Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen puppybrok

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jeanette4207
Vaste gebruiker
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 nov 2009 10:55
Mijn ras(sen): welsh springer spaniel

Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door jeanette4207 »

Bij mijn volgende nest wil ik hoofdzakelijk kvv gaan voeren met op het laatst wat brok erbij. Na wat speurwerk ben ik gekomen op de brok dogloversgold, die staat me wel aan. Heeft alleen geen puppybrok, maar wat je zoal leest, schijnt puppybrok vooral een commercieel verhaal te zijn. Wat zijn jullie meningen? Wel of geen puppybrok of gelijk volwassenbrok?
Margo
Zeer actief
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2008 19:07
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Aantal honden: 7
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Margo »

Ik geef naar volle tevredenheid Dog Lovers Gold naast KVV aan mijn honden, maar ik breng er ook mijn pups mee groot (krijgen ook KVV). Juist het feit dat ze maar één soort brok hebben en geen "tig" verschillende zakken in het schap hebben staan, spreekt mij erg aan :wink: .
Groetjes van Margo
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door malinois »

geen, hier krijgt puppemans op dit moment alleen smuldier
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Danielle
Zeer actief
Berichten: 1654
Lid geworden op: 23 apr 2002 16:01
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Danielle »

wat eten wolvenwelpen in de natuur.....

oftewel hier alleen KVV en dus geen puppybrok
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
BramBlix
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 aug 2010 15:48
Mijn ras(sen): 1 Border Collie en 1 Beauceron

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door BramBlix »

Inderdaad, in de natuur zijn er ook geen prooien speciaal voor de pups, dus waarom maken die fabrikanten van hondenbrokken dan wel puppybrokken? Puur commercieel. Kan je lekker meer voor vragen, want er zit zogenaamd meer vlees in (ahum), je kan goed verkopende foto's van schattige pups op de verpakking zetten en ga zo maar door. Om nog maar niet te spreken over merken die voor zowat elk verschillend ras een 'andere' brok verkopen!! :smile2:
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je de pups ook wilt laten wennen aan brokken, want de toekomstige eigenaren willen misschien niet allemaal kvv aan hun pups gaan geven (of zowel kvv als brokken geven) en dan is het soms wel moeilijk om ze aan een brok te laten wennen. Sommige rassen hebben de neiging om kieskeurig te zijn (of zijn de baasjes misschien te toegeeflijk?) en dan krijg je soms wel vervelende toestanden.
Veel succes met de pups!
Gebruikersavatar
sjaak-k
Zeer actief
Berichten: 18327
Lid geworden op: 09 apr 2009 17:33
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3
Locatie: Ergens in Drenthe

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ahja, want in de natuur hebben ze natuurlijk wel gewone brokken, of een werpkist met lamp erboven, of een dierenarts die ze even inent, of van die ontworm pilletjes. :denken:

Puppybrok is niks duurder dan gewone brok, dus wat is het commerciele plaatje in deze? Ik denk dat nolan die eerste weken niet in staat was gewoon volwassen brok kapot te kauwen. Dan moet je het weken, maar dat is weer niet natuurlijk :F: , eigenlijk zou je het moeten voorkauwen :smile:
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Berichten: 1895
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:15
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door kitty »

sjaak-k schreef:Ahja, want in de natuur hebben ze natuurlijk wel gewone brokken, of een werpkist met lamp erboven, of een dierenarts die ze even inent, of van die ontworm pilletjes. :denken:

Puppybrok is niks duurder dan gewone brok, dus wat is het commerciele plaatje in deze? Ik denk dat nolan die eerste weken niet in staat was gewoon volwassen brok kapot te kauwen. Dan moet je het weken, maar dat is weer niet natuurlijk :F: , eigenlijk zou je het moeten voorkauwen :smile:
In de natuur zijn helemaal geen brokjes, daar kotst moeder gewoon de voorgekauwde diertjes uit voor haar pups :pffff:
Gebruikersavatar
ladybird
Zeer actief
Berichten: 8265
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:02
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door ladybird »

Hier geen pupbrok maar kvv aan het nest gevoerd :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ayurveda
Zeer actief
Berichten: 2642
Lid geworden op: 18 feb 2010 21:03
Mijn ras(sen): :
* Mopshond
* Dwerg poedel x Dwerg schnauzer
* Coton de Tulear x
* Shih Tzu X York
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Ayurveda »

ik ben wel van mening dat als je zo stellig wil dat je hond als een wolf eet je maar lekker een wolf aan moet schaffen ipv een hond...

verder heb je merken waarbij het idd bijna niet veschilt de pup en volwassen variant maar bijvoorbeeld alleen de grote (wat voor sommige honden erg prettig is)

ook vergeten de meeste even dat de honden tegenwoordig lang niet ze sterk en gezond meer zijn als tig jaar geleden, en ja dan kan een opgroeiende hond nog wel eens pup brokken nodig hebben, heus niet allemaal, maar heus wel sommige!
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door malinois »

