Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboom voor een Labradoodle

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Stamboom voor een Labradoodle

Ongelezen bericht door Ody »

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik sowieso een beetje kots van al die hippe 'neprassen' die ineens vreselijk populair zijn en ook nog eens een vermogen kosten en gecastreerd verkocht worden, omdat het 'ras' niet vervuild mag worden.
De labradoodle was natuurlijk al hip and happening, maar dat schijnt door Boer zoekt vrouw nu nog erger te zijn.
Vanmorgen las ik op facebook een stuk over een fokker van doodle's, dat er wel een stamboom bij moet zitten natuurlijk, anders wordt je besodemieterd.

Misschien ben ik bevooroordeeld, omdat ik dit hele gedoe stom vind, maar hoe kun je nu een stamboom krijgen bij een hond, die gewoon een kruising is???

http://www.alaeu.com/index.php?option=c ... 24&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Stamboom voor een Labradoodle

Ongelezen bericht door Hilde »

Waarschijnlijk geen FCI stamboom. Heel veel niet erkende rassen hebben wel een stamboom, die dan gewoon door hun eigen club oid wordt gemaakt en verspreid.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

is gewoon een afstammingsbewijs van een of andere rasclub. zo heb je ten tijde van de RAD ook een oplichter gehad die "stambomen" verkocht voor stamboomloze staffords/pitjes.

het stelt niks voor behalve afstamming. je kunt er niks mee en ook op geen enkele manier rechten aan ontlenen. wél kun je als fokker weer 300 extra vragen
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Zo'n dure club doedel is natuurlijk veel specialer dan dezelfde kruising zonder zelf geprint papiertje.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Uiteraard wordt meteen Martin Gaus erbij gehaald. Die zei op de radio dat het gewoon een kruising is :mrgreen: daar ga je met je hippe hond.
Ody
Zeer actief

Ik zal alle Australian Labradoodle pups gecastreerd/gesteriliseerd hebben, alvorens zij het nest verlaten of verkopen met een contract met daarin opgenomen uitgestelde castratie voor de leeftijd van 1 jaar.

:U:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Een stamboom is een afstammingsbewijs. Niet meer, niet minder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief

Marjoleine schreef:Een stamboom is een afstammingsbewijs. Niet meer, niet minder.

dat is natuurlijk niet helemaal waar.

met een stamboom van de RvB heb je bijvoorbeeld ook een toegangsbewijs tot shows in handen. veel mensen weten niet meer dan "stamboom nodig voor show" dus als de doedelvrienden het brengen zoals ze nu doen kun je best weleens mensen misleiden die denken nu naar show te mogen
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Uiteindelijk is elk ras natuurlijk gewoon begonnen met vage kruisingen. En rassen waren waarschijnlijk heel wat gezonder gebleven zonder stambomen. Wat mij bij de doedels vooral stoort, is juist het 'beter dan de rest' airtje. Een 'gewone' Golden of Labrador voldoet natuurlijk niet bij de übermensch-eigenaar. De honden lijken me overigens best leuk.
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
M@scha schreef:
Marjoleine schreef:Een stamboom is een afstammingsbewijs. Niet meer, niet minder.

met een stamboom van de RvB heb je bijvoorbeeld ook een toegangsbewijs tot shows in handen. veel mensen weten niet meer dan "stamboom nodig voor show" dus als de doedelvrienden het brengen zoals ze nu doen kun je best weleens mensen misleiden die denken nu naar show te mogen
Ik heb ook weleens in het bos staan praten met iemand met een jonge Boerboel die er heilig van overtuigd was dat hij met zijn hond naar de reguliere show kon. Was dat even een tegenvaller :mrgreen:

inderdaad.

en in dit geval is het niet meer dan een tegenvaller.

