Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is te brutaal/waaks aan het worden.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Is te brutaal/waaks aan het worden.

Ongelezen bericht door cornelia »

Mijn echtgenoot is gisteren in een aantal seconden 50 jaar ouder geworden.
Hij loopt met Ezio naar de voordeur om naar binnen te gaan, staat te rommelen met zijn sleutels, ging niet zo goed, iets met het slot en laat de riem van Ezio vallen. In een split second vliegt deze het tuinpad weer af en knalt boven op de buurman en zijn 2 Am.staf's. De nachtmerrie maar dan andersom. Alles loopt met een sisser af, geen schade, situatie goed doorgesproken met buurman, geen kwaad bloed e.d. maar die man van mij is helemaal van slag. Enfin, ergens ook wel gerust gesteld omdat het dus niet meteen tot een bloedbad hoeft te komen maar toch............
Natuurlijk gaat normaal de riem pas los als hij binnen is, dus loslaten was in deze echt een ongeluk. Maar het had wel slecht kunnen aflopen want de staffen voelden zich wel degelijk aangevallen.

Laatste tijd valt op dat Ezio nogal territoriale driften heeft rond ons gedeelde tuinpad. Bekende mogen passeren maar hij begint te tetteren tegen vreemden en nu dit. Ik heb me voorgenomen de komende dagen express met hem daar wat rond te gaan hangen en iedereen uit te nodigen ons huis te passeren want dit moet echt afgelopen zijn. Iemand nog tips voor plan van aanpak.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Is te brutaal/waaks aan het worden.

Ongelezen bericht door gonnie »

Zo dat was schrikken voor je man.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Lastig, sommige honden zijn nu eenmaal erg waaks, maar misschien kan je met counter conditionering aan de slag http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... itionering
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Als hij waaks is, is geen verkeerde eigenschap, maar ik zou het wel proberen om te buigen dat hij waakt op een manier die voor jullie prettiger is, en niet op eigen houtje de indringers gaat verjagen.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Ik heb ook niets tegen waaks zijn. In de achtertuin blaft hij tegen mensen die door de poort lopen en zolang iedereen gewoon voorbij loopt is het "waf, waf, woef" en klaar. Maar hij heeft inmiddels wel een grote mond naar iedere hond die door de poort loopt (omdat ze daar ook wonen en hun achtertuin daar ook is) als hij die gewoon tijdens het wandelen ook nog eens tegen komt. Enfin, dat wil hij toch maar ik controleer dat dan wel. Maar ik bedoel maar te zeggen dat hij heel goed weet wie er allemaal door "zijn" poort lopen. De bewuste staffen dus ook. In die zin denk ik dat hij, nu hij ze ook nog eens aan de voorkant van ons huis in de buurt van "zijn" tuinpad zag staan hij echt iets had van "en nu is het eens afgelopen". Maw het waaks zijn schiet m.i. te veel door. Dus ik wil hem graag leren dat hij dat hij zich daar niet mee te bemoeien heeft en inderdaad niet op eigen houtje maar op andere honden mag afvliegen. Ik heb trouwens toch al een rot hekel aan van dat opgefokt gedrag. Ha, dan verwijt je anderen dan ze een opgefokte hond hebben, gaat die van je zelf dat lopen doen. Dacht het niet......
Maar ik zit ff te denken wat de beste manier is om hem dat wijs te maken.

