Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

metrazol

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pien
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2004 17:28
Locatie: bussum

metrazol

Ongelezen bericht door pien »

Hallo daar ben ik weer eens met mijn zorgenkindje,
hij was erg aan de diaree en kreeg hiervoor metrazol
Vanavond kreeg hij op de bank een toeval(hij verstijfde en ging met z'n koppie helemaal naar achteren)
Dacht eerst dat het mischien een epileptische aanval was maar ben toch even op internet gaan kijken en las dat metrazol wordt gebruikt als psychiatrische therapie om shokken en toevallen te veroorzaken!!

Heeft iemand hier ervaring of het zelfde mee meegemaakt?
groetjes van Pien en de beestenboel!
Gebruikersavatar
Xhrista
Zeer actief
Berichten: 316
Lid geworden op: 16 mei 2002 12:32
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Aantal honden: 3
Locatie: Borssele
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Las dat dit medicijn eigenlijk tegen de Gardianparasiet wordt gebruikt,heeft je hond dit dan ook,want daar lees ik nogal veel over.
Weet wel dat er iets heerst,waarcde honden misselijk van zijn ,wel drinken,niet eten en soms diarree,soms ook alleen diarree en wel eten.
Kan dag of 5 duren maar gaat gewoon over met veel slapen.Tenminste bij mij ging het zo en bij de honden van m'n vriendinnen.
Zou dat medicijn niet meer geven en als je iets wil wat anders vragen,maar tegen een virus is toch geen medicijn.

Sterkte,Christa
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Metrazol oftewel metronidazol wordt voor veel aandoeningen gebruikt omdat het infecties bestrijdt.
Zo ook voor een maag/darminfectie.

Het heeft inderdaad neurologische bijwerkingen, maar dat is bij langdurig gebruik.
Ik zou morgen (als ik jou was) even de DA bellen en dit even melden. Misschien is je hond overgevoelig voor een of ander bestanddeel.
Gebruikersavatar
Eline*
Zeer actief
Berichten: 13429
Lid geworden op: 25 apr 2002 11:08
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Locatie: Middennederland
Contacteer:

Re: metrazol

Ongelezen bericht door Eline* »

pien schreef:las dat metrazol wordt gebruikt als psychiatrische therapie om shokken en toevallen te veroorzaken!!

Heeft iemand hier ervaring of het zelfde mee meegemaakt?
Metronidazol is een antibiotica, helemaal geen medicijn wat nu gebruikt wordt in de psychiatrie. Patienten krijgen het bij ons alleen bij ontstekingen. ;)
Wat Miranda al zegt kan het wel een bijwerking zijn dus gewoon even je dierenarts bellen morgen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
pien
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2004 17:28
Locatie: bussum

Ongelezen bericht door pien »

bedankt voor de reacties,
Dat is dus inderdaad het gevaar van het internet dat iemand zelf conclusies gaat trekken. :?

Heb s'avonds de dierenarts gebeld(die had dienst) om te overleggen of ik met de metrazol moest stoppen,maar hij zei weer dat het helemaal geen bijwerking van de metrazol kon zijn en dat ik het gewoon door moest geven,hij dacht meer aan een hersenbloedingetje.

Maar julie zeggen dus dat het WEL een bijwerking kan zijn, shit,wat moet ik nu...? :cry:
groetjes van Pien en de beestenboel!
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

pien schreef: Maar julie zeggen dus dat het WEL een bijwerking kan zijn, shit,wat moet ik nu...? :cry:
Nee
Ik schreef dat het een bijwerking is al je het een lange tijd geeft.

Maar ik neem aan dat je pas met de antibioticacuur bent begonnen dus dat is geen lange tijd dus kun je het inderdaad niet afschrijven als een bijwerking.

Maar wat dus wel zou kunnen is dat je hond allergisch is voor een bestanddeel.

