Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gillen in z'n dromen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mikey-JR
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër en een Roemeense asèmmèr :P
Aantal honden: 2

Gillen in z'n dromen?

Ongelezen bericht door Mikey-JR »

Hoi allemaal!

Mikey gilt/jankt soms midden in de nacht ineens keihard. Het duurt meestal tussen de 5 en 10 seconden zo'n beetje, dan stopt het weer. Maar de eerste paar keer dat hij dat deed zaten we echt rechtop in bed! Zo heeft hij het 2 of 3 nachten achter elkaar, dan weer een paar weken niet. Wat me opvalt is dat hij het die paar dagen altijd rond dezelfde tijd doet. Bijv. de ene keer 2 dagen rond half 4 's nachts en een paar weken later 3 nachten om half 1 haha. Heel apart..

Zou het kunnen zijn dat hij droomt? Of nachtmerries heeft?

Verder gaat het heel goed met hem. We hebben hem nu 3 maanden :) Loslopen, met andere honden gaat het super, het luisteren en het alleen blijven gaat prima, hij kan zelfs 5 uurtjes alleen en als ik thuis kom ligt ie te maffen, op de bank, op een kleedje in de vensterbank of zelfs in z'n bench zag ik laatst ;)

Het enige wat ie nog een beetje raar of moeilijk vindt, is dat als het weekend is en m'n man en ik gaan met z'n 2en even weg. En alleen vandaag had hij even 10 minuutjes gejankt in het begin. Iemand daar nog tips voor? We doen precies hetzelfde als doordeweeks (radio aan, kongetje gevuld), alleen een ander tijdstip. Of moeten we gewoon doorgaan met 'oefenen' op het net z'n 2en weggaan?
Groetjes Miranda

Afbeelding
Every once in a while a dog enters your life and changes everything :love:
Hanneke2
Zeer actief

Re: Gillen in z'n dromen?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mikey-JR schreef:Hoi allemaal!

Mikey gilt/jankt soms midden in de nacht ineens keihard. Het duurt meestal tussen de 5 en 10 seconden zo'n beetje, dan stopt het weer. Maar de eerste paar keer dat hij dat deed zaten we echt rechtop in bed! Zo heeft hij het 2 of 3 nachten achter elkaar, dan weer een paar weken niet. Wat me opvalt is dat hij het die paar dagen altijd rond dezelfde tijd doet. Bijv. de ene keer 2 dagen rond half 4 's nachts en een paar weken later 3 nachten om half 1 haha. Heel apart..

Zou het kunnen zijn dat hij droomt? Of nachtmerries heeft?

Verder gaat het heel goed met hem. We hebben hem nu 3 maanden :) Loslopen, met andere honden gaat het super, het luisteren en het alleen blijven gaat prima, hij kan zelfs 5 uurtjes alleen en als ik thuis kom ligt ie te maffen, op de bank, op een kleedje in de vensterbank of zelfs in z'n bench zag ik laatst ;)

Het enige wat ie nog een beetje raar of moeilijk vindt, is dat als het weekend is en m'n man en ik gaan met z'n 2en even weg. En alleen vandaag had hij even 10 minuutjes gejankt in het begin. Iemand daar nog tips voor? We doen precies hetzelfde als doordeweeks (radio aan, kongetje gevuld), alleen een ander tijdstip. Of moeten we gewoon doorgaan met 'oefenen' op het net z'n 2en weggaan?
Ik weet niet wat zijn achtergrond is, maar Jack had in het begin ook nachtmerries, toch iets van verwerken van akelige ervaringen denk ik. Als we het zagen maakten we hem (voorzichtig) wakker. Het gaat uiteindelijk over, is mijn ervaring. Nu droomt hij alleen nog maar over vreten en spelen en rennen (denk ik).

Wat betreft dat samen weggaan: dat is ook moeilijker dan 1 persoon die binnen de normale routine vertrekt. Om echt verlatingsangst te voorkomen zou ik het weggaan altijd een beetje op zelfde manier doen. Je man kan bijvoorbeeld twee minuten eerder dan jij de deur uitgaan, en vervolgens doe jij alles wat je ook doet onder 'normale omstandigheden' en dan ga jij de deur uit.

