Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plat gaan liggen als er andere hond aankomt

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Plat gaan liggen als er andere hond aankomt

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Alweer een vraag van mij :denken: :denken:
Ik heb al een aantal keren gehad dat als ik met Spike aan het wandelen ben en hij een hond aan ziet komen hij door zijn poten gaat.
Het lijkt alsof hij gaat liggen maar hij gaat niet helemaal liggen. Het zit wat tussen een sluiphouding en liggen in.
Neigt meer dan liggen. Hij doet dat helemaal uit zichzelf, misschien heeft zijn vorige eigenaresse hem dat wel aangeleerd omdat hij zo groot is...
Of is het hondengedrag? En wat voor gedrag dan?
Zonet met de wandeling gebeurde dat ook weer. Er kwam een hond onze kant op en Spike ging naar beneden. Ik zag toen andere hond dichterbij kwam dat het een soort Bulldog achtige hond was. Ik ben voor Spike gaan staan. Hij luistert heel goed dus bleef ook liggen.
De eigenaar van andere hond liet zijn hond echter naar Spike toelopen om te snuffelen. Spike kon dat niet waarderen en kwam overeind en gaf hem een grauw. De andere baas zei nog tegen zijn hond: tja, je bent niet iedereen de baas.
Spike is 45 kilo dus een hele kolos om onder controle te houden. Dat lukt me gelukkig wel :roll:
De rest van de wandeling was Spike erg schrikkerig en bleef om zich heen kijken...
Nu we binnen zijn is hij als een blok in slaap gevallen en weer rustig...
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Plat gaan liggen als er andere hond aankomt

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ze kunnen op verschillende manieren gaan liggen. Dan zou je naar de rest van de lichaamstaal moeten kijken: oren (alert? laag? naar achteren?), staart, houding, spanning of niet in het lichaam, kijkt hij weg als de hond nadert of blijft hij die strak aankijken? Soms gebeurt er een heleboel heel snel waardoor je ook signalen mist. Dat is echt oefenen als je er nog niet handig mee bent.

Op youtube staan wel filmpjes met uitleg van dit soort lichaamstaal (ik kan een paar voor je plaatsen hier). En er zijn ook boeken over zoals Kalmerende Signalen van Turid Rugaas. Dat is echt een aanrader!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Andere honden vinden het vaak vervelend omdat ze het niet in kunnen schatten.
Ik zelf overigens ook niet.
De ene keer besluiten ze dat mijn honden wel oké zijn en springen op op kennis de maken. Maar even goed wordt er op het laatste moment toch opgesprongen om lelijk te doen.
Als je moeite hebt hem te houden kun je een gentle leader overwegen.
En wat hij er ook mee wil, ik zou hem niet de kans geven om te gaan liggen. Riem hoog houden en doorlopen.
NadiaBabs
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Babs!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door NadiaBabs »

Ik heb er zelf eigenlijk alleen negatieve ervaringen mee, vaak dat honden gaan liggen fixeren en dan op het laatste moment ineens op je af vliegen.
Mijn eigen hond heeft het ook weleens gedaan enkel om de voorbijgaande hond nog even om te buldozeren, dat wil ik dus niet hebben :neenee:
Maar er zijn net zo goed honden die er geen slechte bedoelingen mee hebben.
Als je het niet vertrouwd zou ik het niet toestaan, gewoon doorlopen en niet achterlijk doen. :mrgreen:
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Maylo is ook zo;n figuur die dit doet. Dit is niet aangeleerd door mijn of de vorige eigenaar.
Ik vind het zelf erg vervelend want hij ligt echt vast als een huis, en voel me vooral voor lul staan als ik hem mee sleur.

Inmiddels kan ik wel aardig inschatten wat hij gaat doen of gezellig opstaan of proberen te happen. De meeste honden kunnen dit ook wel, die lopen dan met een boog om hem heen.

