Buurvrouw keek even vanaf het balkon. Hond reageert wat twijfelachtig en springt ineens vol op mij. Duw hem weg een paar keer en zij gaat naar binnen. Hond rent ineens twee keer heel snel heen en weer door de tuin en poept ineens (kon er niet op reageren zo snel ging het).
Stuur haar even appje met vraag of ze morgen een klein rondje mee wil lopen, ze reageert dat ze 2 uur moet werken en dat ze deze week nog twee keer een paar uur moet werken, en misschien nog naar haar oma gaat. Wellicht volgende week wel als het geen probleem is, reageert ze.
Ik vrees dat de angst zo hoog is bij haar dat ze de hond helemaal niet meer wil nu. Waar ik alleen bang voor ben, is dat de hond zich helemaal aan mij gaat klampen en dat hij daar gaat aanvallen als er geen vrijheid meer is. Mijn gedachte was haar mee nemen tijdens wandelen en het vertrouwen herstellen, maar op deze manier gaat dat niet lukken en ergens weet ik zeker dat ze volgende week ook niet mee gaat. Hoe langer de hond niet bij haar is, hoe groter de afkeer en hoe groter de nieuwe angst om te gaan wandelen. Mijn hoop om het vertrouwen te herstellen tussen haar en de hond is eigenlijk wel verdwenen. Ik neem het haar ook absoluut niet kwalijk en begrijp het ook echt wel, heel veel mensen zijn bang voor dit soort honden en ja ze kunnen uithalen.
Wat nu even lastig is, ga ik de hond wel verder trainen? Het gaat met gemak en de hond reageert echt positief. Het risico is wel dat ik de hond zo ver in training heb, dat zij er daarna niets meer mee kunnen worden en hun niet meer als baas ziet.
Beste mensen,
Jullie hebben ruim voldoende ervaring met dit soort situaties en dit soort dingen vast al veel vaker gehoord. Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik kan haar niet dwingen om mee te gaan, maar ik voorzie wel een situatie dat het straks totaal onhoudbaar is met de hond bij hun. Ik weet ook niet hoe de hond echt met hem omgaat en hij met de hond, hij heeft alleen aangegeven geen controle op de hond te hebben en er ook niets mee getraind te hebben (maar wel gezegd dat hij samen met mij wil trainen). Krijg ik dan de situatie dat ik de hond beter iets langer kan houden en dat ik hem mee neem op training? En hoe leer ik de situatie zo te maken dat zij alsnog wel overdag gaat wandelen met de hond als hij weer aan het werk is...
Is het te doen om haar te leren met de hond om te gaan en er niet bang voor te zijn, of moet ik gewoon een goed gesprek met hem aangaan om te adviseren dat de hond naar het asiel gaat... (hier staat een smilies met een huilend gezichtje). Ik ben echt bang dat de hond haar gaat aanvallen, want ik zie in zijn gedrag dat hij te zenuwachtig is (helemaal gezien zijn reactie van zojuist). Ook het risico dat de hond weer ontsnapt en op straat gaat vechten is hoog, immers is dit hele verhaal zo begonnen.
Dit gaat weer een nacht wakker liggen worden.
PS: De hond houden is lastig, de buurman is er ook bang voor en mijn ouders willen ook niet bij de hond in de buurt komen. Ook andere buren hebben mij al aangesproken dat ze niet blij zijn met de hond. Ik zou er geen moeite mee hebben, maar vind de hond te sloom voor mij en niet actief genoeg.
Het is oneerlijk omdat de hond zelf ook weet dat het beter kan
Nadat ik de speeltjes had afgenomen en even een beetje ging doen in de tuin is hij een uur bij mij blijven kijken naar wat ik deed. Dat is echt zo leuk en gezellig! Gooide zijn poot af en toe op mij en zat mij dan met een vrolijke kop aan te kijken van, wat doeeeee je? Waarom geef je mij geen aandacht? Uiteindelijk is hij er gewoon lekker bij gaan liggen en zat totaal niet in de weg.