Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labrador, golden retriever of wat anders?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

martineD
Vaste gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:26
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2
Locatie: Katwijk

Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door martineD »

Ik ben me aan het oriënteren welk ras in ons gezin zou passen.
We hebben in het verleden 3 herplaatsers gehad; een jack Russell, een kruising border collie en een kruising keeshond. Nu hebben we sinds 2,5 jaar geen hond meer, omdat ik de combinatie pup en kleine kinderen niet zo zie zitten.

We willen een hond als de jongste naar school gaat, de kinderen zijn dan 4 jaar, 6 jaar en 9 jaar.
De middelste heeft autisme en een oogafwijking.
Het zal met name mijn hond worden, maar de kinderen zullen er natuurlijk ook mee willen spelen en er komen regelmatig vriendjes en vriendinnetjes over de vloer.
Ik zoek een nuchtere hond die wel graag voor je wil werken. Ik hou veel van wandelen en we wonen op loopafstand van duin en strand. Dus liever geen jagende hond.
Verder wil ik weer GG gaan trainen en speuren en regelmatig gaan fietsen. Hardlopen met de hond heeft ook mijn interesse.

Onze voorkeur is op dit moment de labrador (mijn voorkeur) en de golden retriever (mijn man zijn voorkeur). Wat zijn de verschillen in karakter tussen deze 2 rassen?
En welke specifieke dingen moet je op letten bij deze honden? Ik las dat de golden retriever aardig wat gezondheidsproblemen heeft, welke zijn dit?
En heeft de labrador ook bepaalde gezondheidsproblemen?

En misschien heeft er iemand nog een suggestie voor een ander ras.
Eisen zijn
- nuchter in een druk gezin
- actief
- redelijk makkelijk op te voeden (ik wil gewoon rustig op strand kunnen lopen met loslopende hond)
- geen jager
- middenslag of groter, maar niet zo groot als een st. Bernard ofzo
- liever geen plukvacht.

Brand maar los :D
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Labrador kan passen , maar een leuke buitenlander ook wel hoor, ik ben toevallig ook op zoek, ,,,,,,,, en ik zie heel veel leuke en lekkere honden voorbij komen :engel:
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou voor een Labrador gaan, super hond :ok:
martineD
Vaste gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:26
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2
Locatie: Katwijk

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door martineD »

S@ndr@ schreef:Labrador kan passen , maar een leuke buitenlander ook wel hoor, ik ben toevallig ook op zoek, ,,,,,,,, en ik zie heel veel leuke en lekkere honden voorbij komen :engel:
Ik heb 2 buitenlandse honden gehad en dat wil ik niet meer met jonge kinderen. Ze waren allebei toch anders als dat ze omschreven werden. En dat risico neem ik niet zo lang de kinderen nog klein zijn.

@nanna: we willen sowieso een werklijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind de meeste Goldens (uit showlijn) kalmer van aard dan labradors. Labradors kunnen nog wel eens met een plaat voor de kop de bulldozer uithangen samen met andere honden. Zulke Goldens ken ik eigenlijk niet.
Verder denk ik dat ze beide wel zullen passen. Misschien als compromis een blonde labrador? :mrgreen:
Maar wat Nanna zegt, klopt wel. De verschillen binnen de rassen zijn groot, en daardoor overlappen de rassen elkaar.
Bij de Labrador moet je ook een beetje uitkijken voor HD, net als bij de Golden. Bij de labrador zou ik ook echt heel goed kijken naar het karakter van de ouders en niet de eerste de beste pup meenemen. Ik vind de labrador een heel leuk ras, driekwart van de honden. Ik ken ook een paar portretten waar ik KNETTERGEK van zou worden. Vraatlustige, drukke, lompe beesten met een enorme plaat voor hun harses. Type honden waar je om je knieschijven moet denken als ze om je heen aan het spelen zijn.
In de groep van de jachttraining ken ik een paar van die honden. Als dat rond dendert als een dolle neushoorn heb ik zin om in een boom te klimmen :hmmm:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Branka »

mosquito1980 schreef:Ik zou voor een Labrador gaan, super hond :ok:
Ik juist voor een Golden :F:


Wat Nanna al zegt is er ook duidelijk verschil tussen de werk- en meer exterieur gefokte Goldens en Labradors.
Denk dat gemiddeld genomen een Golden iets rustiger qua karakter is dan een Labrador. Hoewel we met Finn hebben ondervonden dat er ook Goldens zijn die (in hun jonge jaren) stuiterend door het leven gaan.
Qua gezondheidsproblemen hebben de rassen helaas veel overeenkomsten.

http://www.goldenretrieveradvies.nl/201 ... -labrador/
https://www.goldenretrieververeniging.n ... /karakter/
http://www.de-labrador-retriever.nl/ind ... -labrador/
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou ook voor een Golden gaan. Er is inderdaad behoorlijk wat variatie in de verschillende lijnen, maar heel zwart-wit gezien vind ik Labradors energieker, eigenwijzer, harder (en daardoor minder snel onder de indruk van correcties) en minder stabiel. Goldens kunnen dan weer wat onzeker en té gevoelig zijn, maar dat maakt ze vaak wel gehoorzaam en goed bereikbaar. Ik vind ze zich ook beter aanpassen in een gezin, ook vanwege dat gevoelige.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door sbientje »

Maeve schreef:Ik zou ook voor een Golden gaan. Er is inderdaad behoorlijk wat variatie in de verschillende lijnen, maar heel zwart-wit gezien vind ik Labradors energieker, eigenwijzer, harder (en daardoor minder snel onder de indruk van correcties) en minder stabiel. Goldens kunnen dan weer wat onzeker en té gevoelig zijn, maar dat maakt ze vaak wel gehoorzaam en goed bereikbaar. Ik vind ze zich ook beter aanpassen in een gezin, ook vanwege dat gevoelige.
vind ik niet gelden voor de werklijnen.
Gebruikersavatar
Anne&Taar
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 19 jun 2009 11:08
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Goldens zijn over het algemeen wat flegmatieker en gevoeliger. Qua gezondheid ontlopen deze rassen elkaar niet, overigens. Het type tumoren en het type gewrichtsproblemen waar deze rassen bv een verhoogde aanleg voor hebben, zijn bij beide rassen bijna identiek.
En inderdaad zou ik binnen het ras van je keuze je nadrukkelijk laten informeren welk type hond jullie naar op zoek zijn; ofwel show- ofwel jachtlijn. Je verhaal lezend zouden beide typen wel in aanmerking komen; vraag is dan ook waar je voorkeur naar uitgaat. Bij de jachtlijnen vervalt de vrijblijvendheid voor het aanbieden van een actieve levensstijl; dat is een vereiste. Showlijnen kunnen soms ook best actief zijn, maar daar is in mijn ogen dit geen absolute 'must'.
martineD
Vaste gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:26
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2
Locatie: Katwijk

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door martineD »

Bedankt voor de reacties tot nu.
We willen wel voor een jachtlijn gaan, ik wil graag een actieve hond. Onze vorige honden waren ook actief en we zoeken geen levend vloerkleed
Afbeelding
Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Branka »

martineD schreef:Bedankt voor de reacties tot nu.
We willen wel voor een jachtlijn gaan, ik wil graag een actieve hond. Onze vorige honden waren ook actief en we zoeken geen levend vloerkleed
Een goed gefokte Golden of Labrador uit exterieurlijnen hoeft absoluut geen liggend vloerkleed te zijn. Die hebben wij hier nog nooit gehad. Wel rustig in huis, maar buiten altijd lekker actief. Finn was overtreffende trap, die is ook mede door zijn temperament bij ons geplaatst. Keuze voor de fokster was zelf houden of bij ons. Bij haar zou hij door zijn energie in combinatie met een groep teven links en rechts worden gecorrigeerd. Bij ons paste hij beter omdat hier geen jonge kinderen rondliepen en er alleen een oudere reu was. Gelukkig was hij ook onze eerste keus uit het nest.
Denk dat je beter eerst eens goed kan gaan rondkijken bij de beide rassen en typen binnen het ras voor je een knoop doorhakt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chiki
Zeer actief
Berichten: 848
Lid geworden op: 24 jan 2008 09:02
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Chiki »

[quote]- redelijk makkelijk op te voeden (ik wil gewoon rustig op strand kunnen lopen met loslopende hond)
- [/b]geen jager[/b]
- middenslag of groter, maar niet zo groot als een st. Bernard ofzo
- liever geen plukvacht.[quote]

Als je voor een werklijn gaat kies je wel voor een jachtinstinct!
Laura84
Zeer actief
Berichten: 6252
Lid geworden op: 14 jul 2011 15:51
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Locatie: noord holland
Contacteer:

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Laura84 »

Wetterhoun!
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door veertje »