vervelender was het jaren terug in de RAD toen een enorme eikel stambomen verkocht "ik verdien er echt niks aan, is maar 50 euro" en daarbij zei dat je RAD-hond dan veilig was. :kotz:

ook nog de grootste mond en dreigementen van meneer als je ergens vertelde dat dat niet klopte...
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Die stamboom op die site ook...'Family Pet only'. Als gewone leek kan je natuurlijk niet inschatten of jouw hond wel fokgeschikt is. Dat moet dan de Uber-Uber fokker weer doen. Afschuwelijk...
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Het begint mij wel een beetje te "doedelen" allemaal. Loopt er bij ons een alleraardigst labradoedeltje rond zegt mijn collega net dat ze binnenkort bij een goldendoedel fokker gaat kijken voor een pup (die nog gemaakt moet gaan worden) Nou dat ze vooraf gaat kijken lijkt mij prima maar alleen daarvoor al moest ze een behoorlijk lijst invullen met vragen. "Ik heb geloof ik sneller een kind geadopteerd" was haar idee. Blijkt ook nogal duur te zijn.

Maar ik heb het idee dat als ik Ezio zijn gang laat gaan met een poedel dat we dan Duitsestoendels kunnen gaan fokken. En dan vraag ik 1500 E per pup :tongue:
Afbeelding
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Ik hoorde er gisteravond wat over op de radio (Q music). Hier was een fokker aan het woord en zij gaf eigenlijk aan dat alleen de Australian Labradoodle de originele rasnaam is. Alle labradoodles die via marktplaats verkocht werden, waren geen echte. De Australian was met zorg gefokt en de fokkers letten vooral op gezondheid en karakter.. als men zo'n hond wil aanschaffen bij een fokker, betaal je dan ook 2000 :80: euro...
Mitch & Kiyo
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Stel ..............
Stel hé?
Dat ze de afstammingen echt goed registreren met die "stamboom".
Dan heb je in ieder geval meer inzicht in de voorouders van de honden.
Op zich lijkt me dat niet verkeerd.
Zeker niet als je er ook nog een gezondheidsregistratie aan zou hangen.

Het hebben van zo'n "stamboom" op papier vind ik op zich niet verkeerd.
Alleen als je er verwachtingen aan koppelt die niet waar zijn wordt het bedenkelijk.

Bij de herderkruisingen die voor bewaking e.d. getraind worden zijn toch ook afstammingsbewijzen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ody
Zeer actief

Dat je een bewijs van afstemming meegeeft vind ik best goed, maar ik vind de term stamboom nogal misleidend.
Ik snap ook best dat je ergens moet beginnen als je een 'nieuw ras' wilt fokken, maar de hele massahysterie eromheen vind ik ronduit belachelijk. De prijzen van de pups, het feit dat veel pups al op zeer jonge leeftijd gecastreerd worden om het ras zuiver te houden, de air van veel fokkers over het ras, de belofte dat het ras hypo-allergeen is enz enz.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hele leuke honden. Ik dacht ook toen ik de hond van Yvon Jaspers op tv zag "Wat een leukerd!".
M@scha
Zeer actief

ranetje schreef:Stel ..............
Stel hé?
Dat ze de afstammingen echt goed registreren met die "stamboom".
Dan heb je in ieder geval meer inzicht in de voorouders van de honden.
Op zich lijkt me dat niet verkeerd.
Zeker niet als je er ook nog een gezondheidsregistratie aan zou hangen.

Het hebben van zo'n "stamboom" op papier vind ik op zich niet verkeerd.
Alleen als je er verwachtingen aan koppelt die niet waar zijn wordt het bedenkelijk.

Bij de herderkruisingen die voor bewaking e.d. getraind worden zijn toch ook afstammingsbewijzen?
helemaal mee eens. bij de herders heb je dat bloedlijnen. geweldig!

alleen heb ik niet het gevoel dat het daarom te doen is in deze.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vermoed ook dat het daar niet om te doen is, zeker gezien de idiote prijzen die er voor die pups betaald moeten worden.

Als ze gezondheid zo belangrijk vinden zouden ze dat castreren van pups meteen moeten stoppen.

Daarom schreef ik ook "Stel ................." :wink:

Ik protesteer dus niet tegen die stambomen en zal er niet over schamperen.
Maar ik "protersteer" wel tegen de verwachtingen die ze daarmee kennelijk wekken, de castratie van pups en de hoge prijs.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ody schreef:Ik zal alle Australian Labradoodle pups gecastreerd/gesteriliseerd hebben, alvorens zij het nest verlaten of verkopen met een contract met daarin opgenomen uitgestelde castratie voor de leeftijd van 1 jaar.

