Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Privileges

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Privileges

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb 2 honden die verschillen als dag en nacht. Ze krijgen dus allebei een andere opvoeding en ze hebben andere regels :wink: waarom? Ze zijn niet hetzelfde :mrgreen:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Geen van mijn honden komen boven. Nooit geleerd om hier naar boven te stiefelen.Vanaf het begin was de bank verboden.
Hier liggen de honden in de kamer aan de voet. Halen zo nu en dan een kriebel op de kop.
Lobke gaat wel eens over mijn benen hangen. Dan krijg ik een lik in het oor, en dan staat ze weer met vier poten op de grond.
Soms aan beide oren een hond. Ik heb er eigenlijk een hekel aan, maar het is wel heel honds.

Beide honden zijn geheel verschillend in reageren. Over het algemeen krijgen mijn honden de zelfde regels.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Valerie schreef:Ik heb 2 honden die verschillen als dag en nacht. Ze krijgen dus allebei een andere opvoeding en ze hebben andere regels :wink: waarom? Ze zijn niet hetzelfde :mrgreen:

:ok: Dat. Ze krijgen aan regels wat ze nodig hebben.
Charlie is gewoon een verwende trol, van Tibbe wordt vrijwel niets gevraagd (maar hij zet uit zichzelf eigenlijk geen stap verkeerd), Pjotr heeft al meer sturing nodig en Niko wordt kort gehouden, anders gaat hij vervelen.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hier ook 2 honden met compleet verschillende regels. En ze weten het donders goed.
Hiervoor zelf 3 honden met alle drie verschillende regels. De ene kan nou eenmaal beter met privileges omgaan dan de ander.
Gentle mag altijd op de bank en gimmick maar af en toe
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ook hier verschillende regels en privileges. De honden zien het niet als voortrekken hoor. :) De een is meer gebaat bij een strakke structuur dan de ander, zo lang ze maar weten waar ze aan toe zijn en wat ze van jou mogen verwachten (en jij van hen) moet dat prima kunnen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hier ook privileges. Mayke mag op de bank en op het bed, en op de vensterbank.
Kiwi doet alles DRUK. Ze probeert zich heel erg bij me 'in te likken' op een hele opdringerige, onderdanige manier. Het is niet dat ze perse niet op de bank mag, maar het is de manier waarop waardoor ik het blokkeer.
Misschien komt ze er achter dat ze wel op de bank mag als ze gewoon naast me op de bank kruipt en rustig naast me gaat liggen, zoals Mayke doet. Als ik direct een hele Kiwi al likkend en kwispelend met haar hele lijf over me heen krijg, stuur ik haar direct weer weg.

Ik discrimineer dus niet per hond :mrgreen: Maar ik "discrimineer" opdringerig en irritant gedrag. Als Mayke opdringerig zou zijn mag ze ook wieberen, en als Kiwi tot rust komt mag ze best op de bank.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik zie het niet als privileges. Jol was gewend trap te lopen en boven te liggen en Bluf destijds ook. Aki hebben we het niet geleerd en willen we hier ook eigenlijk niet die trap op en af hebben, de trap is stijl.
Waar ik wel op let is het opstaan tegen mensen. Jol is wat kleiner en mocht vaak tegen mensen opstaan en wordt dan aangehaald. Bij Aki willen we dat juist wat minder hebben. Dus ben ik van mening dat Jol dan ook niet tegen visite op mag gaan staan :wink:
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Hier ook verschillende regels. Mijn oudje van 15 mag bijna alles, de jongste van 7 maanden wordt nog behoorlijk kort gehouden.

Hier moeten ze uit de keuken als wij eten. Het is een open keuken, dus de grens is nogal variabel :wink: Voor de één betekent het naar de andere kamer, en voor de ander betekent het onder de tafel op mijn voeten. De regel is eigenlijk vanzelf geëvolueerd tot een "niet bedelen en niet gaan rondstruinen in de keuken" Als er dan weer een paar te ver gaan dan worden de touwtjes weer even aangehaald.

Maar de één reageert daar ook veel sterker op dan de ander. Bij "uit de keuken" kijkt Hebe (de jongste) me nog een keer aan of dat echt wel moet, en Sientje vertrekt gelijk naar de zijkamer. Dat is het nadeel van meerdere honden, zeker als je er zo'n gevoelig zieltje tussen hebt zitten als Sientje. Die is altijd de pineut omdat ze zich altijd aangesproken voelt.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer mag meer dan Juma, omdat hij rustiger is en het kan handelen zeg maar.
Hij mag op de bank, mits er een kleed opligt. Juma mag niet op de bank, want zij gaat er dan ook op als er geen kleed op ligt en ze ligt niet rustig, ze springt en doet.
Boomer slaapt op (zn eigen) bed, Juma slaapt in de bench, omdat ze anders op mn hoofd gaat liggen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frolic schreef:
Nanna schreef:Alsof ze met elkaar gaan lopen vergelijken ;-)
"Jij mag dat wel en ik niet! Nóu hoorrrr! Ik wil oohoohoohook!"
:LOL:

Hier slapen de Puli's wel boven en Glenn niet. Jammer dan.
ik had er nooit over nagedacht, tot ik dus inderdaad het verwijt kreeg dat ik Pippi voortrok. Zo voelde dat helemaal nier voor mij, maar het heeft me wel even aan het denken gezet.
Ze vergelijken volgens mij niet echt, niet zoals wij dat doen.

