ik was er gelukkig op tijd bij. wat is er nl gebeurt? op een donderdag eind september 2010 liet ik mijn 5 honden uit in het park. daar was een man stokken aan het gooien voor zijn amerikaanse bulldog. mijn tollerteef gilly ziet dit en voor ik het in de gaten had rende ze op de stok af. deze bleef echter schuin in de grond steken met een punt omhoog. gilly rende er zo in met haar bek open. ze gaf een gil maar ik kon niet zien wat er gebeurde. ze pakt de stok en brengt deze naar de man die vervolgens de stok weer weg gooide. dit ging een keer of 10 door. al die tijd niks gemerkt.
2 uur later zie ik dat gilly dr oor heel raar hing en aan het smakken was. ik wilde in dr bek kijken wat normaal nooit een probleem is. ze liet het niet toe. ik de dierenarts gebeld en ik kon gelijk komen. onder narcose konden we in dr bek kijken. daar zagen we een snee onder de tong van zo`n 8 cm, de rest leek er onbeschadigd uit te zien.
de tong is gehecht en met pijnstilling en een forse dosis AB zijn we naar huis gegaan met de waarschuwing dat we goed op moesten letten of er vochtvorming zal ontstaan. als dit het geval was moesten we gelijk bellen.
vrijdagmiddag laat zit gilly bij mij op schoot en ik voel aan haar hals. daar zit een hele vochtbult. gelijk de dierenarts gebeld en we konden gelijk komen. de dierenarts heeft contact opgenomen met utrecht omdat er duidelijk meer aan de hand was dan wij konden zien. utrecht wilde gilly graag zien. we zijn gelijk in de auto gestapt en naar utrecht gereden. om een lang verhaal iets korter te maken, gilly is vrijdagavond om kwart voor 11 geopereerd. om ietsvoor 12en kregen we een telefoontje dat ze uit de narcose is en dat de stok op een mm na het strottenhoofd heeft gemist en dat ze stoksplinters in dr keel had zitten.
gilly heeft het weekend in utrecht gelegen en op maandag 4 oktober mochten we haar weer op halen.
dr hele hals was kaal en er liep een snee van zo`n 20 cm over haar hals. gelukkig heeft zij het overleefd, ik had er niet aan moeten denken dat de stok haar strottenhoofd had gespietst.
ellen