Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een knal en dan....
Moderator: moderatorteam
-
Mieke-Bo
Een knal en dan....
Zal de situatie schetsen en wil vragen of jullie willen kijken of ik dingen moet laten of juist dingen moet aanvullen.
De situatie:
Ik zit op de bank, mijn katten liggen in diepe slaap bij mij op de bank. De TV staat aan met een politie serie waar zo af en toe wel een knal -schot- in voorkomt. Bo ligt te slapen in zijn mand die aan de rustige kant in het huis staat.
Er word een granaat afgevuurd (hardste knal), Bo word wakker, raakt in paniek en sprint in 1 streep naar het raam en gaat kijken. Mijn jongste kat vliegt van de bank naar zolder en mijn oudste kat kijkt even op en dommelt weer weg. Op het moment dat Bo naar het raam loopt zeg ik op een lage langzame toon kalmerende woorden, hij kijkt neurotisch door het raam en ik wijs hem op zijn mand. Op het moment dat hij bij het raam weg komt geef ik hem even een knuffel, stevige aai en druk hem even stevig tegen mij aan.
Hij gaat in zijn mand zitten begint te piepen en rent naar de slaapkamer, opnieuw terug naar zijn mand en valt dan in slaap.
Op het moment dat hij voor de tweede maal uit de mand gaat zie ik angst en onzekerheid. Nadat hij terug uit de slaapkamer komt gaat die weer slapen in zijn mand.
Jullie gokken al, dit ritueel is nu haalbaar en te doen maar hoe gaan we dat straks doen als de Hell los breekt??
En natuurlijk de vraag; Hebben jullie tips?
Ik krijg de indruk bij mijzelf dat ik iets mis.. Dat ik hem iets te kort doe.. Teveel aandacht is niet helpend en geen aandacht ook weer niet en die gulle middenweg, wanneer is die voldoende helpend?
Groetjes,
Mieke
De situatie:
Ik zit op de bank, mijn katten liggen in diepe slaap bij mij op de bank. De TV staat aan met een politie serie waar zo af en toe wel een knal -schot- in voorkomt. Bo ligt te slapen in zijn mand die aan de rustige kant in het huis staat.
Er word een granaat afgevuurd (hardste knal), Bo word wakker, raakt in paniek en sprint in 1 streep naar het raam en gaat kijken. Mijn jongste kat vliegt van de bank naar zolder en mijn oudste kat kijkt even op en dommelt weer weg. Op het moment dat Bo naar het raam loopt zeg ik op een lage langzame toon kalmerende woorden, hij kijkt neurotisch door het raam en ik wijs hem op zijn mand. Op het moment dat hij bij het raam weg komt geef ik hem even een knuffel, stevige aai en druk hem even stevig tegen mij aan.
Hij gaat in zijn mand zitten begint te piepen en rent naar de slaapkamer, opnieuw terug naar zijn mand en valt dan in slaap.
Op het moment dat hij voor de tweede maal uit de mand gaat zie ik angst en onzekerheid. Nadat hij terug uit de slaapkamer komt gaat die weer slapen in zijn mand.
Jullie gokken al, dit ritueel is nu haalbaar en te doen maar hoe gaan we dat straks doen als de Hell los breekt??
En natuurlijk de vraag; Hebben jullie tips?
Ik krijg de indruk bij mijzelf dat ik iets mis.. Dat ik hem iets te kort doe.. Teveel aandacht is niet helpend en geen aandacht ook weer niet en die gulle middenweg, wanneer is die voldoende helpend?
Groetjes,
Mieke
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Re: Een knal en dan....
Toevallig gingen er net en paar flinke 'bommen' in de buurt af. Van Mies weet ik nog niet hoe ze met vuurwerk is. Diem is gelukkig e rust zelve.
Mies reageerde niet sterk maar schoot wel omhoog en keek naar het raam en vervolgens naar mij en Diem.
