Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor zindelijk maken pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

LianJ
Vaste gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:22
Mijn ras(sen): Foxhound
Boerenfox

Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door LianJ »

Onze oudste hond is een herplaatser en was wel zindelijk maar plaste in huis omdat hij het niet op kon houden.
Nu met de pup is het zindelijk worden dus helemaal nieuw voor ons.

Ik zie eigenlijk niet echt grote verbetering in het zindelijk worden dus ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe het normaal gesproken precies werkt met zindelijk worden.

We hebben Timo nu twee weken en voor die tijd zat hij een stal op een boerderij. Hij woont dus pas 2 weken in een huis zeg maar.

Ongelukjes binnen negeren we en zodra hij weer een speeltje te pakken heeft zetten we hem met speeltje en al in zijn bench zodat we het op kunnen ruimen zonder dat hij gaat spelen met het papier enz.

Hij gaat elke 2 uur uit en doet altijd iets buiten, soms meerdere keren.
Het is ongeveer half om half. De helft gaat buiten en de helft gaat binnen.

Hij doet het buiten maar op 1 stuk berm met gras verder nergens.

Het weekend heeft hij dus bij mijn moeder 4 uur lang zijn plasje opgehouden voordat hij het eindelijk in het gras deed in de tuin. Van de week bij vrienden hetzelfde verhaal na uren ophouden kwam het dan eindelijk.

Is zoiets nou pup eigen of zijn er dingen die we kunnen doen om hem te leren het ook op andere plekken te doen dan dat ene stukje berm?

Hij doet het nu dus half buiten en de helft binnen. Zijn we daarmee goed op weg of kunnen we dingen anders aanpakken?
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

GEDULD, even naar buiten met hem, na het spelen, eten, slapen en als je denkt van hij moet misschien wel, ieder uur, maak een soort van schema en prijs hem grondig als hij het buiten doet.
en nogmaals geduld............ :lol1:

de ene hond doet er gewoon iets langer over dan de ander, maar zindelijk worden ze bijna allemaal, ergens tussen de 10 weken en de 6 maanden :ok:
succes
LianJ
Vaste gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:22
Mijn ras(sen): Foxhound
Boerenfox

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door LianJ »

Uiteraard belonen we hem steeds uitbundig en het welverdiende koekje van iets buiten doen begrijpt hij dus ook al goed!

Elk uur hebben we de eerste dagen gedaan maar hij werd daar zo naar van. Hij had er geen lol meer in om naar buiten te gaan en begon zich zelfs te verstoppen als ik met de tuigjes kwam aan lopen. Dat is de reden dat we er maar elke 2 uur van gemaakt hebben en nu gaat hij weer met plezier mee.

Met dit slechte weer doet hij wel meer binnen dan normaal maar dat is volgens mij niet gek toch? Hij heeft het ook heel snel koud buiten momenteel dus we maken nu kleine rondjes.

Ik had eigenlijk gedacht dat als hij door zou hebben hoe blij we zijn met een plasje buiten hij wel snel bijna alle plasjes buiten zou doen maar dat is blijkbaar iets te makkelijk gedacht voor een pup van 9 weken.
Gebruikersavatar
Suske
Zeer actief
Berichten: 10454
Lid geworden op: 09 mar 2011 11:57
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Locatie: het Gooi
Contacteer:

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door Suske »

Oh, 9 weken pas!

Gewoon geduld, plasjes buiten belonen en binnen negeren.

En dan nog gaat het gebeuren dat je lekker buiten bent geweest
en ze gewoon "vergeten" te plassen en bij thuiskomst alsnog
hun behoefte binnen doen :I:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
LianJ
Vaste gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:22
Mijn ras(sen): Foxhound
Boerenfox

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door LianJ »

Haha ja dat hebben we al gemerkt, uit gaan is vooral een groot feest en die ene berm in het rondje is volgens mij ook puur een gewoonte geworden dat hij daarom altijd daar iets doet.

Het is ook normaal verder dat hij het dan eigenlijk niet ergens anders wil doen dan die berm?
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

LianJ schreef:Uiteraard belonen we hem steeds uitbundig en het welverdiende koekje van iets buiten doen begrijpt hij dus ook al goed!

Elk uur hebben we de eerste dagen gedaan maar hij werd daar zo naar van. Hij had er geen lol meer in om naar buiten te gaan en begon zich zelfs te verstoppen als ik met de tuigjes kwam aan lopen. Dat is de reden dat we er maar elke 2 uur van gemaakt hebben en nu gaat hij weer met plezier mee.

Met dit slechte weer doet hij wel meer binnen dan normaal maar dat is volgens mij niet gek toch? Hij heeft het ook heel snel koud buiten momenteel dus we maken nu kleine rondjes.