Soms kom ik mensen tegen die het schattig vinden waarop ik aangeef dat het niet schattig is en als ze hun eigen hond goed lezen ze zien dat het niet gaat klikken.

Gebeurt gelukkig niet altijd maar wel met regelmaat, ik ben er nu een commando op aan het koppelen, dat hij af gaat op commando en ook blijft tot ik zeg dat hij weer verder mag als de andere hond gepasseerd is, of ik ga even wat sneller lopen dan lukt het meestal ook wel. Echt uitvallen doet hij gelukkig niet maar af en toe een hap proberen uit te delen als de verkeerde reu bij hem komt buurten dat doet hij wel.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

runninggirl schreef:Ze kunnen op verschillende manieren gaan liggen. Dan zou je naar de rest van de lichaamstaal moeten kijken: oren (alert? laag? naar achteren?), staart, houding, spanning of niet in het lichaam, kijkt hij weg als de hond nadert of blijft hij die strak aankijken? Soms gebeurt er een heleboel heel snel waardoor je ook signalen mist. Dat is echt oefenen als je er nog niet handig mee bent.

Op youtube staan wel filmpjes met uitleg van dit soort lichaamstaal (ik kan een paar voor je plaatsen hier). En er zijn ook boeken over zoals Kalmerende Signalen van Turid Rugaas. Dat is echt een aanrader!
De rest van de lichaamstaal heb ik nog niet waargenomen. Ben dan nog te druk met op de andere hond te letten.
Hij blijft m wel aankijken volgens mij, en is heel alert. Hij kijkt niet weg. Wat zijn staart doet weet ik niet.
En hij gaat soms al 20 meter van te voren al plat.
Volgende week heb ik een priveles bij een hondenschool en gaan we ook oefenen met haar eigen hond erbij. Zij geeft aan dat er geen agressie in de hond zit.
Als je de links van de filmpjes hebt dan graag!
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Bumper69
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Maylo is ook zo;n figuur die dit doet. Dit is niet aangeleerd door mijn of de vorige eigenaar.
Ik vind het zelf erg vervelend want hij ligt echt vast als een huis, en voel me vooral voor lul staan als ik hem mee sleur.

Inmiddels kan ik wel aardig inschatten wat hij gaat doen of gezellig opstaan of proberen te happen. De meeste honden kunnen dit ook wel, die lopen dan met een boog om hem heen.

Soms kom ik mensen tegen die het schattig vinden waarop ik aangeef dat het niet schattig is en als ze hun eigen hond goed lezen ze zien dat het niet gaat klikken.

Gebeurt gelukkig niet altijd maar wel met regelmaat, ik ben er nu een commando op aan het koppelen, dat hij af gaat op commando en ook blijft tot ik zeg dat hij weer verder mag als de andere hond gepasseerd is, of ik ga even wat sneller lopen dan lukt het meestal ook wel. Echt uitvallen doet hij gelukkig niet maar af en toe een hap proberen uit te delen als de verkeerde reu bij hem komt buurten dat doet hij wel.
Spike is dan ook op zo'n moment nog moeilijk van zijn plek te krijgen. En ik moet zeggen dat ik het niet verkeerd vind als hij gaat liggen. tenminste als dat met goede bedoelingen is. Hij gaat ook niet helemaal plat ineens. Onder het lopen gaat hij naar beneden en volgens mij komt hij niet eens plat op de grond te liggen.
Als ik dan voor hem ga staan en de andere hond niets onderneemt en doorloopt is er niets aan de hand..
Jij leert hem nu dus aan dat hij moet gaan liggen?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco gaat ook vaak liggen bij het naderen van een hond, maar alleen als hij los loopt. Bij hem is het duidelijk kalmerend bedoeld, zowel voor de ander als voor zichzelf. De laatste vijf à tien meter danst hij dan op de andere hond af. Echt speels, duidelijk niet als confrontatie bedoeld. Zie dat vaker bij spaniels. Laatst nog. Lagen ze allebei, meter of vijftien bij elkaar vandaan. Toen wij voorbij Elco liepen, kwam hij overeind en naderde die andere hond, die vervolgens ook opstond. Even snuffelen en daarna liepen ze beide weer door.
Bij Elco is het dus nooit zo dat hij wacht tot de andere hond echt vlakbij is. Dus hij valt ook nooit uit vanuit het liggen.
Dat een liggende hond lastiger te lezen is, is ook mijn ervaring. Ik heb bij Elco het idee dat hij gaat liggen als hij zelf niet goed weet hoe de ander zal reageren. Dus dat hij ook gaat liggen om een onzekere houding te verbergen ofzo
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Bumper69 schreef:
Dees en Maylo schreef:Maylo is ook zo;n figuur die dit doet. Dit is niet aangeleerd door mijn of de vorige eigenaar.

