentje meegekregen maar nooit gebruikt :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Hanneke2
Zeer actief
Berichten: 14267
Lid geworden op: 30 nov 2002 22:22
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wel raar dat je niet aan de voet mag komen als ze helemaal niet kleinzerig is. Misschien dat er behalve de scheur nog iets anders aan de hand is, een gebroken teentje ofzo?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Ongelezen bericht door Jaap* »

Of dat er nog iets scherps in zit?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

idd. heb je dr teentjes gevoeld of mag je er helemaal niet aankomen?
meneertjes mag ik hier ook niet aan de poten komen, jammer dan desnoods de muilkorf op maar als ik moet kijken dan gebeurd dat maar ff...
als het de teentjes niet zijn, gewoon goed schoon houden een paar dagen..
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

Heb daarnet ff de sok afgedaan (omdat ik ook niet graag heb dat er te lang gee lucht zou aan kunnen) en haar ganse voet zit dubbel zo dik :N:


Dus straks ritje naar de DA, want volgens mij moet er toch nog ergens iets vreemds in de wonde zitten. En zal een muilkorf meenemen, want ze heeft echt niet graag dat ik aan haar voet kom. Haar tenen kan ik bijna niet uit elkaar halen :19:


Steunen op haar voet doet ze absoluut niet, ze heft hem het liefst zo hoog mogelijk op. Alheoewel de verleiding om achter een bal aan te crossen wel erg hoog blijft :mrgreen: ze kan absoluut wel nog even hard rennen op 3 poten :mrgreen:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

ze heeft AB voor 10 dagen gehad, en eveneens een pijnstiller. Moest ze over 2 dagen nog haar poot niet gebruiken, krijgt ze terug een pijnstiller.

Dus nu wat afwachten :ok:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

Hopelijk gaat het nu snel beter :ok:
Moet je ook nog in de soda, biotex of zoiets?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

ontsmetten met isobetadine. Maar het meeste likt ze dan toch weer af, dus ik zal wel zien, ze zal het mss zelf wel proper houden. zolang ze er niet overdreven aan gaat likken, moet er niets omheen.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Beike heeft 1X in een stuk glas gestaan, in het water.

Thuis zag ik pas dat er bloed onder zat, omdat er steeds vlekjes bloed van zijn poot afkwamen.

In het water zag ik hem een keer manken, dus ik denk dat het daar was gebeurd.
Toen was er niks te zien bij zijn poot, maar het gras was ook nat toen.

Alleen mocht ik wel aan zijn poot komen.
De DA heeft er naar gekeken, maar kon niet veel doen.
Hij had een snee van de ene kant naar de andere kant.
Het moest vanzelf genezen.

Ik moest de poot weken in Biotex en als hij naar buiten ging, zo weinig mogelijk in iets nats laten lopen.
Mocht ik daar niet zeker van zijn, dan moest Beike een schoentje aan.
Die kun je kopen bij bv. een dierenwinkel.

Het duurde trouwens wel even voor het genezen was, ik geloof toch wel bijna 2 wk.

Beterschap met Ds.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

Hm, ik begin te denken dat haar teen toch gebroken zal geweest zijn, of dat er toch een pees zal geraakt zijn. Want haar ene teen kan ze precies niet meer buigen, die staat nu altijd vooruit :denken:

Verder steunt ze er wel weer op, behalve na het liggen, dan loopt ze op 3 poten. En nadat ze een eind gewandeld heeft, ontlast ze hem ook nog steeds.

Voorlopig doe ik er geen pak-/springwerk mee met die harde bevroren ondergronden.

Heb ff getracht er een foto van te nemen:
Afbeelding

Afbeelding

vergeleken met haar andere poot:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

Ziet er wel apart uit :denken:
Inderdaad anders dan de andere poot.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

ja hé :19:

denk dat ik vor het zekerste toch maar eens een foto zal laten nemen :19:
Kan best zijn dat ze er geen hinder van zal ondervinden, maar wil het toch wel zeker weten
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:ja hé :19:

denk dat ik vor het zekerste toch maar eens een foto zal laten nemen :19:
Kan best zijn dat ze er geen hinder van zal ondervinden, maar wil het toch wel zeker weten
zullen ze er dan nog wat aan doen dan?
toen mn oude dober voor zn nekhernia helemaal op de foto is gezet bleek ook dat ie een gebroken teen had, een hele oude breuk waar niks meer aan gedaan werd omdat het prima zelf geheeld was.

nu is het bij ds natuurlijk een stuk minder oud... maar als ze het opnieuw moeten breken lijkt me ook niet zo slim eigenlijk.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

malinois schreef: nu is het bij ds natuurlijk een stuk minder oud... maar als ze het opnieuw moeten breken lijkt me ook niet zo slim eigenlijk.....
Mja, ik zou er wel niet aan laten sleutelen, zeker niet laten opnieuw breken of operen of dergelijk, zolang ze er geen last van heeft.