Wat ik dan doe: Heel rustig blijven zitten en doorgaan met wat ik aan doen ben. Vervolgens toen ze van mij naar raam bleef kijken even gapen en verzitten. (kalmeringssignaal) Vooral niet zelf dus naar raam kijken of doen alsof er iets aan de hand is.
Ze ging na minuutje weer liggen en de 2de knal kwam ze al rustiger overeind en ging sneller liggen.
Als ze heftiger had gereageerd dan zou ik naar keuken gelopen zijn om snoep uit te delen. Geen aandacht aan knal dus en de rest zo opgewekt en positief mogelijk houden.
Mies reageerde niet sterk maar schoot wel omhoog en keek naar het raam en vervolgens naar mij en Diem.
Wat ik dan doe: Heel rustig blijven zitten en doorgaan met wat ik aan doen ben. Vervolgens toen ze van mij naar raam bleef kijken even gapen en verzitten. (kalmeringssignaal) Vooral niet zelf dus naar raam kijken of doen alsof er iets aan de hand is.
Ze ging na minuutje weer liggen en de 2de knal kwam ze al rustiger overeind en ging sneller liggen.
Als ze heftiger had gereageerd dan zou ik naar keuken gelopen zijn om snoep uit te delen. Geen aandacht aan knal dus en de rest zo opgewekt en positief mogelijk houden.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik denk niet dat dit goed is. Daarmee zou de hond het kunnen opvatten dat hij inderdaad een goede reden had om te stressen.Mieke-Bo schreef:. Op het moment dat hij bij het raam weg komt geef ik hem even een knuffel, stevige aai en druk hem even stevig tegen mij aan.

-
Mieke-Bo
Pioenroos, ik wil met alle liefde op het knal moment en erna gewoon doorgaan. Helaas schiet mijn ptss dan de kop op en schrik ik mij echt de piep! Lijkt alsof Bo daarop nog meer beschermend reageert...
Paisley; echt onwijs bedankt voor je reactie. Heb je ook een concreet idee wat ik wel moet doen?
Paisley; echt onwijs bedankt voor je reactie. Heb je ook een concreet idee wat ik wel moet doen?
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
In dit topic http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... &start=210 staat hoe Renee-UK het heeft aangepakt bij Rita.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Vuurwerkgeknal of eens een andere knal vind ik iets zo uitzonderlijks dat ik dat niet onopgemerkt laat. Niet dat ik ze ga knuffelen. Ik maak een opmerking (O got, daar gaan ze weer met dat domme gedoe, zoiets) en dan ga ik weer door met de orde van de dag, dus als we buiten lopen loop ik gewoon weer verder en als we binnen voor de TV zitten kijk ik gewoon weer verder TV.
Vorig jaar ben ik op OJ-avond op de slaapkamer gaan zitten, Mies zat flink te rillen. Laten rillen, het is even anders nu en het houdt echt weer op, morgen is alles weer gewoon zoals het hoort.
Ik weet niet of ik dat dit jaar ook doe, Saar is wel bang van vuurwerk, zo begreep ik. Nou, die komt maar lekker onder het dekbed tegen me aan kruipen. Zelf heb ik ook de pest aan vuurwerk, dus waarom zal ik voor de honden dan doen alsof het zo leuk is. Daar geloven ze toch geen bal van.
Vorig jaar ben ik op OJ-avond op de slaapkamer gaan zitten, Mies zat flink te rillen. Laten rillen, het is even anders nu en het houdt echt weer op, morgen is alles weer gewoon zoals het hoort.
Ik weet niet of ik dat dit jaar ook doe, Saar is wel bang van vuurwerk, zo begreep ik. Nou, die komt maar lekker onder het dekbed tegen me aan kruipen. Zelf heb ik ook de pest aan vuurwerk, dus waarom zal ik voor de honden dan doen alsof het zo leuk is. Daar geloven ze toch geen bal van.

