Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Dalmatiër

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Judith
Zeer actief
Berichten: 8022
Lid geworden op: 25 jan 2010 16:15
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2
Locatie: Noordwijkerhout

De Dalmatiër

Ongelezen bericht door Judith »

Ik zou graag meer informatie willen over de Dalmatiër.

Mijn vriend is erg gecharmeerd van de Dalmatiër, we zijn naar de Winner geweest hebben daar zeer verschillende rassen gezien. Maar vriendlief blijft bij de Dalmatiër.
Wat ik kan vinden over deze spikkels is dat het zeer actieve honden zijn, reuen nog wel eens patserig kunnen zijn. Op internet staan eigenlijk alleen maar lovende woorden, het zijn lieve honden, sociale honden, gezinshonden enz.

Als er hier ooit een 2e hond komt wil ik de Dalmatiër in overweging nemen maar ik weet er te weinig van. Hier lopen er 2, 1 is een gecasteerde reu, lieve hond, luisterd prima.
Andere is een teef, maar ken ik verder niet. Heb haar alleen van een afstandje gezien.

Als er een 2e hond komt gaat de voorkeur uit voor een teef, naast Dana is er ook nog Luna de labrador van mijn schoonouders die we zeer regelmatig bezoeken. Kan je er dan een teef bij zetten?
Waar moeten we op letten met fokker/ouderlijnen enz zoeken?
Ik weet van de BEAR +/+ of BEAR +/-
De voorkeur gaat wel heul erg naar de bruine spikkels, dit is zeker iets waarmee je geluk moet hebben en niet iets wat je moet willen "eisen" ?

Helaas was er afgelopen zondag een dalmatier wandeling bij Kijkduin. We zagen dat maandag pas :roll:
Zijn er shows, wandelingen of andere dingen waar we Dalmatiërs van dichtbij kunnen mee maken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Elmo/maureen
Zeer actief
Berichten: 33971
Lid geworden op: 10 okt 2009 22:43
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1
Locatie: Gieten

Re: De Dalmatiër

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

:engel:

Ik deel je mening met bruine spikkels :F: Koop hem aub wel bij een goede stamboom fokker, als jullie voor een dalmatiër gaan. I.v.m die doofheid die voor kan komen bij ze. Daar krijgen ze een beartest +/+ betekend beiderzijds horend, met 1 minnetje is aan 1 oor doof.

Het zijn inderdaad gezinshonden. Elmo is graag bij ons, is een contactligger. Ze zijn eigenwijs, maar qua trainen zijn ze absoluut makkelijk te paaien met eten :F: Ze zijn slim, het type je geeft een vinger, maar ze nemen je hele hand. Het zijn clowns. Elmo is een patser, maar dat heb ik redelijk om kunnen buigen zodat hij niet meer zo erg reageert op andere reuen.

Een 2e teef zou denk ik wel kunnen, ik ken genoeg fokkers die meerdere teven houden.

Ik weet niet waar je precies woont, dan kan ik eens kijken of daar nog iets gedaan word. :ok: En in Juni is de jaarlijkse clubmatch in Zaltbommel. En daar zijn behoorlijk wat dalmaten aanwezig :ok:
Afbeelding
Lizzy
Actief
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 mei 2002 15:52
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Re: De Dalmatiër

Ongelezen bericht door Lizzy »

Judith schreef:Ik zou graag meer informatie willen over de Dalmatiër.

Mijn vriend is erg gecharmeerd van de Dalmatiër, we zijn naar de Winner geweest hebben daar zeer verschillende rassen gezien. Maar vriendlief blijft bij de Dalmatiër.
Wat ik kan vinden over deze spikkels is dat het zeer actieve honden zijn, reuen nog wel eens patserig kunnen zijn. Op internet staan eigenlijk alleen maar lovende woorden, het zijn lieve honden, sociale honden, gezinshonden enz.

Als er hier ooit een 2e hond komt wil ik de Dalmatiër in overweging nemen maar ik weet er te weinig van. Hier lopen er 2, 1 is een gecasteerde reu, lieve hond, luisterd prima.
Andere is een teef, maar ken ik verder niet. Heb haar alleen van een afstandje gezien.

Als er een 2e hond komt gaat de voorkeur uit voor een teef, naast Dana is er ook nog Luna de labrador van mijn schoonouders die we zeer regelmatig bezoeken. Kan je er dan een teef bij zetten?
Waar moeten we op letten met fokker/ouderlijnen enz zoeken?
Ik weet van de BEAR +/+ of BEAR +/-
De voorkeur gaat wel heul erg naar de bruine spikkels, dit is zeker iets waarmee je geluk moet hebben en niet iets wat je moet willen "eisen" ?