Spike is dan ook op zo'n moment nog moeilijk van zijn plek te krijgen. En ik moet zeggen dat ik het niet verkeerd vind als hij gaat liggen. tenminste als dat met goede bedoelingen is. Hij gaat ook niet helemaal plat ineens. Onder het lopen gaat hij naar beneden en volgens mij komt hij niet eens plat op de grond te liggen.
Als ik dan voor hem ga staan en de andere hond niets onderneemt en doorloopt is er niets aan de hand..
Ja maar dat is niet omdat ik dat nou zo leuk vind. Meer omdat hij het gewoon maar niet af wil leren. En sommige mensen het gewoon echt niet snappen en dus wel hun hond naar Maylo laten gaan waarop Maylo toch gaat happen. Dan heb ik liever dat hij gewoon af leert te gaan tot de hond gepasseerd is, eerst deed ik zit maar hij gaat uiteindelijk toch wel weer liggen.

En bij Maylo begint het ook als kop omlaag, sluipen en dan liggen, liefst nog trillend als een rietje ook, dit is dus echt niet altijd met de beste bedoelingen. De afstand is niet altijd het zelfde soms 100 meter en soms 10 meter, als hij pas op het laatst wil gaan liggen dan is het nog goed te doen om wat sneller te lopen en hem kort naast me te nemen, maar als hij al op 100 meter begint dan is er geen beginnen aan.

Vergis je ook niet dat Spike nog niet zo lang bij jullie is en dus later wel op deze manier kan uitvallen wat heftiger kan worden, bij Maylo is het ook allemaal zo begonnen, eerst aardig en daarna af en toe onvoorspelbaar. Inmiddels zie ik het meestal wel aan zijn houding en de houding van de andere hond dus kan ik zelf optijd inspringen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Fotogravinnetje schreef:Elco gaat ook vaak liggen bij het naderen van een hond, maar alleen als hij los loopt. Bij hem is het duidelijk kalmerend bedoeld, zowel voor de ander als voor zichzelf. De laatste vijf à tien meter danst hij dan op de andere hond af. Echt speels, duidelijk niet als confrontatie bedoeld.
Izzie doet precies hetzelfde, lang niet altijd maar soms gaat ze liggen. Ze heeft het nog nooit met een andere hond aan de stok gehad dus ik denk dat de signalen die ze erbij uitzendt duidelijk zijn.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Bumper69 schreef:Hij blijft m wel aankijken volgens mij, en is heel alert. Hij kijkt niet weg. Wat zijn staart doet weet ik niet.
En hij gaat soms al 20 meter van te voren al plat.
Dat is fixeren. Dat is bijna nooit vriendelijk bedoeld, maar agressief is het ook niet.
Het lijkt mij een onzekere hond, die vast maatregelen neemt ;)
Een soort van onzeker puberjoch, die zich écht niet fijn voelt, maar daarom het haantje uit gaat hangen. Snap je?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
dagmar88
Zeer actief

Bumper69 schreef: Spike is dan ook op zo'n moment nog moeilijk van zijn plek te krijgen. En ik moet zeggen dat ik het niet verkeerd vind als hij gaat liggen. tenminste als dat met goede bedoelingen is. Hij gaat ook niet helemaal plat ineens. Onder het lopen gaat hij naar beneden en volgens mij komt hij niet eens plat op de grond te liggen.

