De Standaard, 28/03
Het federaal voedselagentschap wil tien honden die vrijwilligers uit een Roemeense kennel hebben meegebracht, opsporen om zeker te zijn dat de dieren geen hondsdolheid hebben. Onnodige paniek, zeggen de vrijwilligers.
Twee vrouwen die zich al jaren inzetten vor het lot van zwerfhonden in Roemenië, kwamen in de nacht van woensdag op donderdag weer in ons land aan met tien honden in hun wagen. De dieren kwamen uit een kennel in Boekarest. Eerst was er sprake dat de honden tijdelijk in een loods in Glabbeek zouden worden ondergebracht. Het voorstel kwam van een inwoonster die zich nog snel wilde engageren en het voorstel aan haar burgemeester deed. Het verhaal haalde Het Journaal. De vrijwilligsters die uit Roemenië terugkwamen, waren er niet van op de hoogte. Zij brachten de honden meteen naar hun adoptiegezinnen in Vlaanderen en Nederland, zoals gepland.
Waarschuwing
Maar toen het voedselagentschap (FAVV) woensdag van het vermeende transport naar Glabbeek hoorde, stuurde ze meteen bericht uit om de bevolking te waarschuwen voor hondsdolheid. 'We hebben onze twijfels of de dieren in orde zijn', zegt woordvoerster Lieve Busschots. Het FAVV is vooral ongerust omdat het zelf niet op de hoogte werd gebracht van het transport.
Hondsdolheid of rabiës is heel gevaarlijk, dodelijk zelfs. Mensen die worden gebeten door een hond die het virus draagt, kunnen ook met het virus besmet worden. Als een patiënt de eerste symptomen krijgt, is het al te laat. In ons land komt rabiës niet meer voor. Maar het gevaar zit in dieren die worden ingevoerd en niet gevaccineerd zijn. 'Elk jaar zijn er wel toeristen die een hondje meebrengen uit landen waar de ziekte nog voorkomt, met alle gevaren van dien', zegt Busschots. 'Enkele jaren geleden nog bracht een toerist uit Marokko een hond met de ziekte mee naar Ukkel. We hebben toen alle moeite moeten doen om iedereen op te sporen die mogelijk met het dier en de man in aanraking zijn gekomen, zoals zijn medepassagiers op het vliegtuig.'
Ook de import uit Roemenië baart zorgen. Vorig jaar werden daar nog meer dan 400 officiële gevallen van rabiës vastgesteld.
Vaccinatieboekje
Maar volgens de Vlaamse vrijwilligers die deze week tien honden uit een kennel in Roemenië haalden, is er niets aan de hand. 'Ik ben inspectrice bij de Blauwe Wereldketen, die zich inzet voor dierenbescherming', zegt Juanita Sylo Porton. 'Denkt u echt dat ik zieke honden zou importeren?'
'Wij werken al jaren met een en dezelfde kennel in Boekarest. Die is erkend door de overheid daar. Alle honden worden gevaccineerd en krijgen een chip. Ze hebben allemaal een vaccinatieboekje. Voor hun vertrek zijn ze gekeurd door een dierenarts. Zonder zijn fiat zouden de dieren nooit mogen worden uitgevoerd.'
Burgemeester
Ook Peter Reeckmans (LDD), burgemeester van Glabbeek, begrijpt de reactie van het FAVV niet. 'Ik ben niet gek om in mijn gemeente een broeihaard van ziektes toe te laten. Ik was bereid een loods ter beschikking te stellen, maar alleen nadat ik mij ervan had vergewist dat alles in orde was. Ik heb de papieren gezien. Er was geen probleem.'
'Het FAVV zou die papieren ook hebben kunnen zien, maar kon niet wachten om een waarschuwing uit te sturen. Nu is het FAVV mij aan het stalken om te weten wie de mensen achter die vereniging zijn. Maar die dieren zijn hier niet! Ze zijn dus ook niet mijn verantwoordelijkheid.'
Het voedselagentschap zegt door zijn waarschuwing al enkele telefoontjes te hebben gekregen van adoptiegezinnen en hoopt via die weg de honden nog te kunnen opsporen en zelf te controleren.
Ráár verhaal weer. Geeft niet bepaalde de indruk dat er ook maar één van de partijen hier enig idee heeft wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn