Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom likt een hond je gezicht?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Tank
Zeer actief
Berichten: 1758
Lid geworden op: 15 feb 2010 10:59
Locatie: Nijmegen

waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Tank »

Hoi ik vroeg me af of jullie weten wat nou de werkelijke reden is dat een hond je gezicht likt.

Van mijn maltezertje kreeg ik alleen een zeldzaam likje als die heeeel erg blij was. Mijn franse bulldog die slobberde je graag af, maar net zo goed de bank of je trui. Mijn boomertje die moet en zal IN je neus likken. En van mijn puppie Tank weet ik het nog niet zo goed, hij geeft in ieder geval graag een lebber.

Is het omdat er een lekker smaakje aan je gezicht zit? Is het een begroeting? Is het dominantie (heb ik wel eens gehoord) is het affectie?
Kan je hem laten begaan of moet je het niet toelaten? Ik vind het zelf van mijn eigen hond niet erg maar van andermans hond vind ik het minder geslaagd.
miekmiek

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door miekmiek »

het is een manier van communiceren. :wink: of je het wel of niet goed vind is helemaal aan jou. maar voor een hond is het iets heel normaals.
Gebruikersavatar
freskin
Zeer actief
Berichten: 8232
Lid geworden op: 06 jun 2008 13:56
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2
Locatie: in het noorden

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door freskin »

Het is een teken van begroeting/affectie. Honden likken dat onderling bij elkaar de bek als een teken van begroeting.
Het is maar net wat je zelf wilt. Vindt je het niet prettig dan kan je het afhouden of de hond leren het niet te doen. Het is een natuurlijke reactie van de hond dus :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
ramoon
Zeer actief
Berichten: 303
Lid geworden op: 13 aug 2010 08:52
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door ramoon »

voor een pup betekend het dat ze eten wil, als de hond niet meer afhankelijk is
van een ander van eten is het onderdanig gedrag.
Supernova
Zeer actief
Berichten: 10203
Lid geworden op: 17 jul 2009 18:54
Aantal honden: 2

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Supernova »

Als je zweterig bent is het gewoon lekker zout :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief
Berichten: 51968
Lid geworden op: 08 dec 2009 06:32
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Om zijn vieze tong af te vegen waar hij net mee aan zijn eigen leuter en kont heeft zitten likken. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gebruikersavatar
mariskazwart
Zeer actief
Berichten: 498
Lid geworden op: 28 okt 2010 10:26
Mijn ras(sen): kruising maltheser/shi-tzu en bordercollie/goldenretriever
Locatie: Zaanstad

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door mariskazwart »

bouvierpoedel schreef:Om zijn vieze tong af te vegen waar hij net mee aan zijn eigen leuter en kont heeft zitten likken. :engel:
:lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Browny
Zeer actief
Berichten: 5844
Lid geworden op: 14 okt 2010 22:26
Aantal honden: 5

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Browny »

Dit vroeg ik mij dus ook af, zo weet ik dat het bij de husky niet leuk is voor de hond om af te leren omdat het instinctief is (ooit ergens gelezen)... nu doet mijn hond het ook heel extreem, je handen, kleren, gezicht, voeten eigenlijk alles :p maar ik wil dit dus niet en zeg dan NEE Bah :p maar is dit afstraffen tegen natuurlijk gedrag in wel bevorderlijk voor de hond of wordt hij dan zenuwachtig omdat hij op zijn manier zijn liefde voor de baas dan niet kan uiten??
Afbeelding
Gebruikersavatar
Browny
Zeer actief
Berichten: 5844
Lid geworden op: 14 okt 2010 22:26
Aantal honden: 5

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Browny »

