Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

groeischema berner sennen pup

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Prul
Zeer actief
Berichten: 769
Lid geworden op: 14 aug 2010 14:05
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Aantal honden: 2

groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door Prul »

Zijn er hier fokkers die een groei-schema kunnen geven van een berner sennen pup nadat deze het nest verlaten heeft? Zeg van 8 weken tot 1 jaar of zo.
Niet dat ik daar op dit moment zorgen over heb maar ik hoor soms van die gruwelijke verhalen over groeipijnen dat ik het wel prettig vind om een richtlijn te hebben. Kan ik kijken of ze haar eigen curve een beetje volgt.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Gebruikersavatar
Diaantje
Zeer actief
Berichten: 4913
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:56
Mijn ras(sen): Berner Sennen
Aantal honden: 1
Locatie: Leeuwarden

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door Diaantje »

Is er niks te vinden op google?
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
Gebruikersavatar
Prul
Zeer actief
Berichten: 769
Lid geworden op: 14 aug 2010 14:05
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Aantal honden: 2

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door Prul »

Ja, gevonden!
Ben normaal zo'n fanatieke Googelaar (?), dat ik daar niet zelf op gekomen ben! :19:
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Gebruikersavatar
Diaantje
Zeer actief
Berichten: 4913
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:56
Mijn ras(sen): Berner Sennen
Aantal honden: 1
Locatie: Leeuwarden

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door Diaantje »

Prul schreef:Ja, gevonden!
Ben normaal zo'n fanatieke Googelaar (?), dat ik daar niet zelf op gekomen ben! :19:
Hihi :wink: Google is your best friend :mrgreen:
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
empyree
Zeer actief
Berichten: 3236
Lid geworden op: 27 okt 2005 15:04
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Locatie: Puy-de-Dôme (FR)
Contacteer:

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door empyree »

Staar je daar niet blind op want geen enkele pup groeit hetzelfde !!!
Veel is namelijk genetisch bepaald en een pup uit zwaargebouwde ouderhonden zal iets anders groeien als eentje uit lichtgebouwde honden. Een pup die bij de fokker actief was vanwege zijn broers en zussen kan nu ineens heel snel groeien omdat de energie anders verdeelt wordt.
Ik heb 16 nesten newfoundlanders gehad en durf te zeggen dat ALLE pups verschillende groeicruves lieten zien vanwege hun achtergrond (ouders, geboortegewicht, gezondheid tijdens de eerste levensweken, kwaliteit moedermelk, winter of zomernest want dat scheelt in activiteit) en daarna opname van voeding en kwalteit van voeding !
Sandra
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diaantje
Zeer actief
Berichten: 4913
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:56
Mijn ras(sen): Berner Sennen
Aantal honden: 1
Locatie: Leeuwarden

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door Diaantje »

empyree schreef:Staar je daar niet blind op want geen enkele pup groeit hetzelfde !!!
Veel is namelijk genetisch bepaald en een pup uit zwaargebouwde ouderhonden zal iets anders groeien als eentje uit lichtgebouwde honden. Een pup die bij de fokker actief was vanwege zijn broers en zussen kan nu ineens heel snel groeien omdat de energie anders verdeelt wordt.
Ik heb 16 nesten newfoundlanders gehad en durf te zeggen dat ALLE pups verschillende groeicruves lieten zien vanwege hun achtergrond (ouders, geboortegewicht, gezondheid tijdens de eerste levensweken, kwaliteit moedermelk, winter of zomernest want dat scheelt in activiteit) en daarna opname van voeding en kwalteit van voeding !
Tuurlijk groeit niet elke pup hetzelfde, maar er is wel een richtlijn...
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
Gebruikersavatar
Prul
Zeer actief
Berichten: 769
Lid geworden op: 14 aug 2010 14:05
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Aantal honden: 2

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door Prul »

Ja, ik begrijp wel dat iedere pup zijn eigen lijn heeft, (net zoals mijn kinderen dat hadden). Maar ik wil een beetje bij houden of alles binnen de perken blijft en enigszins een normale groeicurve volgt vanwege het gevaar van groeipijnen.

