Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

antibiotica na hondenbeet

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

annemie
Zeer actief
Berichten: 485
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:16
Locatie: Antwerpen

antibiotica na hondenbeet

Ongelezen bericht door annemie »

Is het eigenlijk nodig om antibiotica te geven als je hond door een andere hond is gebeten? Toen mijn broer zijn hond nog leefde, had Boris geregeld bijtwondjes waar we niet mee naar de dierenarts gingen, dat geneesde snel vanzelf. Enkele maanden terug was Boris in zijn oog gebeten, hij kreeg toen een oogzalf met antibiotica. Gisteren is hij redelijk zwaar toegetakeld, serieuze gaten in zijn kop en scheurtjes in zijn oor. Er moest niets genaaid worden, maar hij heeft wel een antibioticakuur gekregen voor tien dagen. Is dat niet wat veel? Volgens de dierenarts kan je met enkel ontsmetten nooit alle bacterieên doden en is een kuur nodig
groetjes!Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik heb werkelijk geen idee, helemaal geen ervaring op dat gebied eigenlijk. Maar antibiotica kan verder toch geen kwaad, dus als het eventuele ontstekingen tegengaat is dat toch mooi meegenomen? Snap wel dat je je hond niet zomaar medicijnen wilt geven om eventueel de kas van de DA te spekken...heb je niet aan je DA gevraagt of het niet wat overdreven was?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hondenbeten kunnen gepaard gaan met zware ontstekingen. En het is beter proberen die voor te zijn, dan af te wachten of het ontsteekt. En 'n antibiotica kuur is meestal 10 dagen en je moet hem echt wel af maken en niet halverwege stoppen of zo, of een paar dagen korter, want dan heeft het niet veel effect en is het voor niets geweest.
Gebruikersavatar
Liesbeth
Zeer actief
Berichten: 7973
Lid geworden op: 22 apr 2002 23:25
Aantal honden: 1
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Nmm hangt het erg af van de soort en het aantal verwondingen of een AB-kuur gewenst is. Vooral als wonden goed gebloed hebben is zo'n kuur vaak niet nodig.
Als ik het zo lees denk ik dat die kuur wel op zijn plaats is.
Niet dat een AB-kuur totaal geen kwaad kan :? . Zo'n kuur doodt niet alleen gevaarlijke bacteriën, maar ook de goede (bv darm-) bacteriën.
Wat mijn ervaring is, is dat je beter één keer een stevige kuur kan geven, dan dat achteraf blijkt dat een korte kuur niet genoeg gewerkt heeft en de hond dan wéér een kuur moet krijgen.
Zelf geef ik mijn hond na een AB-kuur een PRObioticakuurtje (bij de meeste drogisten verkrijgbaar).
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
annemie
Zeer actief
Berichten: 485
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:16
Locatie: Antwerpen

Ongelezen bericht door annemie »

Liesbeth schreef:Nmm hangt het erg af van de soort en het aantal verwondingen of een AB-kuur gewenst is. Vooral als wonden goed gebloed hebben is zo'n kuur vaak niet nodig.
Als ik het zo lees denk ik dat die kuur wel op zijn plaats is.
Niet dat een AB-kuur totaal geen kwaad kan :? . Zo'n kuur doodt niet alleen gevaarlijke bacteriën, maar ook de goede (bv darm-) bacteriën.
Wat mijn ervaring is, is dat je beter één keer een stevige kuur kan geven, dan dat achteraf blijkt dat een korte kuur niet genoeg gewerkt heeft en de hond dan wéér een kuur moet krijgen.
Zelf geef ik mijn hond na een AB-kuur een PRObioticakuurtje (bij de meeste drogisten verkrijgbaar).
Het bloedde niet hard, het waren meer diepe steekwonden. Hij krijgt een paar dagen per week versvlees, misschien is het een idee om dat nu wat vaker te geven want dat is ook goed voor de darmflora. Wat houdt een probioticakuur in?
Het geneest goed, dat is mooi meegenomen.
groetjes!Afbeelding
Gebruikersavatar
Roelfien
Zeer actief
Berichten: 12368
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:17
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het feit dat het niet hard bloedde kan betekenen dat de wond niet schoongebloed is en dan is een antibiotica kuur soms echt wel nodig om flinke ontstekingen tegen te gaan. Toby heeft eens een flinke winkelhaak in zijn nek gehad en toen heeft ie ook antibiotica gehad, want toen was het inderdaad ontstoken. En met die antibiotica is die ontsteking van binnenuit sneller weg.
Maar als de wonden zo, zonder antibiotica, al goed genezen, dan zou ik overwegen om het niet te geven. Je breekt dan meer af dan dat het werkzaam is. Dus gewoon even heel goed naar de wonden kijken.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
annemie
Zeer actief
Berichten: 485
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:16
Locatie: Antwerpen

Ongelezen bericht door annemie »

Roelfien schreef: Maar als de wonden zo, zonder antibiotica, al goed genezen, dan zou ik overwegen om het niet te geven. Je breekt dan meer af dan dat het werkzaam is. Dus gewoon even heel goed naar de wonden kijken.
Ik ben al sinds vrijdag, de dag het gebeurd is, bezig met de antibiotica dus dat het goed geneest, komt misschien door de antibiotica. Ik weet natuurlijk niet hoe het anders zou genezen zijn.
groetjes!Afbeelding
Gebruikersavatar
Roelfien
Zeer actief
Berichten: 12368
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:17
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Maak dan die kuur maar af, nu je er toch mee bezig bent. ;)
Want die kuurtjes moet je wel helemaal afmaken willen ze nut hebben.
Anders heeft het en geen nut en wel het schadelijke bijeffect op de darmen.
En een heel enkele keer een antibiotica kuur kan een, verder gezonde, hond prima aan.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Gebruikersavatar
Liesbeth
Zeer actief
Berichten: 7973
Lid geworden op: 22 apr 2002 23:25
Aantal honden: 1
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen bericht door Liesbeth »