Dit vroeg ik mij dus ook af, zo weet ik dat het bij de husky niet leuk is voor de hond om af te leren omdat het instinctief is (ooit ergens gelezen)... nu doet mijn hond het ook heel extreem, je handen, kleren, gezicht, voeten eigenlijk alles :p maar ik wil dit dus niet en zeg dan NEE Bah :p maar is dit afstraffen tegen natuurlijk gedrag in wel bevorderlijk voor de hond of wordt hij dan zenuwachtig omdat hij op zijn manier zijn liefde voor de baas dan niet kan uiten??
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Berichten: 51968
Lid geworden op: 08 dec 2009 06:32
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hij hij mag ook niet op ieder teef rijden.
Hij mag ook niet achter de buurtkat aan.
Hij mag ook niet in huis zijn poot optillen.
Hij mag ook niet met iedere reu knokken.
Hij mag ook niet zijn eigen vreten bij elkaar jagen.
En ga maar door.
Dus als je daarover in zit dat het natuurlijk gedrag is dan kun je beter geen hond nemen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gebruikersavatar
Browny
Zeer actief
Berichten: 5844
Lid geworden op: 14 okt 2010 22:26
Aantal honden: 5

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Browny »

bouvierpoedel schreef:Hij hij mag ook niet op ieder teef rijden.
Hij mag ook niet achter de buurtkat aan.
Hij mag ook niet in huis zijn poot optillen.
Hij mag ook niet met iedere reu knokken.
Hij mag ook niet zijn eigen vreten bij elkaar jagen.
En ga maar door.
Dus als je daarover in zit dat het natuurlijk gedrag is dan kun je beter geen hond nemen.

Nou dat gedrag vertoont hij helemaal niet, dus heb ik ideale huishond :pffff: ik heb het meer over gedrag van uiting bv kwispelen straf je ook niet af... miss snap je dan beter wat ik bedoel!
en hij mag echt wel zn eigen korst bij elkaar jagen hoor, als hij maar wist hoe te doen :tong:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Riguus
Vaste gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 nov 2010 12:53
Mijn ras(sen): Duiste herder, jack russels, Bull terriërs
Aantal honden: 6
Locatie: Emmen

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Riguus »

bouvierpoedel schreef:Hij hij mag ook niet op ieder teef rijden.
Hij mag ook niet achter de buurtkat aan.
Hij mag ook niet in huis zijn poot optillen.
Hij mag ook niet met iedere reu knokken.
Hij mag ook niet zijn eigen vreten bij elkaar jagen.
En ga maar door.
Dus als je daarover in zit dat het natuurlijk gedrag is dan kun je beter geen hond nemen.

Hij mag nog wel aan zn eigen zaakje en sterretje likken :tongue:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik weet niet of er één reden bestaat. Mijn honden likken allebei mijn gezicht, maar volgens mij allebei met verschillende redenen.
Kaya doet het maar heel soms en dat is nadat ik boos ben geworden, onderdanigheid dus.
Puchu doet het zéér regelmatig, maar volgens mij komt daar geen enkele onderdanigheid bij kijken. Dat gaat veel te wild en hij kan dan ook nog happen in mijn neus :mrgreen: Bij hem is dit - denk ik - een bepaalde manier van spelen / communiceren dat hij wil spelen of aandacht wil.
Hij heeft het ook een keer gedaan toen ik vreselijk verdrietig was en aan het huilen, of dat was omdat het lekker zout was of uit een bepaalde vorm van effectie, dat weet ik niet. O ja, en bij een koekje eten wil hij graag mijn mond likken voor de resten :F: Maar dat mag dan weer niet, haha.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Emma »

ik denk inderdaad dat er verschillende reden voor kunnen zijn.

zo zie ik tussen mijn twee honden dat ze het doen, als ze iets heel lekkers hebben gegeten. dus dan nog even bij die ander ruiken/likken voor nog een vleugje van dat lekkers.

zo is Luca toch best wel een onderdanig zacht hondje, en wil ons vaak in het gezicht (mond) likken. dit doet ze nogal onhandig, ze springt als het ware naar je gezicht, en likt dan. ik vind dat irritant dus ik hou haar af, of zeg nee. dan is het ook goed, en probeert ze de volgende tactiek voor aandacht en dat is haar buikje aanbieden om lekker geaaid te worden. niet voor de onderdanigheid. want ze heeft een andere houding en energie. en ze zal nog wel even met haar neusje/pootje tegen je aan kriebelen om te zeggen ``aai``me nou!