Ik voer nu dogs lovers gold maar de richtlijn op de site is wel erg ruim te interpreteren. Mijn bernerpup weegt nu met 12,5 weken 13,3 kg. Volgens de site mag een hond van 10 kg 158 gram per dag en een hond van 15 kg 225 gram per dag hebben. Dat geldt voor volwassen honden. Een pup mag, zo staat er, tot de helft van het volwassen gewicht, per dag 100 tot 300% extra gevoerd worden.
Dus laten we zeggen een volwassen hond van 13,3 kg 200 gram, dan zou zij omdat ze nog een jonge pup is 200 tot 600 gram per dag extra mogen hebben!

Bij de berner kennel waar ik het voer gehaald heb zeggen ze op die leeftijd 20g/kg per dag dus in mijn geval 266 gram (hetgeen maar 33% meer is dan de richtlijn voor volwassen honden aangeeft).
Tja, ik wordt daar wel een beetje onzeker van, temeer daar ons dametje meestal op haar kop in de voerbak staat om het schoon te likken na hem leeg geschrokt te hebben.

Ik weet wel, voeren moet je met je ogen doen, en met mijn volwassen honden lukt me dat goed maar met zo'n kleintje heb ik toch behoefte aan bevestiging.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
empyree
Zeer actief
Berichten: 3236
Lid geworden op: 27 okt 2005 15:04
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Locatie: Puy-de-Dôme (FR)
Contacteer:

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door empyree »

Ik heb mijn pups(zowel de newfoundlanders als de Grand Bassets) altijd zelf laten bepalen hoeveel voeding ze nodig hadden. Al vanaf dat ze zelfstandig gaan eten staat er buiten de aangeboden vleesmaaltijden de hele dag ook een bak brokken (in het begin geweekt als ze nog echt klein zijn) zodat iedereen kan eten naar behoefte en zo voorkom je ook schrokkers met eten.
Als de puppen dan de deur uit gaan naar de nieuwe eigenaar kregen ze een beetje een richtlijn van hoeveel de pups met zijn allen per dag aten en als er de mogelijkheid was konden ze thuis ook vrij blijven voeren (dat lukt soms niet als er al andere honden zijn die het dan op eten ;-))
Als een pup eten laat staan geen punt en als ze meer vragen kan dat ook zonder problemen want in de groei zijn er gewoon momenten waarop de behoefte naar energie groter is !
Een pup die nooit eten te kort heeft gehad weet vrijwel altijd goed zijn eigen behoeftes aan te geven qua voeding. Ik kan nu onze lagottopup van 4 maanden gerust een kilo brokken voor zetten zij zal dat echt niet op eten maar pakken wat haar behoefte is en dat kan vandaag weinig zijn omdat het erg heet is en morgen misschien extra ten opzichte van een normale dag.

Succes !
Sandra
Afbeelding
Gebruikersavatar
Prul
Zeer actief
Berichten: 769
Lid geworden op: 14 aug 2010 14:05
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Aantal honden: 2

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door Prul »

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat zo met mijn andere honden altijd gedaan heb, eten naar behoefte. Maar toen had ik nog nooit gehoord van groeipijnen. Maar ik wil nu ook niet de hele dag eten laten staan vanwege die andere twee die er rondlopen. De labrador doet het laatste halfjaar namelijk wat zij nooit eerder gedaan heeft: stelen uit andermans bak. Bovendien wil ik nu weer even rang-bevestigd optreden door als roedel-leider te bepalen wanneer er gegeten wordt en wanneer niet. De honden zijn namelijk nog een beetje zoekende naar de rangorde, met name het Fransje voelt zich wat bedreigd in haar positie en hoe dan ook moet duidelijk zijn dat ik boven alles sta.

Ben ik gewoon te bang gemaakt voor die groeipijnen? Komt dat alleen voor bij honden bij wie je moet graven naar de ribben? Want dat weet ik echt wel te voorkomen met voeren op het oog. Maar als het nauwer luistert dan weet ik het niet...
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: groeischema berner sennen pup

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb begrepen dat groeipijn te maken heeft met de hoeveelheid calcium in het voer en de calcium/fosfor verhouding in het voer. Er wordt aangeraden een brok met een laag calciumpercentage te voeren. Ik lees een calcium gehalte van 0.8-1.0% op basis van droge stof gehalte (staat denk ik wel op je zak brokken).
En inderdaad je pup schraal houden en niet te onzeker over zijn. Gewoon op het oog voeren en steeds voelen en goed kijken. Zeker bij een BS liever te schraal dan te zwaar.

http://home.deds.nl/~herderfan/enostosis.html
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”