(ik zal dat cc topic v.a. ook eens even bestuderen)
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

cornelia schreef: Laatste tijd valt op dat Ezio nogal territoriale driften heeft rond ons gedeelde tuinpad. Bekende mogen passeren maar hij begint te tetteren tegen vreemden en nu dit. Ik heb me voorgenomen de komende dagen express met hem daar wat rond te gaan hangen en iedereen uit te nodigen ons huis te passeren want dit moet echt afgelopen zijn. Iemand nog tips voor plan van aanpak.
Mijn hond doet hetzelfde. Blaffen dus als er vreemden aan de voordeur of achterpoort komen. En dat doet ze prima. Ze komt me zelfs ophalen als ik niet direct reageer. Dan gaan we samen kijken en word ze er voor beloond.
Ik heb heel bewust gekozen voor een waakhond. En honden die waken blaffen nou eenmaal bij onraad.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
cornelia
Zeer actief

Wolfsblut schreef:
cornelia schreef: Laatste tijd valt op dat Ezio nogal territoriale driften heeft rond ons gedeelde tuinpad. Bekende mogen passeren maar hij begint te tetteren tegen vreemden en nu dit. Ik heb me voorgenomen de komende dagen express met hem daar wat rond te gaan hangen en iedereen uit te nodigen ons huis te passeren want dit moet echt afgelopen zijn. Iemand nog tips voor plan van aanpak.
Mijn hond doet hetzelfde. Blaffen dus als er vreemden aan de voordeur of achterpoort komen. En dat doet ze prima. Ze komt me zelfs ophalen als ik niet direct reageer. Dan gaan we samen kijken en word ze er voor beloond.
Ik heb heel bewust gekozen voor een waakhond. En honden die waken blaffen nou eenmaal bij onraad.
Super, zo wil ik het ook hebben en in de achteruin kan/kon hij het zo ook wel. Of ik fluit een keer en dan komt hij heel blij de kamer binnen rennen.
Maar Ezio begint dus een soort gedrag te vertonen wat lijkt op "wacht maar, ik krijg jou nog wel".
Als hij dan vervolgens later, mogelijk met die motivatie, anderen aanvliegt (en dan niet meteen de minste) ben ik er iets minder blij mee.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou hem leren dat ie niks te vinden heeft van mensen en honden die langslopen en dat er pas blafactie van hem verlangd wordt als honden en/of mensen op zijn terrein komen.
kwestie van hem aanleren waar zijn terrein begint en het openbare terrein ophoudt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

cornelia schreef:Ik heb ook niets tegen waaks zijn. In de achtertuin blaft hij tegen mensen die door de poort lopen en zolang iedereen gewoon voorbij loopt is het "waf, waf, woef" en klaar. Maar hij heeft inmiddels wel een grote mond naar iedere hond die door de poort loopt (omdat ze daar ook wonen en hun achtertuin daar ook is) als hij die gewoon tijdens het wandelen ook nog eens tegen komt. Enfin, dat wil hij toch maar ik controleer dat dan wel. Maar ik bedoel maar te zeggen dat hij heel goed weet wie er allemaal door "zijn" poort lopen. De bewuste staffen dus ook. In die zin denk ik dat hij, nu hij ze ook nog eens aan de voorkant van ons huis in de buurt van "zijn" tuinpad zag staan hij echt iets had van "en nu is het eens afgelopen". Maw het waaks zijn schiet m.i. te veel door. Dus ik wil hem graag leren dat hij dat hij zich daar niet mee te bemoeien heeft en inderdaad niet op eigen houtje maar op andere honden mag afvliegen. Ik heb trouwens toch al een rot hekel aan van dat opgefokt gedrag. Ha, dan verwijt je anderen dan ze een opgefokte hond hebben, gaat die van je zelf dat lopen doen. Dacht het niet......
Maar ik zit ff te denken wat de beste manier is om hem dat wijs te maken.

