Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leegstand

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

hercujess

Leegstand

Ongelezen bericht door hercujess »

Het afgelopen jaar is er in de Bullmastiffs in Nederland uitzonderlijk veel leegstand geweest. Ook aan onze deur is dit niet voorbij gegaan, ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen. We hebben een uitstrijkje laten maken, Clavubactin gegeven, progesteron getest (en op de juiste momenten gedekt) en zelfs de spermakwaliteit laten testen, maar ondanks dit alles geen puppies. Een collega-fokker had zelfs vier teven gedekt, waarvan er uiteindelijk toch nog één heeft opgenomen.

Ik twijfel nu of dit bijvoorbeeld een '7 year itch' (bij wijze van spreken) is of dat ik verder moet gaan zoeken, bijvoorbeeld herpes, een bloedbeeld moeten laten maken, etc. Ik ben benieuwd of Sleeuwijk mij nog iets kan vertellen, want ze zeiden zelfs bij de tweede inseminatie 'Als dit niet raak is, dan weet ik het ook niet meer'. Ik weet het dus ook niet meer en met mij een heleboel anderen. Het was overigens een bewezen reu, die alleen nog maar KI nesten heeft voortgebracht en altijd grote nesten. Ik weiger om te geloven dat dit een kwestie van 'overgeleverd aan moeder Natuur' is (ook al zal ik wel moeten als er geen verklaring voor komt).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben binnen hun kennel/ras? Wat is er nog mogelijk met uitzoeken?
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

hercujess schreef:Het afgelopen jaar is er in de Bullmastiffs in Nederland uitzonderlijk veel leegstand geweest. Ook aan onze deur is dit niet voorbij gegaan, ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen. We hebben een uitstrijkje laten maken, Clavubactin gegeven, progesteron getest (en op de juiste momenten gedekt) en zelfs de spermakwaliteit laten testen, maar ondanks dit alles geen puppies. Een collega-fokker had zelfs vier teven gedekt, waarvan er uiteindelijk toch nog één heeft opgenomen.

Ik twijfel nu of dit bijvoorbeeld een '7 year itch' (bij wijze van spreken) is of dat ik verder moet gaan zoeken, bijvoorbeeld herpes, een bloedbeeld moeten laten maken, etc. Ik ben benieuwd of Sleeuwijk mij nog iets kan vertellen, want ze zeiden zelfs bij de tweede inseminatie 'Als dit niet raak is, dan weet ik het ook niet meer'. Ik weet het dus ook niet meer en met mij een heleboel anderen. Het was overigens een bewezen reu, die alleen nog maar KI nesten heeft voortgebracht en altijd grote nesten. Ik weiger om te geloven dat dit een kwestie van 'overgeleverd aan moeder Natuur' is (ook al zal ik wel moeten als er geen verklaring voor komt).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben binnen hun kennel/ras? Wat is er nog mogelijk met uitzoeken?

teven blijven leeg, huizen en kantoren staan leeg.
hercujess

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door hercujess »

Rosita Compagner schreef:
hercujess schreef:Het afgelopen jaar is er in de Bullmastiffs in Nederland uitzonderlijk veel leegstand geweest. Ook aan onze deur is dit niet voorbij gegaan, ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen. We hebben een uitstrijkje laten maken, Clavubactin gegeven, progesteron getest (en op de juiste momenten gedekt) en zelfs de spermakwaliteit laten testen, maar ondanks dit alles geen puppies. Een collega-fokker had zelfs vier teven gedekt, waarvan er uiteindelijk toch nog één heeft opgenomen.

Ik twijfel nu of dit bijvoorbeeld een '7 year itch' (bij wijze van spreken) is of dat ik verder moet gaan zoeken, bijvoorbeeld herpes, een bloedbeeld moeten laten maken, etc. Ik ben benieuwd of Sleeuwijk mij nog iets kan vertellen, want ze zeiden zelfs bij de tweede inseminatie 'Als dit niet raak is, dan weet ik het ook niet meer'. Ik weet het dus ook niet meer en met mij een heleboel anderen. Het was overigens een bewezen reu, die alleen nog maar KI nesten heeft voortgebracht en altijd grote nesten. Ik weiger om te geloven dat dit een kwestie van 'overgeleverd aan moeder Natuur' is (ook al zal ik wel moeten als er geen verklaring voor komt).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben binnen hun kennel/ras? Wat is er nog mogelijk met uitzoeken?