(Bijvoorbeeld honderdduizend mensen slikken bijvoorbeeld pencilline, nou je hoeft het mij niet te geven, ik wordt daar zo ziek van dat ik er dood aan kan gaan, staat ook in mijn medisch dossier en ik draag die waarschuwing ook bij me)

Maar goed dat is dus geen erkende bijwerking, dat is per hond verschillend, dus daar heeft je Dierenarts (DA) wel gelijk in.

Maar hoefde je niet langs te komen vandaag?
Sorry hoor dat ik het zeg, maar als ik mijn DA bel met de mededeling dat mijn hond een toeval heeft (gehad) en hij schuift het niet op de medicijn maar op een hersenbloeding, dan zal hij er meteen achter zeggen van ik kom er nu aan... of kom morgen ochtend meteen het eerste werk even langs.

Uit jouw verhaal lees ik dat je een beetje een lakse dierenarts hebt.
pien
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2004 17:28
Locatie: bussum

Ongelezen bericht door pien »

De dierenarts heeft gezegd dat als het vaker zou gebeuren ik met hem langs moest komen.

Ik heb ook eens iets dergelijks gehad met mijn Bordercollie die ineens omviel en niet meer overeind kon blijven en een soort toeval kreeg dus ik meteen naar de dieren arts(andere) en die zei toen tja het kan van alles geweest zijn hij heeft even naar alles geluisterd en gekeken en toen stonden we weer buiten.


hij heeft het daarna nooit meer gehad.

de andere hond was na een paar minuten ook weer helemaal normaal,hij reageert goed en is even allert.
groetjes van Pien en de beestenboel!
Gebruikersavatar
Yari
Zeer actief
Berichten: 435
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:27
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Ongelezen bericht door Yari »

Dit staat op de bijsluiter:

Productnaam
metrazol 250

Leverancier
AESCULAAP
Adres
Postbus Postbus 35
Postcode 5280 AA Boxtel
Tel 0411 - 675915
Fax 0411 - 686050


Farmaceutische vorm
Tablet.

Samenstelling
Per tablet 250 mg metronidazol.

Eigenschappen
Antimicrobieel. Zie inleiding.

Doeldieren
Hond, kat.

Indicaties
Infecties door protozoën en obligaat anaërobe bacteriën zoals Clostridium spp. Bacteriële infecties van urogenitaalapparaat, mond/keelholte en huid veroorzaakt door voor metronidazol gevoelige bacteriën op geleide van een specifiek antibiogram.

Toediening/Dosering
Oraal, 50 mg metronidazol per kg l.g. per dag gedurende 5-7 dagen. Dit komt overeen met 1 tablet Metrazol per 5 kg l.g.

Bewaarcondities/Houdbaarheid
Bewaren bij kamertemperatuur.

Verpakking
Flacon à 100 en à 500 tabletten.

Registratienummer/Kanalisatiestatus
REG NL 5757 UDA.

Contra-indicaties
Leveraandoeningen.


Lees dus niks over neurologische afwijkingen. Maar goed dat zegt nog niks, het kan best dat hij niet tegen het stofje kan. Hou hem goed in de gaten zou ik zeggen. ;)
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Gebruikersavatar
Yari
Zeer actief
Berichten: 435
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:27
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Ongelezen bericht door Yari »

miranda schreef: Maar goed dat is dus geen erkende bijwerking, dat is per hond verschillend, dus daar heeft je Dierenarts (DA) wel gelijk in.

Maar hoefde je niet langs te komen vandaag?
Sorry hoor dat ik het zeg, maar als ik mijn DA bel met de mededeling dat mijn hond een toeval heeft (gehad) en hij schuift het niet op de medicijn maar op een hersenbloeding, dan zal hij er meteen achter zeggen van ik kom er nu aan... of kom morgen ochtend meteen het eerste werk even langs.

Uit jouw verhaal lees ik dat je een beetje een lakse dierenarts hebt.
Ben ik het ook mee eens.
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”