Het Hondenforum ... Sinds 1999
De aanmeldprocedure - De forumregels

Het HondenForum

Het openbare honden forum voor én door de Hondenliefhebber

Op zoek naar een puppie?

Fokkers en Puppies vindt u op Pupnet.nl

- "Klik hier" -

(wordt geopend in een nieuw scherm/tabblad)
Farm Food Genomineerd voor SuccesAward 2014
Farm Food is genomineerd voor de Succes Award 2014!

Farm Food HE: Complete geperste voeding voor honden.
Farm Food HE bevat geen chemische hulpstoffen zoals antioxidanten, conserveringsmiddelen,
bindmiddelen, kleur-, geur-, en smaakstoffen.
- GLUTENVRIJ -

Zoeken naar:
Ga naar:  

[ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Maten voor werpkist
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 08:02
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen):: Laekense Herder
Peruaanse Naakthond x Working Kelpie
Aantal honden:: 3
Ik zou graag wat tips van de ervaren fokkers willen met betrekking tot de maten van een werpkist.
Sjefke is zo'n 56 centimeter groot, en nu ben ik benieuwd hoe groot de werpkist dan zou moeten zijn. Ik wil hem namelijk zelf gaan maken.
Dus, wie tips voor me heeft, heel graag!

Voor mensen die ook zelf hun werpkist gemaakt hebben, welke materialen hebben jullie gebruikt, en heb je misschien een foto van het eindresultaat?

Misschien weet iemand een website waar het maken van een werpkist op wordt uitgelegd, of waar heel duidelijke foto's te vinden zijn. Ook dan hoor ik het graag!

Laatst gewijzigd door LongFields op 24 Sep 2003 08:31, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 08:10
Zeer actief

Hoi Suzanne ,sorry de maat weet ik zo niet hij staat uitelkaar in de schuur ,ik heb een formaat voor dobers ,lekker groot dus voor mijn amerikanen.Het beste materiaal wat je voor een kist kunt gebruiken is dat donker bruine waterafstotende plaat (ik weet niet hoe het heet,maar daar kan mischien iemand anders bij helpen.) De kisten van spat zijn er ook van gemaakt.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 08:42
Vaste gebruiker

Mijn ras(sen):: bullmastiff
Aantal honden:: 0
Wij maken ze ook van watervaste plaat. Als je zo'n plaat van 124/244 (ongeveer) haalt, kun je er onderstaande werpkist van maken.

Wij nemen dan de helft voor de bodem en de andere helft verdelen in vier gelijke repen voor de zijkanten. In een zijkant maak je dan een uitsparing waar de moeder door kan lopen en de pups niet. De randen maak je af met aluminium strips.

Afbeelding

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 09:34
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

bulletjebe schreef:
Wij maken ze ook van watervaste plaat. Als je zo'n plaat van 124/244 (ongeveer) haalt, kun je er onderstaande werpkist van maken.

Wij nemen dan de helft voor de bodem en de andere helft verdelen in vier gelijke repen voor de zijkanten. In een zijkant maak je dan een uitsparing waar de moeder door kan lopen en de pups niet. De randen maak je af met aluminium strips.

Dank je wel Marij, hele duidelijke uitleg + foto! Jij hebt dus geen zgn doodligranden erin gemaakt?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 09:55
Beginner

http://www.spat.nl/Werpk.htm
http://www.leewsicht.nl/werpkisten.htm

Op deze website vind je enkele mooie foto's van werpkisten.
Veel succes.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 09:57
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Daika (Anja) schreef:
http://www.spat.nl/Werpk.htm
http://www.leewsicht.nl/werpkisten.htm

Op deze website vind je enkele mooie foto's van werpkisten.
Veel succes.

Dank je wel, deze beide sites had ik inderdaad ook al gevonden! :ok:
Ik zoek nu eigenlijk meer naar de praktische zaken zoals hoe iemand zelf een werpkist gemaakt heeft, en met welk materiaal. Zoals bijvoorbeeld Marij.
In ieder geval bedankt voor je reactie!