Dat kun jij wel vinden, de reacties die het oproept bij honden die er slechte ervaringen mee hebben kunnen wel eens heel vervelend zijn voor spike.
Je moet het niet zo ver laten komen. Houd je de riem te hoog in de nek om door de benen te gaan en houd je tempo, dan valt daar ook met 45 kilo weinig tegenin te brengen.
Doorlopen maakt het allemaal veel minder spannend.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lou doet het ook heel af en toe. Hij wil dan echt niet verder lopen. Aan hem te zien vindt hij het op dat moment erg spannend. Als een hondje dan vrolijk op hem af komt springt Lou gelijk op om te spelen (vervelend inderdaad, want soms schrikt de andere hond daarvan). Maar hij kan ook de hele ontmoeting blijven liggen als hij onder de indruk is.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hoe de bedoelingen ook zijn, ik zou het niet accepteren. Andere honden kunnen er vervelend op reageren en als hij ineens een sprint neemt vanuit die houding heb jij er nog een hele kluif aan :wink: Denk dat het in elke situatie handig is als jij de leiding neemt en hem commandeert met jou mee te lopen. Jij bepaalt hoe een kennismaking met een andere hond verloopt en zo leert hij ook dat er soms honden zijn waar hij geen kennis mee hoeft te maken. Gewoon op de baas letten, doorlopen en dan een beloning krijgen :ok:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb zelf geen honden die dit doen, maar zie het wel geregeld gebeuren en mijn honden vinden het verdacht gedrag ;-) Mila gaat met een boog om zulke honden heen, die is er al op voorbereid dat ze ineens opspringen, en Amy en Amoz gaan eromheen staan blaffen (als ik ze hun gang laat gaan, dus die twee lijn in aan als een hond zo gaat liggen bij de ontmoeting).
Ik zie het geregeld bij onzekere honden, maar ook bij honden die echt liggen te fixeren - als je dan dichterbij komt, kan het ofwel uitvallen worden ofwel ineens opspringen en een soort uitnodigen tot spel.
Ik zou het zelf ook voorkomen en ombuigen, omdat het gedrag is dat bij andere honden makkelijk een negatieve reactie kan oproepen.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Elmo gaat ook af en toe liggen. Hij doet dit uit onzekerheid. Het opspringen gaat hier bijna altijd goed en gaat over in spel. Bij 2 honden gaat Elmo ook liggen fixeert ook maar hier trekt hij heel subtiel de lip op. Als ik deze 2 tegenkom gaat Elmo op appel dat hij af moet blijven of zitten want de andere 2 honden zijn echte vechtersbazen die hebben Elmo al redelijk vaak proberen aan te vallen. De baasjes weten dit en we zorgen er ook voor dat de honden niet bij elkaar kunnen komen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jet deed het vroeger wel, toen ze nog echt jonger was. De anderen vonden het duidelijk flauwekul en ze kreeg ervoor op haar kop, duwen en aan haar trekken: Doe normaal!

Al mijn honden hebben het er niet op als andere honden dit doen, en van een van hun eigen accepteerden ze het dus ook niet. Opvallend wel.
Als ik er een tegenkom gaan ze er met twee, drie tegelijk heen om te checken wat dat voor gekkigheid is. En dat ze dat altijd met meer doen is geen toeval volgens mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind het ook geen leuk gedrag. Als ik een hond tegenkom die dat doet, loop ik om. Ook omdat blijkbaar, zo komt dat op mij over, de eigenaar dus geen controle lijkt te hebben. Die wacht dan maar af. Zo lijkt het. Als ze aangelijnt zijn, tenminste. Met loslopen, heb ik er niet zoveel problemen mee, als een andere hond dit doet. Meestal toch omdat in losloopgebied niet echt hondagressieve honden lopen.