(ik zal dat cc topic v.a. ook eens even bestuderen)
Ik denk dat de voorgestelde counter conditioning een mogelijkheid is om dit er uit te trainen .............. als je het goed doet.
Maar misschien is het handig om ook heel goed te kijken naar hoe de verhouding is tussen jullie en Enzio?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief

ranetje schreef: Ik denk dat de voorgestelde counter conditioning een mogelijkheid is om dit er uit te trainen .............. als je het goed doet.
Maar misschien is het handig om ook heel goed te kijken naar hoe de verhouding is tussen jullie en Enzio?
Waar denk je dan aan ?
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Nanna schreef:
cornelia schreef:In de achtertuin blaft hij tegen mensen die door de poort lopen en zolang iedereen gewoon voorbij loopt is het "waf, waf, woef" en klaar..... Maar hij heeft inmiddels wel een grote mond naar iedere hond die door de poort loopt
Door je berichten krijg ik een beetje het gevoel dat jullie te zacht voor hem zijn. Als hij zijn kans schoon ziet regelt hij zelf zijn zaakjes wel effe ;-)
Het is wèl een Duitse staande, en nog een reu ook. En al staan ze bekend als zachtaardige jachthonden, in mijn boekje zijn ze dat niet. Ik heb een aantal slechte ervaringen met het ras. :ugh:
Ik zou zelf op alle fronten de touwtjes aantrekken. En gewaakt wordt er voorlopig helemaal niet, ook geen woef en waf als er mensen door de poort lopen. Dan ga je maar mooi naar binnen.
Ja, op dit vlak denk ik inderdaad dat hij iets te veel ruimte ervaart. Vandaar ook mijn voornemen om vanaf morgen eens regelmatig met hem in de voortuin en voor de deur te gaan staan en ook in de achtertuin er wat meer bovenop te gaan zitten. Dus voorlopig b.v. niet alleen in de achtertuin. Vooralsnog is het op andere gebieden geen "dominante" hond. Eerder dus een onzekere die op de meeste gebieden wel de regels en richtlijnen volgt zodat hij het wel goed doet. Op waakgebied moeten we die regels en richtlijnen wat scherper stellen.

Is dit wat je bedoeld ?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

cornelia schreef:
ranetje schreef: Ik denk dat de voorgestelde counter conditioning een mogelijkheid is om dit er uit te trainen .............. als je het goed doet.
Waar denk je dan aan ?
Een beetje wat Nanna al aangeeft, maar nog iets meer.

Wat kan hij en wat doet hij als jullie niet met hem bezig zijn?
En hoe reageer je dan als er iets is wat je eigenlijk niet helemaal bevalt.
Als je hem even wegstuurt, naar mand o.i.d. gaat hij dan of let je daar verder niet op.
Het zijn vaak juist dingen die gebeuren als je je niet concreet met hem bezighoudt waardoor een hond ongewenst gedrag kan gaan vertonen op die paar momenten dat dat gebeurt, zoals met die twee honden die te dicht bij "zijn" gebied kwamen naar zijn smaak.
Hij permitteert zich te veel vrijheden.

Het gaat er dus niet alleen om dat je hem duidelijk maakt dat je dat (geïsoleerde) gedrag niet wilt (door bijv. training), maar dat hij over het geheel wat meer ruimte neemt en zelf gaat beslissen dan zou moeten.

Van de Duitse Staande honden is de langhaar wel de zachtste hond, maar het is wel een reu.
En zo te zien heeft hij wat te veel noten op zang.
Klopt ook wel een beetje met zijn leeftijd (3,5 jaar dacht ik?).
Lijkt me een aandachtspuntje waar je snel bij bent, dus ook nog goed recht te breien :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
cornelia
Zeer actief

