Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jazz
Vaste gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:26
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Locatie: Sydney Australie

Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Jazz »

Ik heb een bijna 8 maanden oude Golden Retriever. Tot nu toe heb ik haar altijd in en uit de auto getild. Ze wordt echter behoorlijk groot en zwaar en binnenkort kan ik haar echt niet meer tillen. Uiteraard wil ik geen beschadigingen aan heupen etc dus mijn vraag is eigenlijk wanneer ik haar kan gaan leren zelf in- en uit de auto te laten springen. En hoe leer ik het haar? Eruit springen lijkt me ook makkelijker aan te leren dan erin. Ik heb een grote 4WD waarvan de achterklep toch wel een meter hoog is?

Graag advies. Dankjewel!
Gebruikersavatar
Renske
Zeer actief
Berichten: 7173
Lid geworden op: 06 mei 2002 13:25
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2
Locatie: Leeuwarden

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Renske »

Mijn honden zijn niet zo zwaar, dus ik til ze altijd. Is zoiets misschien iets?

Afbeelding
Gebruikersavatar
sjaak-k
Zeer actief
Berichten: 18327
Lid geworden op: 09 apr 2009 17:33
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3
Locatie: Ergens in Drenthe

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik laat Nolan al springen hoor, hij is nu ook 8 maand, maar hij is minder zwaar natuurlijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door ranetje »

Het in- en uitspringen bij een 4WD is nogal hoog.
Misschien kan je je hond leren om met de voorpoten op de rand te gaan staan zodat je alleen de achterhand er in hoeft te tillen?
Er uit springen zou je kunnen begeleiden door de halsband vast te houden zodat de klap op de voorpoten niet te groot is.
Of een hand onder de borstkas ter ondersteuning.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
sjaak-k
Zeer actief
Berichten: 18327
Lid geworden op: 09 apr 2009 17:33
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3
Locatie: Ergens in Drenthe

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Martijn schreef:Is een golden van 8 maanden dan zo vreselijk log?
Geen idee, hangt van z'n bouw af natuurlijk. Nolan is wel licht hoor, dus ik denk toch snel een kilo of 10 meer.

Het hangt ook van je auto af natuurlijk. Mijne is vrij laag, als je een halve vrachtauto rijdt... :wink:
Afbeelding
Jazz
Vaste gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:26
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Locatie: Sydney Australie

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Jazz »

Renske: super dat 'bruggetje'. Ik heb mijn echtgenoot meteen gevraagd of hij zoiets kan maken.

Mijn Golden weegt inmiddels al 24 kg. Dat tilt echt niet meer zo handig op hoor!
Met hand ondersteunen en de voorpoten op de klep zetten vind ik een goed idee. Ook blij te horen dat springen niet direct schade zal aanrichten.

Toch de vraag.. hoe leer je een hond uiteindelijk zelf in de auto te springen? En nogmaals de achterklep is hoger dan een gewone personenwagen.
Gebruikersavatar
Miranda
Erelid
Berichten: 30997
Lid geworden op: 04 aug 2010 12:50
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2
Locatie: Raalte

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Miranda »

Jazz schreef:Toch de vraag.. hoe leer je een hond uiteindelijk zelf in de auto te springen? En nogmaals de achterklep is hoger dan een gewone personenwagen.
Ik zou het met snoepjes doen. Je kunt het in stappen aanleren, dat doe ik meestal.
Het commando 'op' is ergens met de voorpoten op gaan staan (een bankje in het bos). Je pakt een snoepje, laat dat zien, legt het op het bankje en als ze er met de voorpoten opspringt zeg je een halve seconde voordat/op het moment dat ze springt 'óp!'.
Van daaruit leer ik het commando 'hóp' aan. Als ze ergens met de voorpoten in/op staan (de bank heb ik gebruikt in dit geval) een hand bij de kont, een zetje geven en op hetzelfde moment 'hóp' zeggen.
Hebben ze in no-time door.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door renee-uk »

hoe leer je je hond er in te springen?
Je kunt haar het commando hoog aanleren, je kunt ook op je klep gaan zitten en je hond bij of naast je roepen.
Je kunt haar ook haar voorpoten op de klep laten zetten en haar dan een kontje te geven.
Als ze begrijpt dat ze er zelf ook in kan komen zal ze vast ook wel willen springen.
Toen ik de Patrol nog had, met ook een hoge achterklep sprongen ze allemaal zo in de auto.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben bij 40 kilo gestopt met in de auto te tillen en met 45 kilo om hem eruit te helpen en zachtjes te landen
en dat was met een maand of 9 scha ik
Sita
Zeer actief
Berichten: 8875
Lid geworden op: 08 feb 2006 10:34

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Sita »

Rowan springt de auto wel uit, maar vertikt het om erin te springen. Die til ik nog, hij is nu 23 kg en bijna 8 maanden.