Buster doet het maar heel soms, en dan bij voorkeur in je oor :N: of in je gezicht. meestal als ik iets lekkers heb gegeten, en me voorover buig om mijn schoenen aan te doen. dan denkt hij dat hij er toch makkelijk bij kan dan.

of als hij naast je op de bank komt zitten, krijg je een lik in je oor. zo van : kom ik lekker bij jou zitten :F:

het is denk ik echt geen dominantie, en ik dacht altijd dat het eerder onderdanigheid is. omdat dominante honden dit niet vaak doen, en zachte onderdanige honden sneller doen. om beter in de gunst te komen. maar ze doen het ook zeker uit eigenbelang. als er iemand iets lekkers heeft gegeten bijvoorbeeld. of om het zout van je handen te likken. lekker smaakje. of om hun tong even schoon te maken aan je kleding. of je kleding ruikt lekker, en dat willen ze proeven. of. . .of. . . :mrgreen:
Gebruikersavatar
Teuntje56
Zeer actief
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 sep 2010 22:01
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Browny schreef:
bouvierpoedel schreef:Hij hij mag ook niet op ieder teef rijden.
Hij mag ook niet achter de buurtkat aan.
Hij mag ook niet in huis zijn poot optillen.
Hij mag ook niet met iedere reu knokken.
Hij mag ook niet zijn eigen vreten bij elkaar jagen.
En ga maar door.
Dus als je daarover in zit dat het natuurlijk gedrag is dan kun je beter geen hond nemen.

Nou dat gedrag vertoont hij helemaal niet, dus heb ik ideale huishond :pffff: ik heb het meer over gedrag van uiting bv kwispelen straf je ook niet af... miss snap je dan beter wat ik bedoel!
en hij mag echt wel zn eigen korst bij elkaar jagen hoor, als hij maar wist hoe te doen :tong:
Ik denk dat met het bovenstaande bericht gezegd wordt dat niet alles wat instinctief in een hond zit acceptabel is in onze mensenmaatschappij, zelfs niet als het een uiting van ik weet niet wat is: opspringen tegen mensen bijvoorbeeld is ook een afgeleide van het likken van het gezicht, daarom springen ze, ze willen bij je gezicht/mond komen. Het is zoals eerder gezegd een restverschijnsel van het puppy zijn, vragen om eten en daarnaast inderdaad een onderwerpingsgebaar ook al wordt hier niet altijd zo over gedacht.
Luna87
Zeer actief
Berichten: 3655
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:25
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Luna87 »

Luna likt vooral aan oren en het liefst geeft ze er ook een zacht bijtje in van verdomde zeer kan doen :S: Ze mag het wel, maar dan heel even, want als ik haar laat gaan dan kan ze het volgens mij uren volhouden. Ze doet het vooral als je net thuis bent ofzo, dus voor haar is het een begroeting denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pino-Powerrr
Actief
Berichten: 216
Lid geworden op: 20 sep 2010 13:45
Mijn ras(sen): kruising rottweiler

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Pino-Powerrr »

ik lees hier heel veel over dat het onderdanig zou zijn,, maar nelleke heeft het ook over de bank likken
dat doet mijn hond dus ook af en toe en tenzij hij stof lekker vind zal hij daar niets lekkers vinden

heeft iemand hier ook een verklaring voor?? :engel:
Afbeelding
Veni Vidi Vici
Gebruikersavatar
Teuntje56
Zeer actief
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 sep 2010 22:01
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Geen idee, persoonlijk ken ik het ook niet, ben benieuwd naar de reacties.
Gebruikersavatar
[Sandra]
Zeer actief
Berichten: 20005
Lid geworden op: 23 nov 2009 23:35
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Als we een andere hond tegenkomen, likt Otto ook altijd de bek - als dat wordt getolereerd.