Jack had echt verlatingsangst en toen hij eenmaal goed alleen kon blijven als ik 's ochtends na de grote wandeling de deur uit ging, was met het hele gezin in 1 keer de deur uitgaan nog steeds onmogelijk, dat werd gillende paniek.

Dus als wij met z'n allen naar weetikveel, de tandarts moesten ofzo, ging iedereen met tussenpozen van een minuut de deur uit, en gingen alvast in de auto zitten, en ik bleef gewoon op de bank zitten met een boek. En dan kon ik probleemloos jas en schoenen aan doen en ook weg gaan.

Herplaatsers zijn - denk ik - heel erg gebaat bij vaste routines, omdat dat heel veel veiligheid biedt. Jouw hond heeft geen verlatingsangst, maar dan nog bouw je door je vaste routines zijn zelfvertrouwen en gevoel van veiligheid op. Het is even wat tijd en moeite investeren, maar mijn ervaring is dat je dan uiteindelijk wel een hond hebt die lekker in zijn vel en stevig in zijn schoenen staat en die nog net 1 oog open doet als je afwijkt van de routine.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Mikey-JR
Actief

Gillen in z'n dromen?

Dank je voor je uitgebreide antwoord! :) We gaan het eens proberen om met een paar minuten ertussen de deur uit te gaan. Klinkt zelfs wel logisch eigenlijk. Hij doet het inderdaad erg goed bij de vaste routines doordeweeks. Mijn man moet al om 6 uur de deur uit, als hij smorgens beneden komt om brood te smeren en vervolgens naar z'n werk gaat, blijft hij al lekker liggen en tilt alleen ff z'n kop op :) Hij weet dus al heel goed dat ik hem uitlaat, eten geef enz. en dan de deur uitga. In het weekend gaan we ook vaak samen Mikey uitlaten en rijden we een stuk verder dan normaal.. Dus eigenlijk toch best wel anders. Denk dat hij denkt van, oh baasjes samen thuis = met z'n 3en weg. Dat moeten we dus ff een beetje veranderen.

Wat betreft het dromen/nachtmerries. We weten niet veel van Mike, maar wel dat wij al z'n 3e gezin zijn. Alleen van het laatste gezin weten we dat er nog 2 JR's waren. 2 mannetjes (1 gecastreerd en de ander niet) en Mikey was toen ook nog niet 'geholpen'. Dat was een hele slechte combi en dus altijd vechten met de niet gecastreerde reu. Mike werd daardoor altijd apart gezet in de bench 's nachts en overdag als er niemand was. Na 2 jaar vonden ze het wel genoeg en zo kwam hij in het asiel. Dat we hem ophaalden, had hij de littekens nog onder z'n ogen zitten :S Ik denk dat hij bij het eerste gezin wel een aardige start heeft gehad, omdat hij wel netjes is opgevoed vind ik. Kent ook wel wat commando's :) (ik denk aan een goede start bij het eerste gezin, omdat er werd verteld door het asiel dat er de laatste 2 jaar weinig mee gedaan was..)

Nou we gaan het proberen! Bedankt ;)
Groetjes Miranda

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mikey-JR schreef:Dank je voor je uitgebreide antwoord! :) We gaan het eens proberen om met een paar minuten ertussen de deur uit te gaan. Klinkt zelfs wel logisch eigenlijk. Hij doet het inderdaad erg goed bij de vaste routines doordeweeks. Mijn man moet al om 6 uur de deur uit, als hij smorgens beneden komt om brood te smeren en vervolgens naar z'n werk gaat, blijft hij al lekker liggen en tilt alleen ff z'n kop op :) Hij weet dus al heel goed dat ik hem uitlaat, eten geef enz. en dan de deur uitga. In het weekend gaan we ook vaak samen Mikey uitlaten en rijden we een stuk verder dan normaal.. Dus eigenlijk toch best wel anders. Denk dat hij denkt van, oh baasjes samen thuis = met z'n 3en weg. Dat moeten we dus ff een beetje veranderen.