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 10:02
Beginner

Die watervaste plaat noemt BETONPLEX.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 10:06
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Daika (Anja) schreef:
Die watervaste plaat noemt BETONPLEX.

:ok:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 17:14
Vaste gebruiker

Suzanne de Lange schreef:
bulletjebe schreef:

Dank je wel Marij, hele duidelijke uitleg + foto! Jij hebt dus geen zgn doodligranden erin gemaakt?

Nee, wij gebruiken die doodligranden niet. Je kunt ze eenvoudig erin maken als je die wilt hebben. Sommige fokkers gebruiken ook wel stangen, maar daar kan ik je niet over adviseren.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 17:47
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

bulletjebe schreef:
bulletjebe schreef:

Nee, wij gebruiken die doodligranden niet. Je kunt ze eenvoudig erin maken als je die wilt hebben. Sommige fokkers gebruiken ook wel stangen, maar daar kan ik je niet over adviseren.

Als ik dan toch bezig ben met vragen over de werpkist:

Wat zijn de beweegredenen van de ervaren fokkers om wel of juist niet voor doodligranden/stangen te kiezen in de werpkist?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 17:57
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen):: Spaanse pepers!
Aantal honden:: 2
Wat zijn doodligranden??

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 18:00
Stangen aan de zijkant waar de pups onderkunnen liggen, zodat moeders niet per ongeluk op een pup gaat liggen

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 18:02
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Monique A. schreef:
Wat zijn doodligranden??

Het klinkt luguber he Eline? Maar ik heb wel eens begrepen dat het het leven van een pup kan redden dus ik vraag me af waarom sommige fokkers deze niet in hun werpkist gebruiken.

Wendy, duidelijke uitleg! :ok:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 18:03
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen):: Spaanse pepers!
jidde schreef:
Stangen aan de zijkant waar de pups onderkunnen liggen, zodat moeders niet per ongeluk op een pup gaat liggen

Okee, dank je!

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 18:08
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen):: naakthonden .
Aantal honden:: 4
Monique A. schreef:
Wat zijn doodligranden??

Het klinkt luguber he Eline? Maar ik heb wel eens begrepen dat het het leven van een pup kan redden dus ik vraag me af waarom sommige fokkers deze niet in hun werpkist gebruiken.

ik gebruik het niet, bij een kennis heeft het juist een pup het leven gekost. Die zat met zijn koppie tussen de doodligrand en mama's rug. :cry2:

Profiel E-mail  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 18:10
Ik zat net 3 verschillende foto;'s te kijken van werpkisten. Toen Nanni pups had, zat er ook geen randje omheen.
1 van haar pups heeft ook weer pups gehad, en bij die werpkist zat ook geen randje.
Bij de fokker waar ik een x geweest ben, zat ook geen randje

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 18:14
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

jip007 schreef:
Monique A. schreef:
Wat zijn doodligranden??

ik gebruik het niet, bij een kennis heeft het juist een pup het leven gekost. Die zat met zijn koppie tussen de doodligrand en mama's rug. :cry2:

Daarom vraag ik er ook vast naar, dan weet ik wat de ervaringen zijn. Dat is vreselijk zeg, als zo'n puppie het leven laat doordat hij klem komt te zitten in die rand... Vrienden van ons die onlangs een nest hebben gehad, ook van de Laekense, hadden ook geen doodligrand erin en alles is prima gegaan. Volgens hun is de moeder wel zo voorzichtig dat ze niet op haar pups gaat liggen totdat ze gestikt zijn.
Maar ja, het blijven Belgen... ;) Ik vind het moeilijk om hiervoor een beslissing te nemen. Misschien nog meer mensen met voor- en nadelen?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 18:19
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen):: naakthonden .
Aantal honden:: 4
jip007 schreef:
Monique A. schreef:
Wat zijn doodligranden??