Groetjes,
Sandra
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nee dat denk ik niet.Paisley schreef:Ik denk niet dat dit goed is. Daarmee zou de hond het kunnen opvatten dat hij inderdaad een goede reden had om te stressen.Mieke-Bo schreef:. Op het moment dat hij bij het raam weg komt geef ik hem even een knuffel, stevige aai en druk hem even stevig tegen mij aan.
Er wordt geknuffeld als hij van het raam weg gaat en niet als hij daar staat te stressen.
Ik denk dan je een hond die echt loopt te stressen ook bij je kunt roepen en bij je kunt laten liggen.
Of het gedrag laten zien wat pioenroos liet zien.
Al is het ook nog een goed idee om de conterconditioning toe te passen zoals renee-uk heeft gedaan met Rita
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Afgelopen oud en nieuw heb ik met een bak brokjes op de bank gezeten (Beneful, die vindt ZaZa heel lekker). Af en toe een hand op de grond gegooid, zodat ze ze moest zoeken en soms ook uit de hand gegeven. Zo was ze lekker bezig. Nu is ZaZa ook wel heel voergevoelig, dus dat is een voordeel.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dit werkt hier het allerbeste. Mila is ook erg bang voor vuurwerk en wordt er heel gestrest en onrustig van - en blijft vervolgens in die onrust hangen en maar ronddrentelen. Als ik haar bij me laat liggen met een af en blijf, wordt ze veel sneller rustig. Het beste werkt dit als ze op bed tegen me aan kan liggen.ranetje schreef:Ik denk dan je een hond die echt loopt te stressen ook bij je kunt roepen en bij je kunt laten liggen.
Ze wordt er niet minder angstig van, maar ze kalmeert in ieder geval véél sneller.
Dit wil hier nog niet echt, maar ik wil dit voor volgend jaar wel helemaal gaan opbouwen met een vuurwerk-cd. Mevrouw is hier al zo gestrest als ze een knal hoort (die vaak heel hard zijn al), dat ze écht geen voertje aan wil nemen - zelf haar kop ervan wegdraait. En dat terwijl ze normaal enorm geobsedeerd is door eten.ranetje schreef:Al is het ook nog een goed idee om de conterconditioning toe te passen zoals renee-uk heeft gedaan met Rita
Counterconditioning heeft bij haar met een aantal andere problemen wel heel goed gewerkt, dus misschien gaat het bij haar angst voor harde knallen uiteindelijk ook wel helpen als ik het iets meer kan opbouwen. Nu is het stressniveau al zo hoog, dat ik het niet eens kan toepassen. Ik heb dus duidelijke resultaten gezien met deze methode, alleen nog niet bij Mila's vuurwerkangst.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik maak voor Jace rond deze tijd een vuurwerkhut. Zijn bench, waar hij nog altijd in wil liggen, dek ik helemaal af met een deken, zodat het helemaal donker is. Ook de voorkant.
Dat vindt hij veilig.
Verder besteed ik helemaal geen aandacht aan knallen. Ik heb sowieso altijd in de keuken de radio aan, die gaat gewoon iets harder. Als ik weg ga nog iets harder. De honden kunnen zelf kiezen waar ze zijn, in keuken of kamer.
Jace komt regelmatig bij me zitten als er een knal is. En dat mag hij. Ik leg alleen mijn hand op hem, meer niet.
Dat vindt hij veilig.
Verder besteed ik helemaal geen aandacht aan knallen. Ik heb sowieso altijd in de keuken de radio aan, die gaat gewoon iets harder. Als ik weg ga nog iets harder. De honden kunnen zelf kiezen waar ze zijn, in keuken of kamer.
Jace komt regelmatig bij me zitten als er een knal is. En dat mag hij. Ik leg alleen mijn hand op hem, meer niet.
- Roompie
- Zeer actief
Ik doe met Barney zo,n beetje wat Jion doet in dat andere topic. Barney is bang van knallen, hij wordt onrustig en vertoont vluchtgedrag.