Ik had eigenlijk gedacht dat als hij door zou hebben hoe blij we zijn met een plasje buiten hij wel snel bijna alle plasjes buiten zou doen maar dat is blijkbaar iets te makkelijk gedacht voor een pup van 9 weken.
Hij heeft helemaal die controle over zijn blaas nog niet zo dat hij dat precies kan sturen en soms zal hij hem spontaan legen :wink:
komt allemaal goed en je hoeft niet aldoor een rondje te lopen hoor, gewoon op een vaste plek even neer zetten tot hij wat doet, mag ook en dan gauw weer naar binnen :ok:
LianJ
Vaste gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:22
Mijn ras(sen): Foxhound
Boerenfox

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door LianJ »

Ohh ok, nou mooi zijn dan gaan we gewoon lekker verder zo.

Meestal kijk ik even hoe hij is. Als hij zin heeft in wat wandelen lopen we een rondje heeft hij weinig zin doen we een stukje en met dit weer s'avonds doen we inderdaad even naar buiten naar zijn stukkie berm en dan weer naar binnen.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

helemaal top gaat goedkomen :ok: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Selene
Zeer actief
Berichten: 6911
Lid geworden op: 19 apr 2011 16:43
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2
Locatie: Gooi

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door Selene »

LianJ schreef:Haha ja dat hebben we al gemerkt, uit gaan is vooral een groot feest en die ene berm in het rondje is volgens mij ook puur een gewoonte geworden dat hij daarom altijd daar iets doet.

Het is ook normaal verder dat hij het dan eigenlijk niet ergens anders wil doen dan die berm?
Mijn halfwas wilde als pupje graag in de oude bladeren in de tuin plassen en vooral poepen. Hij heeft nog steeds een voorkeur voor de oude bladeren buiten de paden in het bos. Vind het wel makkelijk moet ik zeggen.............. geen poepzakjes mee! :wink:
Jouw pup heeft een voorkeur voor gras, prima toch?

Edit: verduidelijking
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
LianJ
Vaste gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:22
Mijn ras(sen): Foxhound
Boerenfox

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door LianJ »

Ja met gras is niks mis natuurlijk, maar als ik dus dat bepaalde stukje berm niet loop dan doet hij dus niks buiten, terwijl alle andere bermen net zo met gras zijn.
Gebruikersavatar
Suske
Zeer actief
Berichten: 10454
Lid geworden op: 09 mar 2011 11:57
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Locatie: het Gooi
Contacteer:

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door Suske »

Ook dat komt vanzelf goed hoor!
Niet teveel druk om maken en genieten van het pup-zijn!
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Selene
Zeer actief
Berichten: 6911
Lid geworden op: 19 apr 2011 16:43
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2
Locatie: Gooi

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door Selene »

LianJ schreef:Ja met gras is niks mis natuurlijk, maar als ik dus dat bepaalde stukje berm niet loop dan doet hij dus niks buiten, terwijl alle andere bermen net zo met gras zijn.
Misschien koppeld hij juist dat stukje gras aan "het goed doen?' Zoals de mijne dat deed met een stukje tuin met oude bladeren.
Want als hij echt moet dan plast hij wel bij je ouders en bij vrienden op het gras.
Misschien kun je beginnen met 1 ander stukje gras ipv het bekende stukje (die dus links laten liggen)?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Gebruikersavatar
hondje
Zeer actief
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 apr 2010 19:30
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier
Aantal honden: 1

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door hondje »

Geduld hebben hoor. Mijn hondje was pas met een maand of zes/ zeven zo zindelijk dat ze het een uur of 5 kon ophouden. Daarvoor deed ze nog wel eens het een en ander onder het bed als ik niet snel genoeg was want ze gaf het wel aan. Tot zes maanden moest ik zowat nog iedere twee uur naar buiten. Ze gaf aan dat ze dan moest dus ben maar gegaan.

De eerste weken moest ik ook iedere nacht naar buiten met haar want toen kon ze het ook in de nacht niet ophouden.

Wij wonen in een bosrijke omgeving. De mijne doet alles ook het lieft op oude bladeren en zover mogelijk in de berm van de straat vandaan of onder bosjes. Erg handig ze houd gewoon van prive denk ik :D . Gelukkig doet ze als ze echt nodig moet het wel op gras.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
LianJ
Vaste gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:22
Mijn ras(sen): Foxhound
Boerenfox

Re: Tips voor zindelijk maken pup

Ongelezen bericht door LianJ »

Nou we merken al iets verbetering.

Gisterenochtend heeft hij zijn plasje voor het eerst opgehouden tot we buiten waren! Omdat hij zo nodig moest heeft hij het ook op een ander stukje gras gedaan dan normaal :cheer:

Hij doet nog steeds veel binnen ook maar dat zal vast ook wel steeds minder worden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”