Ook hier waren er verschillen.
Alleen bij Rana en Ita was er geen verschil.
Gewoon omdat dat zo uitkwam
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ook hier zijn er verschillen en Rio wordt het meest verwend van allemaal.
Krijgt als enige een restje na het eten en dat zijn de andere al gewend.
Hij zal er gezien zijn leeftijd niet zo lang meer zijn vandaar dat we nog even willen genieten van en met hem en hem extra verwennen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dat is hier ook zo en ik heb nog nooit gemerkt dat de honden er problemen mee hebben of het verwarrend vinden.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Dartel schreef:Dat is het nadeel van meerdere honden, zeker als je er zo'n gevoelig zieltje tussen hebt zitten als Sientje. Die is altijd de pineut omdat ze zich altijd aangesproken voelt.
Soms is dat wel onhandig ja. In een poging om Mies het blaffen in de tuin af te leren gold hier een tijdlang de regel blaffen=direct naar binnen. Dat is goed gelukt voor Diem. Als Mies blaft staat hij direct op om naar binnen te gaan. Ook als hij gewoon lekker ligt te slapen achterin de tuin :oeps: Nu corrigeer ik Mies voor het blaffen zonder dat ze naar binnen moet. Maar het naar binnengaan van Diem krijg ik er (nog) niet uit.

Verder mag Diem vaak minder dan Mies en moet hij beter luisteren omdat hij anders snel grenzeloos wordt.
Enige wat hij wel mag is erbij komen als ik Mies aan het knuffelen ben. Andersom mag Mies dat niet want als ik even niet op let dan krijgt Diem De Blik van Mies en daar luistert Diem keurig naar. Mies is wat bazig soms :engel:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Volgens mij is het in het nest al zo dat mama-hond van de ene pup meer accepteert dan van de andere. De ene pup krijgt vaker een correctie voor schijnbaar niets terwijl de ander schijnbaar alles mag. Maar dat is dan omdat de ene pup veel strakkere grenzen nodig heeft dan de andere.
Ik zou dan ook uitgaan van het feit dat privileges verdiend en verspeeld kunnen worden. Je kunt ze verdienen met goed luisteren en rust, verspelen met ongehoorzaamheid en drukte. Niet zozeer dus hond 1 mag het wel, hond 2 mag het niet. Maar met gedrag X mag het wel, met gedrag Y mag het niet
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

hier mag de een ook meer dan de ander. lijfje mag bv nooit van het pad af buiten als ze losloopt, de cockers wel, maar doen dat uit zichzelf (bijna) niet. in het park lopen de cockers altijd los, lijfje een gedeelte, anders is ze alleen maar op zoek naar eten.
op de bank en bed mogen ze allemaal, maar lijf moet op het voeteneind want dat is net een blok beton, ze pikt je dekens in en vervolgens is er geen beweging meer in te krijgen. de cockers liggen eerst op bed en gaan in hun eigen mand op op de vloer zodra het licht uitgaat. in de vroege ochtend komen ze er weer bij.
geen enkele rangorde onduidelijkheden hier dus wat koekjes geven betreft wie het eerst komt die het eerst maalt.
nootje vraagt nog wel eens wat meer aandacht en die krijgt ze dan ook. peer wil dat dan ook meteen en soms stuur ik hem weg als hij erg wild doet, soms mag hij zich er wel tussen wurmen. nootje vindt dat niet erg.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik heb er een behoorlijke poos over nagedacht. In de eerste instantie dacht ik van niet. Ik heb een aantal regels waar iedere hond zich aan moet houden, en verder zoeken ze het maar fijn zelf uit. Werkt prima zo.
Maar ik heb er toch een gevonden :mrgreen:
Honden moeten wachten op een uitnodiging om in bed te mogen komen liggen. Behalve Skadi.
Die doet dat alleen onuitgenodigd als ik alleen in bed lig, en dan alleen als ze merkt dat ik wakker begin te worden. Dan glijdt ze (het is géén springen) soepeltjes in bed. En gaat met haar neus op een centimeter afstand van mijn gezicht liggen, terwijl haar staart beeft (het is geen kwispelen in dat stadium).
Op het moment dat ik mijn ogen open zie ik haar naar mij kijken op een centimeter afstand. Ze kijkt heel rustig terug en wacht af of ik weer ga slapen of dat ik wat tegen haar zeg.
Als ik "Hai schat, moet ik wakker worden? Dan heb ik een kus nodig" zeg, gaat die staart van klopklopklop in de overdrive en krijg ik heel lieve en bescheiden kusjes. Dan sla ik mijn armen om haar heen en doezelen we nog wat verder.