Als er dan knallen komen dan moster en mopper ik wat als in: he getverdemme daar begint het gedonder weer, stom vuurwerk ook altijd (dit op een rustige toon), ik kijk uit het raam en daarna ga ik met een grote zucht weer zitten en doe wat ik verder aan het doen was. Barney gaat dan ook met een zucht aan mijn voeten liggen. Is nog wel ietwat gestressed maar vertoont geen vluchtgedrag meer.
Als er dan knallen komen dan moster en mopper ik wat als in: he getverdemme daar begint het gedonder weer, stom vuurwerk ook altijd (dit op een rustige toon), ik kijk uit het raam en daarna ga ik met een grote zucht weer zitten en doe wat ik verder aan het doen was. Barney gaat dan ook met een zucht aan mijn voeten liggen. Is nog wel ietwat gestressed maar vertoont geen vluchtgedrag meer.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Toots is ook echt bang voor knallen en raakt gestrest en toont vluchtgedrag.
Ik laat hem meestal maar zijn gang gaan. Hij zoekt meestal een plekje op waar hij heel knus kan liggen en iig niet naar buiten kan kijken.
Ik laat hem meestal maar zijn gang gaan. Hij zoekt meestal een plekje op waar hij heel knus kan liggen en iig niet naar buiten kan kijken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- ranetje
- Zeer actief
Volgens mij was dat bij Rita van renee-uk ook.DeDiana schreef:Dit wil hier nog niet echt, maar ik wil dit voor volgend jaar wel helemaal gaan opbouwen met een vuurwerk-cd. Mevrouw is hier al zo gestrest als ze een knal hoort (die vaak heel hard zijn al), dat ze écht geen voertje aan wil nemen - zelf haar kop ervan wegdraait. En dat terwijl ze normaal enorm geobsedeerd is door eten.ranetje schreef:Al is het ook nog een goed idee om de conterconditioning toe te passen zoals renee-uk heeft gedaan met Rita
Counterconditioning heeft bij haar met een aantal andere problemen wel heel goed gewerkt, dus misschien gaat het bij haar angst voor harde knallen uiteindelijk ook wel helpen als ik het iets meer kan opbouwen. Nu is het stressniveau al zo hoog, dat ik het niet eens kan toepassen. Ik heb dus duidelijke resultaten gezien met deze methode, alleen nog niet bij Mila's vuurwerkangst.
En ik zie nog staan dat renee-uk die counterconditioning niet zag zitten.
Met een kleine aanpassing toegespitst op Rita heeft ze het toch behoorlijk goed voor elkaar
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Suus pakte eerst ook geen koekjes aan als er hard geknald werd. Toch steeds voor haar gegooid, uiteindelijk liggen er dan een heleboel en ging ze die toch eten. Stug volgehouden, ze ging steeds sneller de koekjes eten en nu blijft ze ze aanpakken. Ik heb er wel altijd een commando bijgegeven, zit of blijf oid.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik las toevallig vandeweek op facebook.. negeer het gedrag, niet de hond..
ah, hier: http://www.moniquebladder.nl/blog/2013/03/18/steun/
ah, hier: http://www.moniquebladder.nl/blog/2013/03/18/steun/
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
eerst wou rietje die koekjes ook niet hoor, die mocht ik steken waar de zon niet scheen 
het ging hier zo'n beetje hetzelfde als andere renée beschrijft.
volgens mij kreeg ze de smaak te pakken toen ze er met haar neus bovenop stond toen ik die koekjes stond te vierendelen in de keuken en ik er per ongeluk expres wat liet vallen, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.
het ging hier zo'n beetje hetzelfde als andere renée beschrijft.
volgens mij kreeg ze de smaak te pakken toen ze er met haar neus bovenop stond toen ik die koekjes stond te vierendelen in de keuken en ik er per ongeluk expres wat liet vallen, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Mieke-Bo
Waauw, ik ben compleet overrompeld van alle tips, adviezen en reacties!
Gisteravond ging het eventjes best wel hard, ik ben met Bo gaan spelen. En vanmorgen moest ik zo lachen, meneer kwam al aan met een knuffel voordat de knallen begonnen! Uiteraard lekker gespeeld want het moet niet zo zijn dat hij de link gaat leggen naar knal = spelen.