Daarom vraag ik er ook vast naar, dan weet ik wat de ervaringen zijn. Dat is vreselijk zeg, als zo'n puppie het leven laat doordat hij klem komt te zitten in die rand... Vrienden van ons die onlangs een nest hebben gehad, ook van de Laekense, hadden ook geen doodligrand erin en alles is prima gegaan. Volgens hun is de moeder wel zo voorzichtig dat ze niet op haar pups gaat liggen totdat ze gestikt zijn.
Maar ja, het blijven Belgen... ;) Ik vind het moeilijk om hiervoor een beslissing te nemen. Misschien nog meer mensen met voor- en nadelen?

een moederhond gaat er ook niet zomaar op liggen, meestal komt het omdat er een pup onder de deken kruipt.

Profiel E-mail  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 20:23
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Een beetje off topic, maar je kan met een goede binnen-buiten-ren (dit is het puppieverblijf na de werpkist) je pups zindelijk maken van bij de geboorte, de baasjes zullen dus zindelijke pups van 7 weken mee naar huis nemen. In een binnen-buiten-ren slapen de pupjes binnen. Spelen en plassen en poepen is dan buiten. Verder kan je allerlei rare geluiden maken, radio, bladblazer, fonteintje, draaiende betonmolen, stofzuiger... maar dit wist je al. Mijn pup was zindelijk toen ik haar in huis haalde.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 20:46
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen):: pitbullbasset en een moddercocker
Tja,de meningen zijn verdeeld over de ligranden, we hebben ze er wel in gemaakt, maar achteraf was het niet nodig omdat we er dag en nacht bij gebleven zijn tot ze 7 weken waren. Met erbij blijven bedoel ik dus waken, niet erbij slapen. Ach, Huts vond het wel een lekker steuntje voor haar hoofd....Omdat we een groot nest verwachten hebben de de kist ook groot gemaakt, zo groot dat er ook een matras in kon zodat ik de laatste week bij haar kon slapen in de kist om haar te laten wennen. Ook hebben we er 2 warmtelampen in gemaakt, dat was ook wel nodig met 11 pups. We hebben hem zo gemaakt dat we er een ren aanvast konden maken zodat de pups toen ze groter waren meer ruimte hadden. Wij hebben de kist gewoon van hout gemaakt en op de bodem tot een halve meter hoog zeil vast gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechts zie je de opening, hier kon toen de pups hier ook uit konden nog een schotje voor, en dat werd later ook de uitgang naar de puppyren.

Afbeelding

Profiel E-mail  

Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2003 21:04
Vaste gebruiker

mechelaar_fan schreef:
Een beetje off topic, maar je kan met een goede binnen-buiten-ren (dit is het puppieverblijf na de werpkist) je pups zindelijk maken van bij de geboorte, de baasjes zullen dus zindelijke pups van 7 weken mee naar huis nemen. In een binnen-buiten-ren slapen de pupjes binnen. Spelen en plassen en poepen is dan buiten. Verder kan je allerlei rare geluiden maken, radio, bladblazer, fonteintje, draaiende betonmolen, stofzuiger... maar dit wist je al. Mijn pup was zindelijk toen ik haar in huis haalde.

Hier zet ik gewoon twee werpkisten tegen elkaar aan, zodat er een gedeelte is voor poepen en plassen op de kranten.
Als ze spelen doen ze dat in de bijkeuken, die is voor de pups en als ze wat groter zijn, lopen ze hier door het huis met de volwassen honden. De buitendeur kan open en ze gaan vanzelf mee om buiten hun behoefte te doen. De pups gaan hier dan ook bijna zindelijk mee naar de nieuwe baasjes.

Afbeelding

hier gaat er al eentje plassen:

Afbeelding

ze kunnen zo naar buiten als ze wat ouder zijn:

Afbeelding

Alles loopt door elkaar:

Afbeelding

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 26 Sep 2003 13:12
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Geweldig om te zien Marij, mooie foto's en heel duidelijk!
Mooi gezicht al die honden door elkaar heen met het puppen-spul ertussen.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  

[ 22 berichten ] 
Zoeken naar:
Ga naar:  

Wil je minder reclame zien? » Registreer je op het Hondenforum « of » Log in op je account «