Voor de rest moet elke hond altijd eerst uitgenodigd worden. Ook Skadi. Maar dat moment is zó dierbaar, dat mag ze gewoon. Cayuga moet trouwens voor elke uiting van intimiteit wachten op een uitnodiging. Doe ik dat niet, dan zit ik met een hond die 24/7 tegen me aangeplakt zit, op een wijze die duidelijk maakt dat hij me het liefst zou openritsen om in me te kruipen :F:
Dat gaat zéker ook op voor in bed komen. Als ik dat niet zou doen, lag die hond de hele nacht tegen mij aan te meuren, en dat vind ik niet zo comfortabel :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Nani mag eigenlijk bijna alles wat ze wilt. Maar die doet uit zichzelf al haast niks fouts. Figo heeft wel wat 'strengere' ( meer begeleiding ) aanpak nodig. Dus ja, daar zit wel verschil in. Soms pest ik vriend er wel mee als ik vind dat Figo wat aandacht verdient :mrgreen:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Hier is het niet anders. Nila mag tussen ons in liggen op de bank, Enzi niet. Die blijft draaien en piepen en en kan zijn rust niet vinden. Hij mag alleen op de bank als ik er alleen op zit, dan gaat het wel prima.
Enzi moet tijdens het eten naar zijn plaat terwijl Nila gewoon ergens mag gaan liggen (het brave kind gaat wel altijd netjes naar haar plaats). Nila mag niet met ons stoeien in huis, Enzi wel. En zo kan ik nog wel even doorgaan wat de één wel mag en de ander niet :mrgreen:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Frolic schreef:Gelukkig dan maar dat ik niet de enige ben, ik vroeg me al af hoe ik het anders klaar moest spelen met zulke verschillende honden. :mann:
Ik merk hier dat ik ook weinig contact krijg met Mayke, als ik Kiwi dezelfde privileges geef. Dat zou ik hartstikke zonde vinden, want Mayke is mijn dikke vriendinnetje.
Kiwi is zoveel opdringeriger. Dus de momentjes op de bank en in bed zijn quality time met Mayke en mag Kiwi t uitzoeken. ;)
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Heavy schreef:Ik heb er toch eentje gevonden :wink: Jip mag op schoot en Heavy niet
Dat kan ik me voorstellen! :LOL:
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Hier ook verschil in privileges. Gewoonweg omdat de ene hond daar mee om kan gaan en de ander niet.
Truus mag op de bank (en heeft haar eigen love seat :mann:) Cody niet, want waar Truus lekker gaat liggen snurken, ligt Cody altijd onrustig te doen.
Truus mag tegen me aanhangen, Cody niet want hij zoekt daarbij de grens op.
En zo zijn er wel meer dingen.

Kortom, gewoon doen :mrgreen:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Herkenbaar :mrgreen:
Gollum mag tijdens het eten onder tafel liggen, of zelfs naast ons op de bank liggen. Gol bedelt niet. Mika kwijlt alles bij elkaar en dat mag ze fijn in haar mand doen :mrgreen:
Gollum mag los naar buiten bij ons voor, Mika gaat aangelijnd naar buiten anders tettert ze naar alles wat toevallig langs komt.
En zelf hebben ze bedacht dat Gollum beneden slaapt en Mika bij ons op de slaapkamer.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Bonnie mag schooien, Kai niet.
Bonnie mag lang snuffelen, Kai niet altijd.
Bonnie mag los, Kai niet.

eigenlijk... mag Bonnie alles wat ze wil.. Kai niet.. :mann:

Kai is zielig. :jank: wil graag verhuizen. :lekkerpuh:
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

heb me dat zelf ook vaak afgevraagd. verschillende honden vragen nu eenmaal om verschillende regels. vooral bij de opvangers vond ik dat lastig, want die mochten het minst. Zij waren nl vaak totaal onopgevoed en dan moet je vrij streng en consequent zijn om ze de regels in te prenten. Bovendien worden ze weer geadopteerd door derden, en als ik dan bv toe zou staan dat ze op de bank mogen en in een nieuw huis mag dat niet, vind ik dat onnodige verwarrend. Hun leven staat toch al zo op zn kop. Maar ik had wel vaak het idee dat ze die afwijkende huisregels niet konden waarderen :(:
Zelfs als er tussen mijn Eigen honden toch ook wel verschillen waren
Nu drie verschillende honden die toch net allemaal hun Eigen privilèges en regeltjes kennen maar dat gaat probleemloos.
Dus ik denk dat er best verschillen mogen/moeten zijn, maar als de hond er last van heeft misschien een alternatieve oplossing zoeken.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

bij ons zijn ook verschillende regeltjes. Zo mag de enen hond wel op bed en een ander niet. Gilly is de oudste en heeft de meeste privileges, mag bijvoorbeeld mijn bakje vla uitlikken terwijl het voor de andere een not done is.
ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”