Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fluit

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

PattyB

Fluit

Ongelezen bericht door PattyB »

Ik wil graag de pup die "blijft" gaan trainen met een fluit.
Gebruiken jullie daar speciale voor? Welke is fijn, welke niet, etc?
Ervaringen zijn welkom. :mrgreen:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Fluit

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb net een houten fluitje besteld. Persoonlijk vind ik die fijner dan die ijzeren :)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Acme nr 211,5 (uit mijn hoofd)
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

PattyB schreef:Ik wil graag de pup die "blijft" gaan trainen met een fluit.
Fijn is een fluit van goede kwaliteit, die zijn "toon" houdt.
Graag voorzien van een nummer zodat je bij verlies exact zo'n zelfde geluid terug kunt vinden.

En als advies:
Begin vast met het bestellen van twee dezelfde fluiten.
Dan weet je het nummer gemakkelijk terug te vinden (staat op de fluit) en je zit geen dag zonder fluit :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
PattyB

ranetje schreef:
PattyB schreef:Ik wil graag de pup die "blijft" gaan trainen met een fluit.
Fijn is een fluit van goede kwaliteit, die zijn "toon" houdt.
Graag voorzien van een nummer zodat je bij verlies exact zo'n zelfde geluid terug kunt vinden.

En als advies:
Begin vast met het bestellen van twee dezelfde fluiten.
Dan weet je het nummer gemakkelijk terug te vinden (staat op de fluit) en je zit geen dag zonder fluit :D
En wanneer/hoe gebruik je de fluit?
Voor alle commando's of bijvoorbeeld alleen om te komen?

Aanleren met eten, zoals de clicker?

Sorry, ben nog onbekend hiermee, zoals je merkt. :schrik:
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Ik heb nog wel zo'n fluitje liggen, kan hem zondag wel meenemen? Ik gebruik het zelf niet meer.
*Esther
Zeer actief

PattyB schreef: En wanneer/hoe gebruik je de fluit?

Voor nu elke keer dat je ze eten geeft, fluitje erbij, eten neerzetten.
Pupjes roepen, tuduuuut, bakjes neerzetten, zo in die volgorde.
Dat is voor nu voldoende. Film het maar een keer, leuk!!
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

De fokker van Mirto is al begonnen met de fluit toen de pups vlees begonnen te eten (het spenen dus). Ik ben daar zooo blij mee :ok: . Ik ben daarmee doorgegaan toen Mirto hier in huis kwam; altijd eerst gefloten vóór ik de etensbak neerzette. Die fluit (voor het hierkomen) zit er echt goed in bij Mirto :ok:
Wat ik ook leuk vond; er zat een fluit bij het 'puppy-pakket' toen ik hem meekreeg van de fokker :wink:
Dat was trouwens een 'Acme 211,5
Gr. Marijke
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik gebruik ook een Acme 211,5 :ok:
Van pup af aan gebruikt voor het hierkomen en nu gebruik ik hem ook voor het afstoppen (zitten) op afstand.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik gebruik een dubbele of een 210. edit: de dubbele is de 641.

Ik leer het in het nest al aan, ik begin dus ook op 4 weken ongeveer. Binnen drie dagen hebben ze dat door.
Ik adviseer het aan alle kopers, he is zo makkelijk!
Omdat ik zo jong begin zit het als het ware in de blauwdruk.
Ik fluit en zet het eten neer. Dan komt er zo'n zwartwitte golf aangeraced :I:
En dat gewoon elke maaltijd, tot ze weggaan.

Ik geef mijn kopers ook een fluitje mee en ik adviseer ze dat te blijven gebruiken.
Ik gebruik hem om te komen en als je doorgaat met trainen doe je er meer mee natuurlijk.
Voor RR gebruiken we de zitfluit (vandaar die dubbele fluit) en ik heb verder twee signalen, een voor opletten en een voor voorkomen.
Dat doe je bij pups nog niet natuurlijk, dat die weggaan als ze perfect komen op de fluit maakt al zat indruk bij kopers :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Even uit een ander topic :wink:
Jaap* schreef:
Ik kreeg van iemand de tip om met een fluit te gaan werken met het hier-commando ipv gewoon met stem.
Zou dat werken?
Als het de moeite waard is voor die eigenheimer wel :mrgreen: :wink:
Er zit wel een systeempje achter hoor, want de fluit op zich doet niks anders dan fluiten natuurlijk. Een fluit is consistenter en draagt verder dan roepen, maar meer is het in principe niet.

Eerst moet je voor jezelf een lekkere riedel op de fluit bedenken. Veel mensen doen tuut tuuuuut, maar zelf fluit ik één lange fluittoon van hoog naar laag naar hoog. Met de nadruk op een hoge uitloop. Want bij felix duurt het soms even voordat het doordringt :mrgreen:
Je kunt het best een fluitje kopen (acme 210,5 of 211,5) en daarmee in je eentje een eind wegfietsen en gaan oefenen op de riedel die je het beste ligt. Dat moet Xavi niet horen.

Daarna ga je Xavi leren wat het fluitje betekent. Je roept hem gewoon, en geeft hem wat lekkers. Dat doe je een paar keer.
Daarna roep je hem én fluit meteen daarna je nieuw bedachte riedel. Als hij komt krijgt hij weer wat lekkers.
Als hij dat goed begrijpt fluit je alleen maar. En als hij begrijpt dat hij dan moet komen krijgt hij de jackpot.

Dan ga je kijken of hij het op andere plekken ook begrijpt, eventueel ga je een aantal stapjes terug om hem aan het verstand te brengen dat je toch echt overal hetzelfde verwacht :mrgreen:
Het is best belangrijk om het met geduld echt goed aan te leren, ga er niet te snel vanuit dat hij het begrijpt.

Daarna komt de fase van de grote verrassingsbeloningen, dat er een volledige maaltijd tevoorschijn wordt getoverd als hij op een iets grotere afstand, of bij wat meer afleiding ook netjes bij je komt op de fluit.
En dát moet je een behoorlijk lange tijd onderhouden. Niet elke keer uitbundig belonen, maar onregelmatig écht vette beloningen. Met name in situaties die je zelf als twijfelachtig had ingeschat.
Na verloop van tijd zit de reflexreactie op de fluit er dan echt goed in.

Het is belangrijk om niet te fluiten als je verwacht dat het nutteloos is. Het moet worden voorkomen dat er situaties ontstaan waarin er wel gefloten wordt maar het effect uitblijft. Dan kun je beter niet fluiten.
Die situaties worden vanzelf zeldzamer als je het langzaam opbouwt.
Je moet in kleine stapjes de moeilijkheidsgraad opbouwen, dan kom je vanzelf steeds verder.

Ga er niet vanuit dat je een hond uit de endorfine-rush van het najagen terug kunt roepen of fluiten, dat zijn te hoge verwachtingen. Als het lukt is het mooi, maar reken er niet op.
Je zult altijd één oog op je hond moeten houden om hem tijdig bij je te kunnen roepen.
Als je te laat bent, en de hond is vertrokken, kun je hem beter 100 meter laten lopen en dán eens gaan fluiten.
Of als je ziet dat de gang er een beetje uit is. Eerder heeft dat dan sowieso geen zin.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

PattyB schreef: En wanneer/hoe gebruik je de fluit?

Jaap heeft het aanleren van de "hier" fluit al uitgelegd. :ok:

Je kunt verschillende deuntjes fluiten en daar verschillende ommando's aan verbinden zoals "zoeken" of "zit" bijvoorbeeld.

Maar begin met een toon om het "hier" te leren.
Iedereen maakt daarin zijn eigen keuze.
De een fluit een lange constante toon op de fluit en de ander maakt er wat meer korte fluitstoten van om zijn hond te roepen.
Dat is je eigen beslissing, maar houd je er dan wel aan.
Het moet wel altijd dezelfde manier zijn waarop je hem roept.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

De pup die blijft? :mrgreen:
*Esther
Zeer actief

Jaap* schreef:Even uit een ander topic :wink:
Jaap* schreef:
Ik kreeg van iemand de tip om met een fluit te gaan werken met het hier-commando ipv gewoon met stem.
Zou dat werken?
Er zit wel een systeempje achter hoor, want de fluit op zich doet niks anders dan fluiten natuurlijk. Een fluit is consistenter en draagt verder dan roepen, maar meer is het in principe niet.

Eerst moet je voor jezelf een lekkere riedel op de fluit bedenken. Veel mensen doen tuut tuuuuut, maar zelf fluit ik één lange fluittoon van hoog naar laag naar hoog. Met de nadruk op een hoge uitloop. Want bij felix duurt het soms even voordat het doordringt :mrgreen:
Je kunt het best een fluitje kopen (acme 210,5 of 211,5) en daarmee in je eentje een eind wegfietsen en gaan oefenen op de riedel die je het beste ligt. Dat moet Xavi niet horen.

Daarna ga je Xavi leren wat het fluitje betekent. Je roept hem gewoon, en geeft hem wat lekkers. Dat doe je een paar keer.
Daarna roep je hem én fluit meteen daarna je nieuw bedachte riedel. Als hij komt krijgt hij weer wat lekkers.
Als hij dat goed begrijpt fluit je alleen maar. En als hij begrijpt dat hij dan moet komen krijgt hij de jackpot.

Dan ga je kijken of hij het op andere plekken ook begrijpt, eventueel ga je een aantal stapjes terug om hem aan het verstand te brengen dat je toch echt overal hetzelfde verwacht :mrgreen:
Het is best belangrijk om het met geduld echt goed aan te leren, ga er niet te snel vanuit dat hij het begrijpt.

Daarna komt de fase van de grote verrassingsbeloningen, dat er een volledige maaltijd tevoorschijn wordt getoverd als hij op een iets grotere afstand, of bij wat meer afleiding ook netjes bij je komt op de fluit.
En dát moet je een behoorlijk lange tijd onderhouden. Niet elke keer uitbundig belonen, maar onregelmatig écht vette beloningen. Met name in situaties die je zelf als twijfelachtig had ingeschat.

Het is belangrijk om niet te fluiten als je verwacht dat het nutteloos is. Het moet worden voorkomen dat er situaties ontstaan waarin er wel gefloten wordt maar het effect uitblijft. Dan kun je beter niet fluiten.
Je moet in kleine stapjes de moeilijkheidsgraad opbouwen, dan kom je vanzelf steeds verder.

Ga er niet vanuit dat je een hond uit de endorfine-rush van het najagen terug kunt roepen of fluiten, dat zijn te hoge verwachtingen. Als het lukt is het mooi, maar reken er niet op.
Je zult altijd één oog op je hond moeten houden om hem tijdig bij je te kunnen roepen.
Als je te laat bent, en de hond is vertrokken, kun je hem beter 100 meter laten lopen en dán eens gaan fluiten.
Of als je ziet dat de gang er een beetje uit is. Eerder heeft dat dan sowieso geen zin.
Mooi stuk Jaap, moeten we een sticky van laten maken :wink:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

TeamWork schreef:
Jaap* schreef:
Zou dat werken?

Mooi stuk Jaap, moeten we een sticky van laten maken :wink:
Nou inderdaad :ok:
Ben zelf de fout in gegaan bij Dante door veel te snel te gaan met de fluit. Het is nooit meer helemaal goed gekomen; hij luistert beter naar zijn naam dan naar de fluit :ugh: Bij Mirto veel voorzichtiger aangepakt (en natuurlijk ook het goede begin bij de fokker) en hij reageert heel goed op de fluit!
Gr. Marijke
Afbeelding
PattyB

Zeker een goed stuk.
Ik denk dat ik met de fluit ga oefenen met Melo. Natuurlijk eerst met alle pups.
En dat als het er goed in zit, ik dan pas ook een fluit geef aan mijn schoonouders. Anders kan ik wel trainen, maar als hun het weer ongedaan maken tijdens de opbouw door vaak te fluiten, terwijl hij niet komt, schiet dat ook niet op.

@ Aimee: pup 'die blijft' in de zin van: de pup die naar mijn schoonouders gaat, op mijn naam blijft en hier minimaal 1 dag per week, maar misschien meer zal zijn. :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je het wilt aanleren in het nest, ik doe het als volgt:

Eerst fluit ik terwijl ik de bak(ken) neerzet. Gewoon tegelijk.
Daarna fluit ik en zet ik de bakken daarna neer.
En als ze erop reageren als in wakker worden en reageren, ga ik afstand inbouwen.
Dan fluit ik eerst vanuit de keuken bijvoorbeeld (nadeeltje is dat de bak dan niet maar kan worden neergezet op die golf van springende pups, maar soit, dat is een detail ;) ).

En als ze dat allemaal doorhebben ga ik echt afstand maken, buiten dus.
En al heel snel kan ik binnen de ren los doen en dan buiten fluiten (hier moeten ze dan door de keuken en bijkeuken, dus tweemaal de hoek om) en daar krijgen ze dan eten.
Ik maak in de tuin de afstand dan ook steeds groter.
Uiteindelijk, als ze op 6-7 weken meegaan, kan ik de hele troep loslaten in het bos of waar dan ook, en met de fluit houd ik ze feilloos bij me.
Heb ik ook gedaan met een nest van elf pups ooit, ging probleemloos :ok:
Wel zakkenvol kleine lekkertjes meenemen uiteraard ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”