teven blijven leeg, huizen en kantoren staan leeg.
Maar zoveel op een populatie? Misschien wel 80%, exacte percentages heb ik niet overigens. Ik vind het verontrustend.
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door yamie »

maar in hoeverre zou iets als bv herpes, zo grootschalig kunnen beïnvloeden dan? ik bedoel, neem dat niet alle leeg gebleven teven bij 1 fokker, of uit 1 lijn kwamen, of iig dan alleen de BM extreem zou treffen...

en bedoel je nou, dat 80 % van alle gedekte bullmastiff teven leeg zijn gebleven? of 80 % van de jou bekende dekkingen?
hercujess

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door hercujess »

De teven komen uit verschillende lijnen, dus het is niet zo dat het bijvoorbeeld honden betreft waar dichte lijnteelt is toegepast. Ik denk 80% van wat mij bekend is en dat zijn er veel, aangezien ik er met mijn snufferd bovenop heb gezeten. Dekberichten staan bij ons in het orgaan van de rasvereniging en ook degenen die zich bewust niet hebben aangesloten, maar wel op een verantwoorde manier proberen te fokken. De populatie is niet zo heel groot, dus er is aardig overzicht.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij hadden in december een teefje leeg; op het juiste moment gedekt (ervaren reuen thuis aanwezig) en geënt tegen herpes. Kan een keer gebeuren natuurlijk maar wij kregen reacties van andere fokkers dat zij ook te maken hadden met opvallend veel 'leegstand'.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
tekkel
Erelid
Berichten: 21738
Lid geworden op: 04 sep 2005 00:53
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1
Locatie: 't Gooi

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door tekkel »

Aboutbuddha?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat heet inteeltdepressie.
En dat komt door teveel inteelt.

Oplossing: outcross.
En dat betekent dus totaal onverwant of in elk geval zo min mogelijk verwant en dan moet je denken aan een COI van 15% maximaal berekend over de gehele populatie.

Dus ik zou zeggen: ga naar Australië of weetikveel.
Of lees over het fokprogramma waar de wetterhounen aan werken en besef dat het ieders voorland is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Leane

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Leane »

Bij de Rottweilers valt het opzicht nog wel mee, tuurlijk lees je het hier en daar wel. Maar niet datik zeg van jeetje wat zijn er toch veel teven leeg gebleven.
hercujess schreef: Ook aan onze deur is dit niet voorbij gegaan, ondanks allerlei voorzorgsmaatregelen. We hebben een uitstrijkje laten maken, Clavubactin gegeven, progesteron getest (en op de juiste momenten gedekt) en zelfs de spermakwaliteit laten testen, maar ondanks dit alles geen puppies.
Mischien de teef eens verder laten onderzoeken omdat het bij de vorige eigenaar ook nooit gelukt is om puppies te krijgen ?
hercujess

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door hercujess »

Marjoleine schreef:Dat heet inteeltdepressie.
En dat komt door teveel inteelt.

Oplossing: outcross.
En dat betekent dus totaal onverwant of in elk geval zo min mogelijk verwant en dan moet je denken aan een COI van 15% maximaal berekend over de gehele populatie.

Dus ik zou zeggen: ga naar Australië of weetikveel.
Of lees over het fokprogramma waar de wetterhounen aan werken en besef dat het ieders voorland is.
Het overgrote deel waren outcross combinaties, dus die vlieger gaat niet op.

Maar waar kan je nog meer op laten testen? :denken: :19:
Melanie 74

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Maar hoe bereken je dan over de gehele populatie??
Dat is toch gewoon weg niet mogelijk :denken:

Trouwens zag ik op de Tatrasite in Nederland dat er in november 5 dekmeldingen waren waarvan 1 teefje echt pups heeft gekregen.

Soms denk ik dat er soms gewoon ook een deel pech bij komt kijken, en stress is ook een onderschatte factor.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

hercujess schreef: Het overgrote deel waren outcross combinaties, dus die vlieger gaat niet op.
En wat vind jij outcross dan?
Hoe hoog was het COI over hoeveel generaties?
Want dat het niet opgaat, daar wil ik wel wat op zetten.
Melanie 74 schreef:Dat is toch gewoon weg niet mogelijk :denken:
Ja, natuurlijk wel.
Alleen moet je dan wel de hele populatie in een database hebben.

Als je dat niet hebt, bereken dan minimaal over 10 generaties.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
hercujess

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door hercujess »

Outcross is toch geen enkele verwantschap?
hercujess

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door hercujess »

Melanie 74 schreef:Maar hoe bereken je dan over de gehele populatie??
Dat is toch gewoon weg niet mogelijk :denken:

Trouwens zag ik op de Tatrasite in Nederland dat er in november 5 dekmeldingen waren waarvan 1 teefje echt pups heeft gekregen.

Soms denk ik dat er soms gewoon ook een deel pech bij komt kijken, en stress is ook een onderschatte factor.
Dat probeer ik nu uit te vogelen. Is het gewoon een periode van pech of is er meer aan de hand? :19:
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

hercujess schreef:Outcross is toch geen enkele verwantschap?
Outcross is geen enkele verwantschap over tenminste 10 generaties, maar liever helemaal niet.
Dat laatste kan niet, een gesloten stamboek maakt automatisch dat er verwantschap is.
Daarom is er een formule die dat berekent, de formule van Wright.
En programma's als bv zooeasy berekenen dat.

Maar je moet wel meenemen over hoeveel generaties je het hebt.
Kijk, ik kan best een wettercombinatie maken met 0%.
Over 3 generaties.
Maar pak ik de hele generatie (dat kan bij de wetters) dan is het opeens 32%.
Snap je?

Dus als jij zegt dat het outcross is, zeg ik: over hoeveel generaties?
Heb je 2% over 10 generaties, dan is dat best behoorlijk outcross.
Maar is het 2% over 3 generaties, ga dan eerst maar eens je lijnen terugkijken.

Fertiliteitsproblemen zijn altijd een belangrijk kenmerk van inteeltproblemen.
En daaronder valt dan: gespleten loopsheden, leegblijven van teven, problemen bij dekken (reu én teef), kleine nesten, pupsterfte, ga maar door.
Oftewel: inteeltdepressie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Reny
Zeer actief
Berichten: 19282
Lid geworden op: 06 feb 2009 19:56
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Heerhugowaard

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Reny »

Wat zijn gespleten loopsheden?? (sorry reu eigenaar :wink: )
En de groeten van de mannen :zwaai
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Reny schreef:Wat zijn gespleten loopsheden?? (sorry reu eigenaar :wink: )
Dat de loopsheid voortijdig stopt en een tijdje later weer begint zodat je niet meer weet of en wanneer er een ovulatie is.
Dat wijst dus op storing in de hormoonhuishouding.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Reny
Zeer actief
Berichten: 19282
Lid geworden op: 06 feb 2009 19:56
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Heerhugowaard

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Reny »

:ok: gesnapt
En de groeten van de mannen :zwaai
Muk

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Muk »

Marjoleine schreef:Dat heet inteeltdepressie.
En dat komt door teveel inteelt.
Is dat wel altijd zo?
Binnen de newfoundlandfokkers zijn er ook een aantal teven leeg gebleven. Meer dan de jaren ervoor, voor zover ik het weet. En lijken de nesten ook steeds kleiner te worden. Sommige van de leeggebleven teven hebben in het verleden wel mooie en gezonde nesten gehad, maar nu ineens niet meer. En dat meerdere keren. En van één fokker weet ik zowiezo dat het om totale outcross gaat. Medisch gezien mankeert de teef ook niks.

Bij de andere teven geloof ik wel dat inteeltdepressie een rol speelt. Speelt dit ook een rol bij de steeds kleiner wordende nesten? Edit: je hebt het antwoord hierboven al gegeven terwijl ik aan het typen was.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef:Is dat wel altijd zo?
Binnen de newfoundlandfokkers zijn er ook een aantal teven leeg gebleven. Meer dan de jaren ervoor, voor zover ik het weet.
Je moet gemiddeld kijken he.
Dat weet jij ook wel ;)
Dus zet de getallen van afgelopen jaar af tegen de afgelopen 10 jaar, dan weet je wat.
En van één fokker weet ik zowiezo dat het om totale outcross gaat. Medisch gezien mankeert de teef ook niks.
Wat versta je onder totale outcross?
Hoeveel generaties en hoe hoog is het COI?
Bij de andere teven geloof ik wel dat inteeltdepressie een rol speelt. Speelt dit ook een rol bij de steeds kleiner wordende nesten? Edit: je hebt het antwoord hierboven al gegeven terwijl ik aan het typen was.
Yep ;)
Waar ik graag aan toe wil voegen dat fokkers heel goed zijn in het verzinnen van andere oorzaken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Muk