Dat in combi met deze:
Wanneer u een Australian Labradoodle koopt bij een fokker, aangesloten bij de ALAEU, mag u er van uit gaan dat deze is gefokt volgens de code van ethiek en de reglementen van de ALAEU.
Hoe ethisch verantwoord is dat vroeg castreren te noemen?
M@scha schreef:

Dat is een FCI erkende stamboom. Maar zonder die toevoeging is een stamboom niets anders dan een afstammingsbewijs. Kan door allerlei instanties worden afgegeven. Katten krijgen ook een stamboom en die is niet van de FCI :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Branka schreef:
Ody schreef:Ik zal alle Australian Labradoodle pups gecastreerd/gesteriliseerd hebben, alvorens zij het nest verlaten of verkopen met een contract met daarin opgenomen uitgestelde castratie voor de leeftijd van 1 jaar.

Dat in combi met deze:
Wanneer u een Australian Labradoodle koopt bij een fokker, aangesloten bij de ALAEU, mag u er van uit gaan dat deze is gefokt volgens de code van ethiek en de reglementen van de ALAEU.
Hoe ethisch verantwoord is dat vroeg castreren te noemen?
M@scha schreef:

Dat is een FCI erkende stamboom. Maar zonder die toevoeging is een stamboom niets anders dan een afstammingsbewijs. Kan door allerlei instanties worden afgegeven. Katten krijgen ook een stamboom en die is niet van de FCI :wink:
ik ben op de hoogte van de eigenschappen van een stamboom :mrgreen: daarom vulde ik ook aan.

wij kunnen vinden dat het alleen een afstammingsbewijs is (vind ik ook), het ís gewoon meer. en het belangrijkste is het toegangskaartje naar een officiële show.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Heel veel mensen vinden het exclusief, iedereen heeft ze, dus daarom moeten zij ook.

Maar heel dom gedacht. Zijn vele andere rassen ook niet ontstaan door rassen door elkaar te fokken? Oké, gaat járen overheen lijkt mij eer je echt iets hebt wat je wil.

Zelf vind ik de doodle gewoon nog steeds een gewone kruising. Totaal niets mis mee natuurlijk.
Mensen willen zelf ook graag besodemieterd worden hé.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik vind een Labradoodle heel leuk, maar zal er nooit een hoeven. Ik wil geen gecastreerde hond.
En ook niet de verplichting hebben om hem na een jaar te laten castreren.

En een pup 300 euro duurder verkopen omdat er een stamboom of afstammingsbewijs bijzit is de grootste onzin die er is.
Toen ik nog fokte kostte een stamboom rond de 50 euro per pup. Om dan 300 euro meer te vragen is wel belachelijk.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
gonnie schreef:Ik vind een Labradoodle heel leuk, maar zal er nooit een hoeven. Ik wil geen gecastreerde hond.
Daar veeg je toch gewoon je kont mee af. Ik zou rústig een Labberdoedel kopen, de papieren dat ik hem laat castreren met een stalen smoel tekenen en het voorts gewoon niet doen hoor :E:
Sleep me maar voor de rechter. :mrgreen:

jep zou ik ook doen
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

M@scha schreef:ik ben op de hoogte van de eigenschappen van een stamboom :mrgreen: daarom vulde ik ook aan.

wij kunnen vinden dat het alleen een afstammingsbewijs is (vind ik ook), het ís gewoon meer. en het belangrijkste is het toegangskaartje naar een officiële show.
En ik vulde jou weer aan :mrgreen:

Maar er zijn meer rassen met een eigen rasvereniging. B.v. de Am.bulls. Ook niet FCI erkent.
Vraag mij overigens wel af of het ras bij de Australische kennelclub wel erkent is. Vermoed zomaar van niet, want ondanks die geen lid van de FCI is er wel een patronage en erkennen ze over en weer rassen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maar dat is niet wat ze zeggen. Ze zeggen niet een FCI stamboom. Ze zeggen alleen stamboom.
En dat is wat het is, een stamboom. Een afstammingsbewijs.