Eigenlijk ben ik best trots! Naar het raam gaat hij niet toe, hij is er zelf ook achter dat dat eng is. Wel blij dat de buurhonden niet als debielen gaan krijsen, anders krijg je een roedel reactie!
Gisteravond ging het eventjes best wel hard, ik ben met Bo gaan spelen. En vanmorgen moest ik zo lachen, meneer kwam al aan met een knuffel voordat de knallen begonnen! Uiteraard lekker gespeeld want het moet niet zo zijn dat hij de link gaat leggen naar knal = spelen.
Eigenlijk ben ik best trots! Naar het raam gaat hij niet toe, hij is er zelf ook achter dat dat eng is. Wel blij dat de buurhonden niet als debielen gaan krijsen, anders krijg je een roedel reactie!
- renee-uk
- Zeer actief
hij mag best de link leggen knal is spelen
rita legt de link knal is koekje en juist daarom is ze niet meer bang voor knallen
rita legt de link knal is koekje en juist daarom is ze niet meer bang voor knallen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
Nee in het begin zeker niet.Inge O schreef:maar rita at wel nog koekjes, dan heb je een ingang, waarna het weer de goede kant op kan maar dat handvat heb je niet meer als ze helemaal niks willen aannemen.ranetje schreef:Volgens mij was dat bij Rita van renee-uk ook.DeDiana schreef:Dit wil hier nog niet echt, maar ik wil dit voor volgend jaar wel helemaal gaan opbouwen met een vuurwerk-cd. Mevrouw is hier al zo gestrest als ze een knal hoort (die vaak heel hard zijn al), dat ze écht geen voertje aan wil nemen - zelf haar kop ervan wegdraait. En dat terwijl ze normaal enorm geobsedeerd is door eten.ranetje schreef:Al is het ook nog een goed idee om de conterconditioning toe te passen zoals renee-uk heeft gedaan met Rita
En ik zie nog staan dat renee-uk die counterconditioning niet zag zitten.
Met een kleine aanpassing toegespitst op Rita heeft ze het toch behoorlijk goed voor elkaar
edit: zie dat renee-uk dat ook al aangeeft
- Rebble
- Zeer actief
Bij Izzy click ik bij iedere knal dan pakt ze de snoepjes wel aan anders niet. De clicker zit nu buiten aan me vast geplakt. Binnen was ik te laat van de week maar veel muziek aan dus binnen pas 1x knallen gehoord. Gister echt een bom die afging toen we buiten liepen en na een click en koekje ging haar staart direct weer normaal en snuffelde ze rustig verder.

-
Mieke-Bo
Excuses, dan kwam ik verkeerd over. (handig ook zo'n emotieloze pagina zonder gezichtrenee-uk schreef:hij mag best de link leggen knal is spelen
Nee, waar ik op doelde. Bo moet dus niet gaan denken dat ik pas met hem wil spelen na een knal.
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, maar dat gaat hier niet lukken met een logeerhond, twee eigen katten en de opvangkatten. Dan zijn die voertjes dus echt meteen op.Renee1966 schreef:Suus pakte eerst ook geen koekjes aan als er hard geknald werd. Toch steeds voor haar gegooid, uiteindelijk liggen er dan een heleboel en ging ze die toch eten. Stug volgehouden, ze ging steeds sneller de koekjes eten en nu blijft ze ze aanpakken. Ik heb er wel altijd een commando bijgegeven, zit of blijf oid.
Ik moet wel zeggen dat geen van de katten bang voor vuurwerk/knallen is - die zijn ondertussen helemaal gecounterconditioneerd
Ik blijf het wel doen/proberen hoor - baat het niet dan schaadt het niet, en ik heb wel het idee dat het bij mijn logeerhond helpt. Die komt al naar de koelkast rennen voor kaasjes als ze een knal hoort, terwijl ze twee dagen geleden nog in een hoekje wegvluchtte. Maar zij neemt de voertjes dus wel aan, in tegenstelling tot Mila. Mila vlucht niet, maar gaat om mij heen drentelen, probeert op schoot te springen en wil zo ongeveer in mij kruipen. Haar dan laten liggen kalmeert haar in ieder geval wel weer sneller dan haar maar laten drentelen.
