Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1 Testikel

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ria en Chico
Vaste gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 okt 2013 19:56
Aantal honden: 1

1 Testikel

Ongelezen bericht door Ria en Chico »

Chico heeft maar 1 testikel,is het dan beter als ik hem laat castreren.
Heb wel eens gehoord dat de andere testikel dan een kwaadaardige tumor
kan worden.
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: 1 Testikel

Ongelezen bericht door Eilfy »

Vroeger werden wel alle honden gelijk gecastreerd, tegenwoordig is dat achterhaald. Zeker als een testikel niet te voelen is en ergens in de buikholte zit, kan het best een ingrijpende operatie zijn om die testikel nog te gaan vinden. Aan de andere kant is de kans op teelbalkanker wel verhoogd: doordat de bal op een 'te warme' plek zit (lies of buikholte) ontaard hij makkelijker in een tumor.

Persoonlijk zou ik het goed laten vervolgen met regelmatige controle (echo) en als de hond dan toch ergens voor onder het mes moest, dan mocht die gelijk mee. Maar dat is een mening en zo zijn er nog velen van...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
Shima
Zeer actief
Berichten: 8104
Lid geworden op: 13 dec 2008 22:27
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 1 Testikel

Ongelezen bericht door Shima »

Eilfy schreef:Vroeger werden wel alle honden gelijk gecastreerd, tegenwoordig is dat achterhaald. Zeker als een testikel niet te voelen is en ergens in de buikholte zit, kan het best een ingrijpende operatie zijn om die testikel nog te gaan vinden. Aan de andere kant is de kans op teelbalkanker wel verhoogd: doordat de bal op een 'te warme' plek zit (lies of buikholte) ontaard hij makkelijker in een tumor.

Persoonlijk zou ik het goed laten vervolgen met regelmatige controle (echo) en als de hond dan toch ergens voor onder het mes moest, dan mocht die gelijk mee. Maar dat is een mening en zo zijn er nog velen van...
Hierover zijn de meningen verdeeld. Toen ik die vraag stelde aan onze dierenarts zei hij dat het achterhaald is dat er dan een verhoogde kans op teelbalkanker is. Er is een mevrouw geweest (een of andere professor, ik weet haar naam niet meer) die heeft een groot aantal honden gevolgd door de jaren heen. Uitkomst was dat het percentage "bal-lozen" :wink: met teelbalkanker niet hoger was dan het percentage met ballen die teelbalkanker kreeg en dat de honden met een of zonder testikels net zo oud werden als andere honden van hetzelfde ras. :19:
Gebruikersavatar
Bonnie F
Zeer actief
Berichten: 10310
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:46
Aantal honden: 1

Re: 1 Testikel

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Het probleem is niet zozeer dat er een verhoogd risico is op teelbalkanker (dat is verwaarloosbaar hoger) maar dat het later ontdekt wordt.
Nu is de operatie om een "verdwaalde" teelbal er uit te halen ook niet zonder risico.
Het risico op dood door operatie schijnt net zo hoog te zijn als dood door niet ontdekte teelbalkanker.
Kortom: lood om oud ijzer.
Bovenstaande is informatie die ik kreeg van 2 dierenartsen die ik het heb gevraagd.
Ik kan het dus niet staven met onderzoeken oid. Zij vertelden wel dat het onderzocht was maar ik heb niet naar de onderzoeken gevraagd.
(voor de mierenneukers onder u)
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Gebruikersavatar
Shima
Zeer actief
Berichten: 8104
Lid geworden op: 13 dec 2008 22:27
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 1 Testikel

Ongelezen bericht door Shima »

Bonnie F schreef:Het probleem is niet zozeer dat er een verhoogd risico is op teelbalkanker (dat is verwaarloosbaar hoger) maar dat het later ontdekt wordt.
Nu is de operatie om een "verdwaalde" teelbal er uit te halen ook niet zonder risico.
Het risico op dood door operatie schijnt net zo hoog te zijn als dood door niet ontdekte teelbalkanker.
Kortom: lood om oud ijzer.
Bovenstaande is informatie die ik kreeg van 2 dierenartsen die ik het heb gevraagd.
Ik kan het dus niet staven met onderzoeken oid. Zij vertelden wel dat het onderzocht was maar ik heb niet naar de onderzoeken gevraagd.
(voor de mierenneukers onder u)
Inderdaad. Omdat de teelbal in de buikholte warm ligt, ontwikkelt hij zich niet zo goed en blijft het een wat week gevalletje en moeilijk te vinden iets. Daardoor kan het zijn dat een dierenarts flink in de buikholte moet roeren en zoeken en misschien zelfs de buik met sluiten zonder hem gevonden te hebben.
Ria en Chico
Vaste gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 okt 2013 19:56
Aantal honden: 1

Re: 1 Testikel

Ongelezen bericht door Ria en Chico »

Nou dan laat ik Chic niet open maken,als het achter haalt is dat het risico op kanker groter is.
Ik zal hem wel extra laten controlen natuurlijk door de D.A als hij voor de jaarlijkse inenting moet.
Goldendelicious

Re: 1 Testikel

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ik denk dat het geheel aan de ontwikkeling van jouw hond ligt. Zelf heb ik een cryptorchide reu waarvan beide teelballen niet waren ingedaald. In het begin toen wij hem kregen op 1-jarige leeftijd was er totaal geen reden voor castratie. Maar toch kreeg hij prostaatproblemen en werd het echt noodzaak om te castreren. Castreren is het beslist niet, maar een giga zware buikoperatie. Vooraf moet goed bepaald worden waar de teelballen zich bevinden, zodat er geen onnodige wonden worden gemaakt en snel gehandeld kan worden. Het is een buikingreep, dus dan is de kans op buikvliesontsteking vele malen groter. 1 bal bleek volledig getordeerd en dat kan tot grote problemen leiden.
Het was een rotoperatie, waarvan zijn herstel vrij zwaar was, ook omdat onderhuidse ontstekingsreacties op die hechtingen aan de gang waren. Dus gemengde gevoelens: zijn castratie heeft hem vanaf dat moment letterlijk naar loopse teef laten ruiken, waardoor hij erg aantrekkelijk is voor intacte reuen. Maar wel blij dat de boel daar nu weg is. Hij blijkt kankergevoelig, dus het kan een trigger minder zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”