De vraag was niet wat je ermee kunt toch? Het is een stamboom. Dat is gewoon waar. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief

Branka schreef:
M@scha schreef:ik ben op de hoogte van de eigenschappen van een stamboom :mrgreen: daarom vulde ik ook aan.

En ik vulde jou weer aan :mrgreen:

Maar er zijn meer rassen met een eigen rasvereniging. B.v. de Am.bulls. Ook niet FCI erkent.
Vraag mij overigens wel af of het ras bij de Australische kennelclub wel erkent is. Vermoed zomaar van niet, want ondanks die geen lid van de FCI is er wel een patronage en erkennen ze over en weer rassen.

dat klopt, maar bij de meeste rassen wordt dit uitgelegd. de catahoula bijvoorbeeld krijgt ook een afstammingsbewijs/stamboom, maar daar wordt het meteen duidelijk bij: niet erkend, niet FCI, geen shows bijvoorbeeld.

hier is het de vereniging zelf die het over stambomen heeft en dat vind ik niet netjes
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nanna schreef:
gonnie schreef:Ik vind een Labradoodle heel leuk, maar zal er nooit een hoeven. Ik wil geen gecastreerde hond.
Daar veeg je toch gewoon je kont mee af. Ik zou rústig een Labberdoedel kopen, de papieren dat ik hem laat castreren met een stalen smoel tekenen en het voorts gewoon niet doen hoor :E:
Ja leuk, maar op dat papiertje wat erbij zit staat dus ook dat je er niet mee mag fokken, ik wil niet zeggen dat ik dat perse zou willen, maar ik wil dat dus zelf uit kunnen maken of ik er mee fok of niet.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
M@scha
Zeer actief

gonnie schreef:
Nanna schreef:
Ja leuk, maar op dat papiertje wat erbij zit staat dus ook dat je er niet mee mag fokken, ik wil niet zeggen dat ik dat perse zou willen, maar ik wil dat dus zelf uit kunnen maken of ik er mee fok of niet.

en dat kun je ook. een goeie die mij voorwaarden gaat geven over iets waar ik 2000 euro voor neertel.

maar dat gaat niet gebeuren. want ik betaal geen 2000 euro voor een hond en zou mij niets aantrekken van zo'n contract
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Op zich is een afstammingsbewijs erbij niet zo gek idee, toch? Rufus heeft ook een afstammingsbewijs en zodoende weet ik iets over de voorouders. Ook voor de fokkers zelf is het wel handig om iets van administratie bij te houden en dan wil je dat al snel georganiseerd en een beetje officieel doen, denk ik. Dus ik snap de behoefte naar een afstammingsbewijs wel. Pas als je dat als een soort garantiebewijs gaat presenteren naar je pupkopers toe ben je fout bezig, denk ik.
lets have fun

gonnie schreef:
Nanna schreef:
Koop gewoon een leuke poedel en laat die als labradoodle trimmen. Niemand die het verschil ziet :wink:
Die moeilijkdoenerij bij de doodles zou mij de lust ook doen vergaan.
lets have fun

Kruimel53 schreef:Een afstammingsBEWIJS is natuurlijk leuk om te hebben. Bij een FCI-stamboom kun je er ook redelijk zeker van zijn dat de namen die op die boom staan daadwerkelijk de voorouders van jouw pup zijn. Maar hoe zit het met al die zelfgefabriceerde papiertjes van deze of gene fokker, of rasclub? Doen die ook aan DNA-onderzoek? En wordt dat allemaal gecontroleerd en netjes bijgehouden? Wie geeft die garantie? Een flitsend deftig document uitdraaien met gekalligrafeerde handtekening en een indrukwekkende lijst aan namen, dat kan elke idioot met een PC/laptop en een printer.
Je wil helemaal niet weten hoeveel er met fci stambomen gesjoemeld werd. :wink: Zegt me net zoveel als een afstammingsbewijs uitgegeven door een rasvereniging.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”