Nanna schreef:
cornelia schreef: Ja, op dit vlak denk ik inderdaad dat hij iets te veel ruimte ervaart. Vandaar ook mijn voornemen om vanaf morgen eens regelmatig met hem in de voortuin en voor de deur te gaan staan en ook in de achtertuin er wat meer bovenop te gaan zitten.
Is dit wat je bedoeld ?
Maar dan wacht je tot hij de fout in gaat en ga je hem corrigeren. En dat is moeilijk want je moet dat wel kunnen doseren. Als de correctie niet doorkomt schiet je er nog geen zak mee op. Dan kun je hem veel beter gewoon buiten laten en bij waaks geblaf gaat ie maar naar binnen. Dat heeft ie even snel door ;-)
En ik geloof ook niet zo in het onzekere lieve hondje. :mrgreen: Onzekere lieve hondjes rukken zich niet los om een paar Staffords in elkaar te timmeren.
Helder.
Overigens rukte hij zich niet los maar viel de lijn op de grond. Wil niet zeggen dat hij met een vaste lijn niet had gereageerd op die honden maar dan was hij niet tot daar gekomen. Verder vind ik onzekere hondje meestal niet zo lief juist omdat ze dan meestal de neiging hebben om juist overal op te reageren. Onzekere hondjes zijn in mijn ogen niet zo zeker van zich zelf en krijgen niet genoeg leiding en sturing waardoor ze zich zekerder en daardoor rustiger zouden kunnen voelen en gedragen. Door dat hij dit op de meeste gebieden wel krijgt doet hij het goed maar er zijn wat dingen blijven liggen of verwaterd.

Edit; een kromme zin proberen recht te krijgen maar zonder al teveel succes geloof ik
Laatst gewijzigd door cornelia op 28 aug 2015 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

ranetje schreef: Een beetje wat Nanna al aangeeft, maar nog iets meer.

Wat kan hij en wat doet hij als jullie niet met hem bezig zijn?
En hoe reageer je dan als er iets is wat je eigenlijk niet helemaal bevalt.
Als je hem even wegstuurt, naar mand o.i.d. gaat hij dan of let je daar verder niet op.
Het zijn vaak juist dingen die gebeuren als je je niet concreet met hem bezighoudt waardoor een hond ongewenst gedrag kan gaan vertonen op die paar momenten dat dat gebeurt, zoals met die twee honden die te dicht bij "zijn" gebied kwamen naar zijn smaak.
Hij permitteert zich te veel vrijheden.

Het gaat er dus niet alleen om dat je hem duidelijk maakt dat je dat (geïsoleerde) gedrag niet wilt (door bijv. training), maar dat hij over het geheel wat meer ruimte neemt en zelf gaat beslissen dan zou moeten.

Van de Duitse Staande honden is de langhaar wel de zachtste hond, maar het is wel een reu.
En zo te zien heeft hij wat te veel noten op zang.
Klopt ook wel een beetje met zijn leeftijd (3,5 jaar dacht ik?).
Lijkt me een aandachtspuntje waar je snel bij bent, dus ook nog goed recht te breien :ok:
Nu ik er over nadenk wel herkenbaar, sinds de zomer is hij vaker eigenwijs, brutaal. Ik merkte het b.v. ook op school voor de vakantie stop. Oefeningen die hij heel goed kan fout doen. Ik zal nog niet zeggen "expres om mij te dwars te zitten" maar hij had er wel iets bij van "kijk mij eens". Enfin, ik kreeg b.v. toch wel wat strijd met hem om b.v. de vak oefening met zijn consequente gedoe van naar die pylon rechts achter lopen (je hebt daar in ander topic nog op gereageerd http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=301676 ) Normaal is 1 hooguit 2 correcties voor hem voldoende om te snappen wat ik wil. Bij de GG2 en de latere oefeningen scoorde hij daar 100% op en opeens kon hij het niet meer. Enfin, is maar een voorbeeld maar zo waren er wat kleine dingen en heb ik me wel eens wat vaker geïrriteerd. Een paar seconden wachten met reageren, niet dat hij niet komt maar toch wat trager.
Enfin, dat gebeuren rond school heb ik al wel weer opgepikt en dat gaat nu al weer 3 weken in stijgende lijn, v.a. weer prima eigenlijk. Gedaan door eigenlijk weer eens flink op mijn strepen te gaan staan.