Wat betreft het dromen/nachtmerries. We weten niet veel van Mike, maar wel dat wij al z'n 3e gezin zijn. Alleen van het laatste gezin weten we dat er nog 2 JR's waren. 2 mannetjes (1 gecastreerd en de ander niet) en Mikey was toen ook nog niet 'geholpen'. Dat was een hele slechte combi en dus altijd vechten met de niet gecastreerde reu. Mike werd daardoor altijd apart gezet in de bench 's nachts en overdag als er niemand was. Na 2 jaar vonden ze het wel genoeg en zo kwam hij in het asiel. Dat we hem ophaalden, had hij de littekens nog onder z'n ogen zitten :S Ik denk dat hij bij het eerste gezin wel een aardige start heeft gehad, omdat hij wel netjes is opgevoed vind ik. Kent ook wel wat commando's :) (ik denk aan een goede start bij het eerste gezin, omdat er werd verteld door het asiel dat er de laatste 2 jaar weinig mee gedaan was..)

Nou we gaan het proberen! Bedankt ;)
Oh wat triest en wat heerlijk dat hij bij jullie terecht is gekomen!

Wat jij zegt, ik denk dat hij in het weekend steeds van die leuke 'met-z'n allen-uitjes' verwacht, en dan is het effe een domper als hij niet mee mag.

In het prille begin bij Jack had ik een jas en schoenen voor de wandelingen en een andere jas en schoenen voor weg gaan zonder Jack. Dat begreep hij ook prima. Jouw Mikey klinkt ook lang niet dom, dus dat is wellicht ook een idee. (Bij een minder intelligente hond is dat waarschijnlijk moeite voor niks. Mijn (lieve!) Lilo ziet dat soort details niet, die moet je echt op twee grote boodschappentassen wijzen waar ik de deur mee uit ga zodat ze snapt dat we niet in het park gaan wandelen. :roll: )
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik had laatst een topic geopend over wat anderen doen bij ( wat lijkt ) naar dromen.
Nani, mijn herplaatshondje, heeft dit ook af en toe. Alleen duurt dat niet 5 tot 10 seconden, die blijft er in hangen.

Dus mijn reactie is meer om aan te geven dat het hier ook voorkomt. Geen advies verder.
Nani kan gelukkig wel vrij makkelijk thuisblijven.

Las al wel goede adviezen, wil je wel succes wensen. Komt vast goed, met geduld en begrip :ok:
Mikey-JR
Actief

Hoi Dee, bedankt :) komt ook allemaal goed. Het is ook allang goed allemaal met die lieverd, ik vind dat hij het super goed doet en dat al met 3 maanden! We hebben erg veel geduld en begrip voor hem :) Ik zal jouw topic ook even opzoeken, wil ik graag lezen :)

Hoi Cleva, ja je schrikt je inderdaad rot, als je zelf ook uit je diepe slaap wordt getrokken haha, je denkt op z'n minst dat er brand is ofzo :P

En Hanneke2, ja inderdaad, Mike zou dat wel kunnen snappen denk ik. Wat er trouwens ook was (schiet me net te binnen), we gingen gisteren lopend weg en normaal hoort hij de auto natuurlijk. Want dat we weg gingen, had hij meer oog voor z'n Kong dan dat wij de deur uitliepen. Meestal gaat hij liggen wachten voor het raam als z'n Kong leeg is.. Wie weet dacht ie wel: huh? De auto staat er nog, maar ze zijn weg?? (Ofzo, weet ik veel wat een hond allemaal denkt) wie weet klopte dit niet in z'n plaatje..
Groetjes Miranda

Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Verbind een commando aan het weggaan. Zo heeft onze Truus ook geleerd dat, ook als we samen weggaan, zij dan achterblijven.
De laatste die bij ons vertrok, deed het ritueel en gaf het commando/zin 'doen jullie het huis bewaken?' en diezelfde zin zeggen we als we samen de deur uit stappen. Samen met het ritueel snappen ze dat ze dan een koekje krijgen en niet mee mogen.

En voor 3 maanden gaat het bij jullie ook inderdaad keurig. :ok:
Dromen deed Truus ook veel erger in het begin. Ik zie het als prikkels verwerken, dus ik heb ze altijd gelaten ook als ze hevig droomde.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Cleva schreef:
Eva gaat heel soms in haar slaap ineens loeien als een wolf, dan schrik je je ook wild.
Dit doet Mowgli ook, met het gevolg dat ik rechtop in bed zit. Ik ga als ze erg onrustig is in haar slaap meestal even bij haar kijken.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”