Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bek-likken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

bek-likken

Ongelezen bericht door nomo »

Wat ik me afvraag...

Morris is een vrij onzekere hond. Hij is bepaald niet haantje de voorste, als een andere hond de baas wil zijn vindt hij dat prima en hij laat eigenlijk alles (soms wel wat teveel) toe. Hij werd enkele weken terug gegrepen door een boxer en lag meteen op zijn rug (gelukkig maar, nu konden we de boxer eraf trekken zonder dat er gaten vielen).
Ik zie echt niks dominants aan hem. Helemaal prima, niks mis mee. Hij is nog maar 10 maanden en hoop dat hij nog wel iets zekerder van zichzelf wordt. Als een andere hond tegen hem gromt of zo dan komt hij steun zoeken bij mij en gaat hij veilig achter me staan. Hij kruipt soms bij wat gemopper van een andere hond echt in elkaar. Je ziet ook altijd goed aan hem of hij iets leuk vind, hij onzeker of bang is of dat hij gewoon helemaal blij is.

Maar nu dan het punt waar ik me over verbaas. Het gebeurt heel vaak dat we een hond tegenkomen en dat de andere hond dan Morris zijn bek gaat likken. Voor zover ik weet is dat een teken van onderdanigheid. Maar dat rijmt dan totaal niet met wat ik zie.Straalt hij dan toch iets uit wat ik in zijn gedrag niet zie?

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met en ideeën over het bek-likken.
Gebruikersavatar
Atiana
Zeer actief
Berichten: 870
Lid geworden op: 28 sep 2010 18:56
Mijn ras(sen): Shi'tzu
Aantal honden: 1

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Atiana »

Het beklikken gebeurt bij jou hond niet omdat die dominant is maar juist onderdanig!

De andere hond die de bek dan likt probeert Morris op zn gemak te krijgen of te kalmeren en dat hij zich niet
bedreigt hoeft te voelen..

Honden taal net zoals wij een arm om iemand heen slaan om hem/haar te kalmeren doet de andere hond dit om te zeggen ik ben geen ''badguy'' je hoeft niet bang voor mij te zijn..

:o
Onderschift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Whoever said diamonds are a girl's best friend, never owned a dog
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door nomo »

Goh, op die manier had ik het nog niet bekeken. Dat zou inderdaad kunnen. Alleen gebeurt het vaak als hij lekker aan het spelen is geweest met een hond. Rondjes achter elkaar aanrennen, lekker gek doen enz. En dan is Morris helemaal in zijn element. Dus gedraagt hij zich niet onzeker. Ik blijf het vreemd vinden.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het is maar net hoe het eruit ziet.
Net zoals de intensiteit van een schouderklop nogal veel kan uitmaken, qua intentie :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
[Sandra]
Zeer actief
Berichten: 20005
Lid geworden op: 23 nov 2009 23:35
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik vind het wel opmerkelijk hoe dat gaat met Otto en de logeerhond hier. Logeerhond is hier de stranger in a strange town. Er zijn hier katten, dit is zijn omgeving niet. Otto likt hem fanatiek zijn bek en ik zie dat binnen deze context eerder als een kalmerend signaal dan als onderdanigheid. Maar verder is de logeerhond hier hoger in rang, aldus Otto dan. Otto eet niet voor de andere hond bij zijn bak is geweest, laat de andere hond eerst kluiven voor hij zelf gaat kluiven.

Maar is er buiten iets, dan is Otto de eerste die waaks doet, of die de logeerhond corrigeert als er iemand door de steeg langs de tuin loopt of als mijn katten komen buurten.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
NelBowie
Zeer actief
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 jul 2011 22:34
Mijn ras(sen): kruising Golden Retriever X Appenzeller
kruising Mechelse Herder X Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door NelBowie »