De katten likt hij ook vaak onder de oren en onder de staart (voor de dames Poes een moment om hard van zich af te meppen) en mij likt hij wel in het gezicht, mijn handen, mijn voeten...
Ik zie het als een uiting van genegenheid, misschien een drift om te zorgen. Behalve dan als hij de katten onder hun steert likt :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
[Sandra]
Zeer actief
Berichten: 20005
Lid geworden op: 23 nov 2009 23:35
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Als we een andere hond tegenkomen, likt Otto ook altijd de bek - als dat wordt getolereerd.

De katten likt hij ook vaak onder de oren en onder de staart (voor de dames Poes een moment om hard van zich af te meppen) en mij likt hij wel in het gezicht, mijn handen, mijn voeten...
Ik zie het als een uiting van genegenheid, misschien een drift om te zorgen of gewoon lekkere geurtjes/smaakjes. Behalve dan als hij de katten onder hun steert likt :mrgreen:

Edit: oeps, iets niet goed gegaan toen ik het bericht wijzigde :oeps: Andere bericht weghalen lukt niet.
Laatst gewijzigd door [Sandra] op 06 dec 2010 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
spijkerhond
Zeer actief
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 sep 2008 18:30
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2
Locatie: Betuwe

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Volgens mij is het ook een beetje rasgebonden?

Mijn flatcoated likt graag gezicht, oren en vooral tenen als hij de kans krijgt, ook mijn andere hond sopt hij met regelmaat de oren schoon en knabbelt de vacht af. Ik heb er weinig andere verklaring voor dan dat hij het gewoon fijn vindt? Alle flats die ik ken zijn echte lebberaars! Mijn Aussie daarintegen kust maar hoogst zelden, een hapje in mijn neus kan ik krijgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kaiou
Zeer actief
Berichten: 6455
Lid geworden op: 14 mar 2008 11:13
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1
Locatie: Rotterdam

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Kaiou »

Pino-Powerrr schreef:ik lees hier heel veel over dat het onderdanig zou zijn,, maar nelleke heeft het ook over de bank likken
dat doet mijn hond dus ook af en toe en tenzij hij stof lekker vind zal hij daar niets lekkers vinden
heeft iemand hier ook een verklaring voor?? :engel:
Een verklaring heb ik er niet voor, wel een hond die dat soms ook doet.
Gewoon in zijn eigen huis even een piepklein, snel likje aan een deurpost, of een keukenkastje, of een stoel, of, nou ja noem maar op.
Of in de tuin een likje aan een plant of aan een bloempot. Eerst heel even ruiken aan dat voorwerp en dan dat snelle likje :19:
Bij anderen in huis doet hij dat ook. Eerst iets heel even besnuffelen en dan heel snel een kleine lik.
Ook andere mensen (en ikzelf ook trouwens) worden vaak getrakteerd op zo'n klein snel likje.
Ik vind het wel schattig :I:
Afbeelding
Marion.

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar wil zelfs graag je achterste kiezen schoonlikken. Ze doet dat in situaties van "ja maar, ja maar, je vind me toch nog wel lief?" Of als ik 's ochtends naar het werk ga en zeg dat zij goed op het huis en op de kleine moet passen.
Dat zou je onderdanigheid kunnen noemen. Als ik mijn gezicht afwend (ze kan erg natte lebbers geven, en lang doorgaan) dan gaat ze verder met mijn handen. Handpalmen dan graag. En met Deutsche Grundlichkeit.

