Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labrador mensen!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

coopertie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog

Re: Labrador mensen!

Ongelezen bericht door coopertie »

gyanty schreef: Dan heb ik nog even buiten beschouwing gelaten dat will-to-please echt zo'n achterhaalde kreet is uit het stenen tijdperk. Will-to-please is totale onzin. En ja dat zegt iemand waarvan het ras met grootst wordt aangeprezen. Honden willen ons helemaal niet plezieren. Ja sommige honden doen gewoon graag wat, dus in dat geval zou je kunnen spreken van will-to-work, maar echt ze doen het heus niet om ons te plezieren, misschien om zichzelf te plezieren.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Will-to-please is vooral will-to-please himself maar de will-to-work is inderdaad om zichzelf te plezieren als ze de drive hebben!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

en het is weer opgeruimd.

hou dat zo aub :ok:
Afbeelding
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Zou het gewoon aan mij liggen? :Q:

De wandeling was eh leuk trouwens :smile:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

gyanty schreef:En voor een koekje willen werken is geen will-to-please? Wat maakt dat anders dan voor een goed woordje of apportje maken? Tja die hond wil dus wel werken, maar voor iets wat jij hem schijnbaar niet wil geven. Tja dat is je gewoon aanpassen aan de hond, maar daarbij kan je niet spreken van niet willen werken, maar de baas die niet op de manier van de hond zou willen aansluiten.

Dan heb ik nog even buiten beschouwing gelaten dat will-to-please echt zo'n achterhaalde kreet is uit het stenen tijdperk. Will-to-please is totale onzin. En ja dat zegt iemand waarvan het ras met grootst wordt aangeprezen. Honden willen ons helemaal niet plezieren. Ja sommige honden doen gewoon graag wat, dus in dat geval zou je kunnen spreken van will-to-work, maar echt ze doen het heus niet om ons te plezieren, misschien om zichzelf te plezieren.

En braafheid hangt echt niet af van het aantal cursussen wat een hond heeft gevolgd of de hoeveelheid commando's die hij uit kan voeren. Ken genoeg honden(labradors) die het harstikke leuk op cursus doen, braaf volgen, commando's opvolgen. Maar ze aanhalen leverd in de regel een overenthousiaste reactie met de jonge honden op. Tja het zijn nou eenmaal mensenvrienden en ze kunnen wat lomp reageren. Dat maakt het heel anders dan een collie, die wat meer terughoudender is.
Nee als je hond alléén voor een brokje gaat zitten is dat geen will to please.

Dat het achterhaald is snap ik ook niet zo, het heeft tegenwoordig bij een hoop fokkers geen prioriteit meer jammer genoeg.
Will to work is leuk, maar zonder will to please kom je daar niet zo ver mee, werken is namelijk samenwerken. Als ik een wedstrijd ga lopen met m'n hond en ik moet hem bijv. op 150 meter afstoppen om hem ergens heen te kunnen sturen en hij luisterd niet, maar doet liever z'n eigen ding, dan kan ik meteen naar huis, samenwerken is de sleutel dus en daar heb je wel degelijk een will to please voor nodig :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Lunatic schreef:Will to work is leuk, maar zonder will to please kom je daar niet zo ver mee, werken is namelijk samenwerken. Als ik een wedstrijd ga lopen met m'n hond en ik moet hem bijv. op 150 meter afstoppen om hem ergens heen te kunnen sturen en hij luisterd niet, maar doet liever z'n eigen ding, dan kan ik meteen naar huis, samenwerken is de sleutel dus en daar heb je wel degelijk een will to please voor nodig :wink:
Ik geloof in passie, en het ontbreken daaraan, en in trainingsfouten, en in een gebrekkige omgang en/of communicatie met een hond. Maar ik geloof niet in een aangeboren wil om de baas te plezieren.
Ik denk dat je dan onterecht menselijke eigenschappen aan een hond toekent.
Ik geloof echter wél in de aangeboren wil om bepaalde taken uit te voeren.

Verder geloof ik dat je veel natuurlijk, aangeboren, plezier in bepaalde taken kunt vernielen door eten in het spel te brengen.
Ik snap nooit zo goed waarom je honden moet belonen voor iets wat ze van nature al graag doen. Dan zie je meestal het spontane plezier verdwijnen.
Maar in andere gevallen kan het honden juist over de streep trekken.

Met andere woorden, ik vind het onverstandig om het eenzijdig te bekijken. Er is geen hond gelijk, standaard bestaat niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Jaap* schreef:
Lunatic schreef:Will to work is leuk, maar zonder will to please kom je daar niet zo ver mee, werken is namelijk samenwerken. Als ik een wedstrijd ga lopen met m'n hond en ik moet hem bijv. op 150 meter afstoppen om hem ergens heen te kunnen sturen en hij luisterd niet, maar doet liever z'n eigen ding, dan kan ik meteen naar huis, samenwerken is de sleutel dus en daar heb je wel degelijk een will to please voor nodig :wink:
Ik geloof in passie, en het ontbreken daaraan, en in trainingsfouten, en in een gebrekkige omgang en/of communicatie met een hond. Maar ik geloof niet in een aangeboren wil om de baas te plezieren.
Ik denk dat je dan onterecht menselijke eigenschappen aan een hond toekent.
Ik geloof echter wél in de aangeboren wil om bepaalde taken uit te voeren.

Verder geloof ik dat je veel natuurlijk, aangeboren, plezier in bepaalde taken kunt vernielen door eten in het spel te brengen.
Ik snap nooit zo goed waarom je honden moet belonen voor iets wat ze van nature al graag doen. Dan zie je meestal het spontane plezier verdwijnen.
Maar in andere gevallen kan het honden juist over de streep trekken.

Met andere woorden, ik vind het onverstandig om het eenzijdig te bekijken. Er is geen hond gelijk, standaard bestaat niet.
Ik ben het grotendeels wel met je eens, plezieren is misschien niet helemaal het goede woord, vandaar dat ik ook samenwerken gebruikte.
Will to please begint als kleine pup al door mensgericht te zijn, dat is een groot onderdeel ervan, als je hond het niet boeient vind wat jij doet en liever er alleen op uit trekt (altijd heel ver bij je weg loopt) dan is het erg lastig om goed te kunnen trainen/werken met je hond.
Dus je kan het.... in mijn ogen dan....samenvatten als baas gericht, werklustig en graag samen willen werken....dat is mijn definitie van will to please.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Maar even helemaal los, maar heb het even opgezocht, maar wist helemaal niet dat het in de rasbeschrijving van de labrador will-to-please stond (nog wel in sterke mate ook).

Damn mijn beargumentatie waarom ik geen labrador wilde(mijn vriend wel) helemaal onderuit gehaald haha
Afbeelding
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

gyanty schreef:Maar even helemaal los, maar heb het even opgezocht, maar wist helemaal niet dat het in de rasbeschrijving van de labrador will-to-please stond (nog wel in sterke mate ook).

Damn mijn beargumentatie waarom ik geen labrador wilde(mijn vriend wel) helemaal onderuit gehaald haha
:smile:
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

gyanty schreef:Maar even helemaal los, maar heb het even opgezocht, maar wist helemaal niet dat het in de rasbeschrijving van de labrador will-to-please stond (nog wel in sterke mate ook).

:lol1: Maar dan moet je er wel echt eentje uit een werklijn nemen, anders is er weinig will to please tegenwoordig.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Lunatic schreef:

:lol1: Maar dan moet je er wel echt eentje uit een werklijn nemen, anders is er weinig will to please tegenwoordig.
Ja maar dat lijkt me logisch. Showline is alleen maar will to be beauty :lol:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”