Een grote poedel?
Emmy12
Actief
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 apr 2016 09:10
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Mijn zoontje heeft ook autisme en ik heb heel bewust voor een stabiele Golden gekozen. Niet uit de jachtlijn. Ik doe momenteel de VGBO training met hem om daarna naar jachttraining te gaan. Hij heeft een enorme will to please en is heerlijk energiek buiten, maar rustig en relaxed binnen. Ik wilde persé geen hond binnenhalen met een hoog energiegehalte ivm mij zoontje. Dan zouden ze elkaar helemaal opzwepen.
Ik denk dat een Golden vooral een vloerkleed wordt als je ze ook zo behandeld. Dat is wat mij betreft niet afhankelijk van de lijn waaruit hij/zij komt.
Ik heb ondertussen heel wat Golden eigenaars ontmoet en er zijn zat Goldens die een hoge mate van energie hebben dat bijna neigt naar hyper zijn. Ik ben persoonlijk heel blij dat die van mij dat niet heeft. Terwijl hij dus wel alle topkwaliteiten heeft van een Golden (rollen in de modder, zwemmen, apporteren, knuffelen, lief voor de kinderen).

Succes met de keuze!
80564M

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door 80564M »

Golden. Een Lab is doorgaans wat rouwdouwiger (lomper, zo je wilt, en je kleinste van dan 4 ligt dan nog steeds zo om). Een Golden is dan net wat gevoeliger/alerter/weet waar hij mee "speelt". Zo spelen ze met ons heel anders dan met de kleine nichtjes van 4. Ze weten wat er aan de andere kant van het "lijntje" zit, en daar passen ze hun spel op aan.
En inmiddels zijn wij aan het eind van onze 4e Golden, maar ik heb er nog nooit eentje gehad die de hele dag voor de kachel wilde liggen. Oké, die hebben we nu wel, maar als je de 14 en half gepasseerd bent dan mag dat :pffff:
martineD
Vaste gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:26
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2
Locatie: Katwijk

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door martineD »

@chiki: hebben retrievers ook de neiging om met bananen in de oren achter wild aan te gaan? Ik had zelf het idee dat dat wel meevalt, maar ik heb verder geen ervaring met de jachtlijnen als ik eerlijk ben.

@Laura84: dat ras ken ik eigenlijk niet zo. Ik zal hem eens opzoeken.

@veertje: de grote poedel is ook een ras dat ik zeker interessant vind. Ook ideaal dat ze niet ruien.

Ik had zelf ook al het idee dat een golden over het algemeen wat gevoeliger en minder lomp is dan de labrador. Dit past waarschijnlijk beter in ons gezin. Maar stiekem heb ik gewoon een zwak voor labradors, geen idee waarom. Haha.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Paisley »

Chiki schreef: Als je voor een werklijn gaat kies je wel voor een jachtinstinct!
Ik vind de werklijn labradors vooral goede apporteerders, geen zelfstandige jagers.
De neus aan de grond en op eigen houtje het bos doorkammen onafhankelijk wat de baas ervan vindt, dat vind ik niet des labradors. Ook vee lastig vallen of hardnekkig katten-meppen zit niet in hun aard.
Ze misdragen zich vast wel eens maar het is allemaal stukken beter stuurbaar en minder hardnekkig dan bij zelfstandige jagers.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne&Taar
Zeer actief
Berichten: 3481
Lid geworden op: 19 jun 2009 11:08
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Chiki schreef:
- redelijk makkelijk op te voeden (ik wil gewoon rustig op strand kunnen lopen met loslopende hond)
- [/b]geen jager[/b]
- middenslag of groter, maar niet zo groot als een st. Bernard ofzo
- liever geen plukvacht.

Als je voor een werklijn gaat kies je wel voor een jachtinstinct!
Dat is niet waar, hoor. Het is niet het zelfstandig jagen dat het verschil maakt tussen een show en een jachtlijn.
martineD
Vaste gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:26
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2
Locatie: Katwijk

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door martineD »

Dat idee had ik idd ook wel, dat het geen zelfstandige jagers zijn.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Berichten: 11479
Lid geworden op: 08 apr 2004 18:34
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door jores »

Engelse springer spaniel showlijn en dan een reu past ook prima in jullie plaatje
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Gebruikersavatar
Belle
Zeer actief
Berichten: 7365
Lid geworden op: 19 aug 2003 12:12
Aantal honden: 3
Locatie: Nijmegen

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb twee goldens, de oudste is pure werklijn, de jongste half. De jongste heeft nul jachtinstinct, de oudste iets meer, maar is goed terug te roepen.
Ik vind goldens wat minder lomp dan de meeste labradors.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Nanna schreef:Er zijn wel verschillen tussen de Golden en de Lab, maar nóg groter zijn de verschillen in het ras zelf. Dus of je de show-of de werkvarieteit neemt.
En zelfs binnen die variëteiten zijn de verschillen enórm. Joy (labrador uit showlijn) zou prima passen: ze is heel stabiel, werklustig en niet lomp. Ze gaat ook perfect met mijn neefje dat klassiek autistisch en verstandelijk beperkt is. Mijn vorige labrador (ook showlijn) was een enorme schat, maar wel een stuiterbal, heeft wel 's een kind omver gekegeld, was veel sneller onder de indruk van dingen en ging letterlijk op de loop voor mijn neefje.