Buster heeft dit in zijn jonge jaren ook eens geprobeerd. Riem kort, en doorlopen. Dan moest Buster dus ook wel doorlopen. Buster had ook zo'n fase. Hij ging juist liggen, had ik het idee, om zo de andere hond dichtbij te laten naderen. Dan stond hij ineens op, gewoon om kennis te maken en te spelen. Maar ik vind dan dat Buster dan dus bepaalt. En ik ondergeschikt sta. Dus ik ben gewoon gaan doorlopen. En dat kwartje valt dan heel gauw. Buster woog toen ook al zeker 35 kg. En dat is echt wel te doen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik vind het heel ongewenst als ik een andere hond tegenkom die gaat liggen fixeren. Het betekent hier nooit dat er leuk gespeeld wordt, maar dat er spanningen bij komen kijken. Oftewel, voor zulke honden draai ik me direct om. Pas kwam ik op een smal pad (zonder zijweggetjes) ook zo'n baas-hond-combi tegen. Hond liep voor ons, maar hoorde ons aankomen en drukte zich midden op het pad plat tegen de grond, al starend naar Izzy. En het baasje hoorde ik lachend zeggen "Ach, ga je weer klaarliggen? Leuk he!". Nee, niet leuk :roll:
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik denk wel dat het een teken van spanning is. Je ziet het ook vaak bij jonge honden maar als ze ouder worden, verdwijnt het meestal wel (alhoewel ik het bij volwassen border collies vaak wel blijf zien maar als ik het goed heb begrepen is het bij dat ras normaal gedrag).
Bo doet het zelf niet en ze reageert altijd vrij onzeker bij honden die het wel doen. Ze gaat langzamer lopen, je ziet dat ze probeert in te schatten waarom de andere hond dit doet en daarna loopt ze er doorgaans met een hele grote boog omheen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik vind wel dat het verschil maakt of de hond ook nog blijft liggen als je binnen de vijf meter afstand bent of niet. Binnen vijf meter van een hond doet Elco het niet. Voor die tijd staat hij weer rechtop. De uitvallende honden wachten echt tot je op een meter of twee of nog minder bent. En het zijn vooral bordercollies die zo op het laatste moment opspringen, heb ik het idee en dan inderdaad zelden om leuk te spelen
Izzie_Anneke
Zeer actief

Als Izzie het doet, doet ze het uit eigen onzekerheid. Ze fixeert nooit. Ze doet het ook alleen los van de riem.
Meestal roep ik 'doorlopen' en komt ze weer in de benen maar bij naderende honden die ze echt spannend vindt krijg ik haar niet overeind. Ze staat, net als Elco, ruim op tijd voor echt contact weer overeind. Omdat ze echt nooit wordt afgestraft laat ik het gebeuren.
Nu ik lees hoeveel eigenaren het vervelend vinden zullen we eens kijken of ik het er uit kan krijgen.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik zie het ook als onzekerheid. Hoe dat zich uit gaat breiden is afwachten.
Xavi deed het vaak toen hij nog jong was. Ik wil het niet hebben dus trok hem aan zijn tuig omhoog en lopen maar. Dat lukt helaas niet altijd bij 30 kg hond. :hmmm:

Hij doet het nu alleen nog bij pups en onze buurhond, want die kent hij en ze vinden elkaar heel leuk.

