mogen honden daar nog los dan in het seizoen

Moderator: moderatorteam
De eigenaar van de hond heeft zeker nooit geleerd zijn beest bij zich te houden?rubyred schreef:Ouders hebben haar zeker nooit verteld dat je nooit moet weg rennen van een hond............
Juist!Marie-Josée schreef:De eigenaar van de hond heeft zeker nooit geleerd zijn beest bij zich te houden?rubyred schreef:Ouders hebben haar zeker nooit verteld dat je nooit moet weg rennen van een hond............
Ligt eraan van wie....S@ndr@ schreef:sarcasme is ook moeilijk te herkennen soms he![]()
Bij Ruby is het niet altijd sarcasme volgens mij maar ik kan er langs zitten.En in het laatste geval ben ik niet de enigeS@ndr@ schreef:Nee, sarcasme is sarcasme wat mij betreft
Deze mevrouw hield haar kind ook al niet bij zich, liet dat kind rennen. Ze ziet toch verdorie dat ik eraan kom lopenMarie-Josée schreef:De eigenaar van de hond heeft zeker nooit geleerd zijn beest bij zich te houden?rubyred schreef:Ouders hebben haar zeker nooit verteld dat je nooit moet weg rennen van een hond............
Nou ja, soms kun je je best doet wat je wilt maar is de situatie niet te ontwijken. Ik heb ook zo'n kuthond die kinderen wil grijpen (een enorm lieve schat overigens hoor, heus verder geen kuthond) en ik doe wat ik kan om ervoor te zorgen dat ze niet bij kinderen in de buurt komt, maar soms komen kinderen razend hard van achteren over een heel smap stoepje langsgescheurd op skeelers... Kinderen zijn geen losgeslagen apen hoor, je kunt ze als ouders best leren dat je bij dieren even rustig moet doen. Zelfs de liefste hond wil namelijk nog wel eens op zoiets reageren en je woont nu eenmaal in een land waar hond en kind naast elkaar leven dus dien je rekening met ELKAAR te houden.smoekie schreef:Zei het net al in een ander topic, tis gewoon van de zotte dat kinderen niet mogen rennen/ geluid maken of wat dan ook omdat er eigenaren rond lopen met honden die daardoor "getriggerd" kunnen worden. Als je met een hond loopt waarvan je weet dat er bepaalde dingen zijn die hem kunnen triggeren waardoor hij uitvalt/aanvalt heb je die situaties maar lekker te vermijden of je uitvallende/aanvallende/bijtende kuthond aan te lijnen en bij je te houden.![]()
Hop weer een kind gebeten op het strand, gaat goed zo zegEn dan te bedenken dat "de zomer" nog moet beginnen
![]()
Nog ff doorgaan en dan kan men weer naar hartelust klagen omdat "ze" weer een stuk losloopgebied is "afgepakt"![]()
![]()
Ik zeg niet dat het belachelijk is wat je zegt, maar zeker op een strand waar kinderen spelen en rennen (al dan niet bewust wegrennend omdat ze een hond eng vinden) moet je als hondeneigenaar daar op allert zijn, zeker als je een hond hebt die gevoelig is voor dat soort (re)acties. Vaak ook wat ik hier merk zijn de ouders van de kinderen die panisch reageren ook bang voor honden. Die kinderen weten niet beter omdat mama of papa ook altijd zo schrikt van honden en ervan weg loopt.Strega schreef:Kunnen eigenaars van honden die bij bijtincidenten betrokken raken niet op eigen kosten verplicht worden een cursusje 'hoe houd ik mijn hond veilig' moeten volgen? Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar het zou wel goed zijn als kinderen beter voorgelicht zouden worden en zouden leren om niet te gaan rennen. Wellicht voorkomt dat ook een hoop. Daarmee zeg ik niet dat het de schuld van het kind is, maar het lijkt me het veiligst als zowel hondeneigenaren als ouders hun best doen om het risico op dergelijke incidenten zoveel mogelijk te beperken.
Ergens voel ik nu alweer aankomen dat er wel weer iemand begint te roepen dat het belachelijk is dat ik zeg dat het geen kwaad kan om kinderen ook onderricht te verschaffen, maar je leert een kind ook om óók bij een zebrapad eerst te kijken of er een auto aankomt. Tuurlijk moet een automobilist stoppen en is die in zo'n geval ten alle tijden verantwoordelijk, maar de praktijk leert dat het helaas niet altijd goed gaat en dus vind ik dat je als ouder ook verantwoordelijk bent om je kind zoveel mogelijk te leren om dergelijke toestanden te voorkomen.
Strega schreef:Kunnen eigenaars van honden die bij bijtincidenten betrokken raken niet op eigen kosten verplicht worden een cursusje 'hoe houd ik mijn hond veilig' moeten volgen? Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar het zou wel goed zijn als kinderen beter voorgelicht zouden worden en zouden leren om niet te gaan rennen. Wellicht voorkomt dat ook een hoop. Daarmee zeg ik niet dat het de schuld van het kind is, maar het lijkt me het veiligst als zowel hondeneigenaren als ouders hun best doen om het risico op dergelijke incidenten zoveel mogelijk te beperken.
Ergens voel ik nu alweer aankomen dat er wel weer iemand begint te roepen dat het belachelijk is dat ik zeg dat het geen kwaad kan om kinderen ook onderricht te verschaffen, maar je leert een kind ook om óók bij een zebrapad eerst te kijken of er een auto aankomt. Tuurlijk moet een automobilist stoppen en is die in zo'n geval ten alle tijden verantwoordelijk, maar de praktijk leert dat het helaas niet altijd goed gaat en dus vind ik dat je als ouder ook verantwoordelijk bent om je kind zoveel mogelijk te leren om dergelijke toestanden te voorkomen.
En als jij dus idd zo'n kuthond hebt die kinderen wil grijpen als deze langsgeraasd komen heb jij er dus gewoon voor te zorgen dat als dat gebeurt hij niet kan uithalen. Niet als ze van voren komen, en ook niet als ze van achteren komen. En dat heeft niets te maken met het niet opvoeden van kinderen. Ik heb mijn kinderen geleerd bij vreemde honden uit de buurt te blijven en ze niet te aaien. Maar ik kan niet van ze verwachten dat ze tijdens het buiten spelen daar rekening mee houden. Kinderen houden al leer je ze dat nog zo goed ook geen rekening met hardrijdende auto's. Die vliegen gewoon zonder te denken (hersens zijn nog niet dusdanig ontwikkeld he bij kinderen) hun bal achterna die de straat op is gerold, of steken soms zo ineens over omdat ze een vriendje/vriendinnetje aan de overkant zien lopenStrega schreef:Nou ja, soms kun je je best doet wat je wilt maar is de situatie niet te ontwijken. Ik heb ook zo'n kuthond die kinderen wil grijpen (een enorm lieve schat overigens hoor, heus verder geen kuthond) en ik doe wat ik kan om ervoor te zorgen dat ze niet bij kinderen in de buurt komt, maar soms komen kinderen razend hard van achteren over een heel smap stoepje langsgescheurd op skeelers... Kinderen zijn geen losgeslagen apen hoor, je kunt ze als ouders best leren dat je bij dieren even rustig moet doen. Zelfs de liefste hond wil namelijk nog wel eens op zoiets reageren en je woont nu eenmaal in een land waar hond en kind naast elkaar leven dus dien je rekening met ELKAAR te houden.smoekie schreef:Zei het net al in een ander topic, tis gewoon van de zotte dat kinderen niet mogen rennen/ geluid maken of wat dan ook omdat er eigenaren rond lopen met honden die daardoor "getriggerd" kunnen worden. Als je met een hond loopt waarvan je weet dat er bepaalde dingen zijn die hem kunnen triggeren waardoor hij uitvalt/aanvalt heb je die situaties maar lekker te vermijden of je uitvallende/aanvallende/bijtende kuthond aan te lijnen en bij je te houden.![]()
Hop weer een kind gebeten op het strand, gaat goed zo zegEn dan te bedenken dat "de zomer" nog moet beginnen
![]()
Nog ff doorgaan en dan kan men weer naar hartelust klagen omdat "ze" weer een stuk losloopgebied is "afgepakt"![]()
![]()
eens, maar kinderen zijn ook maar kinderen en misschien is het ze wel bijgebracht, maar als zo'n kind in paniek raakt omdat hondlief misschien al een grommetje heeft gegeven en uit angst, instinctief begint te rennen kan je het zowel ouder als kind niet afrekenen. sommige kinderen verstijven uit angst en andere rennen weg en beseffen niet dat een hond sneller is en dan juist kan gaan happenDaisy@ schreef:Jemig, een kind moet toch op het strand nog lekker kunnen spelen en rennen etc.
Zonder op te hoeven letten of ze niet opgegeten worden.Hou je hond dan thuis of hou hem aan de lijn.
Ben het er wel mee eens dat je kinderen kan leren normaal/rustig met dieren om te gaan, niet zomaar een hond te aaien etc. Vind ik bij algemene opvoeding horen eigenlijk.
Maar in dit geval.... laat een kind ook kind zijn, en niet op hoeven te passen voor een loslopend projectiel.
Ik heb geen kinderen, maar ik zou verre van blij zijn als mijn kinderen lekker aan het spelen waren en er komt een (grote) hond naartoe waarvan je niet weet hoe die reageert.
Ben ik het helemaal mee eens hoor, maar over het algemeen schrik ik er vaak van hoe weinig ouders hun kinderen leren over de omgang met dieren. Mijn nichtjes mogen vrolijk aan de nek van de hond van mijn oma hangen bijvoorbeeld. Tuurlijk, die mag ze niet bijten, maar het blijft een hond en het lijkt me toch verstandig je kind wel iets bij te brengen op dat gebied.Browny schreef:eens, maar kinderen zijn ook maar kinderen en misschien is het ze wel bijgebracht, maar als zo'n kind in paniek raakt omdat hondlief misschien al een grommetje heeft gegeven en uit angst, instinctief begint te rennen kan je het zowel ouder als kind niet afrekenen. sommige kinderen verstijven uit angst en andere rennen weg en beseffen niet dat een hond sneller is en dan juist kan gaan happenDaisy@ schreef:Jemig, een kind moet toch op het strand nog lekker kunnen spelen en rennen etc.