In huis gaat het eigenlijk wel goed, hij weet "nee" is "nee" en "plaats" is "plaats" en er niet naast. Hij neemt geen ruimte die wij hem niet aanbieden of toestaan etc. etc. Nee, ik kan niet zeggen dat we in huis problemen met hem hebben. Maar mijn man zegt nu (hij leest even mee) "nou, hij komt de laatste tijd wel eens schooien aan tafel, dat lijkt er wat in te sluipen".
Misschien een "small step for mankind" maar een enorme stap in ongehoorzaamheid voor Ezio bedenk ik me nu, "kijk eens wat ik kan".

Maar is het voldoende om de teugels weer aan te halen waar ik denk dat ze wat gevierd zijn of moet ik juist wat verder gaan, wat meer van hem eisen dan waar ik normaal genoegen mee zou nemen. Dus even echt heel kort houden. Hoe zou jij dat concreet rechtbreien b.v.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Cornelia schreef:Maar is het voldoende om de teugels weer aan te halen waar ik denk dat ze wat gevierd zijn of moet ik juist wat verder gaan, wat meer van hem eisen dan waar ik normaal genoegen mee zou nemen. Dus even echt heel kort houden. Hoe zou jij dat concreet rechtbreien b.v.
Ik denk dat ik eerste instantie de teugels zou aanhalen.
Als me dat - na een paar weken - niet het gevoel geeft dat de controle verbetert zou ik meer eisen gaan stellen
EN iets met de hond ondernemen waardoor hij moet samenwerken met mij en waardoor de onderlinge band (en de onderlinge verhouding :wink: ) verbeterd kan worden.

Bij mij zou dat jachttraining zijn :wink: maar als dat je niet ligt zijn er tal van andere leuke sporten waarbij je samen aan de slag gaat en je hond moet nadenken.

Daarnaast zou ik als de gelegenheid zich voor doet ook met counter conditioning gaan werken.
Al zou ik het niet voortdurend (misschien wel af en toe) zelf gaan opzoeken om te kunnen oefenen.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

ranetje schreef: Ik denk dat ik eerste instantie de teugels zou aanhalen.
Als me dat - na een paar weken - niet het gevoel geeft dat de controle verbetert zou ik meer eisen gaan stellen
EN iets met de hond ondernemen waardoor hij moet samenwerken met mij en waardoor de onderlinge band (en de onderlinge verhouding :wink: ) verbeterd kan worden.

Bij mij zou dat jachttraining zijn :wink: maar als dat je niet ligt zijn er tal van andere leuke sporten waarbij je samen aan de slag gaat en je hond moet nadenken.

Daarnaast zou ik als de gelegenheid zich voor doet ook met counter conditioning gaan werken.
Al zou ik het niet voortdurend (misschien wel af en toe) zelf gaan opzoeken om te kunnen oefenen.
Helder.
We zijn hier al begonnen met de teugels weer aan te halen. Ik denk dat dit bewezen heeft op school ook te hebben geholpen. We hebben nog eens goed thuis gekeken waar de gaatjes zijn gevallen, er zijn er dus wel, en die gaan we weer dichten. Inderdaad de komende periode hier aan werken mocht het niet lukken dan even verder kijken. Dit nu even voor de allround situatie waarin/waardoor hij mogelijk ervaart zich meer te kunnen permitteren dan wat wij wenselijk vinden. De onderlinge verhouding dus.

Daarnaast ga ik toch eens kijken naar dat waakgedoe rondom huis want ik denk dat het zich "dingen permitteren" daar juist sterk tot uiting komt (mogelijke het "symptoom" het duidelijkst zichtbaar is) Ik denk dat de betekenis van dat waken ergens omgeslagen is van een waarschuwing aan ons (waarna we misschien een actievere rol hadden moeten aannemen) naar een houding van "och,ik regel het zelf wel even".

Daarnaast; we zitten 3 wkn voor zijn GG3 examen en aansluitend gaan we dus jachttraining doen.

