Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

leren traplopen?????

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
pooh
Zeer actief
Berichten: 10528
Lid geworden op: 25 jun 2004 16:11
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Locatie: Maastricht

leren traplopen?????

Ongelezen bericht door pooh »

nou zit ik vanavond op de theorie les die bij de puppy cursus hoort en nu ben ik helemaal in de war :19:

Er werd dus gezegd dat traplopen voor een puppy helemaal niet slecht is (we hadden het over HD)... Mij is altijd verteld dat het helemaal niet goed is om een jonge hond trappen te laten lopen.

( ik ben dus zo iemand die met zijn hond trappen ontwijkt en als dat niet kan optillen totdat ze volledig zijn uitgegroeid :roll: )

Wat is jullie mening/ervaring?
droopy
Actief
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mar 2003 09:09
Locatie: regio leiden

Ongelezen bericht door droopy »

inderdaad niet goed voor pups heb ik ook geleerd. Maar mijn boef heeft met zes maanden toch echt trap leren lopen ze was toen gewoonweg niet meer op te tillen. Had ik onderschat dacht dat ik dat wel zou kunnen.
Het gaat vooral om de trap af dat dat met het nodige beleid gedaan wordt.
In het aanleren ervan heb ik eerst op iedere traptrede een voertje gelegd zodat ze niet naar boven kon racen.
Naar beneden idem kalm aan gedaan en gewoon het verbod tot racen uitgevaardigd.
Boeffie loopt dus ook keurig trappen nu.

Het moet dus vooral met beleid gaan en niet al racend.
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik heb ook geleerd dat rustig de trap oplopen, minder schadelijk is voor de gewrichten als een jonge pup veel en lang met pups/ volwassen honden laten spelen.
ook is de trap af slechter als de trap op.
indien een hond rustig de trap oploopt, iedere tree en niet de trap op en af rent zou het dus niet zo schadelijk moeten zijn.
toch hebben wij qyan ook getild tot hij 1 jaar was hoor :mrgreen:
we hebben hem wel vanaf dat hij een maand of 6 was trap leren lopen, omdat hij het toch moest kunnen later.
gewoon heel rustig aangeleerd en in begin zeker niet alle treden laten lopen en ervoor gezorgd dat hij niet kon rennen of springen.
wel geleerd dus vanaf een maand of 6, maar nog niet volledig zelfstandig telkens d trap laten lopen totdat hij uitgegroeid was.
Gebruikersavatar
balouh
Vaste gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 mar 2004 07:20

Ongelezen bericht door balouh »

Balou is nu bijna 9 maanden en loopt ook sinds kort de trap op.
Eraf vindt hij nog een beetje eng.
Ik hoorde idd ook altijd dat het niet goed is voor wat betreft de HDen dat je hond een jaar moet zijn om dat te mogen.
Maar de trap op met een hond die inmiddels meer dan 30 kilo weegt is niet goed voor de hernia die ik er waarschijnlijk van ga oplopen .
Het was voor mijn een afweging of Balou misschien HD of ik een hernia en ik heb toch voor mezelf gekozen :smile:
Gast

Pup de trap op...

Ongelezen bericht door Gast »

hupperdepup!

Ik heb toendertijd meegekregen dat je een pup moet leren traplopen om op latere leeftijd problemen met traplopen te voorkomen. Zodra hij dat kan moet je daar gelijk weer mee ophouden.

Het is op jonge leeftijd een veel te grote belasting voor de botten. Zeker bij grote en/of HD gevoelige honden. Het gaat er dan puur om dat de pup de techniek goed onder de knie heeft en zo op latere leeftijd dus prima kan traplopen. Oudere honden (vooral grote rassen) blijken daar moeite mee te hebben om te leren traplopen. Tja en als ze dan een keer vallen als ze volwassen zijn dan ontwikkelen ze een angst voor trappen. Een pup kan je ook veel beter begeleiden en opvangen. Beetje inprent training zoals Monty Roberts dat doet met jonge paarden.

Dus puur voor de techniek even leren. Zodra de pup de techniek onder de knie heeft tot een jaartje of twee bij de trap vandaan houden.


Groetjes Mark
Gast

Wel of niet....

Ongelezen bericht door Gast »

Hoe meer je er over leest hoe verwarrender het wordt. De ene expert zegt dat het geen kwaad kan en weer een ander spreekt dat weer tegen. Ik heb toen maar gekozen om er geen risico mee te nemen. Ik was door beide kampen niet echt overtuigd.

:denken:

Groetjes Mark

Ps. Mooie honden Inge!
Gebruikersavatar
Angus
Vaste gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 apr 2002 10:10

Ongelezen bericht door Angus »

Leer de pup dat trappen niet eng zijn, dat je er rustig op en af kan en hou het daarbij tot hij helemaal uitgegroeid is.
Een hond in de groei kan beter niet iedere dag de trap op en af gaan, net zoals met de fiets meelopen krijgen de spieren het te hard te verduren.

Maar het is wel makkelijk dat ze het geleerd hebben als ze eenmaal volwassen zijn.
Hoe harder je schreeuwt, hoe slechter hij hoort.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

traplopen is niet goed, de hele dag op en af de trap.
Maar een volwassen grote hond die een trap in huis niet op en af durft is erg onhandig.
Ik heb die volwassen grote hond. :wink:
En ik zal mijn volgende hond dus wel leren om die trap op en af te gaan.
Gebruikersavatar
Ca Cajuina
Zeer actief
Berichten: 928
Lid geworden op: 15 jan 2003 15:20
Locatie: Rotterdam

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Inge O schreef:trap óp lopen is echt niet schadelijk, trap af wel : daar komt telkens met een plof het hele gewicht op de schouder-/elleboog-/polsgewrichten, wat zeker voor een zwaar ras niet goed is voor het kraakbeen.
bij trap op lopen wordt eigenlijk alleen extra inspanning gevraagd van de spieren, en dat is zelfs goed. de gewrichten krijgen hier amper meer belasting als bij het 'gewone' lopen.
Ja ik ben ook weleens iemadn tegen gekomen en die vond mij een dierenbeul omdat ik mijn presa de trap liet oplopen en samen met mij treetje voor treetje op slakken tempo af. Zie ik hem de week daarop zjin herderpup van 4 maanden uit de terreinwagen laten springen :denken:

Dus ik nog zo dat doet hij goed (op een sarcastisch toontje) waarop ik het antwoord krijgt. Ja doet hij sinds 2 weken handig he hoef ik hetm niet te tillen. :roll: :19:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”