Maar met een rx zou ik het wel weten... Want nu staat die teen daar ook maar zo raar te staan. Ik kan hem nog wel plooien, dus mss is het iets aan één van de ligamentjes ofzo :19:

Zolang ze er geen hinder van ondervind, mag ze voor mijn part al haar tenen breken hoor :mrgreen: Maar het staat nu enkel zo stom, die ene teen een paar cm voor die andere :N:
Gebruikersavatar
Hanneke2
Zeer actief
Berichten: 14267
Lid geworden op: 30 nov 2002 22:22
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Inge O schreef:lijkt wel alsof het buigpeesje van die teen doorgescheurd is :denken: .
Als die teen altijd gestrekt blijft zou ik dat ook eerder denken dan een gebroken teen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

Hanneke2 schreef:
Inge O schreef:lijkt wel alsof het buigpeesje van die teen doorgescheurd is :denken: .
Als die teen altijd gestrekt blijft zou ik dat ook eerder denken dan een gebroken teen.
ja idd, is logischer ja..
De teen zelf kan ik ook wel nog plooien, dus hij zit niet vast gegroeid ofzo
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

tis dus idd de pees. We hebben nu ff geprobeerd om met tape alles aan elkaar te kleven (teen ernaast fungeert als spalk) en eens zien of dit wat oplevert.

ze moet het verder kalm aandoen, dus zal ook mogen dag zeggen aan haar wedstrijd :jank: (al zal ik daar nu ook weer niet van wakker liggen :wink: )

over een dag of 10 ga ik terug op controle, binnen 5 dagen moet ik ff zelf kijken of alle tape nog vasthangt en eveneens haar verband eens verversen (verband is omwille van het bijten en het beter beschermen van het plakband)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
maart schreef:tis dus idd de pees. We hebben nu ff geprobeerd om met tape alles aan elkaar te kleven (teen ernaast fungeert als spalk) en eens zien of dit wat oplevert.

ze moet het verder kalm aandoen, dus zal ook mogen dag zeggen aan haar wedstrijd :jank: (al zal ik daar nu ook weer niet van wakker liggen :wink: )

over een dag of 10 ga ik terug op controle, binnen 5 dagen moet ik ff zelf kijken of alle tape nog vasthangt en eveneens haar verband eens verversen (verband is omwille van het bijten en het beter beschermen van het plakband)
als de pees echt door (of bijna door) is, is het technisch gezien bijna onmogelijk dat dit helpt, maar ja, je kan altijd proberen.

als dit niet helpt zal het of pees hechten, of teen amputeren zijn :wink: .
ja, zei ze ook, dat de kans erg klein was, maar met proberen kon het geen kwaad.

Is het zo laten geen optie dan? de teen dus gewoon zo laten staan? het trekt wel op niets, dat hij zo uitsteekt, maar als ze er geen last zou van hebben?
Het enige wat ik zou kunnen bedenken, is dat haar nagel niet meer zou afslijten.

Of is het gewoon beter van hechten? (amputeren is zo helemaal eng :N: Nu ja, niet dat ik er show ambitie mee heb :mrgreen: )
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

Maar dan zal ze over een middelvinger (-teen) beschikken en ik acht haar in staat deze naar me op te steken ook :N:

Maar idd, ik moet nu nog niet beslissen.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

nee, tis een achterpoot :wink:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

:mrgreen:

aan 4 geef ik een feestje :cheer:
Gebruikersavatar
Hanneke2
Zeer actief
Berichten: 14267
Lid geworden op: 30 nov 2002 22:22
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Als het spalken niet helpt (wat ik heel eerlijk ook niet verwacht), zou ik die teen laten amputeren. Daar heeft een hond volgens mij veel minder last van dan een operatie om de pees weer aan elkaar te zetten. Laten zoals het is lijkt me geen goed idee, die teen is als het ware 'verlamd' en ze hoeft maar effe goed mis te stappen en het boeltje breekt. Legio honden met een teen meer of minder die gewoon vrolijk rondrennen. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

ja, heb je wel een punt :ok: (DA vermeldde ook al het groter risico op het oplopen van blessures)
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ja dat zou ik ook doen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Ongelezen bericht door maart »

daarnet een afspraak gaan maken, volgende week donderdag wordt ze geopereerd :jank:
is wel voor haar eigen goed, gisteren voor de eerste keer weer wat intensiever gaan trainen en bij het springen zag je al meteen dat ze er toch hinder van had :N:

Maar we gaan niet de ganse teen afzetten, enkel maar het eerste kootje, zodoende gaat ze toch nog wat steun hebben, maar de hinder van het vooruitstekende stuk gaat ze toch niet meer hebben.

Jak, is de eerste (en hopelijk enigste) keer dat ze onder verdoving moet :N: :N: :N:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”