Enfin, bedankt voor de tips, ik moet altijd even e.e.a. ordenen (ik ben de vrouw van de lijstjes b.v.) om te voorkomen dat ik ad hoc wat paniek acties ga uitvoeren. Mocht je nog een idee hebben dan houd ik me aanbevolen :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

als je dat waakgedoe aanpakt en hem duidelijk maakt dat ie niks te waken heeft als het niet op zijn terrein is, haal je daarmee ook al de teugels aan en dat zal zeker ook doorwerken in de dagelijkse omgang.
voordeel van in de fout laten gaan en gecorrigeerd worden is dat het voor de hond heel duidelijk is wat niet getolereerd wordt en ook dat ie niet straffeloos maar van alles kan gaan doen.

het hangt allemaal samen en zo zou je er ook naar moeten kijken ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
cornelia
Zeer actief

renee-uk schreef:als je dat waakgedoe aanpakt en hem duidelijk maakt dat ie niks te waken heeft als het niet op zijn terrein is, haal je daarmee ook al de teugels aan en dat zal zeker ook doorwerken in de dagelijkse omgang.
voordeel van in de fout laten gaan en gecorrigeerd worden is dat het voor de hond heel duidelijk is wat niet getolereerd wordt en ook dat ie niet straffeloos maar van alles kan gaan doen.

Ik snap wat je bedoeld en het ook niet zo in 2 gedeeld als mogelijk lijkt uit de tekst. Ik weet dat het allemaal verband houd met elkaar. Maar het is maar om aan te geven dat naast het gewone aanhalen van de teugels in de dagdagelijkse zin dat waakgedoe nog eens extra onze aandacht krijgt. Op de een of andere manier denk ik dat daar n.l. veel te halen valt. Natuurlijk zal het voor hem in zijn algemeenheid wel duidelijker worden dat "verworvenheden" niet meer zo vanzelfsprekend zijn. En dat "besef" zou dan weer kunnen bijdragen tot meer begrip (in de zin van "doorhebben dat") rondom onze bemoeienissen aan de poort b.v.

Zijn brutaliteit, te veel noten op zijn zang hebben, komt m.i. door het geleidelijk laten afkalven van regels. "Het is een goede hond..." en je ziet eens wat door de vingers. Enfin, een soort optelsom van kansen die hij heeft gekregen en benut. Maar mogelijk weegt de ene kans wat zwaarder mee dan de andere en ik denk dat zijn reactie in kader van "waken" dus een zware is. Juist door de verandering van signaleren en waarschuwen aan ons gericht (wat ik prima vind) naar dreigen en afstraffen van honden die al eens onze poort en tuinpad passeren.
Houd deze gedachte geen steek ????
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

cornelia schreef:
renee-uk schreef:als je dat waakgedoe aanpakt en hem duidelijk maakt dat ie niks te waken heeft als het niet op zijn terrein is, haal je daarmee ook al de teugels aan en dat zal zeker ook doorwerken in de dagelijkse omgang.

Ik snap wat je bedoeld en het ook niet zo in 2 gedeeld als mogelijk lijkt uit de tekst. Ik weet dat het allemaal verband houd met elkaar. Maar het is maar om aan te geven dat naast het gewone aanhalen van de teugels in de dagdagelijkse zin dat waakgedoe nog eens extra onze aandacht krijgt. Op de een of andere manier denk ik dat daar n.l. veel te halen valt. Natuurlijk zal het voor hem in zijn algemeenheid wel duidelijker worden dat "verworvenheden" niet meer zo vanzelfsprekend zijn. En dat "besef" zou dan weer kunnen bijdragen tot meer begrip (in de zin van "doorhebben dat") rondom onze bemoeienissen aan de poort b.v.