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Muk »

Marjoleine schreef:
Muk schreef:Is dat wel altijd zo?
Binnen de newfoundlandfokkers zijn er ook een aantal teven leeg gebleven. Meer dan de jaren ervoor, voor zover ik het weet.
Je moet gemiddeld kijken he.
Dat weet jij ook wel ;)
Dus zet de getallen van afgelopen jaar af tegen de afgelopen 10 jaar, dan weet je wat.

Dat is waar. :mrgreen: Het aantal leegebleven teven over 10 jaar weet ik niet (zo lang verdiep ik mij hier niet in nog), maar dat de nestgrootte kleiner wordt ja. Dat weet ik absoluut zeker en kan ik staven met gegevens van > 10 jaar.
En van één fokker weet ik zowiezo dat het om totale outcross gaat. Medisch gezien mankeert de teef ook niks.
Wat versta je onder totale outcross?
Hoeveel generaties en hoe hoog is het COI?

Over 5 generaties is er zowiezo geen enkele verwantschap, Over 7 generaties is er pas verwantschap maar dat is slechts 1 hond. COI berekent de website helaas niet jammer genoeg. Er is wel een website waarbij het COI wordt berekend, maar die gaat maar over 3 generaties.
Bij de andere teven geloof ik wel dat inteeltdepressie een rol speelt. Speelt dit ook een rol bij de steeds kleiner wordende nesten? Edit: je hebt het antwoord hierboven al gegeven terwijl ik aan het typen was.
Yep ;)
Waar ik graag aan toe wil voegen dat fokkers heel goed zijn in het verzinnen van andere oorzaken.
Dat laatste is abslouut waar, helaas.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef:Over 5 generaties is er zowiezo geen enkele verwantschap, Over 7 generaties is er pas verwantschap maar dat is slechts 1 hond. COI berekent de website helaas niet jammer genoeg. Er is wel een website waarbij het COI wordt berekend, maar die gaat maar over 3 generaties.
Tja, dat kun je op de stambomen zelf ook bekijken ;)
En het zegt helemaal niets.
Want in de 8e generatie kunnen het wel allemaal broer-zus combinaties zijn.
En die gevolgen krijg je altijd, vroeg of laat, om je oren.

Wat je zou kunnen doen is het ook berekenen van de ouders en de grootouders enzovoorts. Dan heb je dus al meer gegevens.
Al zou een compleet programma sneller zijn ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb een teef Tama die heeft een keer een nest gehad. Daarna nog vier keer gedekt en alle vier keer geen pups. Al denk ik wel dat ze drachtig was, want de eerste weken werd ze wel dikker en at ze ook heel slecht, bij haar eerste nest at ze ook slecht en als ze schijndrachtig is eet ze gewoon. Ik maakte altijd het grapje dat ze in het bos langs de abortuskliniek ging.
Nou schijnt er wel een kruidje te bestaan wat abortus opwekt, weet niet meer hoe het heet een medefokker zei dat, heb het toendertijd opgezocht en konijnen eten dat kruidje veel, en aangezien mijn honden graag konijnenkeutels eten. Maar goed dat is maar een ideetje.

Ben nu dus gestopt met fokken, Tama is namelijk nog maar de enige teef waar ik mee kan fokken.

Nou word ze sinds Jarah erbij is wel om de vier maanden loops, Jarah word namelijk om de vier maanden loops en de andere drie meiden doen dan lekker mee.
Misschien dat dat er mee te maken heeft. Verder heb ik van andere fokkers niet veel gehoord over dat hun teven leegstand hebben.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Muk

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Muk »

Marjoleine schreef:
Muk schreef:Over 5 generaties is er zowiezo geen enkele verwantschap, Over 7 generaties is er pas verwantschap maar dat is slechts 1 hond. COI berekent de website helaas niet jammer genoeg. Er is wel een website waarbij het COI wordt berekend, maar die gaat maar over 3 generaties.
Tja, dat kun je op de stambomen zelf ook bekijken ;)
En het zegt helemaal niets.
Want in de 8e generatie kunnen het wel allemaal broer-zus combinaties zijn.
En die gevolgen krijg je altijd, vroeg of laat, om je oren.