Mijn theorie in ons geval: nog steeds onzekerheid maar bij pups of bevriende honden is de onzekerheid minder.
Bij grote honden die hij niet goed kent/niet leuk vind verstard hij, maakt zich groot, staart omhoog of gaat incidenteel uit zijn plaat.
Kortom dat liggen was nog in zijn jonge periode, toen vond hij alles minder spannend. De spanning is nu te groot om nog te gaan liggen.
Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef: Nu ik lees hoeveel eigenaren het vervelend vinden zullen we eens kijken of ik het er uit kan krijgen.
Als mijn honden het kunnen ontwijken heb ik er geen probleem mee; aangelijnd/met passeren wel.
Izzie_Anneke
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Izzie_Anneke schreef: Nu ik lees hoeveel eigenaren het vervelend vinden zullen we eens kijken of ik het er uit kan krijgen.
Als mijn honden het kunnen ontwijken heb ik er geen probleem mee; aangelijnd/met passeren wel.
Aan de riem doet ze het nooit. Ik ben benieuwd of ik het eruit getraind krijg, een groter ding wil ik er ook niet van maken. Het is namelijk een über-braaf hondje.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Emma schreef:Ik vind het ook geen leuk gedrag. Als ik een hond tegenkom die dat doet, loop ik om. Ook omdat blijkbaar, zo komt dat op mij over, de eigenaar dus geen controle lijkt te hebben. Die wacht dan maar af. Zo lijkt het.
Ik denk dat dat vaak niet klopt. Ik heb bijvoorbeeld best goed controle over Lou, maar hij mag wel zijn eigen gedrag vertonen, zonder dat ik me overal mee bemoei. Ik zag zelf niet zoveel kwaad in het gaan liggen en heb ook nooit een vervelende blik of commentaar gekregen van een tegenligger.
Ben nu wel benieuwd of het voor Lou misschien prettiger is als we op zo'n moment bijvoorbeeld rechtsomkeert maken, of stug doorlopen.
dagmar88
Zeer actief

Leonie. schreef:
Emma schreef:Ik vind het ook geen leuk gedrag. Als ik een hond tegenkom die dat doet, loop ik om. Ook omdat blijkbaar, zo komt dat op mij over, de eigenaar dus geen controle lijkt te hebben. Die wacht dan maar af. Zo lijkt het.
Ik denk dat dat vaak niet klopt. Ik heb bijvoorbeeld best goed controle over Lou, maar hij mag wel zijn eigen gedrag vertonen, zonder dat ik me overal mee bemoei. Ik zag zelf niet zoveel kwaad in het gaan liggen en heb ook nooit een vervelende blik of commentaar gekregen van een tegenligger.
Ben nu wel benieuwd of het voor Lou misschien prettiger is als we op zo'n moment bijvoorbeeld rechtsomkeert maken, of stug doorlopen.

Zo'n frummel is natuurlijk bij lange na niet zo bedreigend als een hond van 45 kilo. Dat kan een driedubbele flikflak doen zonder dat mijn honden een wimper bewegen.
Vandaar ook dat ik het mijn grote reuen heel snel afgeleerd heb, wordt echt niet gewaardeerd.
Levert alleen maar onnodige slechte ervaringen op, voor beide kanten.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Puchu doet dit ook of 'sluipen' en dan ineens keihard afrennen op de andere hond en vlak ervoor uitwijken.
Dat laatste kan natuurlijk alleen als hij los is en hij is alleen los als ik de andere hond ken en weet dat dit geen probleem is.

In het begin deed hij dat half gaan liggen heel erg en stond hij als een blok en niet mee te krijgen. Ik ben toen juist achter hem gaan
staan en een 'hollewipper' gegeven zodat hij doorloopt. Direct daarna ga ik natuurlijk weer naast hem lopen zodat hij niet het
voortouw nog verder kan nemen.
Maar misschien een idee, want met rukken en trekken kom je meestal niet veel verder als ze echt als een blok staan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik denk niet dat de vorige eigenaar hem dit heeft aangeleerd omdat hij zo groot is :wink:

Je ziet het veel jonge honden doen als ze niet zeker van hun zaak zijn. En als ze dan benaderd worden en het gaat er vriendelijk aan toe komt vaak de kont omhoog om de speelhouding te gaan, of bij nog wat onzekerheid draaien ze op hun rug.
Geen idee of dit dan de basis is die gelegd wordt als het continue wordt toegelaten zodat veel honden dat op latere leeftijd nog doen.
Heeft iemand daar een idee over?