Helaas was er afgelopen zondag een dalmatier wandeling bij Kijkduin. We zagen dat maandag pas :roll:
Zijn er shows, wandelingen of andere dingen waar we Dalmatiërs van dichtbij kunnen mee maken?
Ik heb 4 Dalmatier teven. Maar, dat zegt niks over of jij bij jullie hond ook een teef kunnen zetten. Dat hangt er af van de karakters van de individuen en af van de leeftijd die er tussen de honden zit. Wat voor hond is Dana? Maar goed, ik vind de meeste Dalmatiers inderdaad behoorlijk sociaal onderling! En ze zijn lief. En het zijn gezinshonden. En ze houden er helemaaaaal niet van om hele dagen alleen thuis te moeten zijn of niet in huis te mogen leven. Ik ken trouwens ook wel moeilijke teven (echte haaibaaien) en ik ken moeilijke reuen (die dan meestal vooral in de omgang met andere ongecastreerde reuen niet leuk zijn). Het hangt af van genen, opvoeding en de hele mikmak. Ze zijn dus niet standaard alleen maar leuk en lief.

En ik vind het een heerlijk ras (ik heb er nu in totaal 6 gehad en dit zijn ook zeker niet mijn laatste Dalmaten). Ze zijn vrolijk, lief, aanhankelijk (ze zeggen wel eens dat reuen aanhankelijker zijn dan teven, nou, mijn twee jongste teefjes zijn echt mega knuffelaars die liefst de hele dag op schoot liggen hoor), energiek (ja, dat zijn ze echt - als ze niet de gelegenheid krijgen om minimaal 1 uur per dag los van de riem te rennen en te vliegen en te spelen en je houdt ze niet geestelijk bezig, dan zijn ze in huis druk en klierig. Maar als je ze wel genoeg biedt, dan heb je echt geen kind aan ze, dan zijn ze in huis rustig en lief). Ze zijn trouwens heel snel verveeld bij trainig. Dus als ze eenmaal weten hoe ze zit, af, blijf moeten, moet je dat niet van ze blijven vragen want dan gaan ze weigeren je commando op te volgen. Ze zijn dus tamelijk eigenwijs. En sommige zijn echt ronduit koppig. Zo vinden ze AF in het natte gras gewoon geen humor en blijven de meeste steevast 3 cm met hun buik boven de grond liggen. Of weigeren gewoon helemaal pertinent. Dus zoek je een hond die jouw bevelen slaafs opvolgt, zou ik je een ander ras aanbevelen! En een van mijn "pups" heeft onlangs mega goed gescoord met het hoogst aantal punten van die dag op gehoorzaamheid 2. Maar zij heeft een heel slim baasje, die gewend is om met Dalmaten om te gaan en die ook niet verwacht dat haar "pup" alles maar blind uitvoert. Je moet training dus leuk houden en soms net even slimmer zijn dan zij. Ze vragen dus wel je energie en je aandacht en je kunt geen Dalmaten houden op je bips zittende met 2 vingers in je neus :mrgreen:

Waar je op moet letten is dat je een pup koopt bij een fokker die volgens de regels van de Ras Vereniging fokt. Zodat je zeker weet dat mams en paps op gehoor en HD zijn getest. En zodat je zeker weet dat ook je pup is getest op gehoor. Verder lijden Dalmatische Honden allemaal (tenzij je een LUA gefokte hond hebt maar die zijn er nog niet in NL) aan uraat. Dat is een vorm van blaasgruis. Bij teven levert dit in de regel nooit problemen op. Bij reuen kan dit voor vastlopers zorgen. Dat wil zeggen, er komt dan een steentje vast te zitten in de urineleider waardoor de hond niet meer kan plassen. En dat is een zaak van met spoed naar de dierenarts. Met rauwe verse (en dus vochtrijke) voeding en het volgende vaak laten urineren kom je gelukkig niet snel in de problemen, zeker niet met een teef. Dalmatische Honden kunnen wat gevoelig zijn voor huidproblemen. Dat varieert van in de zomer wat roestbruine vlekjes op de kop en soms rug, die veelal buiten dat het lelijk is om te zien, geen problemen geven tot atopische dermatitis. Verder komen er bij de Dalmatische Hond niet veel gezondheidsproblemen voor en kunnen ze behoorlijk oud worden.