Zijn brutaliteit, te veel noten op zijn zang hebben, komt m.i. door het geleidelijk laten afkalven van regels. "Het is een goede hond..." en je ziet eens wat door de vingers. Enfin, een soort optelsom van kansen die hij heeft gekregen en benut. Maar mogelijk weegt de ene kans wat zwaarder mee dan de andere en ik denk dat zijn reactie in kader van "waken" dus een zware is. Juist door de verandering van signaleren en waarschuwen aan ons gericht (wat ik prima vind) naar dreigen en afstraffen van honden die al eens onze poort en tuinpad passeren.
jawel hoor, wel in mijn ogen daarom raadde ik meteen al aan om dat waakgedrag aan te pakken.
ik denk inderdaad dat je daar een hoop winst uit kunt halen, juist omdat het daarbij zo duidelijk is wat je niet en wat je wel wil zien.
plus natuurlijk dat ie daardoor met zijn neus op het feit gedrukt wordt dat het over is met de vrijblijvendheid ;)
Afbeelding

cornelia
Zeer actief

Nanna schreef:
cornelia schreef: Juist door de verandering van signaleren en waarschuwen aan ons gericht (wat ik prima vind) naar dreigen en afstraffen van honden die al eens onze poort en tuinpad passeren.
Kan ook gewoon een leeftijdsdingetje zijn. Hoe oud is hij nu? Veel reuen krijgen naarmate ze ouder worden een grotere bek.
3 jr en 8 mnd. Eerlijk gezegd dacht ik dat hij wel door zijn "leeftijdsdingetjes" heen zou zijn. Zo'n dingetjes als dit wil ik echt niet hebben. Al zou die geen stap meer goed zetten op cursus of verzin maar iets onhebbelijks daar zou ik zo nog een mouw aan kunnen passen als het niet anders kon maar gezeik met andere honden waarbij hij de aanstichter is, dat niet, daar hebben we ons portie ooit al eens van gehad. Ik snap ergesn nog steeds niet hoe hij er toe komt. Ik weet wel dat hij niet weet dat een Staf een Staf is maar normaal is het zo'n afwachtende, liever vermijdende honden hond. De chi van de overburen word met veel respect voorbij gegaan maar vervolgens klapt hij boven op................ :ugh:
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

renee-uk schreef:
cornelia schreef:
...... om aan te geven dat naast het gewone aanhalen van de teugels in de dagdagelijkse zin dat waakgedoe nog eens extra onze aandacht krijgt. Op de een of andere manier denk ik dat daar n.l. veel te halen valt........

jawel hoor, wel in mijn ogen daarom raadde ik meteen al aan om dat waakgedrag aan te pakken.
ik denk inderdaad dat je daar een hoop winst uit kunt halen, juist omdat het daarbij zo duidelijk is wat je niet en wat je wel wil zien.
plus natuurlijk dat ie daardoor met zijn neus op het feit gedrukt wordt dat het over is met de vrijblijvendheid ;)
:ok: Bedankt.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Man zegt dat we de profielfoto moeten veranderen naar toch iets minder stoer (hij begint een beetje te bekomen van de schrik die toch wel even na gesidderd heeft).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

cornelia schreef:Man zegt dat we de profielfoto moeten veranderen naar toch iets minder stoer (hij begint een beetje te bekomen van de schrik die toch wel even na gesidderd heeft).
:mrgreen: :LOL:
Dat is maar een foto en die ziet Ezio niet :8):

Jachthonden kunnen wat later volwassen zijn.
Wat renee-uk heeft geschreven daar kan ik me goed in vinden.

Voor mijn honden moet het genoeg zijn als ik dat zeg.
Dus even blaffen omdat er onraad lijkt te zijn prima, maar daarna regel ik de zaken en niet de hond.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

renee-uk schreef:ik zou hem leren dat ie niks te vinden heeft van mensen en honden die langslopen en dat er pas blafactie van hem verlangd wordt als honden en/of mensen op zijn terrein komen.
kwestie van hem aanleren waar zijn terrein begint en het openbare terrein ophoudt.
Dat dus, Pukie mag op eigen terrein waken maar daarbuiten heeft ze zich maar te gedragen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”