Zonder op te hoeven letten of ze niet opgegeten worden.Hou je hond dan thuis of hou hem aan de lijn.
Ben het er wel mee eens dat je kinderen kan leren normaal/rustig met dieren om te gaan, niet zomaar een hond te aaien etc. Vind ik bij algemene opvoeding horen eigenlijk.
Maar in dit geval.... laat een kind ook kind zijn, en niet op hoeven te passen voor een loslopend projectiel.
Ik heb geen kinderen, maar ik zou verre van blij zijn als mijn kinderen lekker aan het spelen waren en er komt een (grote) hond naartoe waarvan je niet weet hoe die reageert.![]()
hoe dan ook is het te tragisch voor woorden, dat een leuke dag op het strand voor het kind zo eindigt
Klopt, ik zorg ook dat er niets gebeurt, maar ik vind het wel normaal dat ouders hun kinderen leren om niet hard langs honden te rennen/skaten/fietsen. En omdat kinderen van een bepaalde leeftijd doen voor ze denken, ben je daar als ouder bij, lijkt mesmoekie schreef:[
En als jij dus idd zo'n kuthond hebt die kinderen wil grijpen als deze langsgeraasd komen heb jij er dus gewoon voor te zorgen dat als dat gebeurt hij niet kan uithalen. Niet als ze van voren komen, en ook niet als ze van achteren komen. En dat heeft niets te maken met het niet opvoeden van kinderen. Ik heb mijn kinderen geleerd bij vreemde honden uit de buurt te blijven en ze niet te aaien. Maar ik kan niet van ze verwachten dat ze tijdens het buiten spelen daar rekening mee houden. Kinderen houden al leer je ze dat nog zo goed ook geen rekening met hardrijdende auto's. Die vliegen gewoon zonder te denken (hersens zijn nog niet dusdanig ontwikkeld he bij kinderen) hun bal achterna die de straat op is gerold, of steken soms zo ineens over omdat ze een vriendje/vriendinnetje aan de overkant zien lopen
Veel volwassenen hebben niets met en weten niets van honden, hoe moeten ze het dan hun kinderen vertellen?Strega schreef:Klopt, ik zorg ook dat er niets gebeurt, maar ik vind het wel normaal dat ouders hun kinderen leren om niet hard langs honden te rennen/skaten/fietsen. En omdat kinderen van een bepaalde leeftijd doen voor ze denken, ben je daar als ouder bij, lijkt mesmoekie schreef:[
En als jij dus idd zo'n kuthond hebt die kinderen wil grijpen als deze langsgeraasd komen heb jij er dus gewoon voor te zorgen dat als dat gebeurt hij niet kan uithalen. Niet als ze van voren komen, en ook niet als ze van achteren komen. En dat heeft niets te maken met het niet opvoeden van kinderen. Ik heb mijn kinderen geleerd bij vreemde honden uit de buurt te blijven en ze niet te aaien. Maar ik kan niet van ze verwachten dat ze tijdens het buiten spelen daar rekening mee houden. Kinderen houden al leer je ze dat nog zo goed ook geen rekening met hardrijdende auto's. Die vliegen gewoon zonder te denken (hersens zijn nog niet dusdanig ontwikkeld he bij kinderen) hun bal achterna die de straat op is gerold, of steken soms zo ineens over omdat ze een vriendje/vriendinnetje aan de overkant zien lopen.
Strega schreef:Klopt, ik zorg ook dat er niets gebeurt, maar ik vind het wel normaal dat ouders hun kinderen leren om niet hard langs honden te rennen/skaten/fietsen. En omdat kinderen van een bepaalde leeftijd doen voor ze denken, ben je daar als ouder bij, lijkt mesmoekie schreef:[
En als jij dus idd zo'n kuthond hebt die kinderen wil grijpen als deze langsgeraasd komen heb jij er dus gewoon voor te zorgen dat als dat gebeurt hij niet kan uithalen. Niet als ze van voren komen, en ook niet als ze van achteren komen. En dat heeft niets te maken met het niet opvoeden van kinderen. Ik heb mijn kinderen geleerd bij vreemde honden uit de buurt te blijven en ze niet te aaien. Maar ik kan niet van ze verwachten dat ze tijdens het buiten spelen daar rekening mee houden. Kinderen houden al leer je ze dat nog zo goed ook geen rekening met hardrijdende auto's. Die vliegen gewoon zonder te denken (hersens zijn nog niet dusdanig ontwikkeld he bij kinderen) hun bal achterna die de straat op is gerold, of steken soms zo ineens over omdat ze een vriendje/vriendinnetje aan de overkant zien lopen.
Dit dusPemba schreef:Veel volwassenen hebben niets met en weten niets van honden, hoe moeten ze het dan hun kinderen vertellen?
Wij als hondeneigenaren horen op onze honden te letten en niet andersom.