Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bezoek gedragdeskundige

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

bezoek gedragdeskundige

Ongelezen bericht door Gimmick »

Oh wat ben ik blij dat we die stap toch genomen hebben.

Onze amstaff was compleet het spoor bijster toen we haar kregen op 7 maand jonge leeftijd en we hebben veel gedrag kunnen ombuigen naar positief gedrag het afgelopen jaar.
Echter we zaten nu wat vast en wisten niet hoe we om moesten gaan met haar extreme focus op andere dieren.
Wij waren van mening dat ze dit deed vanwege haar overheersende karakter. Dominant wil ik het niet noemen geeft vaak een rare lading.
Echter na een korte tijd bij de gedragdeskundige bleek ze vrij angstig aangelegd en heeft ze in veel dingen al succes behaald door maar als een idioot uit te vallen dat het "gevaar" en dat het gevaar de andere kant op ging lopen. Weg van haar.

Wij waren een groot onderdeel van het probleem. Door het uitvallen pakten we ongemerkt de riem korter. Of corrigeerden haar verbaal of met een riemcorrectie.
Dit zorgde voor nog meer onrust in haar lijf.
Gecombineerd met haar angst werd haar gedrag alleen maar erger.
We hebben veel tips gekregen hoe we de voor haar spannende situaties konden aanpakken.
En we hebben nu 1,5 dag verder gewoon al resultaat. Ze is nog niet 1x uitgevallen naar een andere hond. Ze heeft niet meer de neiging om vreemde mannen in het donker aan te grommen of er zelfs echt naar uit te vallen.

Ook onze teckel was erg angstig daarom blafte ze alles aan.
Met deels dezelfde aanpak blaft zij ook minder tot bijna niet. Sterker nog ze slaat niet eens meer aan als er iemand voor huis langs loopt of aanbelt.

En dit alles zonder ook maar 1 correctie verbaal of fysiek.
Als ik dit 3 weken terug had gelezen had ik mezelfvoor gek verklaard. Maar het is gewoon haalbaar....

Samen wandelen met beide honden is er nog niet bij maar dit moet haalbaar zijn binnen een paar weken.
Dit vooruitzicht maakt me zo ontzettend blij.
Het wordt de komende maanden echt nog wel even flink door bikkelen en we zijn er nog lang niet maar dit is al zo'n vooruitgang dat ik het gewoon weer zie zitten om de honden mee te nemen ergens heen....
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Tineke
Zeer actief

Re: bezoek gedragdeskundige

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat fijn voor jullie dat het zo goed uitgepakt heeft en jullie er al zo snel vooruitgang in zien.
Komt helemaal goed zo te lezen :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

En wat doe je er aan dan?
De riem niet korter pakken ? Omdraaien? Dat zou ik dan graag weer willen weten wat voor tips jullie oa ervoor hebben gehad :mrgreen:

Fijn dat het schijnt te werken dat loopt een stuk ontspannender lijkt mij voor jullie
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Lastig uitleggen zo via een toetsenbord.
We hebben een stukje theorie gehad over het gedrag tussen ons en de honden en tussen de honden onderling.
Spannende situaties worden opgelost door patserig gedrag ze vertrouwen er niet in dat wij als baas dit op kunnen lossen.
Wij hebben gedurende de afgelopen periode veel gewerkt met afleiding mbv een snoepje. Echter verhoogde dit alleen maar de stresslevels bij onze amstaff.
Ze zat op 95 op een schaal tot 100. Door de snoepjes beloonden we dit gedrag alleen maar. En werd de stress signalen die ze afgaf alleen maar versterkte doordat ze een vreemde hond zag en ze niet wist wat ze moest doen om de snoepjes te krijgen.
Heel kort uitgelegd moeten we haar gedrag volledig negeren en continu ons eigen plan trekken. Zij moet leren op ons te letten en niet andersom.
Lijn vastpakken en daar vast houden zij moet leren de spanning zelf van de.lijn te krijgen.
In spannende situaties kunnen we, afhankelijk van de hoeveelheid spanning die het oproept, kiezen uit een aantal opties hoe we het "gevaar" benaderen of ontwijken.
Het is natuurlijk wel zo dat we eerst met zo weinig mogelijk prikkels gaan lopen en dit gaan opbouwen in intensiteit naarmate de tijd verstrijkt en ze steeds neutraler gaat reageren.
Het is nog een lange weg want de grootste test wordt tzt om stil met ontspannen lijn langs schapen te lopen. Ze gaat nu nog voor de kill als ze schapen tegen komen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Wat fijn dat je dan toch al zo snel verandering ziet .
Dat stimuleert jullie dan natuurlijk ook weer!

Fijn !
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Heel fijn dat je verbetering zien.
En ja vaak begint het bij je eigen gevoel relax don't worry, dit is zeker niet makkelijk, maar honden pikken feilloos onzekerheid op.
Dit niet alleen bij mensen maar ook van soort genoten.
Luna onze angsthaas , is ineens super stoer als ze een lotgenoot tegenkomt die mogelijk nog banger of onzekerder is.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Goed dat jullie er zo mee aan de slag kunnen gaan!
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Oh fijn he, dat je nu op de goede weg bent :D

Ik heb ook zo'n uitvaller, als het mogelijk is laat ik de riem op de grond vallen en dan valt ze niet uit. Als ik met de flex loop, laat ik die gewoon langer en dus doorhangen en dan gaat t ook goed. Ze mag dan op haar tempo snuffelen, ontwijken, wachten, etc. Het gevoel dat je dan krijgt, fatsoenlijk een andere hond passeren. Heerlijk! Veel succes verder samen :ok:
Gimmick
Zeer actief

Ja de weg is nog lang... maar we weten nu tenminste welke weg we moeten bewandelen.
Zeker onze amstaff is geen makkelijke dame maar ze is bij ons gekomen met een reden en ik kan veel van haar leren zij niet alleen van ons.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”