:scratch: Ik weet niet beter dan dat de onderdanige de dominante in de bek lebbert Afbeelding
Afbeelding
Zie hier mijn (toen nog kleine...) Bowie met haar grote vriend Shadow, een behoorlijk dominant geval :cool2: en dat beklebberen doet ze nog steeds...maar die bal moet ze niet proberen te pakken! Dat overleeft ze niet :O: Alleen als Shadow een koekje krijgt en ff afgeleid wordt.... :mann: weg bal Afbeelding

PS...excuseer de waardeloze kwaliteit van de foto :ugh: komt van het zoomen...foonfoto, dus ja... :mrgreen:
Afbeelding
Trusten Mieltjepiel, Bas en Zus, Love You....
GROET, Gea, Nelson, Bowie en Ogie!
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door blondie »

Jaap* schreef:Het is maar net hoe het eruit ziet.
Net zoals de intensiteit van een schouderklop nogal veel kan uitmaken, qua intentie :wink:
:ok:
Finn is niet zo beklikkerig, zeker niet bij andere "vreemde" honden. Bluf is hij de baas, maar toch zitten ze hier vaak te beklebberen samen en dan allebei bij elkaar. Hij begint vaak.
Als er te ruw wordt gedaan bij spel en 1 van de twee geeft een gil, dan zie je hetzelfde ritueel. Degene die de gil gaf krijgt ineens een beklik alsof gezegd wordt, sorry zo bedoelde ik het niet. Alles weer ok nu :mrgreen:
Honden die wat onzeker zijn maar wel vrienden willen zijn konden bij Finn ook uitentreuren de bek willen likken. Hij is er het type niet naar lijkt wel. Klaar is klaar, ik vind je ok dus kappen met overdreven gedoe en mijn bek likken :hmmm: (dat deed hij bij de kooiker van mijn tante en een labteef in het park die we heel vaak tegenkwamen.) Hij vond het absoluut niet fijn dat ze zo overdreven zijn bek gingen likken, dat merkte je aan alles. Hij vond ze ok en dan ontmoet je elkaar als vrienden leek hij wel te denken en niet telkens dat ritueel van onderwerpen. En bij nog een paar honden die telkens zich wilden onderwerpen, hij heeft het daar nooit zo op. Een teef die gewoon denkt hey daar is Finn HOI! Vind hij tien keer relaxter dan een die continue maar kruiperig loopt te zijn.
Bij mij wil hij wel eens een affectie tonen, beklikken maar dat doet hij met de lucht kus :mrgreen: wel de lik geven richting mondhoek maar niet raken.
De kleine Tanja van de buurman werd ook wel door hem aan de bek gelikt. Maar dan wilde hij wat van haar en zij van hem :tongue:
Dat bek likken is ook weer een hele taal op zich vind ik.
Ook bij ziek zijn of niet lekker zijn merk ik dat de honden elkaar affectie geven middels dat beklikken, kop likken wordt het dan meer. Ligt er een als een zielig vogeltje te liggen dan gaan ze elkaar ineens verzorgen.
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door nomo »

Ik zal het eens proberen te filmen. Zijn in elk geval drie honden waar hij vaak mee speelt die het eigenlijk altijd doen. Dus dat moet ik kunnen filmen.
Ik heb Morris nog nooit bij een andere hond het zien doen. De honden die het eigenlijk standaard doen zijn ook echt vriendjes van hem. Dan is er bij Morris geen greintje onzekerheid te bekennen, hij weet wat hij aan de andere honden heeft. Denk dat hij op die momenten toch wat anders uitstraalt dan bij een voor hem onbekende hond of situatie.
Gebruikersavatar
Esther1963
Zeer actief
Berichten: 1306
Lid geworden op: 11 okt 2010 21:02
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Locatie: Eerste Exloërmond (DR)
Contacteer:

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Ook hier wordt regelmatig door Jelle de bek van zijn vader Manus afgelikt. Ik ben wel blij dat Jelle onderdanig is aan zijn vader.

Dit zijn foto's van vorig jaar zomer, maar het gebeurt nog steeds.

