Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijwerkingen Enurace?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lemuria

Bijwerkingen Enurace?

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik open dit topic voor m'n moeder, aangezien het haar vraag is :wink:.

Haar Golden Retriever Bonnie is 8 jaar oud en ongeveer 5 jaar terug gecastreerd. Sinds die tijd verloor ze wel eens wat druppeltjes urine, maar dat is wel normaal. Ze was toen gewoon een blije hond, zeker als ik of ander bekend volk opeens aan de deur stonden. Een tijdje terug begon ze echter veel meer urine te verliezen; als ze ergens ging liggen, lag er een flinke natte plek als ze weer opstond, en dat was geen transpiratie.

Dus ging ze met Bonnie naar de dierenarts. Die schreef Enurace voor, 1 pilletje per dag. Dan zou de incontinentie afgelopen zijn. En ze had gelijk, het urineren stopte. Maar sinds ze die pilletjes slikt, is Bonnie van de lik. Ze lijkt ineens lichtelijk dement, als ze wordt uitgelaten, loopt ze de andere kant op dan waar ze normaal heenlopen en ze trekt aan de riem om van de stoep af te kunnen en de weg op te lopen (heb het zelf meegemaakt dit weekend, opeens rukt ze hard aan die riem om naar links uit te wijken en is dan echt vastbesloten). Ze loopt wel wat rond binnenshuis, eet/drinkt goed maar ligt het liefst wat te slapen, ook kijkt ze opeens óud uit d'r ogen, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ze lijkt sinds ze die pilletjes slikt, 3 jaar ouder. Ze komt wel graag kroelen, maar gaat dan weer ergens liggen.

Ik vroeg me af of iemand deze bijwerkingen herkent? Mijn moeder wil dit niet meer, ze gaat nog wel naar de dierenarts om te zien of er medicijnen geruild kunnen worden (of helemaal achterwege laten, dan maar incontinent), maar weet iemand of het aan die Enurace kan liggen dat Bonnie zo doet? Ik heb wel gezocht bij de zoekfunctie, maar daar werd Enurace juist aangeraden.
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ik zou googlen op enurace+bijwerkingen.

Wat ik wel mee kan en wil geven is dat mijn castraatpoedel na jaren enurace en propalin op KVV géén medicatie meer hoefde te slikken. Mocht het zo zijn dat je moeder brok voert kan dit een argument zijn om daar verandering in aan te brengen. Vers vlees heeft in ieder geval geen nare 'bijwerkingen' ;-)
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Rosita Compagner schreef:ik zou googlen op enurace+bijwerkingen.

Wat ik wel mee kan en wil geven is dat mijn castraatpoedel na jaren enurace en propalin op KVV géén medicatie meer hoefde te slikken. Mocht het zo zijn dat je moeder brok voert kan dit een argument zijn om daar verandering in aan te brengen. Vers vlees heeft in ieder geval geen nare 'bijwerkingen' ;-)
Ja, dat is ook een idee :wink:. Qua versvoeding: zodra ik m'n honden/katten Carnibest begon te voeren en het verschil merkte, heb ik m'n hele familie ook overtuigd, dus alle vleeseters in de familie zitten al sinds ongeveer 2 jaar ook aan de Carnibest, haha :).
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

De vraag is of het van de enurace komt of dat er iets anders aan de hand is? Ik zie jouw verhaal niet als bijwerking staan bij enurace, maar dat zegt niets :wink:
Is Bonnie gecontroleerd door de DA (blaas, nieren) toen ze die pillen kreeg?
Wat gebeurt er als ze een tijdje geen enurace slikt?

P.S.
Er zijn gevallen waarbij een homeopathische behandeling voortreffelijk aanslaat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat dit allemaal niks met enurace te maken heeft.
Mijn hond kreeg het overigens ook wel eens en was na stoppen met enurace zeker een paar maanden weer niet incontinent. Ze had het dus soms even nodig een poosje.

Die hond werd overigens juist incontinent van kvv. Op brokken ging het goed maar na Rodi plaste ze standaard tijdens het slapen op haar kussen. :19:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daisy@
Zeer actief
Berichten: 19189
Lid geworden op: 19 sep 2002 20:17
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Daisy slikt ook enurace, 1,5 op een dag.
Maar ik merk niets van deze bijwerkingen bij haar.
Gebruikersavatar
wendy71
Zeer actief
Berichten: 11560
Lid geworden op: 06 feb 2007 20:14
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Lola slikt Incurin tegen de incontinentie.
Wellicht dat je ma dit pilletje kan proberen en dan kijken of ze dezelfde bijwerking ziet bij de hond. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
gemini6
Zeer actief
Berichten: 906
Lid geworden op: 06 jan 2008 23:58
Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Aantal honden: 2
Locatie: Amsterdam

Ongelezen bericht door gemini6 »

Dit medicijn is de merknaam van de stof efhedrine, hetgeen een licht vernauwende werking op de bloedvaten heeft. Ik kan me zo voorstellen dat hierdoor minder zuurstof in de hersenen komt waardoor ze deze verschijnselen vertoont. Misschien kan je moeder beter overstappen op een ander medicijn voor de hond.
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Dit probleem komt me zo bekend voor, met enurace hadden we precies hetzelde met een gecastreerde teef van bijna 2 jaar. Daarna zijn we overgestapt op Propalin en zijn de problemen over.
We 'spelen' trouwens met de dosering, ene keer doet ze fantastisch op een lagere dosis en soms moet ze op een wat hogere dosis. Maar we blijven eigenlijk altijd onder de voorgeschreven dosis...
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Bonnie is helemaal gecontroleerd, toen ze de Enurace voorgeschreven kreeg. Toen ze de pillen kreeg, sloeg ze ineens om. Ik weet het niet, maar ergens lijkt het me dan toch verband te houden. Inderdaad wat jij zegt Gemini, dat het kan komen door vernauwde bloedvaten.
Ik heb in ieder geval zelf wat research gedaan (het middel is een afgekeurd afslankmiddel voor mensen?!) en alle positieve en negatieve reacties die ik kon vinden, naar m'n moeder doorgemaild. Zij wil er nu van afstappen...dan maar een incontinente hond, het zij zo :19:. Wie weet dat ze inderdaad op Propalin kan overstappen, en ondertussen zoek ik voor een homeopatisch middeltje :).

Bedankt voor de reacties in ieder geval :wink:!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”