Als ik alleen met hem weg ga, gooi ik een snoepje in de auto en dan wil hij opeens wel springen. Maar ja, als er twee andere al inzitten is dat snoepje allang weg. En dan springt hij niet meer. Hij zet wel zijn voorpootjes op de bumper en dan til ik zijn kont op. Ooit zal hij wel uit zichzelf de auto in gaan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne&Taar
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 19 jun 2009 11:08
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hier wilde Fenna ook de eerste tijd (tot ze ong een jaar was) de auto niet inspringen. Ik heb die tijd een opstapje gebruikt. Nu is ze helemaal gewend en gaat t soepel. Ik zou dus idd ook voor zo'n trappetje gaan; ideaal.
Gebruikersavatar
Ma-Rianne
Zeer actief
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 dec 2004 02:22
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2
Locatie: nabij Arnhem

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ik heb voor mijn oude Rokus vanwege zijn artrose ook zo'n loopplank, maar dan van hout Qua prijs vond ik niet nodig 'em zelf te maken.... Hij is er in twee lengtes, 120 en 160 cm.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... ank/100589
Afbeelding
Gebruikersavatar
nathalie
Zeer actief
Berichten: 12166
Lid geworden op: 22 mar 2007 19:15
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door nathalie »

Ushi stapt rustig de auto in en komt er meestal ook rustig uit. Ik heb haar niet getild.
Ik ben heel zuinig op mijn honden, maar ze zijn niet van porselein hoor :wink:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Inge »

Hier sprongen ze beide al vrij jong gewoon de auto in en uit. Was toen wel een corsa, dus laag. Mijn Berlingo van nu is wat hoger maar dat vormt geen probleem.
Nika (boxer) heb ik het eerste jaar ofzo een kontje gegeven. Bij haar bleken de heupen echter ook kapot, misschien de reden dat ze als jonge hond dus niet wilde springen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
Frenk
Zeer actief
Berichten: 16000
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:30
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Locatie: Hilversum

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Frenk »

Inge O schreef:botten en gewrichten moéten aan een redelijke belasting worden blootgesteld om zich gezond en stevig te kunnen vormen.
Dit dus :ok: Als je een hond 'niks' laat doen, dan creeer je ook problemen
Afbeelding
Gebruikersavatar
mariaa
Zeer actief
Berichten: 2296
Lid geworden op: 02 sep 2009 22:39
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door mariaa »

sybil springt al vanaf 5 maanden zelf in en uit de auto.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teuntje56
Zeer actief
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 sep 2010 22:01
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Omdat jou auto toch hoger is dan de standaard auto zou ik voor een tussenfase kiezen eerst de hond leren met de voorpoten op de rand te gaan staan en dan inderdaad een kontje te geven. Als ze lichamelijk uit gegroeid is kan je ze zelf leren springen.
Gebruikersavatar
-Tom-
Actief
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 okt 2010 00:47
Mijn ras(sen): Basenji (Voodoo)
Aantal honden: 1
Locatie: Lapland (Zweden)

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door -Tom- »

Didge is nu 12 weken en springt al zelf in en uit de koffer.
Als je hond zo hoog kan springen, dan zou ik het hem gewoon laten doen, en anders gewoon een beetje helpen zodat hij er wel zelf in kan springen.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door ranetje »

Teuntje56 schreef:Omdat jou auto toch hoger is dan de standaard auto zou ik voor een tussenfase kiezen eerst de hond leren met de voorpoten op de rand te gaan staan en dan inderdaad een kontje te geven. Als ze lichamelijk uit gegroeid is kan je ze zelf leren springen.
Dat vind ik ook :ok:
Ik heb honden echt verkeerd in zien springen bij een dergelijke auto.
Geleidelijk aan kan je ze dat wel leren, maar een tussenstap zou ik wel nemen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jazz
Vaste gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:26
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Locatie: Sydney Australie

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Jazz »

Jazz springt vanuit mijn gewone personenauto zelf (voorzichtig en nog wat aarzelend) uit de auto dus ze heeft al een redelijke belasting. De auto in gaat nu met de voorpootjes op de bank en dan een zetje van mij. Met mijn Dodge 4WD zal ik dat nu ook gaan proberen!
En die loopplank vind ik ook wel een uitkomst mocht het niet lukken. Bedankt ook voor de goede tips m.b.t. het aanleren van het in de auto springen. Mijn hond doet niet snel iets voor snoepjes maar met kaas moet het waarschijnlijk wel gaan lukken!
Bedankt voor alle reacties!
Gebruikersavatar
spijkerhond
Zeer actief
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 sep 2008 18:30
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2
Locatie: Betuwe

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Misschien nog 1 toevoeging zodra hij toe is aan zelf de auto inspringen (kontje voor nu is prima idee) doe het met een aanloopje van van een paar meter en in de beweging een voertje erin gooien om aan te leren. Mijn flat/golden kruising kan soms ook nu nog echt staan kijken vlak voor de achterbak van mijn Berlingo dat hij er echt niet in kan en moet ik dan alsnog een kontje geven. Laat ik hem even teruglopen en doe het in de beweging met armbeweging en soms voertje in de auto gooien gaat het moeiteloos.
Gebruikersavatar
Miranda
Erelid
Berichten: 30997
Lid geworden op: 04 aug 2010 12:50
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2
Locatie: Raalte