Ayurveda schreef:ik ben wel van mening dat als je zo stellig wil dat je hond als een wolf eet je maar lekker een wolf aan moet schaffen ipv een hond...

verder heb je merken waarbij het idd bijna niet veschilt de pup en volwassen variant maar bijvoorbeeld alleen de grote (wat voor sommige honden erg prettig is)

ook vergeten de meeste even dat de honden tegenwoordig lang niet ze sterk en gezond meer zijn als tig jaar geleden, en ja dan kan een opgroeiende hond nog wel eens pup brokken nodig hebben, heus niet allemaal, maar heus wel sommige!
waarom zou een hond dat nodig hebben? Een gezonde hond kan het prima op volwassenbrok doen of op kvv...
Al mijn honden zijn groot geworden op kvv en volwassenbrok. De enige hond die groot is geworden op puppybrok heb ik alleen maar ellende mee gehad in de groei etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inc

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Inc »

Diesel krijgt geen puppybrok. Hij eet gewoon mee met de anderen en groeit als kool :ok:
Gebruikersavatar
Ayurveda
Zeer actief
Berichten: 2642
Lid geworden op: 18 feb 2010 21:03
Mijn ras(sen): :
* Mopshond
* Dwerg poedel x Dwerg schnauzer
* Coton de Tulear x
* Shih Tzu X York
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Ayurveda »

ik zeg ook niet dat het voor alle honden goed is
maar kijk nou eens naar al die rassen die je bijna geen hond meer kan noemen en je al koopt met de wetenschap dat ze aanleg hebben voor aardig wat probleempjes... juist die rassen kunnen nog wel is baat hebben bij een puppy brok.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sjaak-k
Zeer actief
Berichten: 18327
Lid geworden op: 09 apr 2009 17:33
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3
Locatie: Ergens in Drenthe

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ayurveda schreef:ik zeg ook niet dat het voor alle honden goed is
maar kijk nou eens naar al die rassen die je bijna geen hond meer kan noemen en je al koopt met de wetenschap dat ze aanleg hebben voor aardig wat probleempjes... juist die rassen kunnen nog wel is baat hebben bij een puppy brok.
Maar wat is puppybrok dan? Het lijkt me geen technologisch wonder of zo, zit er zoveel verschil in?
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Berichten: 3236
Lid geworden op: 27 okt 2005 15:04
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Locatie: Puy-de-Dôme (FR)
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door empyree »

Gelukkig voor de diervoederfabrikanten denke we er niet allemaal hetzelde over.
Want ik zweer voor de grote rassen wel bij een puppy/juniorbrok met een heel laag gehalte van de calcium en fosfor.
We kunnen leuk vergelijken wat een wolf in de natuur eet maar die groeit lang zo snel niet als onze door ons gecreëerde rashonden dus kan zijn voedingsbehoefte ook wat lager zijn.
Kijk allee al eens hoe sommige rassen de afgelopen 60/70 jaar zijn verandert qua formaat, dan kun je zijn hoe zij genetisch ook zijn veranderd.

Ik denk dat sommige rassen er beroerd uit zouden kunnen zien als we ze op zijn `wolfs` zouden voeren ;-)
Sandra
Afbeelding
Gebruikersavatar
miekemuis
Zeer actief
Berichten: 498
Lid geworden op: 09 jun 2008 08:06
Mijn ras(sen): teckel
Locatie: lochem
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door miekemuis »

waarom brokken ze kunnen toch ook weg op vlees doen wij ook smuldier vlees en pens kompleet
een dag niet geteckeld is een dag niet geleefd Afbeelding
Gebruikersavatar
Ayurveda
Zeer actief
Berichten: 2642
Lid geworden op: 18 feb 2010 21:03
Mijn ras(sen): :
* Mopshond
* Dwerg poedel x Dwerg schnauzer
* Coton de Tulear x
* Shih Tzu X York
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Ayurveda »

empyree schreef:Gelukkig voor de diervoederfabrikanten denke we er niet allemaal hetzelde over.
Want ik zweer voor de grote rassen wel bij een puppy/juniorbrok met een heel laag gehalte van de calcium en fosfor.
We kunnen leuk vergelijken wat een wolf in de natuur eet maar die groeit lang zo snel niet als onze door ons gecreëerde rashonden dus kan zijn voedingsbehoefte ook wat lager zijn.
Kijk allee al eens hoe sommige rassen de afgelopen 60/70 jaar zijn verandert qua formaat, dan kun je zijn hoe zij genetisch ook zijn veranderd.

Ik denk dat sommige rassen er beroerd uit zouden kunnen zien als we ze op zijn `wolfs` zouden voeren ;-)
:E:
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door malinois »

empyree schreef:Gelukkig voor de diervoederfabrikanten denke we er niet allemaal hetzelde over.
Want ik zweer voor de grote rassen wel bij een puppy/juniorbrok met een heel laag gehalte van de calcium en fosfor.
We kunnen leuk vergelijken wat een wolf in de natuur eet maar die groeit lang zo snel niet als onze door ons gecreëerde rashonden dus kan zijn voedingsbehoefte ook wat lager zijn.
Kijk allee al eens hoe sommige rassen de afgelopen 60/70 jaar zijn verandert qua formaat, dan kun je zijn hoe zij genetisch ook zijn veranderd.