Ik zou super blij zijn als Mila de link knal = spelen zou leggen.
Buiten heb ik dit ook geprobeerd omdat zij nog meer op spelen gericht is dan op voer, dus bij elke knal een balletje weggegooid. Maar dan loopt ze er twee meter achteraan en komt vervolgens weer vlug terug om bij mij te schuilen.
- renee-uk
- Zeer actief
wel hoor, want daarboven stond:Inge O schreef:maar dat kon je dus uit haar verhaal niet opmaken, daarin had ze het meteen over koekjes uitstrooienranetje schreef:Nee in het begin zeker niet.Inge O schreef:
maar rita at wel nog koekjes, dan heb je een ingang, waarna het weer de goede kant op kan maar dat handvat heb je niet meer als ze helemaal niks willen aannemen.![]()
edit: zie dat renee-uk dat ook al aangeeft:
renee-uk schreef: toen haar speciale kleedje maar eens neergelegd, zo tussen vriendje en mij in, lekker veilig zou je denken.
dat vond rietje ook wel, zolang er maar niks kraakte, knalde of bonkte, dus dat schoot ook al niet op
daarna ten einde raad toch maar weer die brokjes tevoorschijn gehaald en bij elke verstijving van riet, die vooraf gaat aan haar vluchtgedrag, haar uit de hand een brokje gegeven en dat hielp wel wat, het zenuwachtige gedreutel werd wat minder.
maar om nou per avond zo'n kilo koekjes in een hond met spijsverteringsproblemen te stoppen is ook zo wat, dus ben ik koekjes gaan gooien en heb haar laten zoeken.
dat had ook nog wat voeten in aarde, want riet is wel mooi maar wat dit betreft niet echt wat je zegt slim en zoeken is niet haar hobby
maar ook dat heb ik kunnen ondervangen door eerst alleen koekjes op haar bed te gooien en haar met een vinger de goede kant heen te wijzen waardoor 1. ze het koekje makkelijker vond en 2. het bed nog veiliger werd dan het al was.
daarna gooide ik de koekjes wat verder weg, op het laminaat zodat ze ze hoorde vallen en wist welke richting ze zoeken moest.
renee-uk schreef: gedachtig dit topic, en vooral het verhaal van lunatic over vuurwerk, heb ik mijn aversie tegen deze manier van werken overboord gezet en ben het gaan proberen: een zooitje miniatuurkoekjes in drieën gesneden en strooien maar bij de minste tekenen van opwinding en angst.
helaas had dat geen enkel effect, ze at de koekjes niet en na twee dagen had ik nog steeds een doodsbang hondje dat zich nergens in huis meer veilig voelde zo gauw er ook maar een geluid kwam dat ze niet kon plaatsen en dat kon best een krakende stoel zijn

- renee-uk
- Zeer actief
en iets heel speciaals en extra lekkers diana?
slagroom uit de spuitbus of zo'n tube met smeerkaas, dan kun je een lik over haar neus doen en wil ze het misschien wel hebben?
slagroom uit de spuitbus of zo'n tube met smeerkaas, dan kun je een lik over haar neus doen en wil ze het misschien wel hebben?

- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
In huis is Nick niet onder de indruk van geknal, de rust zelve..
Lopen we buiten en gaat er zo'n lawinebom af dan wil hij terug naar huis.
De kortste route.
Koekjes werken niet, dus ik ga de methode à la Renee proberen met stukjes frikandel.
Heeft ie nog nooit gehad, maar ik gok dat het wel een versnapering zal zijn
De kortste route.
Koekjes werken niet, dus ik ga de methode à la Renee proberen met stukjes frikandel.