Afbeelding

Afbeelding
Een beetje stoeien kan er liggend ook wel bij hoor, vaak met een heerlijk gemompel van beide honden :I:
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Gebruikersavatar
Valerie
Zeer actief
Berichten: 17760
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:14
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2
Locatie: Almere

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind beklikken een interessant fenomeen :wink:
Veel honden gaan bij Jigzy beklikken. Jigzy is van zichzelf een dominante teef. Vaak zijn het jonge honden die in een wat onderdanige houding heel opdringerig gaan beklikken. Ze moet hier niets van hebben :wink: Een rustig likje hier of daar accepteert ze wel maar ze gaat de hond daardoor niet leuker vinden. Ik vraag mij soms wel af wat honden ermee denken te bereiken. Jigzy gaat ze alleen maar irritant vinden :F:
tineke

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door tineke »

Rio wordt ook heel vaak afgelebberd ,ook door wildvreemde honden zowel reuen als teven.
Zijn reactie varieert tussen afsnauwen of quasi geirriteerd het toestaan.

Afbeelding

En deze weim doet het standaard bij Rio ,Spok en Micron .
Bij de laatste moet hij dan zowat onder de grond duiken om erbij te kunnen :lol1:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ilse met haar witte
Zeer actief
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 aug 2009 13:10

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de rest van hond er dan uit ziet: dus de houding en stand van de oren, ogen en staart van de likkende zowel de belikte hond :lol1:

Mijn hond doet het nooit en is het nooit overkomen ook. In mijn ervaring hoeft een hond niet altijd dominant of onderdanig te zijn. Soms heb ik een heel dominante rotjoekel maar soms is ze ook echt wel onderdanig...

dus een goede foto zou een prachtig leermomentje zijn voor mij in ieder geval, kunnen we daar eens lekker over babbelen..
Groetjes Ilse
Afbeelding
Gebruikersavatar
Valerie
Zeer actief
Berichten: 17760
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:14
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2
Locatie: Almere

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Valerie »

Als ze het bij Jigzy doen is vaak hun hele houding laag, oren naar achter, kont naar beneden en een lage kwispel. Maar het beklikken zelf gaat weer heel opdringerig.
Heel soms loopt een hond langs en die doet gauw wat likjes in haar mondhoek, maar dan gaan alleen de oren wat naar achter van die hond.
Kiyoshi mag trouwens ook niet haar oren uitsoppen ofzo. Ze moet gewoon geen gelebber.
Gebruikersavatar
Ilse met haar witte
Zeer actief
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 aug 2009 13:10

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Valerie schreef:Als ze het bij Jigzy doen is vaak hun hele houding laag, oren naar achter, kont naar beneden en een lage kwispel. Maar het beklikken zelf gaat weer heel opdringerig.
Heel soms loopt een hond langs en die doet gauw wat likjes in haar mondhoek, maar dan gaan alleen de oren wat naar achter van die hond.
Kiyoshi mag trouwens ook niet haar oren uitsoppen ofzo. Ze moet gewoon geen gelebber.
En de houding van Jigzy op dat moment? Precies het tegenover gestelde?
Groetjes Ilse
Afbeelding
Gebruikersavatar
Valerie
Zeer actief
Berichten: 17760
Lid geworden op: 07 dec 2005 20:14
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2
Locatie: Almere

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Valerie »

Ilse met haar witte schreef:
Valerie schreef:Als ze het bij Jigzy doen is vaak hun hele houding laag, oren naar achter, kont naar beneden en een lage kwispel. Maar het beklikken zelf gaat weer heel opdringerig.
Heel soms loopt een hond langs en die doet gauw wat likjes in haar mondhoek, maar dan gaan alleen de oren wat naar achter van die hond.
Kiyoshi mag trouwens ook niet haar oren uitsoppen ofzo. Ze moet gewoon geen gelebber.
En de houding van Jigzy op dat moment? Precies het tegenover gestelde?
Jigzy loopt eigenlijk altijd vrij ontspannen rond. Ik zou zeggen houding "neutraal".
tineke

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door tineke »

Ilse met haar witte schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de rest van hond er dan uit ziet: dus de houding en stand van de oren, ogen en staart van de likkende zowel de belikte hond :lol1:

