Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen over de Shih Tzu

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Muisje
Vaste gebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jul 2008 12:26

Vragen over de Shih Tzu

Ongelezen bericht door Muisje »

Hallo,

Heel graag zou ik jullie iets willen vragen over de Shih Tzu:

* Hebben jullie als ervaring dat deze honden vriendelijk, zachtaardig, aanhankelijk en waaks
zijn?
* Graag zou ik willen vragen of deze honden erg veel/overmatig blaffen, een inslag hebben tot
de neiging om veel te blaffen?
* Kunnen deze honden ook een korte tijd alleen thuis blijven of kunnen ze heel moeilijk alleen
blijven?
* Is de Shih Tzu over het algemeen een gezondhondenras of zijn ze snel en erg vaak ziekelijk?
* Zou ik ook naar de gemiddelde leeftijd van een Shih Tzu mogen vragen?
* Kunnen deze honden ook goed met andere huisdieren zoals katten?

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Muisje
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Vragen over de Shih Tzu

Ongelezen bericht door Maeve »

In de trimsalon zie ik veel Shih Tzus, vooral veel kruisingen. Ik vind ze meestal wel behoorlijk waaks, maar op een manier dat ze meer kefferig overkomen. Ze zijn meestal wel erg aanhankelijk, waardoor verlatingsangst wel een risico is. En wat ik vaak zie is dat ze niet met andere honden kunnen doordat ze het wat eng vinden en daardoor in de verdediging schieten. Qua gezondheid ligt het denk ik vooral aan waar je je hond vandaan haalt. De gemiddelde Shih Tzu die je tegen komt op straat is gefokt door een particulier en is vooral een wollig, schattig hondje met krullen. Niets mis mee als je dat wil, maar daar zie ik wel redelijk vaak een te sterke ondervoorbeet en scheve voorpootjes. Ook cherry-eye en Patella Luxatie komen redelijk vaak voor. Ga je voor een Shih-Tzu van een fokker aangesloten bij de rasvereniging en iemand die er waarschijnlijk ook shows mee loopt, dan denk ik dat je minder kans hebt op een té grote ondervoorbeet (ze moeten dat hebben volgens de rasstandaard) en scheve pootjes, want dat zal niet scoren op shows. Hoe het met de erfelijke gebreken van die honden zit kan ik je niet vertellen.
Gebruikersavatar
Lysette
Zeer actief
Berichten: 7073
Lid geworden op: 02 mei 2002 17:24
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Vragen over de Shih Tzu

Ongelezen bericht door Lysette »

Benno is een kruising shih tzu (met maltezer). Ik ben zelf blij dat het geen volle shih tzu is want hij heeft nu al behoorlijk last van de warmte en ik vrees dat dat met een nog kortere neus nog erger zou zijn.

Benno is heel aanhankelijk, voor ons heel lief maar wel een macho naar vreemde reuen. Hij is in zijn gedrag altijd alles heel overtuigd: of hij is helemaal door het dolle van blijdschap, super pissig op een hond, als hij wil spelen gaat hij er helemaal in op enz. Dat maakt hem erg leuk :I: Wandelen vindt ie wel leuk maar als het een week minder is vindt ie het ook prima om op de bank te liggen bij je. Buiten is hij altijd een beetje aan het snuffelen en markeren en soms speelt ie wat mee met Jip of Ziva. Sporten vindt ie weinig aan.

Hij is erg aanhankelijk en zou het liefste de hele dag bij je op schoot liggen. Hij kan goed alleen blijven, maar als enige hond maak je hem niet gelukkig. Hij vraagt niet veel, als ie maar bij je kan zijn, dan is alles goed :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
yvonne dl
Zeer actief
Berichten: 2216
Lid geworden op: 14 dec 2007 11:56

Re: Vragen over de Shih Tzu

Ongelezen bericht door yvonne dl »

Ik had er 1 die is 18 jaar geworden en mijn ouders hebben er 2 die 10 jaar zijn.
ze zijn heel aanhankelijk,lief,willen altijd kroelen,eigenwijs,eigenlijk vind ik het de perfecte honden.haha
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
Gebruikersavatar
*kelly*
Zeer actief
Berichten: 707
Lid geworden op: 10 jun 2007 12:06

Re: Vragen over de Shih Tzu

Ongelezen bericht door *kelly* »

Ik heb een kruising Shih-Tzu (met maltezer) dus helemaal te vergelijken is het niet, maar hier mijn ervaring (met mijn kruising)
Muisje schreef:Hallo,

Heel graag zou ik jullie iets willen vragen over de Shih Tzu:

* Hebben jullie als ervaring dat deze honden vriendelijk, zachtaardig, aanhankelijk en waaks
zijn?
Vriendelijk en zachtaardig zeer zeker! Is het meest zachtaardige hondje wat ik ooit gehad heb! Die heeft het lief zijn uitgevonden... Waaks, tsja... Ze slaat aan als er een van ons thuis komt maar als je heel hard boe roept is ze weg :smile:

* Graag zou ik willen vragen of deze honden erg veel/overmatig blaffen, een inslag hebben tot
de neiging om veel te blaffen?
Ze is wel vocaal ingesteld dus met spel etc blaft ze graag. Uit zichzelf blaft ze niet zo snel wel heel erg met de andere honden mee.

* Kunnen deze honden ook een korte tijd alleen thuis blijven of kunnen ze heel moeilijk alleen
blijven?
Die van mij had het eigenlijk zo aangeleerd. Na goed uitlaten kan ze nu, als volwassen hond samen met de anderen, makkelijk 3-4 uurtjes alleen blijven (max. en dit gebeurd eigenlijk nooit)

* Is de Shih Tzu over het algemeen een gezondhondenras of zijn ze snel en erg vaak ziekelijk?
Deze vraag kan ik niet voor je beantwoorden...

* Zou ik ook naar de gemiddelde leeftijd van een Shih Tzu mogen vragen?
ook geen idee

* Kunnen deze honden ook goed met andere huisdieren zoals katten?
Zoals eerder gezegd is die van echt te lief en zachtaardig en vind alles en iedereen leuk. Totaal geen jachtinstinct en vind de konijnen helemaal het einde!

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Muisje
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."

Afbeelding

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
Gebruikersavatar
Meike
Zeer actief
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 mei 2009 16:22
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2
Locatie: Leeuwarden

Re: Vragen over de Shih Tzu

Ongelezen bericht door Meike »

Na mijn 'grote rassenonderzoek' (om zelf een goed ras te vinden), lijjkt mij de Shi Tzu niet de beste keus qua gezondheid. Mijn grootste bezwaar is dat de neusjes zo gefokt zijn dat ze vaak last hebben met ademhalen. Ze kunnen volgens mij niet goed tegen warmte en ze kunnen last krijgen van de oogjes. (kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.shihtzu-amaranthas.nl/rasinfo/gezondheid/

Succes!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”