Mijn herders vonden het in ieder geval geen fijn gedrag en liepen er het liefst met een grote boog omheen, zeker bij de wat grotere honden.
Zelf vind ik het ook wat moeilijk in te schatten gedrag.
Bij een golden bekeek ik het altijd op afstand, het was de vriendelijkheid zelve overigens en bij menig hond dook hij dan ook in de speelhouding zodra de honden hem naderden en dat ging altijd wel goed.
Toen ik zelf met mijn herders passeerde, liepen zij in een bocht om hem heen, en mijn reu stond wel wat op scherp moet ik bekennen. Staart hoog en in de krul en de nekharen wat overeind en de hond in het vizier houdend.
De golden kwam op dat moment eigenlijk ook niet overeind zoals hij altijd deed maar bleef liggen waar hij lag tot we gepasseerd waren.

Bij andere type honden nam ik overigens geen risico en liepen mijn honden naast me, want het is me ook gebeurd dat zo'n hond vanuit die houding met een grauw op mijn reu afsprong in het voorbijgaan. En dat werd écht niet gewaardeerd :hmmm:

Het is een wisselwerking denk ik van bepaalde honden en houdingen, de ene hond zal wat sneller ingaan op spel als de liggende hond ineens een spelbuiging maakt dan een ander.

Bij de herder nu zie ik vanaf jongs af aan ook al dat hij het een beetje eng/raar vind als een hond op een pad ineens plat op de buik gaat liggen. Terwijl mijn andere hond haar schouders bij wijze van spreken optrekt en verder haar ding doet of eens even gaat neuzen bij die hond. Of de hond compleet negeert :19:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Caro. schreef:Puchu doet dit ook of 'sluipen' en dan ineens keihard afrennen op de andere hond en vlak ervoor uitwijken.
Dat laatste kan natuurlijk alleen als hij los is en hij is alleen los als ik de andere hond ken en weet dat dit geen probleem is.

In het begin deed hij dat half gaan liggen heel erg en stond hij als een blok en niet mee te krijgen. Ik ben toen juist achter hem gaan
staan en een 'hollewipper' gegeven zodat hij doorloopt. Direct daarna ga ik natuurlijk weer naast hem lopen zodat hij niet het
voortouw nog verder kan nemen.
Maar misschien een idee, want met rukken en trekken kom je meestal niet veel verder als ze echt als een blok staan.
Ik kende een teefje die dat ook deed. Ze kwam (op strand) keihard aanrennen om dan plat op de buik te duiken en vervolgens weer keihard op haar doel af te rennen.
Mijn vorige reu hield absoluut niet van dat gedrag, dus iedere keer als ik haar weer aan zag komen lijnde ik mijn hond maar weer aan. Baas was overigens nooit te bekennen. Na dag 7 was ik het zat en liet ik het maar eens begaan. Het was voor de teef toen wel duidelijk dat hij het niet zo ok vond :roll: maar gut, ze vonden elkaar wel leuk.
Later leerde ik dus ook haar baas kennen en hebben we nog behoorlijk wat lange wandelingen gemaakt. Maar telkens als ze ons ontwaarde leek ze te vergeten hoe mijn hond over haar onstuimigheid dacht. Dus als hij niet zag dat zij het was, dan kreeg ze weer van katoen.
En ze ging een paar keer de mist in hoorde ik van de baas, dan dacht ze mijn hond in de verte te zien en bleek het een andere Duitse herder :schrik:, van Finn kon ze het hebben maar andere duitsers zijn nooit zo haar favoriet geworden. Toch bleef ze dit gedrag vertonen, scheelde ook dat ze retesnel was dus als het fout ging dan was ze ook zo vertrokken :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”