- ranetje
- Zeer actief
Dat had renee al eens eerder gezegd volgens mij.Inge O schreef:maar dat kon je dus uit haar verhaal niet opmaken, daarin had ze het meteen over koekjes uitstrooienranetje schreef:Nee in het begin zeker niet.Inge O schreef:
maar rita at wel nog koekjes, dan heb je een ingang, waarna het weer de goede kant op kan maar dat handvat heb je niet meer als ze helemaal niks willen aannemen.![]()
edit: zie dat renee-uk dat ook al aangeeft:
renee-uk schreef: toen haar speciale kleedje maar eens neergelegd, zo tussen vriendje en mij in, lekker veilig zou je denken.
dat vond rietje ook wel, zolang er maar niks kraakte, knalde of bonkte, dus dat schoot ook al niet op
daarna ten einde raad toch maar weer die brokjes tevoorschijn gehaald en bij elke verstijving van riet, die vooraf gaat aan haar vluchtgedrag, haar uit de hand een brokje gegeven en dat hielp wel wat, het zenuwachtige gedreutel werd wat minder.
maar om nou per avond zo'n kilo koekjes in een hond met spijsverteringsproblemen te stoppen is ook zo wat, dus ben ik koekjes gaan gooien en heb haar laten zoeken.
dat had ook nog wat voeten in aarde, want riet is wel mooi maar wat dit betreft niet echt wat je zegt slim en zoeken is niet haar hobby
maar ook dat heb ik kunnen ondervangen door eerst alleen koekjes op haar bed te gooien en haar met een vinger de goede kant heen te wijzen waardoor 1. ze het koekje makkelijker vond en 2. het bed nog veiliger werd dan het al was.
daarna gooide ik de koekjes wat verder weg, op het laminaat zodat ze ze hoorde vallen en wist welke richting ze zoeken moest.
Ga het niet voor je opzoeken
- DeDiana
- Zeer actief
Ik heb al van alles geprobeerd - normaal doet ze ongeveer een moord voor kaas, maar dat heeft geen effect. Ook knakworst, frikadel, brood, rodiworst hoeft ze niet als ze zo bang is.renee-uk schreef:en iets heel speciaals en extra lekkers diana?
Iets op haar neus smeren is wel een goed idee, dan kan de rest het niet voor haar wegkapen.
Morgen dus maar eens smeerkaas en slagroom in huis halen.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Lola is net zo, binnen geen probleem maar buiten blinde paniek. Ik vind de slagroom wel een goeie, dat hoeven ze niet aan te nemen maar kun je gewoon op de neus smeren.labje schreef:In huis is Nick niet onder de indruk van geknal, de rust zelve..
De kortste route.
Hier wordt nog geen verwerk afgestoken. Zodra dat wel rustig gebeurt ga ik oefenen. Middagje in de achtertuin bivakkeren op oudejaarsdag gok ik
- renee-uk
- Zeer actief
iets over de neus smeren wil nog wel eens helpen, zo heb ik rita toen ik haar net had ook weer aan het eten gekregen.
die wilde gewoon helemaal niks, maar als ik dan wat pens op haar neus smeerde likte ze dat er af.
dan gaf ik haar uit de hand wat voer, terwijl ik eerst gedaan had of ik daar zelf een hapje van nam, en dat wilde ze dan wel.
dat moest ik blijven herhalen totdat de halve bak leeg was, maar de rest at ze dan wel zelf.
misschien werkt het op die manier ook bij die onder stress voerweigerende hondjes
die wilde gewoon helemaal niks, maar als ik dan wat pens op haar neus smeerde likte ze dat er af.
dan gaf ik haar uit de hand wat voer, terwijl ik eerst gedaan had of ik daar zelf een hapje van nam, en dat wilde ze dan wel.
dat moest ik blijven herhalen totdat de halve bak leeg was, maar de rest at ze dan wel zelf.
misschien werkt het op die manier ook bij die onder stress voerweigerende hondjes