Ik denk dat sommige rassen er beroerd uit zouden kunnen zien als we ze op zijn `wolfs` zouden voeren ;-)
dober valt onder de grote honden, heb het aan den lijve meegemaakt en hoor het van heel veel dobereigenaren dat dit dus alleen maar ellende brengt...
Waarom zou bij bijv. Barca het enige verschil de maat brokken zijn? (en dit is voor vele geperste brokken zo)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ayurveda schreef: ook vergeten de meeste even dat de honden tegenwoordig lang niet ze sterk en gezond meer zijn als tig jaar geleden, en ja dan kan een opgroeiende hond nog wel eens pup brokken nodig hebben, heus niet allemaal, maar heus wel sommige!
Misschien moet je je ook eens afvragen hoe dat komt?
Wel deels, maar echt niet alleen door de wijze van fokken, hoor.
Wel eens gehoord van het gezegde: Je bent wat je eet?

Voor je dergelijke stellige dingen zegt is het handig als je dat kunt onderbouwen.
Dus leg me eens uit: waarom zou een opgroeiende hond "nog wel eens pup brokken nodig hebben"?
Wat zit daar wel of niet in dat je niet zelf met verse voeding zou kunnen geven?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Scooby
Zeer actief
Berichten: 11376
Lid geworden op: 05 mei 2002 01:32
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Scooby »

sjaak-k schreef:Puppybrok is niks duurder dan gewone brok, dus wat is het commerciele plaatje in deze?
Volgens mij zijn alle puppybrokken (en seniorenbrokken) juist wèl duurder dan de zogenaamde volwassen hondenbrok? Dàt is nou juist het commerciele plaatje in deze.
BramBlix
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 aug 2010 15:48
Mijn ras(sen): 1 Border Collie en 1 Beauceron

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door BramBlix »

Ayurveda schreef:ik ben wel van mening dat als je zo stellig wil dat je hond als een wolf eet je maar lekker een wolf aan moet schaffen ipv een hond...

verder heb je merken waarbij het idd bijna niet veschilt de pup en volwassen variant maar bijvoorbeeld alleen de grote (wat voor sommige honden erg prettig is)

ook vergeten de meeste even dat de honden tegenwoordig lang niet ze sterk en gezond meer zijn als tig jaar geleden, en ja dan kan een opgroeiende hond nog wel eens pup brokken nodig hebben, heus niet allemaal, maar heus wel sommige!
Een hond verschilt qua spijsvertering niet van een wolf, dus kan je hem gerust ook geven wat een wolvenpup zou eten! Een wolf aanschaffen is natuurlijk onzin... :piew:
Wat de gezondheid van onze hondenrassen tegenwoordig betreft: daar hebben mensen ook duidelijk de hand in gehad, en niet in goede zin! Als ze dan ook nog minderwaardig voedsel voorgeschoteld krijgen (geëxpandeerde brokken, hoe verzin je het!) wordt het er allemaal natuurlijk niet beter op! Ik eet ook liever vers dan alles uit een blik of 'astronautenvoer' (hoe compleet het ook zou zijn!).
Gebruikersavatar
Scooby
Zeer actief
Berichten: 11376
Lid geworden op: 05 mei 2002 01:32
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Scooby »

Ayurveda schreef:ik ben wel van mening dat als je zo stellig wil dat je hond als een wolf eet je maar lekker een wolf aan moet schaffen ipv een hond...
:denken: Wat is dit voor rare opmerking? Een hond stamt af van de wolf en het spijsverteringskanaal van een hond is nog steeds vrijwel identiek als dat van een wolf. Waarom zou je hem dan niet hetzelfde voeren als een wolf?
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

empyree schreef: Ik denk dat sommige rassen er beroerd uit zouden kunnen zien als we ze op zijn `wolfs` zouden voeren ;-)
Hopelijk gaan 'we' dit niet als compliment voor onszelf zien... 't Is toch van de gekke dat we speciale brokjes in 't leven moeten roepen om onze fokbrouwsels in stand te houden??
Ayurveda schreef: maar kijk nou eens naar al die rassen die je bijna geen hond meer kan noemen en je al koopt met de wetenschap dat ze aanleg hebben voor aardig wat probleempjes... juist die rassen kunnen nog wel is baat hebben bij een puppy brok.
Gebruikersavatar
Pepie
Zeer actief
Berichten: 17196
Lid geworden op: 18 dec 2006 17:48
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0
Locatie: rotterdam

Re: Wel of geen puppybrok

Ongelezen bericht door Pepie »

Die van mij zij opgegroeid met kvv/nrv tegen het jaar schakel ik dan compleet over op nrv maar ik denk dat een pup het ook goed op een brok doet hoor,als je bang bent voor bv tekorten en je voelt je goed bij een brok dan moet je brok voeren ,zo zie ik het :pffff:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”