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Miranda »

Jazz schreef: Mijn hond doet niet snel iets voor snoepjes maar met kaas moet het waarschijnlijk wel gaan lukken!
Ik noem al het lekkers dat ik gebruik om te belonen of iets aan te leren snoepjes. Kaas, stukjes vlees, hondekoekjes, gedroogde visjes. Allemaal snoep :wink:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Tulp
Zeer actief
Berichten: 3148
Lid geworden op: 13 dec 2004 18:58
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Tulp »

Op deze leeftijd moeten ze dat gewoon aankunnen is mijn mening (ook bij ons nog wat zwaardere ras). Bij het eruit springen zou je nog even met je hand tussen de voorpoten mee kunnen helpen met de landing maar erin springen mag geen enkel probleem zijn.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Gebruikersavatar
Teuntje56
Zeer actief
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 sep 2010 22:01
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Tulp schreef:Op deze leeftijd moeten ze dat gewoon aankunnen is mijn mening (ook bij ons nog wat zwaardere ras). Bij het eruit springen zou je nog even met je hand tussen de voorpoten mee kunnen helpen met de landing maar erin springen mag geen enkel probleem zijn.
bij het in de auto springen is de afzet belastend, bij uit de auto springen de landing.
Ter informatie voor de belangstellenden, onderstaande link over de belastbaarheid van de hond bij behendigheid hiermee kun je voor de sprongen in en uit de auto toch wel vergelijken.
http://members.multiweb.nl/doggy/Belnl02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door malinois »

Jazz schreef:Ik heb een bijna 8 maanden oude Golden Retriever. Tot nu toe heb ik haar altijd in en uit de auto getild. Ze wordt echter behoorlijk groot en zwaar en binnenkort kan ik haar echt niet meer tillen. Uiteraard wil ik geen beschadigingen aan heupen etc dus mijn vraag is eigenlijk wanneer ik haar kan gaan leren zelf in- en uit de auto te laten springen. En hoe leer ik het haar? Eruit springen lijkt me ook makkelijker aan te leren dan erin. Ik heb een grote 4WD waarvan de achterklep toch wel een meter hoog is?

Graag advies. Dankjewel!
Mijn pup van nu 5 maanden sprong met 3 maanden al zelf in de auto en nu al zelf uit de auto. Ik heb een VW bus dus hoog, daarnaast zit hij in de bovenste hokken dus moet nog een keer extra springen.
Ik vang hem wel op met eruit springen maar ook dat zal niet heel lang meer gaan....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door maart »

hier doen ze dat van zodra ze dat kunnen, behoorlijk vroeg dus, kan het niet meer exact zeggen.
Een beetje zoals Malinois hierboven zegt, aan een paar maand doen ze het toch vanzelf, fax optillen ging toen ook al niet, liet hij niet toe.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door malinois »

Optillen heb ik nooit gedaan, heb hem wel een kontje gegeven... maar dat was heel snel over, met een paar weken sprong hij al zelf... dat vond ie maar niks dat gefrut aan hem.... :8):
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
May Linn
Zeer actief
Berichten: 551
Lid geworden op: 12 apr 2010 15:17
Mijn ras(sen): border collie's en herders
Locatie: Roermond

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door May Linn »

In de auto springen leer ik ze snel, daar zit weinig belasting aan.
Uit de auto til ik ze wel zolang dat kan en daarna ondersteunen met eruit springen.
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door HillieS »

Jamie is nu 3,5 maand oud en springt thuis op de bank, en er ook weer af.
Niet dat we dat willen, maar hij kan(en doet) het wel :boos:
Dus hij zou dan in principe ook in de auto kunnen springen, maar meneer durft dat niet.
We hebben een 'gewone' auto, en vanaf de stoep is het minder hoog springen dan thuis op de bank.

Maar goed, hij is niet zwaar dus tillen gaat prima.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teuntje56
Zeer actief
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 sep 2010 22:01
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Wanneer mag de hond in- en uit de auto springen

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

HillieS schreef:Jamie is nu 3,5 maand oud en springt thuis op de bank, en er ook weer af.
Niet dat we dat willen, maar hij kan(en doet) het wel :boos:
Dus hij zou dan in principe ook in de auto kunnen springen, maar meneer durft dat niet.
We hebben een 'gewone' auto, en vanaf de stoep is het minder hoog springen dan thuis op de bank.

Maar goed, hij is niet zwaar dus tillen gaat prima.
Iets wat hij spontaan det is over het algemeen minder belastend als iets wat de baas verplicht. Ik zou de hond nog lekker tillen, er komt vanzelf een tijd dat hij wil springen en dat dan ook soepel doet.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”