Wat je zou kunnen doen is het ook berekenen van de ouders en de grootouders enzovoorts. Dan heb je dus al meer gegevens.
Al zou een compleet programma sneller zijn ;)
Dat is ook zo.
Ik begrijp dat het beter is als er helemaal geen verwantschap inzit, maar dat is tegenwoordig denk ik nauwelijks te doen als fokker. Wat vind jij een minimum aan verwantschap en over hoeveel generaties bekijk jij dat?

Ik kan de stambomen natuurlijk inkijken van die hond en de voorouders, maar om handmatig verder te kijken duurt even langer. Binnen de Newfoundlanderwereld wordt in Nederland veel gefokt met (nauw) verwante stambomen. En dat al binnen 3 generaties. En dat terwijl er een goede database is waar je zowiezo heel makkelijk tot 5 generaties terug de verwantschap kunt vergelijken.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef: Ik begrijp dat het beter is als er helemaal geen verwantschap inzit, maar dat is tegenwoordig denk ik nauwelijks te doen als fokker. Wat vind jij een minimum aan verwantschap en over hoeveel generaties bekijk jij dat?
Binnen een gesloten stamboek kan het gewoon niet.
Ik probeer onder het rasgemiddelde te zitten over de hele populatie, en onze RV houdt aan dat je onder de 10% moet zitten, maar over 4 generaties. Tja, dat zegt dus niets.
In percentages is het lastig te zeggen.
En dat is dus domweg omdat het per ras verschilt, wat er kan. Maar in een klein ras zeg ik: zo laag mogelijk maar liefst onder de 15% over de hele populatie.

Dat is bij de stabijs en de wetters overigens niet mogelijk.
En dat komt mede doordat er niet geëxporteerd is tot ongeveer 15 jaar geleden, zodat alles direct verwant is, en er zijn domweg te weinig honden :19:
Muk schreef: Binnen de Newfoundlanderwereld wordt in Nederland veel gefokt met (nauw) verwante stambomen. En dat al binnen 3 generaties. En dat terwijl er een goede database is waar je zowiezo heel makkelijk tot 5 generaties terug de verwantschap kunt vergelijken.
Zonde.
Maar goed, het is in veel rassen zo.
En veel fokkers fokken zo.
Want lijntelen (wat gewoon inteelt is natuurlijk maar net iets ruimer) geeft eenheid. En dat is wat mensen willen: een bepaald type en eenheid daarin.
Terwijl dat feitelijk gelijk staat aan te weinig genen in je populatie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Muk schreef: Binnen de Newfoundlanderwereld wordt in Nederland veel gefokt met (nauw) verwante stambomen. En dat al binnen 3 generaties. En dat terwijl er een goede database is waar je zowiezo heel makkelijk tot 5 generaties terug de verwantschap kunt vergelijken.
eh, dat doen 'ze' expres hoor, intelen. 't Is niet dat ze geen stamboom kunnen lezen :Q: Nou ja, ik denk ik zeg het even ;-0)
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rosita Compagner schreef: eh, dat doen 'ze' expres hoor, intelen. 't Is niet dat ze geen stamboom kunnen lezen :Q: Nou ja, ik denk ik zeg het even ;-0)
Ze kunnen hem juist prima lezen ;)
En wat dondert het, ziektes liggen aan de eigenaars en aan andere fokkers, zij hebben dat zelf nooit. :pffff:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Reny
Zeer actief
Berichten: 19282
Lid geworden op: 06 feb 2009 19:56
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Heerhugowaard

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door Reny »

Moest dus een pb zijn :wink:
En de groeten van de mannen :zwaai
hercujess

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door hercujess »

Misschien nog een interessant, aanvullend stukje tekst met betrekking tot CHV-1 of canine herpes: http://www.laykaby.nl/inhoud/artikelen/herpes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga dit in ieder geval meenemen.
Gebruikersavatar
vosse
Zeer actief
Berichten: 3047
Lid geworden op: 10 mar 2006 15:46
Mijn ras(sen): Grote Poedels
Locatie: Drenthe

Re: Leegstand

Ongelezen bericht door vosse »

Paar jaar terug ook bij paarden geweest. Misschien zit er wel een vuiltje in de lucht :D
Nee zonder gekheid. Ik heb geen flauw idee van wie, wat, waar en waarom
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”