Miep fliebert hier en daar wat. Met name als ze opgewonden is. Niets doelgerichts maar gewoon happen naar neus/kin (die zijn bij mij ook nogal prominent, maar bij Pieter doet ze dat ook) bij gebrek aan een speeltje in haar bek. Dan ook wel een snel tongetje erbij. Gewoon uit opwinding.
Gebruikersavatar
sTefaniA
Zeer actief
Berichten: 5079
Lid geworden op: 03 mei 2010 22:41
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1
Locatie: Antwerpen

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Diesel lebbert ook mijn hele gezicht af als hij de kans krijgt. Vooral als hij bij mij op schoot mag, dan likt hij mijn gezicht, nek, handen. Hij bijt ook in mijn haar. Hij mag het ook maar even en dan is het genoeg, anders blijft hij doorgaan. Ook als ik kwaad geweest ben komt hij mijn handen of gezicht likken. Als ik wat eet doet hij het ook maar hij probeert dan gewoon het eten ongemerkt te pikken met zijn tong :tongue: Dat mag hij dus niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DogMa
Actief
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:33
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Aantal honden: 3
Locatie: Lepelstraat
Contacteer:

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door DogMa »

Pepper likt af en toe en dan is het echt op een onderdanige manier. Nibble likt mij weinig, maar Eric lebbert ze graag helemaal af, zelfs zijn kale knar. Volgens mij ziet ze hem meer als zijn puppy dan als de baas...
Gebruikersavatar
Magic
Zeer actief
Berichten: 5386
Lid geworden op: 09 okt 2009 11:25
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Magic »

Magic doet dat ook graag, uit onderdanigheid. Als je hem achter zijn oor blaast, beantwoordt hij dat altijd met een kusjesregen. Hij mag het trouwens alleen maar doen als wij aangeven dat het mag, en dat doet hij dan ook netjes.

Overigens wil Magic ook altijd heel graag aan mijn oog ruiken :piew: .
Afbeelding
Iedere dag feest!
Gebruikersavatar
tekkel
Erelid
Berichten: 21738
Lid geworden op: 04 sep 2005 00:53
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1
Locatie: 't Gooi

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door tekkel »

Eebie is een geweldige likkerd als ik haar d'r gang laat gaan :oohja:
Als ze een aanval van liefde heeft :hoi: of als ik iets te slordig heb gegeten :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Gebruikersavatar
Yaika
Zeer actief
Berichten: 3923
Lid geworden op: 13 jan 2010 20:39
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Wijchen

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Yaika »

Magic schreef:Magic doet dat ook graag, uit onderdanigheid. Als je hem achter zijn oor blaast, beantwoordt hij dat altijd met een kusjesregen. Hij mag het trouwens alleen maar doen als wij aangeven dat het mag, en dat doet hij dan ook netjes.

Overigens wil Magic ook altijd heel graag aan mijn oog ruiken :piew: .

Diesel ruikt ook soms aan mn oog.. Dat doet hij trouwens wel heel voorzichtig :piew:


Verder word ik door diesel wakker gelikt.. En word ik gekust als ik weg ga of terug kom van iets..

Boyke maakt mn oren schoon op commando :zweep:
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
Gebruikersavatar
Else
Actief
Berichten: 278
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:54
Mijn ras(sen): dwergteckeltje langhaar

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Else »

Joy begroet ons door neus en oren te likken (blijdschap dus). Als ze echt door het dolle is, dan wil ze ook nog weleens in je neus bijten.
Of ze neemt hem alleen maar in haar bek zonder te bijten.
Mijn mond laat ze (gelukkig) met rust. Ik vind het ook echt niet prettig als ze dat zou doen.

Verder likt Joy mijn hele gezicht (neus, oren en ogen) als ik lekker op de bank ga liggen. Dan ligt ze ook heel zacht op een oorbel te bijten, maar dat heb ik liever niet. Ik ben veel te bang dat ie losgaat en ze hem inslikt.
Blijkbaar moet ik eerst gewassen worden, voordat zij erbij kan gaan liggen en haar oogjes dicht kan doen. Wel heel schattig :I: !
JOY
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mary
Zeer actief
Berichten: 5168
Lid geworden op: 24 aug 2009 21:43
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Re: waarom likt een hond je gezicht?

Ongelezen bericht door Mary »

Davey lebbert het hele hoofd af. Wangen, neus, oren, nek, geen plekje wordt overgeslagen.
Afbeelding
I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”