annemie schreef:
Liesbeth schreef:Nmm hangt het erg af van de soort en het aantal verwondingen of een AB-kuur gewenst is. Vooral als wonden goed gebloed hebben is zo'n kuur vaak niet nodig.
Als ik het zo lees denk ik dat die kuur wel op zijn plaats is.
Niet dat een AB-kuur totaal geen kwaad kan :? . Zo'n kuur doodt niet alleen gevaarlijke bacteriën, maar ook de goede (bv darm-) bacteriën.
Wat mijn ervaring is, is dat je beter één keer een stevige kuur kan geven, dan dat achteraf blijkt dat een korte kuur niet genoeg gewerkt heeft en de hond dan wéér een kuur moet krijgen.
Zelf geef ik mijn hond na een AB-kuur een PRObioticakuurtje (bij de meeste drogisten verkrijgbaar).
Het bloedde niet hard, het waren meer diepe steekwonden. Hij krijgt een paar dagen per week versvlees, misschien is het een idee om dat nu wat vaker te geven want dat is ook goed voor de darmflora. Wat houdt een probioticakuur in?
Het geneest goed, dat is mooi meegenomen.

Juist dat soort wonden zijn onstekingshaarden.
Wat vaker vers is prima, zou ik zeker doen :ok: .
Wat betreft jouw vraag over probiotica, heb ik een link gevonden die wel interessant is. http://www.voedsel.net/product/probiotica.htm
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Gebruikersavatar
mercedes2803
Zeer actief
Berichten: 14230
Lid geworden op: 03 jun 2003 02:14
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Zelfs met AB kan een wond nog gaan ontsteken, vraag Rimpel maar!

Nadat hij toegetakeld was door een hond had hij een open wond op zijn kop...goed schoongemaakt door de DA met zalf, hechtingen erin en daarna een dikke AB spuit, maar 2 januari lag meneer hier te schudden en te doen...koppie ontstoken...wij weer naar de DA, hebben ze het wel dicht gelaten maar goed schoongemaakt en nog maar weer eens pillen meegekregen...gelukikkig is alles goed gekomen, maar mocht het weer eens gebeuren (wat ik dus werkelijk niet hoop, want het gaat met Rimpel na nog eens 2 bijtincidenten eindelijk wat beter) dan wil ik echt wel weer AB hoor. Het kan misschien ook wel slecht zijn, maar een ontstoken wond is ook niet alles hoor!
annemie
Zeer actief
Berichten: 485
Lid geworden op: 23 apr 2002 02:16
Locatie: Antwerpen

Ongelezen bericht door annemie »

mercedes2803 schreef:Zelfs met AB kan een wond nog gaan ontsteken, vraag Rimpel maar!

Nadat hij toegetakeld was door een hond had hij een open wond op zijn kop...goed schoongemaakt door de DA met zalf, hechtingen erin en daarna een dikke AB spuit, maar 2 januari lag meneer hier te schudden en te doen...koppie ontstoken...wij weer naar de DA, hebben ze het wel dicht gelaten maar goed schoongemaakt en nog maar weer eens pillen meegekregen...gelukikkig is alles goed gekomen, maar mocht het weer eens gebeuren (wat ik dus werkelijk niet hoop, want het gaat met Rimpel na nog eens 2 bijtincidenten eindelijk wat beter) dan wil ik echt wel weer AB hoor. Het kan misschien ook wel slecht zijn, maar een ontstoken wond is ook niet alles hoor!
Mijn dierenarts zei dat als hij de wond genaaid zou hebben, wat nu niet nodig was, dat hij er dan een drain in had moeten aanbrengen, dat is een buisje om het vuil en de etter af te voeren. Volgens hem kan je een hondenbeet nooit helemaal schoonmaken en kan je daarom beter niet naaien.
groetjes!Afbeelding
Gebruikersavatar
mercedes2803
Zeer actief
Berichten: 14230
Lid geworden op: 03 jun 2003 02:14
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

annemie schreef:
mercedes2803 schreef:Zelfs met AB kan een wond nog gaan ontsteken, vraag Rimpel maar!

Nadat hij toegetakeld was door een hond had hij een open wond op zijn kop...goed schoongemaakt door de DA met zalf, hechtingen erin en daarna een dikke AB spuit, maar 2 januari lag meneer hier te schudden en te doen...koppie ontstoken...wij weer naar de DA, hebben ze het wel dicht gelaten maar goed schoongemaakt en nog maar weer eens pillen meegekregen...gelukikkig is alles goed gekomen, maar mocht het weer eens gebeuren (wat ik dus werkelijk niet hoop, want het gaat met Rimpel na nog eens 2 bijtincidenten eindelijk wat beter) dan wil ik echt wel weer AB hoor. Het kan misschien ook wel slecht zijn, maar een ontstoken wond is ook niet alles hoor!
Mijn dierenarts zei dat als hij de wond genaaid zou hebben, wat nu niet nodig was, dat hij er dan een drain in had moeten aanbrengen, dat is een buisje om het vuil en de etter af te voeren. Volgens hem kan je een hondenbeet nooit helemaal schoonmaken en kan je daarom beter niet naaien.
Klopt, in de praktijk waar wij komen zijn er ook dierenartsen die er net zo over denken als die van jou, en er zit idd wat in!
De laatste keer dat Rimpel gebeten is heeft hij krammetjes gehad en niet alles is dichtgemaakt, wijzelf hebben toen de wondjes verzorgt met biotex (oplossen in gekookt water en niet te heet gebruiken he?).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”