Hier vind je trouwens de gezondheidsinventarisatie die enkele jaren geleden door Gencouns is gedaan: http://www.ncdh.nl/images/downloads/gez ... 202010.pdf

Een bruine pup kun je niet eisen nee. Ja, je kunt op zoek naar een fokker die een bruine teef met een bruine reu gebruikt, daar komen alleen bruine pups uit voort. Maar ja, er zijn belangrijkere dingen dan kleur, denk ik. Zoals het karakter en de gezondheid van de ouderhonden, het fokbeleid van de fokker, etc. Dus om alleen op kleur te selecteren...? Ik zou dat niet aanraden. Als de aanstaande ouders niet homozygoot zwart zijn, kunnen er ook altijd bruine pups geboren worden. Maar goed, dan moet er nog een bruin teefje tussen zitten, moet ze nog kunnen horen met in ieder geval 1 oor, en stel dat er maar 1 bruin teefje in het nest zit, moet je ook nog eens 1ste keus hebben/haar net toegewezen krijgen. Dat kan best lukken hoor, maar dan moet je geduld en/of geluk hebben. Als je niet wilt fokken met je hond en niet wilt showen, is het ook raadzaam om na te denken over de schoonheidsfoutjes die bij Dalmatische Honden voor komen en of je die wilt uitsluiten. Dalmatische Honden kunnen met kopvlek geboren worden. Of blauwe ogen. Of beide. Stel je wilt niet fokken met je hond en je vindt eenzijdig horend, kopvlek, blauwe ogen geen probleem, vergroot je je kansen wel weer op een bruin hondje.

Dalmaat met 1 blauw oog:
Afbeelding

Dalmaat met 2 blauwe ogen:
Afbeelding

Dalmaat met een half blauw oog:
Afbeelding

Dalmaat met kopvlek oor:
Afbeelding

Dalmaat met monocle:
Afbeelding

Allemaal foutjes die hen uitsluit van fokkerij en show. Dat de honden met blauwe ogen worden uitgesloten van de fokkerij vind ik niet meer dan terecht. Honden met blauwe ogen (pigment gebrek) vergroten de kans op het krijgen van dove pups.

Op 22 juni houden wij onze kampioenschapsclubmatch in Zaltbommel (Dogcenter). Je mag daar altijd gewoon langs komen! Het Dalmatier In Nood Fonds houdt met regelmaat wandelingen. Ik weet niet of je op Facebook zit, zij hebben daar een pagina: https://www.facebook.com/ncdh.dinfonds?fref=ts.
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Gebruikersavatar
ute
Actief
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:27
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Re: De Dalmatiër

Ongelezen bericht door ute »

Ik had 10 jaar lang een dalmatier reu van een goede fokker. Ik mis hem nog heel erg. Hij was een heerlijke hond, rustig in huis, druk buiten. Heel erg mens en kind vriendelijk, maar soms ook een patser met reuen. Heel doorzettend en dwingend, hij was niet makkelijk. Maar luisterde toch aardig goed.Later kwam er een grote poedel pup reu er bij , nog een paar jaar later een grote poedel reu van 9 maanden oud en dit ging allemaal goed.Ik hoop dat hier ooit weer een dalmaat komt, maar nu hebben wij nog 6 honden.
Afbeelding
Ilse23
nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:55
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 3

Re: De Dalmatiër

Ongelezen bericht door Ilse23 »

Dalmatiërs zijn fantastisch. Ik heb er momenteel 2 in huis. Mijn eerste, Milo, is bijna 6 jaar en heeft bruine vlekjes. Mijn teefje is bijna 11 jaar en heeft zwarte vlekjes. Ik begrijp je voorkeur voor bruin zeer goed. Ik ben ook helemaal gek op die bruine neusjes. Een voordeel is mss dat bruine dalmatiers meestal minder in geliefd zijn door de mensen. Zo blijft er meestal bruin over bij een fokker.
Als je op zoek gaat naar een pup, zeg dan eerlijk dat je een voorkeur hebt voor bruin. Indien mogelijk zal een fokker daar wel rekening mee houden
Gebruikersavatar
Sanchis
Zeer actief
Berichten: 1160
Lid geworden op: 05 jan 2014 11:50
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Re: De Dalmatiër

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik ken een meiske met een dalmatiër die ze uit een Hongaars asiel heeft geplukt. Wow, wat een hond. Ze loopt er overal los mee rond, ook door de stad. En laatst zag ik haar met een snorscootertje rondrijden met de hond er los naast.
Het ziet er zo beheerst uit. En ze heeft er nooit voor getraind, zei ze. Hij is gewoon zo.
Echt te gek.

Maar zo zijn ze niet allemaal natuurlijk.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”