Mijn hond doet het nooit en is het nooit overkomen ook. In mijn ervaring hoeft een hond niet altijd dominant of onderdanig te zijn. Soms heb ik een heel dominante rotjoekel maar soms is ze ook echt wel onderdanig...

dus een goede foto zou een prachtig leermomentje zijn voor mij in ieder geval, kunnen we daar eens lekker over babbelen..
Hier een serie bek likken ,maar of ze goed genoeg zijn :mrgreen: :wink:
Dit is overigens een teef die likt bij een reu en het kleintje die zich ermee bemoeit is Micron een roedelgenoot van de belikte.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
-Gaby-
Zeer actief
Berichten: 6335
Lid geworden op: 18 feb 2009 22:44
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2
Locatie: Groningen

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Valerie schreef:Ik vind beklikken een interessant fenomeen :wink:
Veel honden gaan bij Jigzy beklikken. Jigzy is van zichzelf een dominante teef. Vaak zijn het jonge honden die in een wat onderdanige houding heel opdringerig gaan beklikken. Ze moet hier niets van hebben :wink: Een rustig likje hier of daar accepteert ze wel maar ze gaat de hond daardoor niet leuker vinden. Ik vraag mij soms wel af wat honden ermee denken te bereiken. Jigzy gaat ze alleen maar irritant vinden :F:
Zo gaat dat ook bij Rhodin, hij lijkt het over zich af te roepen terwijl hij het niet op prijs stelt als het overdreven gebeurt. En hoe pissiger hij wordt, hoe beter zijn/haar best de jonge hond gaat doen. :lol1: Mila is zelf trouwens zo'n ontzettende beklikker die super kruiperig bij een andere hond in het gevlei probeert te komen. Ook dat wordt niet altijd gewaardeerd. Maar Mila en Rhodin samen gaan wel goed, ze weet dat ze het even beheerst mag doen en hij laat het dan gebeuren, snauwen gebeurt niet (meer).
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Gebruikersavatar
Ilse met haar witte
Zeer actief
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 aug 2009 13:10

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

de honden in tineke's foto's vind ik er beide erg neutraal uitzien, allebei ontspannen honden.
Groetjes Ilse
Afbeelding
tineke

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door tineke »

Ilse met haar witte schreef:de honden in tineke's foto's vind ik er beide erg neutraal uitzien, allebei ontspannen honden.
Ze kennen elkaar ook wel hoor ,maar altijd komt zijn dan toch weer zijn bek likken wanneer ze elkaar tegenkomen.
Dat doet ze overigens niet standaard bij elke hond,sterker nog ze doet het verder zelden maar Rio kan ze niet weerstaan.
Lillith
Zeer actief
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 apr 2010 19:43

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door Lillith »

Ollie doet het best vaak bij vreemde of bekende honden..soms zelfs nog erbij op zijn rug liggend.
Niet altijd, sommige honden loopt hij liever omheen, het gaat dus van hem uit van jou begroet ik zo of niet.
Lille heeft het nog nooit gedaan en doet een hond het bij haar gaat ze daarna huppelen...van leven de lol.
Ik heb laatst Ollie wel laten doorlopen omdat ik het idee had dat hij te overdreven bezig was, een beetje irritant.
Toen rende hij heel vrolijk mee van dat hebben we ook weer gehad, denk ik.... :denken:
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: bek-likken

Ongelezen bericht door nomo »

Ik vind het ook een erg interessant fenomeen, vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen en wat jullie er nou van denken.

Morris zit er meestal gewoon bij. Of hij staat rustig. En dan likt dus de andere hond zijn bek. Hij vind het niet heel erg, maar ook niet altijd even leuk en dan loopt hij weg en gaat hij op mijn voeten zitten. De stabij die het altijd doet is soms erg wild en opdringerig aan het beklikken en dat vind Morris niet leuk.
Ik zal het fototoestel in mijn jaszak stoppen. Dan kan ik meteen even foto's maken of filmen op het moment dat het weer gebeurt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”