Ergo: kijk sowieso goed naar de ouderdieren en hun karakter voordat je een keus maakt.
Afbeelding
martineD
Vaste gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:26
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2
Locatie: Katwijk

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door martineD »

jores schreef:Engelse springer spaniel showlijn en dan een reu past ook prima in jullie plaatje
Dat zijn idd ook leuke honden. Waarom zou je een reu aanraden?

Mijn man helpt ook lekker mee. Zegt hij net dat hij een doberman wil :piew: :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
samantha!
Zeer actief
Berichten: 46728
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:13
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb labradors uit werklijnen en die zijn totaal niet lomp.
Het zijn gewoon hartstikke stabiele en baasgerichte/sportieve honden waar je van alles mee kan.
Je zou de verschillen tussen de 2 rassen en de verschillende lijnen daarbinnen zelf moeten ervaren denk ik.
Je kan eens naar wat evenementen gaan om wat verschillende honden te zien en met hun baasjes te praten.
Hondenshows bijvoorbeeld, al zul je daar niet/nauwelijks werklijn labradors zien (en ook geen werklijn goldens denk ik), misschien is naar een apporteerevenement gaan dan een beter idee, de retrieverclubs organiseren deze het hele jaar door.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
martineD
Vaste gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: 31 jan 2008 16:26
Mijn ras(sen): 2 Spaanse dames: Lety en Neiva
Aantal honden: 2
Locatie: Katwijk

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door martineD »

samantha! schreef:Ik heb labradors uit werklijnen en die zijn totaal niet lomp.
Het zijn gewoon hartstikke stabiele en baasgerichte/sportieve honden waar je van alles mee kan.
Je kan eens naar wat evenementen gaan om wat verschillende honden te zien en met hun baasjes te praten.
Hondenshows bijvoorbeeld, al zul je daar niet/nauwelijks werklijn labradors zien (en ook geen werklijn goldens denk ik), misschien is naar een apporteerevenement gaan dan een beter idee, de retrieverclubs organiseren deze het hele jaar door.
Dat is idd een goed idee om eens naar zo'n evenement te gaan.
Ik zal eens kijken of dat mogelijk is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
samantha!
Zeer actief
Berichten: 46728
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:13
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door samantha! »

Aanstaande zaterdag ga ik naar een evenement in eindhoven maar dat is wel erg uit de buurt zie ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Gebruikersavatar
Leonie.
Zeer actief
Berichten: 6123
Lid geworden op: 23 feb 2012 11:15
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Texel

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Leonie. »

Misschien een beetje off topic, maar hoe zit het met kleurverschil bij de Labradors? Is het toeval dat alle bruine Labs die ik ken lomp en strontvervelend zijn?

Ik zou overigens voor een Golden gaan en dan een werklijn type.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Leonie. schreef:Misschien een beetje off topic, maar hoe zit het met kleurverschil bij de Labradors? Is het toeval dat alle bruine Labs die ik ken lomp en strontvervelend zijn?

Ik zou overigens voor een Golden gaan en dan een werklijn type.
De bruine labs hier zijn allemaal lieverds. De zwarte zijn meest stuiterballen, maar goed sociaal, en de blonde hebben voornamelijk een plaat voor de kop, op een enkele uitzondering na. Niet helemaal voor niets dat Elco bij een blonde retriever (golden retriever of blonde lab) eigenlijk altijd uit z'n stekker gaat. Daar heeft hij slechte ervaringen mee qua ondersteboven gelopen worden enzo
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Labrador, golden retriever of wat anders?

Ongelezen bericht door Gollum »

Leonie. schreef:Misschien een beetje off topic, maar hoe zit het met kleurverschil bij de Labradors? Is het toeval dat alle bruine Labs die ik ken lomp en strontvervelend zijn?

Ik zou overigens voor een Golden gaan en dan een werklijn type.
Ik hoor het vaker dat bruine Labs vervelender zouden zijn. Ik ken vervelende Labradors in alle kleuren, en ook leuke in alle kleuren. De mijne vind ik leuk :lol1:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”